Erasmiaan schreef:In het avondmaal verkrijgen we niet de planting des geloofs (het is nu eenmaal een teken) maar versterking van het geloof (al is het duidelijk dat niet het brood en de wijn onze ziel voeden). M.a.w. er moet al geloof zijn voor we aan het avondmaal deelnemen.
Dat is precies het punt waar het hier al zo vaak over is gegaan. Voorwaarden om te mogen geloven. Wie zegt: "O God, ik hoor er te zitten maar ik kan er niet komen", die gaat ofwel van zijn eigen kracht uit, of hij gelooft niet dat God hem roept om er te komen.
Als je van eigen kracht uitgaat zul je er inderdaad niet komen. Daar zijn we het denk ik wel over eens. Niemand kan uit zichzelf tot God komen, en dus ook niet aan Zijn tafel. Maar avondmaalsgangers komen niet uit eigen kracht. Die komen omdat ze geloven dat ze uit genade mogen komen. En dat zal ook de niet-ganger beamen. Maar die gelooft niet: die durft niet te vertrouwen op de beloften die in het verbond zijn gelegd.
Daar verschillen we denk ik van mening: Wanneer mag je vertrouwen op die beloften? Mag je zomaar geloven?
Mijn overtuiging is, dat wie werkelijk gelooft dat Christus voor hem geleden heeft, zijn zonden heeft weggenomen, ook werkelijk in Christus is. Zo iemand zal berouw over zijn zonden hebben, en tegelijk de vreugde over de verlossing kennen. Zo iemand mag niet blijven zitten als het avondmaal gevierd wordt.
Daar zit dus een dubbele bevinding in: Berouw over de zonde en vreugde over de verlossing. En ik ben er van overtuigd dat deze bevinding niet zomaar uit jezelf kan komen. Maar dat is dus niet een bevinding die weghoudt van Christus. Een bevinding die zó hamert op het eigen onvermogen dat de weg naar Christus is afgesloten. Deze bevinding wijst juist naar Christus toe. Wie bij het avondmaal zit, en echt beseft dat hij daar bij hoort te zijn, die mag weten dat hij zijn zonden en ellende bij Christus neer mag leggen. Maar dan mag hij er ook echt bij zijn.
Ik ben het dus helemaal met je eens dat het avondmaal een bevestiging van het geloof moet zijn, niet een planting. Maar ik ben bang dat er in de praktijk bij sommigen het idee leeft dat aan aanvullende voorwaarden voldaan moet zijn voordat men tot Christus mag komen. Toevluchtnemend geloof is inderdaad ook geloof. Is er eigenlijk wel ander geloof?
Dit is wat inlegkunde in de niet-ganger. Als ik er met deze redenering naast zit, corrigeer mij dan. Maar ik denk dat het probleem op dit vlak ligt.