Bootje

Plaats reactie
007

Bootje

Bericht door 007 »

Een vraag voor iedere christen.

Waar vaart jou vissersbootje?
Waar gooi jij je netten uit?
En heb je al veel gevangen?
Kortom ben je visser van mensen, ben je een discipel.

Geen aantallen alsjeblieft. Ik zal maar "van wal" steken: Ik ben op weg.
007

Bericht door 007 »

Misschienis de vraagstelling wat zwaar , ik wil hem dan anders stellen: Vertel eens wat over een ervaring als christen zijn en hoe je iemand richting Jezus hebt kunnen wijzen. Een soort van persoonlijke getuigenis , hoe jij zelf tot bekering bent gekomen, kan ook natuurlijk.
Stonewall Jackson

Bericht door Stonewall Jackson »

Blijkbaar toch nog een pijnlijke vraag, 007!
Madtice

Bericht door Madtice »

Ben met drie zomertours meegeweest, één keer naar Finland, één keer Nederland/België/Frankrijk en één keer het Zuiden van de Verenigde Staten. Dan gingen we sporten met kinderen en tieners en door middel van de sport leg je ze wat uit over wat je gelooft en dergelijke.
Verder met mijn vrienden op de universiteit en op de basketbal en dergelijke, of gewoon vreemde in de bus. Bewust stuur ik er nooit een gesprek op af, op het geloof, omdat de interesse vanuit de niet-christen moet komen. Anders voel ik me meteen zo opdringerig. En als je oprecht interesse toont, niet omdat je wilt bekeren, maar omdat je van je medemeens 'houdt', dan merken mensen dat en zijn ze geïnteresseerd in wat jij vindt en gelooft. ZO heb ik al heel wat gesprekken gehad, waarbij ik mijn geloof kon delen, en zij het hunne (humanisme, islam, boedhisme, etc.) Best interesant om te horen hoe andere mensen over de dingen denken, en zij vinden het ook heel interessant meestal.
Stonewall Jackson

Bericht door Stonewall Jackson »

Je kunt een gesprek ook heel subtiel op het geloof aansturen. Het is dan aan de ander of ze daar op ingaan of niet.
strik

Bericht door strik »

Je mag niet 'bang' zijn om jouw 'levenswande' (zwaar woord, maar ik kan zo gauw geen ander bedenken) te delen: Als ik op woensdagavond op tijd weg moet van mijn werk, omdat ik "een afspraak heb" of omdat ik "naar de kerk ga".
Dan krijg je al snel een reactie van: hoezo, je gaat toch op zondag naar de kerk. Wat 'ben jij dan'?
En omdat ik voor Nederlandse begrippen toch bij een uitzonderlijke kerk ben aangesloten (per slot zijn Nederlanders in de regel niet in de orthodoxe kerk 'geboren'), kom je dan al snel in gesprek. Afhankelijk van interesse (van de andere partij), kom je dan makkelijker in gesprek.

Volgens mij is dat ook de opdracht, we moeten dan wel vissers van mensen zijn, de mensen zullen wel zelf in het net moeten zwemmen. God zelf roept mensen naar Zijn Kerk. Wij ondersteunen dat alleen maar een beetje.

Ik merk ook dat naarmate je ouder wordt, je er makkelijker over kunt praten.

[Veranderd op 3/1/03 door strik]
roseline

Bericht door roseline »

Ik heb over het algemeen ook aardig wat te vertellen als men geïnteresseerd is, alleen al omdat mijn geloofsgemeenschap zo afwijkt van de algemene kerken. Zo kom je wel eens in gesprek. Mijn andere levensinstelling blijkt namelijk ook al aan uiterlijkheden - kleding, gezin, wat ik doe in het weekend - maar beter is dat men gaat vragen naar mijn beweegredenen - de inhoud van mijn geloof. En waarom en hoe zich dat uit in mijn gedrag en mijn dagelijks leven. Straal ik 'praktisch' christendom uit, of blijven het theologische verhaaltjes? Gaat er levend water van mij uit, of wil ik mensen overtuigen van mijn eigen gelijk zonder dat dat tot enig nut dient? Mijn geloof opdringen dat zal mij niet in dank worden afgenomen.
strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door Madtice
Ben met drie zomertours meegeweest, één keer naar Finland (...)
Hoe was dat? En waar ben je precies geweest? En met welk 'soort' van mensen heb je gesproken?
Plaats reactie