Verander dat christelijke voortaan in reformatorische, want zoals je het nu schrijft is het gewoon niet waar, en geld het slechts voor een zeer kleine groep van de Christenen.Origineel geplaatst door The Critical Brother
in onze (christelijke) ogen verkeerde wetsvoorstellen!
Theocratie
Theocratie
huh? hoewel ik mijzelf niet direct in de reformatorische hoek wil scharen was ik het wel helemaal met Critical eens. Hoe kun je je navolger van Christus noemen en ondertussen het eens zijn met de ethische (liever gezegd onethische) wetgeving van paars inzake opheffing euthanasieverbod, bordeelverbod, de invoering van het homohuwelijk en zo kan ik nog wel even doorgaan.Origineel geplaatst door TreinVerander dat christelijke voortaan in reformatorische, want zoals je het nu schrijft is het gewoon niet waar, en geld het slechts voor een zeer kleine groep van de Christenen.Origineel geplaatst door The Critical Brother
in onze (christelijke) ogen verkeerde wetsvoorstellen!
Dat gaat zo tegen de bijbelse waarden in dat ik me niet kan voorstellen dat iemand die zich waarlijk Christen noemt dit met droge ogen een goed resultaat kan noemen.
Ik spreek mezelf absoluut niet tegen, je trekt verkeerde conclusies. Als de meerderheid van nederland voor euthanasie is, dan moet dat per wet geregeld worden, dat is democratie. Dat wil niet zeggen dat euthanasie gelijk verplicht wordt voor iedereen, want dan heb je het dus weer over dictatuur.
De meerderheid bepaald wat wel en niet mag. Het individu bepaald wat hij wel of niet moet.
De meerderheid bepaald wat wel en niet mag. Het individu bepaald wat hij wel of niet moet.
God en Gods Woord (wet) hoort te bepalen hoe wij horen te leven. Een zonde van heel een land treft heel het volk. Al gelooft men niet, dan hebben we wel de plicht om Gods naam groot te maken door o.a. tegen wetsvoorstellen te stemmen die tegen Gods Woord ingaan. Laten we uitkijken dat we de zonde op deze wijze vrij spel te geven.
Ik ben dan ook tegen democratie en voor theocratie!
Ik ben dan ook tegen democratie en voor theocratie!
Een theocratie is per definitie een dictatuur, en dus per definitie verwerpelijk, immers, je dwingt mensen tot dingen waar ze het niet mee eens zijn.
De enigste situatie waar een theocratie wel zou kunnen werken, is in een land met allemaal gelijkdenkende, maar dat is ook weer per definitie onmogelijk.
Kortom, theocratie is als idee misschien leuk, maar zeer verwerpelijk.
En als je toch nog voor een theocratie bent, kijk dan eens naar Afganistan een jaartje geleden, waar de Taliban een theocratie gesticht hadden. Niet echt een aanlokkelijk beeld me dunkt!
[Veranderd op 17/5/02 door Trein]
De enigste situatie waar een theocratie wel zou kunnen werken, is in een land met allemaal gelijkdenkende, maar dat is ook weer per definitie onmogelijk.
Kortom, theocratie is als idee misschien leuk, maar zeer verwerpelijk.
En als je toch nog voor een theocratie bent, kijk dan eens naar Afganistan een jaartje geleden, waar de Taliban een theocratie gesticht hadden. Niet echt een aanlokkelijk beeld me dunkt!
[Veranderd op 17/5/02 door Trein]
Ik ben heilig jaloers op datgene dat de bijbel ons heeft nagelaten over het volk Israel. Een schitterende theocratische regering. Of in jouw worden gezegd; een dictatuur waarbij God de dictator was!
Als je gelooft en het besef heeft dat het christelijk geloof het enigste geloof tot het behoud van mensen is, dan verlang je erna dat God heel je leven regeerd en als het kan ook het land waar je in leeft.
Als jij dit een dictatuur vind, okee. Maar ik vind het schitterend als er zo kan worden geleefd.
Ik vergelijk de theocratie van de bijbel liever met het volk Israel dan met Afghanistan waar de koran gelden. Maar hier zal je het wel niet mee eens zijn.
[Veranderd op 17/5/02 door kridje]
Als je gelooft en het besef heeft dat het christelijk geloof het enigste geloof tot het behoud van mensen is, dan verlang je erna dat God heel je leven regeerd en als het kan ook het land waar je in leeft.
Als jij dit een dictatuur vind, okee. Maar ik vind het schitterend als er zo kan worden geleefd.
Ik vergelijk de theocratie van de bijbel liever met het volk Israel dan met Afghanistan waar de koran gelden. Maar hier zal je het wel niet mee eens zijn.
[Veranderd op 17/5/02 door kridje]
uiteraard ben ik het er niet mee eens, om de simpele reden dat je stelling niet klopt.
Een theocratie is namelijk een regerings vorm die uit een geloofsovertuiging voortkomt. De taliban was dus ook een perfect voorbeeld van theocratie.
En dat jij het joodse volk uit de Bijbel als voorbeeld neemt, is ook niet steekhoudend, omdat je daar te weinig van weet, en er in de Bijbel te weinig van beschreven is om daar een gefundeerde mening over te kunnen vormen.
En welke reden of gedachtengoed een dictatuur ook tot grondslag heeft, hij is en bijft verwerpelijk, en elk zinnig en weldenkend mens zal een dictatuur ten alle tijden verwerpen.
Een theocratie is namelijk een regerings vorm die uit een geloofsovertuiging voortkomt. De taliban was dus ook een perfect voorbeeld van theocratie.
En dat jij het joodse volk uit de Bijbel als voorbeeld neemt, is ook niet steekhoudend, omdat je daar te weinig van weet, en er in de Bijbel te weinig van beschreven is om daar een gefundeerde mening over te kunnen vormen.
En welke reden of gedachtengoed een dictatuur ook tot grondslag heeft, hij is en bijft verwerpelijk, en elk zinnig en weldenkend mens zal een dictatuur ten alle tijden verwerpen.
Theocratie betekent naar mijn weten dat God regeert. Bij de Taliban regeerde de mens, de Taliban.
Theocratie betekent heel simpel dat de tien geboden van God gelden als regel voor het leven. Of de meerderheid het daar nou mee eens is of niet, is niet belangrijk. We zullen allemaal door God worden geoordeeld naar onze daden, of we nu geloven in God of niet. Het is onzin dat de waarheid afhangt van wat de meerderheid vindt.
Theocratie betekent heel simpel dat de tien geboden van God gelden als regel voor het leven. Of de meerderheid het daar nou mee eens is of niet, is niet belangrijk. We zullen allemaal door God worden geoordeeld naar onze daden, of we nu geloven in God of niet. Het is onzin dat de waarheid afhangt van wat de meerderheid vindt.
Goed gezegd Lecram.
Okee, dan ben ik maar volgens jouw een onzinnig en onweldenkend mens! Ik kan het niet laten, maar bij jouw reactie kwam gelijk de gedachte van een bijbelgedeelte in me op. Dat de mensen die volgens Gods Woord willen leven voor de wereld een raar volk is! In welk bijbelgedeelte staat dit ook al weer?
En gelukkig hebben we het hele O.T. waar alles over het volk Israel staat geschreven.
[Veranderd op 18/5/02 door kridje]
Code: Selecteer alles
En welke reden of gedachtengoed een dictatuur ook tot grondslag heeft,
hij is en bijft verwerpelijk, en elk zinnig en weldenkend mens zal
een dictatuur ten alle tijden verwerpen.
En gelukkig hebben we het hele O.T. waar alles over het volk Israel staat geschreven.
[Veranderd op 18/5/02 door kridje]
Ook in een theocratie regeerd de mens, alleen dan regeerd hij volgens zijn interpretatie van de regels van de Bijbel. God zal nooit regeren hier op aarde totdat het eind der tijden is aangebroken, en God tot de aarde afdaald.Origineel geplaatst door Lecram
Theocratie betekent naar mijn weten dat God regeert. Bij de Taliban regeerde de mens, de Taliban.
Afganistan was ook een zuivere theocratie. De taliban baseerde hun regels zuiver op hun interpretatie van hun geloof, en niet op de regels van de mens. Een zuivere theocratische staatsvorm dus
Dat heb ik ook nooit beweerd, maar de staatsvorm hangt wel af van de meerderheid van de bevolking. En voor een theocratie geld dan ook nog eens dat voor die staatsvorm niet een meerderheid voldoende is, maar die kan pas ingang vinden als de TOTALE bevolking er achter zou staan. In alle andere gevallen vervalt een theocratie automatich en onomtkomelijk in een dictatuur.Het is onzin dat de waarheid afhangt van wat de meerderheid vindt.
[Veranderd op 18/5/02 door Trein]
"Ik ben met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld" (Matth. 28:20).
God is met ons en zal ons in alles leiden. Hij beslist alles en laat alles toe of niet toe. Daarnaast heb de mens ook zijn verantwoording. Maar het echte leiden ligt helemaal in Gods hand.
Lees voor de duidelijkheid eens artikel 13 van de NGB.
God is met ons en zal ons in alles leiden. Hij beslist alles en laat alles toe of niet toe. Daarnaast heb de mens ook zijn verantwoording. Maar het echte leiden ligt helemaal in Gods hand.
Lees voor de duidelijkheid eens artikel 13 van de NGB.