Avondmaal - Familie

Afgewezen

Re: Avondmaal - Familie

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:In de praktijk is het niet zo.

Dat je dat beeld krijgt geeft wel iets zorgwekkends aan, namelijk dat je bevooroordeeld alles leest....
Zoals gezegd, baseer ik mij op wat ik hier op dit forum heb vernomen.
Maar als het anders is, hoor ik graag hoe het dan wél is.
freek

Bericht door freek »

Ik vind dat de veronderstelde wedergeboorte, of hoe je het dan ook noemt, best een gereformeerde en bijbelse gedachte. Als je alleen al leest hoe artikel 34 van de NGB erover spreekt... "Christus heeft zijn bloed niet minder vergoten om de kinderen van de gelovigen te wassen, dan hij gedaan heeft om de volwassenen". Daar is geen woord Frans bij.
Ook (of misschien wel: juist) in de begintijd van de Reformatie hield men zich aan het standpunt dat kinderen van de gelovigen gehouden moeten worden voor uitverkoren kinderen van God. Zie bijv. het boekje 'Belijdenis & Verbond' onder redactie van prof Op 't Hof.
Marco

Bericht door Marco »

Afgewezen,

Je zit vast in je vooroordeel. Je vindt dat vrijgemaakten lichtgelovig zijn, en als vrijgemaakten zeggen dat niet te zijn, dan klopt dat niet, want je weet zelf beter. Je hebt immers die lichtgelovigen op dit forum ontmoet.. Op deze manier is niet te discussieren. We zijn nu niet bezig te discussieren over wat geloof is of zou moeten zijn, maar over vooroordelen. Ik heb hier al vaker verteld hoe ik het zelf zie, en ook Marnix heeft het een en ander laten weten. Over ons geloof(sleven) zijn we opener dan veel andere forummers. Als jij vindt dat je daarom en oordeel kunt vormen over ons, over mij of over alle GKv-ers dan moet je dat vooral doen. Want als ik je vertel dat mijn doel is tegen de zonde en de duivel te strijden, dat ik weet en voel dat ikzelf geweldig schuldig sta en dat ik verlossing nodig heb; én als ik vertel dat ik die heb gekregen, dan denk je kennelijk dat ik niet in de hemel kan komen omdat ik vrijgemaakt ben. Want vrijgemaakten zijn "Avondmaalsgangers bij wie het alles mechanisch en correct van stapel loopt"... En dus ik ook. En als ik anders beweer, dan klopt dat niet, want ik ben vrijgemaakt.

Je zult dit misschien niet (h)erkennen. Maar probeer je eens in te denken dat op grond van kerklidmaatschap een HHK-er zou beweren dat in de GerGem alle leden nep zijn. Omdat hij er op een forum een paar ontmoet heeft. Dan zou je toch mee argumenten verwachten dan een stukje van een dominee die iets geschreven heeft in een tijd dat die kerk nog niet eens bestond.

Het is anders. Als je de postings in dit (en andere onderwerpen) nog eens doorleest, dan weet je hoe het wél is.

Groet,
Marco
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marco schreef:Afgewezen,

Je zit vast in je vooroordeel. Je vindt dat vrijgemaakten lichtgelovig zijn, en als vrijgemaakten zeggen dat niet te zijn, dan klopt dat niet, want je weet zelf beter. Je hebt immers die lichtgelovigen op dit forum ontmoet.. Op deze manier is niet te discussieren. We zijn nu niet bezig te discussieren over wat geloof is of zou moeten zijn, maar over vooroordelen. Ik heb hier al vaker verteld hoe ik het zelf zie, en ook Marnix heeft het een en ander laten weten. Over ons geloof(sleven) zijn we opener dan veel andere forummers. Als jij vindt dat je daarom en oordeel kunt vormen over ons, over mij of over alle GKv-ers dan moet je dat vooral doen. Want als ik je vertel dat mijn doel is tegen de zonde en de duivel te strijden, dat ik weet en voel dat ikzelf geweldig schuldig sta en dat ik verlossing nodig heb; én als ik vertel dat ik die heb gekregen, dan denk je kennelijk dat ik niet in de hemel kan komen omdat ik vrijgemaakt ben. Want vrijgemaakten zijn "Avondmaalsgangers bij wie het alles mechanisch en correct van stapel loopt"... En dus ik ook. En als ik anders beweer, dan klopt dat niet, want ik ben vrijgemaakt.

Je zult dit misschien niet (h)erkennen. Maar probeer je eens in te denken dat op grond van kerklidmaatschap een HHK-er zou beweren dat in de GerGem alle leden nep zijn. Omdat hij er op een forum een paar ontmoet heeft. Dan zou je toch mee argumenten verwachten dan een stukje van een dominee die iets geschreven heeft in een tijd dat die kerk nog niet eens bestond.

Het is anders. Als je de postings in dit (en andere onderwerpen) nog eens doorleest, dan weet je hoe het wél is.

Groet,
Marco
De postings van Marnix bewijzen het beeld dat er bestaat over de vrijgemaakten wel een slechte dienst, jouw posts daarentegen laten een beter beeld zien van "de vrijgemaakte". Maar ja, wat komt nu het dichtst bij de werkelijkheid?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:
Marco schreef:Afgewezen,

Groet,
Marco
De postings van Marnix bewijzen het beeld dat er bestaat over de vrijgemaakten wel een slechte dienst, jouw posts daarentegen laten een beter beeld zien van "de vrijgemaakte". Maar ja, wat komt nu het dichtst bij de werkelijkheid?
Ah, dus twee forummers moeten het beeld bepalen van een kerkverband? Wat is dat nu voor onzin?
saphira

Bericht door saphira »

Ik dacht dat refo's zo veel waarde hechten aan 'het oordeel der liefde.'
Ondertussen oordelen ze toch over iemands staat?
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
Marnix

Bericht door Marnix »

tja, ik heb hier nooit iets van verbondsautomatisme bepleit en altijd sterk gewezen op de eis tot geloof... wat zonder wedergeboorte nooit echt kan zijn.

Dus waar dat dan vandaan komt weet ik niet, maar het beeld van verbondsautomatisme komt niet bij mij vandaan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
freek

Bericht door freek »

Hmm, ik zal wel weer eigenwijs zijn, maar het aanwezig zijn van mensen als Marnix en Marco op dit forum hebben me juist geleerd dat de GKv absoluut niet bestaat uit alleen maar mensen die een soort luilekkerlandgeloof aanhangen waar je de wetenschap hebt dat je gered bent en verder alles wel prima is. Volgens mij hebben we gewoon (weer) een enorme karikatuur van - in dit geval - verbondsautomatisme en veronderstelde wedergeboorte gemaakt, en schieten we er met z'n allen op.
refo

Bericht door refo »

saphira schreef:Ik dacht dat refo's zo veel waarde hechten aan 'het oordeel der liefde.'
Ondertussen oordelen ze toch over iemands staat?
Dat is ongeveer hetzelfde. Ik heb eens horen verkondigen dat wanneer het met iemands staat in orde gekomen is, hij of zij het slechts in één van de gergemmen uit kan houden. Hooguit nog in een heel erg zware Hervormde of Chr gereformeerde gemeente.

Zo dient naar het oordeel der liefde ieder die nog geen aanstalten maakt over te komen als onwedergeboren te worden aangemerkt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik schaar me onder de ex-vrijgemaakten die hun achtergrond niet achtergelaten hebben. Misschien mag ik er wat over zeggen Marco & Marnix? ;)
In de praktijk is er wel zoiets wat functioneerd als verbondsautomatisme bij een hoop vrijgemaakten die als het ware lauw in de kerk zitten. Die mensen worden naar mijns inziens onvoldoende aangespoort om tot een noodzakelijk warm geloof te komen. Dat vind ik een heel zwak punt in de GKV.

Maar ja... Lijdelijkheid... Ik denk dat ik dan wel genoeg heb gezegt. Hoeveel mensen hebben dat in de praktijk omarmt? Mogen we dan zeggen dat er in die kerkverbanden waar dit een groot probleem is, de leer verkeerd is? Niet op dit forum in iedergeval!
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Kaw schreef:Ik schaar me onder de ex-vrijgemaakten die hun achtergrond niet achtergelaten hebben. Misschien mag ik er wat over zeggen Marco & Marnix? ;)
In de praktijk is er wel zoiets wat functioneerd als verbondsautomatisme bij een hoop vrijgemaakten die als het ware lauw in de kerk zitten. Die mensen worden naar mijns inziens onvoldoende aangespoort om tot een noodzakelijk warm geloof te komen. Dat vind ik een heel zwak punt in de GKV.

Maar ja... Lijdelijkheid... Ik denk dat ik dan wel genoeg heb gezegt. Hoeveel mensen hebben dat in de praktijk omarmt? Mogen we dan zeggen dat er in die kerkverbanden waar dit een groot probleem is, de leer verkeerd is? Niet op dit forum in iedergeval!
OK, hou de rotte tomaten maar klaar....

(Ben geen GKv en ook geen (o)GG(inN)(bv)):

Over verbondsautomatisme gesproken, daarvoor hoeven we niet op een kerkverband te gaan zitten vitten. Want dat komt net zo goed voor in de GG(welke variant dan ook), als in de GKv. Alleen neemt het een andere vorm in in de GG. Daar zeggen ze gewoon, al dan niet in deze woorden: "ik ben onbekeerd, en leef als een onbekeerde, kerk is voor zondag, so what?"

Mensen, het zelfde probleem ziet men, in verschillende mate, in welke kerk of kerkverband dan ook. En het probleem zit hem niet altijd in de leer. Het probleem zit wel altijd in het hart van de mens. In elke kerk zul je de hypocrieten tegen komen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Precies Bert, zo bedoel ik het ook. Bij de 1 hoeft het niet en bij de andere kan het niet.
Marco

Bericht door Marco »

Het gaat er ook niet om, de GKv te verdedigen. Ik heb ook niet de behoefte om dit topic om te buigen naar een topic over kerkgenootschappen. Ik spreek hier op persoonlijke titel, niet als vertegenwoordiger van een kerkgenootschap. Daarbij probeer ik argumenten aan te voeren, geef ik af en toe aan hoe ik ergens persoonlijk in zit, en soms inderdaad hoe het er bij ons in de kerk aan toe gaat. Dat alles wordt zinloos als het strandt in een generalisering van een kerkverband - zeker als het nog onjuist is ook, maar dat is in feite bijzaak.

Wel kan ik Kaw en iedereen verzekeren dat ik zelf mijn uiterste best doe om ook in de GKv 'mechanisch geloof' tegen te gaan. Als kerklid en als ambtsdrager. En daarin ben ik niet de enige. Ook al is er een stuk kerkcultuur waar we mee te maken hebben. En ook voor die kerkcultuur geldt: nadelen en voordelen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik krijg steeds te horen hoe het ‘niet’ is, maar er is niemand die me vertelt hoe het ‘wel’ is. Ik voor mij geloof nog steeds dat het stukje van die dominee terecht is, maar natuurlijk is dit wel een veroordeling van een bepaalde stroming. En zeker, toen bestond de GKv nog niet, wél het geloofsklimaat zoals dat in de GKv aanwezig is.
Nu beperkt dat klimaat zich niet tot de GKv, je kunt het ook aantreffen in bijv. de CGK en de PKN. Het is het klimaat dat altijd weer botst met de bevindelijk-gereformeerde geloofsbeleving.
Om niet in algemeenheden te verzanden, heb ik erop gewezen wat ik op dit forum hierover gehoord heb. Ik kan wijzen op de discussies met Marnix, volgeling en nu ook Marco.
Overigens is mijn kennis van de leer van de GKv wel iets breder dan wat ik er in deze discussies van heb gehoord. Opvallend is, zoals gezegd, dat men mij niet concreet weerlegt, maar alleen maar zegt dat ik er niets van snap en zo.
Maar goed, ik heb diverse GKv-schrijvers gelezen (Kamphuis, Trimp), ik heb een ‘vrijgemaakte’ krant en heb meer verbondsmatig denkende mensen gesproken dan alleen de drie GKv’ers door mij genoemd. Ik weet dus wel een klein beetje over welk klimaat ik het heb.
Ik weet ook dat iemand als de vrijgemaakte dr. Arntzen een zeer bevindelijk man is. En ongetwijfeld zullen er meer zo zijn in de GKv (wellicht hoort Marco daar óók bij).
Interessant is verder het boekje van Fred van Hulst, ‘De achilleshiel van het calvinisme’, dat ook op deze materie ingaat.
Tot slot:
Hoe je het ook wendt of keert, niemand zal willen beweren dat er tussen de GKv en aanverwante stromingen én de GG en aanverwante stromingen geen verschil in geloofsbeleving zou bestaan. Ga dan niet hard roepen, wanneer ik dit verschil eens extra aanzet, wanneer de discussie hiertoe aanleiding geeft.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Dus het komt aan op hoe bevindelijk het karakter is? Vind ik een matige maatstaf. Dan is de maatstaf in hoeverre je het eens bent met de GG of substromingen en niet hoeverre je het eens bent met de schrift. Als je de schrift als maatstaf neemt, dan is de GKV theologisch nog zo gek niet. Sterker nog: dan moet de GG het afleggen van de GKv. Alleen weet ik dat we andere manieren van meten hebben. De rechtzinnigheid speelt een grote rol en daar is de GKV slecht in. Bovendien gaat de GKV 'spannend' om met de Schrift. Al betreden paden zijn niet heilig en nieuwe grond mag ontgonnen worden. Zolang het maar in de lijn van de Schrift is. Dat gaat wel eens fout, maar het houdt de boel wel levendig. Ja, de GG ontwikkeld zich ook. In feite is de GG ook progressief, maar juist de andere kant op. De Schrift wordt al geestelijker gelezen, de exegese van de schrift al exotischer uitgelegd en de dogmatie wordt op sommige punten tot in het haast belachelijke uitvergroot en andere punten worden weggemoffeld, omdat ze niet passen in de nieuwe nog rechtzinnigere rechtzinnigheid. Nu nog meer alleen uit genade! Nu nog meer antiremonstrants! Nu nog rechtzinniger omgaan met de uitverkiezing! En die lege avondmaalstafels, de kleine kerkenraadsbanken, het tempo waarin de psalmen worden gezongen en het percentage zwart tonen aan dat het goed gaat met de rechtzinnigheid. Kijk maar naar de GKV met zijn volle avondmaalstafels vol hoeren en tollenaars. Gelukkig heeft God ons daar nog voor bewaard!
Plaats reactie