religieus gevoel
Re: religieus gevoel
Je hebt gelijk, dat was dubbelop, een contaminatie van wedergeboren en opnieuw geboren.
Maar ik ben erg verbaasd door je reactie. Hoezo weet je niet dat je wedergeboren bent? Volgens mij is dat juist heel duidelijk als je dat bent en mag je daar ook van getuigen. De Geest overtuigt ons ervan dat we Gods kinderen zijn en door hem roepen we Abba, Vader.
Ik ben erg benieuwd op basis waarvan je stelt dat je dit niet zou kunnen weten.
Maar ik ben erg verbaasd door je reactie. Hoezo weet je niet dat je wedergeboren bent? Volgens mij is dat juist heel duidelijk als je dat bent en mag je daar ook van getuigen. De Geest overtuigt ons ervan dat we Gods kinderen zijn en door hem roepen we Abba, Vader.
Ik ben erg benieuwd op basis waarvan je stelt dat je dit niet zou kunnen weten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
... en daar gaan we weer....
Zucht, idd...wim schreef:... en daar gaan we weer....
Toch blijft het verbazingwekkend. Wedergeboorte wordt in de bijbel geschetst als een radicale vernieuwing. Het oude is daarmee voorbij gegaan, alles is nieuw geworden: een nieuw schepsel nota bene. Wedergeboren tot een LEVENDE HOOP, dat is echt geen misschientje hoor! En nog steeds zijn er mensen die benadrukken dat je makkelijk zat onbewust al wedergeboren kan zijn. Ik vind dat persoonlijk echt een miskenning van de kracht van Jezus offer! Alsof je dat niet zou merken, dat alles nieuw is geworden in je leven. Dat je uit de duisternis bent overgaan naar Gods wonderbare Licht!
Misschien heb je wel gelijk.
Tegenwoordig zijn er geen nieuwgeboren kinderen in de genade meer, maar is men direct volwassen. Grote stappen, gauw thuis.
Tegenwoordig zijn er geen nieuwgeboren kinderen in de genade meer, maar is men direct volwassen. Grote stappen, gauw thuis.
Joh.6:69 En wij hebben geloofd en bekend, dat Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.
De kanttekenaren verwijzen naar Matt.16:16 waar staat:
En Simon Petrus, antwoordende, zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.
En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.
En Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen dezelve niet overweldigen.
Zalig een ieder die deze belijdenis in het hart draagt!
En let op: Het staat al in Joh 6, ver voor pasen en pinksteren, dus geen uitvlucht mogelijk naar de heilsgeschiedenis vertalen naar de heilstoepassing. Die gaat hier niet op.
De allerkleinste gelovige, zelfs Petrus die later bang was voor een spooksel, zijn Meester verloochende, zijn Zaligmaker verliet, ook dié ongelovige Petrus wist in wie hij geloofde, ook al was hij nog zo'n zuigeling in de genade!
En Simon Petrus, antwoordende, zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.
En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.
En Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen dezelve niet overweldigen.
En let op: Het staat al in Joh 6, ver voor pasen en pinksteren, dus geen uitvlucht mogelijk naar de heilsgeschiedenis vertalen naar de heilstoepassing. Die gaat hier niet op.
De allerkleinste gelovige, zelfs Petrus die later bang was voor een spooksel, zijn Meester verloochende, zijn Zaligmaker verliet, ook dié ongelovige Petrus wist in wie hij geloofde, ook al was hij nog zo'n zuigeling in de genade!
Als dat echt het enige is wat je te zeggen hebt... Zo kun je altijd je gelijk halen, door een karikatuur van andermans posting te maken.Tiberius schreef:Misschien heb je wel gelijk.
Het staat ook voor Johannes 14: gijlieden gelooft in God, gelooft ook in Mij.Klavier schreef:En let op: Het staat al in Joh 6, ver voor pasen en pinksteren, dus geen uitvlucht mogelijk naar de heilsgeschiedenis vertalen naar de heilstoepassing. Die gaat hier niet op.
Dat is geen karikatuur; dat is gewoon zo.freek schreef:Als dat echt het enige is wat je te zeggen hebt... Zo kun je altijd je gelijk halen, door een karikatuur van andermans posting te maken.Tiberius schreef:Misschien heb je wel gelijk.
Laat ik het dan anders zeggen: kom jij wel eens zuigelingen in de genade tegen?
Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend.
Deze houding van de Dordtse leerregels, die Bert al in een ander topic heeft gepost, zou veel meer gevonden mogen worden in Nederland. Dat zou al veel schelen.
Deze houding van de Dordtse leerregels, die Bert al in een ander topic heeft gepost, zou veel meer gevonden mogen worden in Nederland. Dat zou al veel schelen.
Zo kan het in de heilstoepassing ook gaan dat men alles in Christus ziet liggen. Dat er wel eens wat gezien wordt van die gezegende persoon. Want God is geen God van uiterste duisternis. Maar dan moet er toch ook nog afgestorven worden aan alles waar ze hun hoop op hadden gesteld: het gaat door de dood naar het leven! En van dat leven zijn de discipelen een voorbeeld dat God in Zijn ondoorgrondelijke wijsheid als een blauwdruk zo in de Bijbel heeft opgenomen.Klavier schreef:Joh.6:69 En wij hebben geloofd en bekend, dat Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.
Nee, bij ons in de kerk zijn geen uberhaupt geen gelovige mensen meer.Tiberius schreef:Dat is geen karikatuur; dat is gewoon zo.freek schreef:Als dat echt het enige is wat je te zeggen hebt... Zo kun je altijd je gelijk halen, door een karikatuur van andermans posting te maken.Tiberius schreef:Misschien heb je wel gelijk.
Verder denk ik dat de meeste christenen zuigelingen zijn en zullen blijven. Want als je groeit in de genade en de kennis van de Heere Jezus wordt dat verdacht gemaakt. Pas nog meegemaakt, dus ik weet waar ik het over heb.
Maar ook: aan de vruchten kent men de boom. Ik las ergens een uitspraak die ik in dit kader wel belangrijk vind: tegenwoordig spreekt men over de rechtvaardiging van de goddeloze maar men bedoelt de rechtvaardiging van de goddeloosheid.Jongere schreef:Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend.
Het heeft geen enkel nut dit in den brede te trekken. Want nu stel je dit normatief voor dé gereformeerde gezindte.freek schreef:Nee, bij ons in de kerk zijn geen uberhaupt geen gelovige mensen meer.Tiberius schreef:Dat is geen karikatuur; dat is gewoon zo.freek schreef: Als dat echt het enige is wat je te zeggen hebt... Zo kun je altijd je gelijk halen, door een karikatuur van andermans posting te maken.
Verder denk ik dat de meeste christenen zuigelingen zijn en zullen blijven. Want als je groeit in de genade en de kennis van de Heere Jezus wordt dat verdacht gemaakt. Pas nog meegemaakt, dus ik weet waar ik het over heb.
Dat klopt. Maar toch ben ik van mening dat je deze tekst als persoonlijke toetssteen moet hanteren. Niet om op anderen toe te passen, in dat verband past het ons mensen veel beter om de lijn van de DL te volgen. Stenen gooien c.q. oordelen kan ook juist zo makkelijk op geestelijk gebied.Erasmiaan schreef:Maar ook: aan de vruchten kent men de boom.
Nee, dat is de andere kant van het verhaal: dat is niet mogelijk.freek schreef:Verder denk ik dat de meeste christenen zuigelingen zijn en zullen blijven.
Evenmin als in het natuurlijke een baby altijd baby kan blijven. Hoewel hij niet als volwassene ter wereld komt.