Afgewezen,Afgewezen schreef:Hoe durf ik... Maar de DL geven hier helaas geen goede Bijbelse onderbouwing.
Ik waardeer je eerlijkheid. Je hebt al eerder aangegeven dat je het doopsformulier te lichtzinnig vind omgaan met het verbond en zijn beloften en nu geef je aan dat je moeite heb met de automatische zaligheid van alle jong gestorven kinderen van gelovige ouders.
Je spreekt hardop uit wat ik al jaren als opvatting voel in de rechts-reformatorische kerken. Het doopsformulier wordt snel ff doorgelezen voor de doop en tijdens het praatje zet de dominee de lichtzinnigheden uit het formulier mondeling recht. Daarnaast heb je nog vele boekjes en mondelinge overleveringen die het doopsformulier een geheel correcte interpretatie geven voor de Ger. Gem.
De zekerheid van jonggestorven kinderen ligt bij de ouders al lang niet meer in hun eigen geloof, maar in de bevinding dat ze door wat dan ook mogen weten dat het kind in de hemel mag zijn, dus daar hangt het ook al niet af van de DL of het doopsformulier.
Het is dat het een traditie is om vast te houden aan de bestaande formulieren of belijdenisgeschriften, maar ik durf veilig te veronderstellen dat de Ger. Gem. deze documenten er anders zou hebben laten uitzien als ze de kans hadden gehad. In de Ger. Gem. blijkt gelukkig dat de interpretatie altijd een rekbaar begrip is en dat er dan veel kan binnen de kaders van de rechtzinnigheid. Jij durft je hoofd boven het maaiveld uit te steken. Ik hoop dat de Ger. Gem. ook eens eerlijk wordt en duidelijk aangeeft dat men niet gelukkig meer is met bepaalde aspecten van de 3fvE en het doopsformulier, want in de praktijk functioneren die toch al lang niet meer zoals de opstellers die zo eens bedoeld hebben.