Tja ik ben op de hoogte van het idee van kolonisatie. Dat is nu natuurlijk niet meer zo en toen wisten ze denkik niet dat dat slecht was. Maar ja ik ben het er nog niet mee eens. Nu is er alleen natuurlijk niet veel aan te veranderen.
Voor mij als niet-christen is het christendom niet beangstigend eigenlijk hoor.. Maar soms is God voor de christenen volgens mij zelf beangstigend. Want Christenen geloven echt dat je naar de Hel gaat als je geen christen bent. Zo zag ik laatst iets op tv over zo'n groep streng christelijken in Amerika the Amish. De jongeren kregen daar op hun 16e een tijd om te beslissen of ze bij de Amish wilden blijven of niet. Veel gingen terug naar de Amish omdat ze bang waren om naar de hel te gaan...
Dit is niet waar ik deze discussie om ging maar ik ben daar toch nieuwsgierig naar, het lijkt me toch niet goed als een geloof gebaseerd is op angst......
Overhalen tot geloof
Hoi WiccanGirl,
Voor mij is angst geen onderdeel in mijn geloof, zou het wel zo zijn, dan zou ik me daar niet prettig bij voelen.
Maar er zijn overtuigingen waarvan de keerzijde zich berust op angst, angst kan in dit geval een bindende factor zijn.
Angst schrikt af, en poogt de moederen in het gareel te houden.
Het maakt ons bewust van gevaar.
Zo kan angst een volgeling tot het geloof houden vanuit angst en/of liefde.
In veel gevallen zullen de volgelingen zich houden aan het geloof vanwege de angst (keerzijde).
Persoonlijk deel ik de mening dat geloof niet gedragen moet worden vanuit angst, maar vanuit liefde.
angst vernietigd, liefde creëert.
Voor mij is angst geen onderdeel in mijn geloof, zou het wel zo zijn, dan zou ik me daar niet prettig bij voelen.
Maar er zijn overtuigingen waarvan de keerzijde zich berust op angst, angst kan in dit geval een bindende factor zijn.
Angst schrikt af, en poogt de moederen in het gareel te houden.
Het maakt ons bewust van gevaar.
In veel gevallen zullen de volgelingen zich houden aan het geloof vanwege de angst (keerzijde).
Persoonlijk deel ik de mening dat geloof niet gedragen moet worden vanuit angst, maar vanuit liefde.
angst vernietigd, liefde creëert.
Dat lijkt me niet, er is immers pas sprake van angst wanneer iemand reeds meent dat er een reëel gevaar is. Zonder geloof (in een hel) is er geen aanleiding voor angst.Origineel geplaatst door Wietse
Dus angst (voor een hel) is een mogelijk gevolg van geloof, niet andersom.
(en allemaal de beste wensen!)
[Veranderd op 1/1/03 door Frost]
Hoi Wietse,Origineel geplaatst door Wietse
Maar we kunnen het ook als volgt zien:
Het geloof maakt ons bewust van het gene wat er ook is zonder het geloof, het is maar wat men geloven wil.
ik neem aan dat we het eens zijn dat bovenstaande stelling in het algemeen in elk geval niet op gaat (als in: "het geloof in marsmannetjes maakt ons bewust van hetgene wat er ook is zonder het geloof")
veel eenser dan dat zullen we het wel niet worden

[Veranderd op 11/1/03 door Frost]