Niet moeilijk doen over kerst ;)

strik

Bericht door strik »

Wij, die de Cherubim, op mystieke wijze, geheimnisvol verzinnebeelden
Om aan de Levenschenkende Heilige Drie-eenheid het driemaal Heilig toe te zingen.

Laat ons terzijde stellen alle aardse zorgen, alle aardse zorgen!

Amen!

Om Hem, de Koning van het heelal, onzichtbaar omringd door Zijn engelen, bij ons te ontvangen.

Alleluia, Alleluia, Alleluia.

Alleluia!

(Cherubijnenhymne)
strik

Bericht door strik »

Jij ook een zalig Feest toegewenst Voorbijganger.

En of jouw posting lijnrecht tegenover de mijne staat. Misschien de middelste alinea's, ja. Maar ik voeld dit lied boven komen toen ik met name de eerste en laatste alinea's las:
Van de Cherubijnen die onafgebroken voor de troon van onze Heer zingen. En dat dus ook hebben gedaan na (waarschijnlijk ook voor en tijdens) de geboorte van Christus, onze Heiland.
WiccanGirl

Bericht door WiccanGirl »

Ik heb niet alles gelezen maar ik heb nog even wat te zeggen.

Het idee van dat het kindje Jezus is geboren is een christelijk idee. Maar de Kerstboom, de lichtjes de kleuren en al dat andere niet.

dit jaar was het 22 December Yule (of Joel) de langste nacht van het jaar. Er werd toen gevierd dat de zon geboren werd. Want vanaf die dag kan het alleen nog maar lichter worden. Er kunnen dan cadeautjes gegeven worden om te vieren dat alles weer gaat groeien en bloeien. Ook een traditie is een Yule boom versieren: de kerstboom. Het huis wordt versiert met hulst, mistletoe en andere groenblijvende planten. Voedsel en dranken dat vaak genutigd worden zijn eggnog (dat drinken ze in amerika vooral), appels en nog meer..

Dit is een feest dat wicca's vieren. Ik vind dus ook dat het kerst dat in Amerika wordt gevierd meer op Yule lijkt dan het oorspronkelijke Christelijke idee...
Plaats reactie