Ik heb deze topic niet geopend om een lijst mensen te krijgen die meer of minder licht bezaten. Het leek me 'gewoon' boeiend om eens hierover van gedachten te wisselen (en ik wilde een bepaald topic niet verder vervuilen).
Het blijft me verbazen dat Zonderling echt zonder reserves stelt dat de oudvaders onovertroffen zijn. Ik zou zo'n uitspraak absoluut niet voor mijn rekening durven nemen. We zullen het idd daarom niet eens worden.
Memento zei een aantal pagina's terug dat de oudvaders echt leefden uit wat ze opschreven. Helemaal eens natuurlijk, maar ik zie dat nu nog steeds wel. Neem nou professor De Reuver, die straalt de doorleefdheid van wat hij gelooft helemaal uit. En ik kan wat dat betreft wel meer namen noemen.
Hebben wij echt minder licht?
-
Re: Hebben wij echt minder licht?
@Freek, inderdaad zullen we het niet eens worden.
Overigens vraag ik het mij wel af of ik het zó gezegd heb als jij mij nu vrij citeert.
Ook heb ik eerder naar de Reformatie + puriteinen verwezen dan naar de oudvaders.
Maar inderdaad, ik ben zonder reserve van mening dat zij - over het algemeen gesproken - aanzienlijk meer licht hadden dan theologen van deze tijd.
M.vr.gr.
Zonderling
Overigens vraag ik het mij wel af of ik het zó gezegd heb als jij mij nu vrij citeert.
Ook heb ik eerder naar de Reformatie + puriteinen verwezen dan naar de oudvaders.
Maar inderdaad, ik ben zonder reserve van mening dat zij - over het algemeen gesproken - aanzienlijk meer licht hadden dan theologen van deze tijd.
M.vr.gr.
Zonderling
- Sola Scriptura
did you call sir?Zonderling schreef:Daarom gaat het uiteindelijk om de vraag of de theologie gebaseerd is op de Schrift.wim schreef:Beauty (rechtzinnigheid, zuiverheid) is in the eye of the beholder.
Vandaar het Sola Scriptura.

Christian Theology van Millard J Erickson vind ik van hoog niveau.
recht vanuit de Schrift.
Advies: lees eens 'Het Geestelijke Leven' van Theodorus á Brakel. Dan zal het je wel duidelijk worden.wim schreef:Maar hoe weet jij dat zo goed? Ben je een verlichte?Zonderling schreef: Wie meent meer of evenveel licht te hebben als Reformatoren of puriteinen zal maar eens met zijn licht voor de dag moeten komen. Het valt meestal bar tegen !
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Niet echt een praktisch advies...caprice schreef:Advies: lees eens 'Het Geestelijke Leven' van Theodorus á Brakel. Dan zal het je wel duidelijk worden.wim schreef:Maar hoe weet jij dat zo goed? Ben je een verlichte?Zonderling schreef: Wie meent meer of evenveel licht te hebben als Reformatoren of puriteinen zal maar eens met zijn licht voor de dag moeten komen. Het valt meestal bar tegen !

Jawel. Die man wás juist praktikaal, wat je in zijn boekjes terugvindt.Afgewezen schreef:Niet echt een praktisch advies...caprice schreef:Advies: lees eens 'Het Geestelijke Leven' van Theodorus á Brakel. Dan zal het je wel duidelijk worden.wim schreef:Maar hoe weet jij dat zo goed? Ben je een verlichte?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Maar daarom is het nog geen praktisch advíés...caprice schreef:Jawel. Die man wás juist praktikaal, wat je in zijn boekjes terugvindt.

Waarom niet dan?Afgewezen schreef:Maar daarom is het nog geen praktisch advíés...caprice schreef:Jawel. Die man wás juist praktikaal, wat je in zijn boekjes terugvindt.
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Ff een boek van Th. à Brakel lezen...caprice schreef:Waarom niet dan?Afgewezen schreef:Maar daarom is het nog geen praktisch advíés...caprice schreef:Jawel. Die man wás juist praktikaal, wat je in zijn boekjes terugvindt.

Ja, zo'n dik boekje is dat toch niet. En volgens mij is het al genoeg om overtuigd te worden na de eerste 10 bladzijdetjes.Afgewezen schreef:Ff een boek van Th. à Brakel lezen...caprice schreef:Waarom niet dan?Afgewezen schreef: Maar daarom is het nog geen praktisch advíés...
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
- Sola Scriptura
ben te moe om diep op zaken in te gaan, kom net van brussel (trein vertraging pff)
maar na ook wat van het kinderdoop topic gelezen te hebben...nee, wij zijn blijkbaar niet meer verlicht. als de contemperary/huidige theologische zwaargewichten, de schrifgeleerden van nu al niet uit zaken komen zoals in de Bijbeltekst onder...nee sorry...
hebr: 6
1 Laten wij daarom het eerste onderwijs aangaande Christus laten rusten en ons richten op het volkomene, zonder opnieuw het fundament te leggen van bekering van dode werken en van geloof in God, 2 van een leer van dopen en van oplegging der handen, van opstanding der doden en van een eeuwig oordeel; 3 en dat zullen wij doen, indien God het vergunt.
vooraf gegaan door
hebr 5:
12 Want hoewel gij, naar de tijd gerekend, leraars behoordet te zijn, hebt gij weer nodig, dat men u de eerste beginselen van de uitspraken Gods leert, en gij hebt nog melk nodig (en) geen vaste spijs.
*
als de christelijke leiders en scherpe geesten van deze eeuw er al niet uitkomen over de doop, nee ik denk dat de Godsverduistering nog wel even duurt. onze schriftgeleerden zijn zuigelingen vergeleken bij de auteurs van deze hebreeen tekst, die de hedendaagse twistpunten als basisleer afdoen.
maar na ook wat van het kinderdoop topic gelezen te hebben...nee, wij zijn blijkbaar niet meer verlicht. als de contemperary/huidige theologische zwaargewichten, de schrifgeleerden van nu al niet uit zaken komen zoals in de Bijbeltekst onder...nee sorry...
hebr: 6
1 Laten wij daarom het eerste onderwijs aangaande Christus laten rusten en ons richten op het volkomene, zonder opnieuw het fundament te leggen van bekering van dode werken en van geloof in God, 2 van een leer van dopen en van oplegging der handen, van opstanding der doden en van een eeuwig oordeel; 3 en dat zullen wij doen, indien God het vergunt.
vooraf gegaan door
hebr 5:
12 Want hoewel gij, naar de tijd gerekend, leraars behoordet te zijn, hebt gij weer nodig, dat men u de eerste beginselen van de uitspraken Gods leert, en gij hebt nog melk nodig (en) geen vaste spijs.
*
als de christelijke leiders en scherpe geesten van deze eeuw er al niet uitkomen over de doop, nee ik denk dat de Godsverduistering nog wel even duurt. onze schriftgeleerden zijn zuigelingen vergeleken bij de auteurs van deze hebreeen tekst, die de hedendaagse twistpunten als basisleer afdoen.