'Refogeschiedenis in perspectief', red. F. van Lieburg
En, heb je er al iets gelezen wat je nog niet wist?Herman schreef:
Ik heb laatst Zwemer en Amelink gelezen. Zwemer ("In conflict met de cultuur", 1992) bood eigenlijk niet zoveel nieuws, afgezien dan van wat regionale Zeeuwse verwikkelingen die mij als buut'nstaender toch niet zo interesseren. Amelink ("De gereformeerden") was interessanter, misschien wel juist omdat het niet over de refohoek gaat maar over de synodaal gereformeerden.
Maar ik ben benieuwd naar je mening over het boek van Fred van Lieburg c.s.
Het zijn de details die het doen, momenteel. Het algemene verhaal is wel zo ongeveer bekend, het is alleen amper op wetenschappelijk niveau vastgelegd en dat gebeurt hiermee.Hendrikus schreef: Ik heb laatst Zwemer en Amelink gelezen. Zwemer ("In conflict met de cultuur", 1992) bood eigenlijk niet zoveel nieuws, afgezien dan van wat regionale Zeeuwse verwikkelingen die mij als buut'nstaender toch niet zo interesseren. Amelink ("De gereformeerden") was interessanter, misschien wel juist omdat het niet over de refohoek gaat maar over de synodaal gereformeerden.
De onderwerpen zijn wel gevarieerd. Het zijn tenslotte bewerkingen van op dit symposium gehouden referaten. En dat is interessanter dan een uitputtende behandeling van bijvoorbeeld Zwemer (wiens dissertatie ik overigens niet heb gelezen, maar die ik wel zo inschat). Maar ik ben pas bij hoofdstuk 3, over de geografie. Dus mogelijk volgt er nog wat.
Goed dat je dat zegt over Zwemer. Ik was van plan om 'm te lezen. Nu ik dit weet heeft het even geen prioriteit meer.Hendrikus schreef:En, heb je er al iets gelezen wat je nog niet wist?Herman schreef:
Ik heb laatst Zwemer en Amelink gelezen. Zwemer ("In conflict met de cultuur", 1992) bood eigenlijk niet zoveel nieuws, afgezien dan van wat regionale Zeeuwse verwikkelingen die mij als buut'nstaender toch niet zo interesseren. Amelink ("De gereformeerden") was interessanter, misschien wel juist omdat het niet over de refohoek gaat maar over de synodaal gereformeerden.
Er zijn natuurlijk altijd wel interessante quotes uit zo'n boek te halen.
Bijvoorbeeld de conclusie van dr. John Exalto over de bevindelijk gereformeerden als een narratieve gemeenschap:
'de reformatorische verzuiling is geen culminatie van een historisch proces, maar een breuk met het verleden, juist door de gevolgen die zij voor de narratieve gemeenschap heeft gehad'.
Of dit, ergens eerder in het artikel:
'de zuil leidt tot institutionalisering van de groepscultuur. Er worden gedragscodes ontwikkeld die het leven uniformeren en een roldefiniërend karakter dragen. De groepsidentiteit gaat op deze wijze de geloofsidentiteit overheersen'.
Overigens heb ik het vage idee dat een deel van de positie die Exalto inneemt niet zozeer door diepgravend wetenschappelijk onderzoek tot stand zijn gekomen, alswel (ik heb het voornamelijk over zijn waarnemingen van de laatste twee decennia) voortgekomen zijn uit een oppervlakkige indruk van de hedendaagse refcultuur.
Bijvoorbeeld de conclusie van dr. John Exalto over de bevindelijk gereformeerden als een narratieve gemeenschap:
'de reformatorische verzuiling is geen culminatie van een historisch proces, maar een breuk met het verleden, juist door de gevolgen die zij voor de narratieve gemeenschap heeft gehad'.
Of dit, ergens eerder in het artikel:
'de zuil leidt tot institutionalisering van de groepscultuur. Er worden gedragscodes ontwikkeld die het leven uniformeren en een roldefiniërend karakter dragen. De groepsidentiteit gaat op deze wijze de geloofsidentiteit overheersen'.
Overigens heb ik het vage idee dat een deel van de positie die Exalto inneemt niet zozeer door diepgravend wetenschappelijk onderzoek tot stand zijn gekomen, alswel (ik heb het voornamelijk over zijn waarnemingen van de laatste twee decennia) voortgekomen zijn uit een oppervlakkige indruk van de hedendaagse refcultuur.
Re: 'Refogeschiedenis in perspectief', red. F. van Lieburg
Een naargeestig boek...
Leg uit...Afgewezen schreef:Een naargeestig boek...
Als ik een keer zin heb.freek schreef:Leg uit...Afgewezen schreef:Een naargeestig boek...