Onderwijsvernieuwingen --> kerkdienstvernieuwingen?

Plaats reactie
bjdendekker

Onderwijsvernieuwingen --> kerkdienstvernieuwingen?

Bericht door bjdendekker »

Op de website van het RD vond ik het volgende artikel. Allereerst wil ik stellen dat het heel dapper is van de scribent om dit zo te schrijven. Ik zie het zo 1-2-3 niet ingevoerd worden, maar is het niet het overwegen waard?

Het nieuwe leren heeft gevolgen voor de kerkdienst

Kerk en school horen bij elkaar, daarom kunnen onderwijsvernieuwingen niet los gezien worden van kerkelijke vernieuwingen, meent dr. C. P. Polderman. Hij vraagt zich bijvoorbeeld af of er iets op tegen is als in kerkdiensten met een powerpointpresentatie wordt gewerkt.

.
In het Reformatorisch Dagblad van 28 december stond onder de kop â€
roseline

Bericht door roseline »

Het is geen kwestie van het 'invoeren' van een nieuw systeem.

Het is een kwestie van de huidige gang van zaken toetsen aan Gods woord, hieruit je conclusies trekken en in praktijk gaan brengen. Gebeurt dat, dan zul je zien hoe God bedacht heeft hoe een goede 'leersituatie' ontstaat, waarin een ieder die hongert en dorst naar God, verzadigd zal worden door het Woord.

Lees bijv. 1 Kor. 14.

Een 'oud' systeem, waarvan in veel kerken helaas veel verloren is gegaan. Zou het iets te maken hebben met het feit dat steeds minder mensen - m.n. jongeren - de kerk bezoeken? Misschien is de 'leersituatie' wel zodanig dat zij hierdoor minder interesse krijgen in het woord?
God heeft het gebruik van o.a. internet, computer en satelliet allang voorzien en er zijn zeker mogelijkheden om deze in te passen zodanig dat het binnen het 'bijbelse' systeem past. Voorwaarde is dat het tot nut en opbouw dient te zijn.

Groeten, Rose.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

In het (papieren) RD van gisteren was een reactie te vinden op het artikel.
Op de opiniepagina dacht ik.
Plaats reactie