Leef ik wel goed genoeg t.o.v. de bijbel ?!

lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Origineel geplaatst door WietseMaar ik zou geen vrede kunnen vinden bij de gedachte dat ik een God zou aanbidden waarvan ik weet dat hij de 'goede' mensen het eeuwige leven zal geven en de 'mindere' naar de eeuwige jachtvelden.

Hoe kan jij daar vrede mee hebben ?
Hoi Wietse,

dat is het evangelie niet, dat de 'goede' mensen naar de hemel gaan en de minder goede' niet. De Bijbel zegt dat elk mens even slecht is. Dus niet dat de gelovige beter is dan de ander. Maar als jij gelooft in Jezus Christus neemt Hij jouw zonden op zich en is het of jij nooit gezondigd hebt (zie Rom 5 en 6).

En dan ben ik niet 'beter' dan anderen, maar ik heb genade gekregen.

er staat in de Bijbel (1 Tim 2:4) dat God wil dat alle mensen zalig worden. Maar de mensen zelf willen niet door hun zonden. Je kunt niet God de schuld er van geven. Het is de schuld van de mensen zelf (van iedereen, jou en mij niet uitgezonderd).

Ik hoop echt dat je eens een kerk bezoekt. Want het is echt veel gaver om met God te leven dan zonder Hem. Zonder Hem heeft je hele leven eigenlijk geen waarde!

Groetjes, Lebaoth
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Kena

Bericht door Kena »

Maar mijn vraag:
Vind jij het ook een zware opgave ?

Ik ervaar het als een zegen. Zie het zo: de Here stierf aan het kruis voor ons, zo kunnen wij iets voor Hem doen om Hem die eer te geven wat Hem toekomt.
Wietse

Bericht door Wietse »

Hoi Roseline,

Omdat de verscheidenheid aan religie's binnen het Christendom in mijn ogen aantoont dat men op de één of andere manier niet in overeenstemming kan komen omtrent de uitvoer hiervan.

Als iedereen tot God kan komen, maar de omstandigheden zijn niet voor een ieder gelijk, hoe kan de vorm dan alles bepalend zijn, i.pv. de inhoud ?

Hoi Lebaoth,

Volgens (1 Tim 2) Is Jezus Christus de enige bemiddelaar tussen God en de mens, en God wil dat er niemand verloren gaat. Dit klinkt alsof zij die de Koran erop na houden, worden uitgesloten.

Aangezien zij Jezus niet als bemiddelaar zien tussen God en de mens.

Daarom ook voor jou de stelling/vraag:

Als iedereen tot God kan komen, maar de omstandigheden zijn niet voor een ieder gelijk, hoe kan de vorm dan alles bepalend zijn, i.pv. de inhoud ?

Ja naar de kerk gaan, ik zou dat kunnen doen om de sfeer mee te maken.
Maar met mijn huidige visie, zou ik me er niet bij kunnen aansluiten.

Vanuit mijn visie zou ik dan tekenen voor een contract waarbij ik moet accepteren dat anderen "fout" bezig zijn, snap je ?

Hoi Kena,

Bedankt voor je bijdrage.
Alles wat ik weet van Jezus is top !
roseline

Bericht door roseline »

Wietse,

Ik ga uit van Gods beloften, en daarom wil ik voldoen aan wat er geschreven staat.

Als iemand anders géén waarde hecht aan deze beloften, omdat diegene een totaal andere godsdienst heeft, waarom is het dan zo erg dat diegene ook niet deel krijgt aan de beloften? Ze hechten er toch ook geen waarde aan?

Iemand die in reïncarnatie gelooft wil misschien helemaal niet naar de hemel omdat dat niet strookt met zijn godsdienst. Dus voldoet diegene bewust niet aan hetgeen er in de bijbel staat, want wat hebben die beloften voor hem nu voor waarde? Geen enkele. Waarom zou God ze dan die beloften geven? Waarom zou het dan zo erg zijn dat God ze die beloften níet geeft?

De enige reden waarom iemand niet zou voldoen aan hetgeen er geschreven staat is omdat iemand geen waarde hecht aan de heerlijkheid die erna komt. Dat is hun keuze, dus waarom zou God ze dan deel geven aan die heerlijkheid?

Groeten, Rose.
Wietse

Bericht door Wietse »

Hoi Roseline,

Ik heb jou reactie gelezen, en heb het tot me genomen.
Het heeft me wel aan het denken gezet, het gevoel wat ik wederom ervaar is, dat God in zijn absolute vorm groter moet zijn dan de Goddelijke eigenschappen die de Bijbel er op na houdt.

Volgens mij is ‘onvoorwaardelijke liefde’ het proces van het begin en het eind.
En volgens de Bijbel is God niet onvoorwaardelijke liefde……

Die gedachte alleen al, doet me denken aan onszelf, hoe wij als mensen met elkaar omgaan.
Iedereen die streeft naar handelingen vanuit liefde, maar de vraag is welke liefde is nou echte liefde ?
De voorwaardelijke liefde of de onvoorwaardelijke liefde.
roseline

Bericht door roseline »

Wietse,

Wat heeft het voor zin als God 'liefde' is en dat 'haat' en 'nijd' in de wereld niet vernietigd wordt?

Wat heeft het voor zin als God 'rechtvaardig' is, en het 'onrecht' in de wereld niet uitgebannen wordt?

Wat heeft het voor zin als God 'goed' is, maar Hij het 'slechte' zou laten bestaan?

God is een verterend vuur. Een vuur, brandend van liefde, maar tegelijkertijd alles wat met ongerechtigheid te maken heeft vernietigend. Het één kan niet zonder het ander. Liefde staat tegenover haat, rechtvaardigheid tegenover onrecht, goedheid tegenover slechtheid.

En zoals 'liefde', 'rechtvaardigheid', 'goedheid' gekoppeld is aan God en aan zijn kinderen, zo is 'haat', 'onrecht' en 'slechtheid' gekoppeld aan een andere macht: de duivel en zijn kinderen. Het één kan niet samengaan met het ander. Zou God het slechte laten voortbestaan, dan zou het op de nieuwe aarde weer net zo toegaan als op deze aarde.

Als de mens zich niet wil reinigen van al zijn ongerechtigheden, dan zal God dat te zijner tijd doen - want het móet gebeuren. Dan echter zal de mens er zèlf verloren door gaan, omdat hij weigerde zich eerder te reinigen. Dan zal niet slechts de zonde ín de mens, maar de mens in zijn zonde verteerd worden door het vuur. Overigens zal die mens, die in zonde leeft, smeken om zijn eigen ondergang, omdat het niet mogelijk is God in zijn goedheid te aanschouwen wanneer je je zelf niet gereinigd hebt van het slechte. Het enige wat je dan voelt is schaamte, schande, schuldgevoel: 'had ik maar....' Het zou je opvreten. Want tegenover zijn goedheid komt jouw slechtheid duidelijk tevoorschijn. Je zou het niet uithouden om Hem te moeten aanschouwen. Je zou verteerd worden door het vuur van goedheid.

God is niet 'humaan' zoals jij Hem voorstelt. God is God.

Groeten, Rose.

[Veranderd op 7/12/02 door roseline]
Wietse

Bericht door Wietse »

Hoi Roseline,

Jij en ik houden van God, jij accepteert alleen Jezus Christus als de bemiddelaar tussen God en mens. Ik accepteer o.a. Jezus Christus als bemiddelaar tussen God en mens.
Jij accepteert alleen de Bijbel als God woord, Ik accepteer o.a. de Bijbel als God woord.

Jij en ik op weg naar God, aangesproken en geïnspireerd om alle twee te handelen vanuit:

Liefde, oprechtheid, openheid, rechtvaardigheid, respect, geduld, vriendelijkheid, vrede etc.

Ondanks deze overeenkomsten is het tevens duidelijk dat er verschil zit tussen jou en mij, verschil in de vorm die jij en ik eraan geven. Maar ondanks dit verschil, zijn wij wel aangesproken om te handelen vanuit:

Liefde, oprechtheid, openheid, rechtvaardigheid, respect, geduld, vriendelijkheid, vrede etc.

Staat de inhoud (God) dan niet los van de vorm (religie) ?

Ben ik dan blind omdat ik de vorm als illusie beschouw i.p.v. de vorm als waarheid ?
roseline

Bericht door roseline »

Origineel geplaatst door Wietse
Jij en ik op weg naar God, aangesproken en geïnspireerd om alle twee te handelen vanuit:

Ondanks deze overeenkomsten is het tevens duidelijk dat er verschil zit tussen jou en mij, verschil in de vorm die jij en ik eraan geven. Maar ondanks dit verschil, zijn wij wel aangesproken om te handelen vanuit:

Wietse,

Ieder 'humaan' mens zal proberen te handelen vanuit: Liefde, oprechtheid, openheid, rechtvaardigheid, respect, geduld, vriendelijkheid, vrede etc. Ongeacht de godsdienst/achtergrond.

En dat lukt ieder mens, tot op een bepaalde hoogte. Ieder mens probeert vriendelijk te zijn, tevreden te zijn, rechtvaardig te zijn, en dit lukt in meer of mindere mate. Ieder mens kan er in elk geval naar streven. Maar niemand kan er vanuit zichzelf volledig naar leven. Probeer 't maar uit: probeer maar eens in elke situatie, tegenover elke persoon, onder elke omstandigheid deze waarden of deugden in praktijk te brengen.

Ik kan dat niet. Vanuit mijn mens-zijn kán ik dat niet, hoe graag ik het ook zou willen. Immers, hoe vaak is in een goede daad toch iets van 'eerzucht' verscholen? De mensen moeten toch wel zien hoe goed ik ben... Hoe vaak schiet ik nog uit m'n slof, hoe vaak zoek ik uiteindelijk nog mijzelf in plaats van de ander te dienen...

Jezus Christus kon dat wèl. Hij is mijn leidsman en voleinder des geloofs, en dáárom is Hij voor mij de enige weg...

Groeten, Rose.
Wietse

Bericht door Wietse »

Hoi Roseline,

Zeker ik herken het ook, het ego claimt zijn deel, zijn deel op het bestaansrecht.
Jezus Christus de man die zodanig zijn leven leidde dat hij zich niet door het ego liet leven, maar los daarvan, los van de illusie, gedreven door het inzicht van God.
Het ego wil bestaan, maar beseft dat deze niet langer nodig zal zijn, als het vervangen wordt door het inzicht van God.

Maar wat is ego ? Dit is op verschillende manieren te omschrijven, maar een kenmerk van het ego is ondermeer, dat het zich wil onderscheiden van de rest, het wil zichzelf ervaren ten opzichte van een ander en zichzelf herkennen ten opzichte van een ander en uiteindelijk ten koste van een ander.

Als een ieder zijn doen en laten zou identificeren in het belang voor zichzelf en een ander, dan verdwijnt de grond waarop het ego zijn woning heeft gevestigd.

Zo staat er o.a. in de Bijbel geschreven (Kol 3:9-12)

“Liegt niet meer tegen elkander, dat gij de oude mens met zijn praktijken afgelegd, en de nieuwe aangedaan hebt, die vernieuwd wordt tot volle kennis naar het beeld van zijn Schepper, waarbij geen onderscheid is tussen Griek en Jood, besneden of onbesneden, barbaar en Skyth, slaaf en vrije, maar alles en in alles is Christus.â€
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Hoi Wietse,

jij kent vast de zangers Elly en Rikkert wel.. zij hebben een nogal new-age achtig verleden en konden ook moeilijk accepteren dat Jezus Christus de énige Waarheid zou zijn. En ik vind het ook moeilijk om dat te doen (en ik denk een heleboel mensen), want mijn ongelovige familie/vrienden dan??
Jezus zei "wie niet voor Mij is, is tegen Mij". M.a.w., je hoort bij Hem of bij de duivel.. anders niet!

Ja naar de kerk gaan, ik zou dat kunnen doen om de sfeer mee te maken.
Maar met mijn huidige visie, zou ik me er niet bij kunnen aansluiten.

Vanuit mijn visie zou ik dan tekenen voor een contract waarbij ik moet accepteren dat anderen "fout" bezig zijn, snap je ?
Ja dat snap ik, daar had ik zelf ook heel veel moeite mee.. ik kan je niet echt een antwoord geven, wil je alleen maar zeggen dat bij Jezus Christus het enige geloof te vinden is waarbij je verlossing krijgt en het niet hoeft te verdienen. In de Islam, i-tjing, boeddhisme, hindoeïsme en al die andere dingen moet je je verlossing verdienen, en je kunt er nauwelijks zeker van zijn.

Laat die andere mensen dan varen en KIES dan vandaag nog wie je dienen wilt. Je zult echt nooit spijt krijgen van een leven voor de Heere Jezus. Bid Hem om die nieuwe wil en Hij zal je die geven. De Bijbel staat vol beloften voor zoekende mensen!
Het doet zeker pijn om te ervaren, dat men bij een gedachte wil/kan leven waarbij een ander zal vergaan.
Dit doet ontzettende pijn.. maar God geeft iedereen een kans om bij Hem te komen. Als je dat niet doet, (het klinkt hard, maar het is wel gewoon waar) is dat je eigen schuld. Iedereen hoort in de hel thuis, maar God geeft al die mensen de kans om bij Hem te komen door Jezus Christus, die de enige Weg tot Hem is. Wat doe je met die kans? Grijp je Die aan met beide handen of vind je het oneerlijk?

Nog een stukje van Elly en Rikkert over hun zoektocht (wat op mij wel behoorlijk indruk maakte, dit zeiden ze op een concert wat ik nog op cassettebandje had staan).

Rikkert: “Hallelujah. Wie gelooft dat? Dat Jezus leeft? Dat de dood overwonnen is en dat Jezus een onvergankelijk leven aan het licht heeft gebracht, dat er een leven is dat niet voorbijgaat, waar de tand des tijds niet aan kan knagen, dat niet bederft dat zijn waarde niet verliest?â€
roseline

Bericht door roseline »

Wietse,

Jezus is nooit gekomen om de omstandigheden waarin de mens leefde te veranderen! Hij bevrijdde niet Israël uit handen van de Romeinen. Hij bevrijdde ook niet slaven uit handen van hun meesters. Hij heeft niet de emancipatie van de vrouw bewerkstelligd. Hij heeft mij juist geleerd: de omstandigheden waarin je bent doen er niet toe, het gaat om een innerlijke vernieuwing!

Groeten, Rose.
Wietse

Bericht door Wietse »

Hoi Roseline en Lebaoth,

Het is inmiddels wel duidelijk dat we zelf tot het geloof moeten komen, dit doormiddel van ‘wil’.

Mij is in ieder geval, het volgende omtrent het Christendom duidelijk geworden:

Er zit veel liefde in de leer, heel veel, zelfs zo veel dat God ons het eeuwige leven geeft !
Groot is de genade God dat hij of zij die in Jezus Christus zijn, voor eeuwig leven zal !

Maar hij of zij die niet in Jezus Christus zijn, zal branden voor in de eeuwigheid.

Sorry, maar bij de dood van een ander, zou ik niet eens in vrede kunnen/willen leven, en dan ook nog eens voor eeuwig.

Wat is de waarde van een eeuwig leven, als er zo vele anderen zullen vergaan ?

De vraag die ik mezelf stel:
“Wil ik eeuwig leven terwijl er anderen zullen sterven ?â€
roseline

Bericht door roseline »

Gods zegen, Rose.
Wietse

Bericht door Wietse »

Origineel geplaatst door roseline
Gods zegen, Rose.
Dank je Roseline.

Aardig van je, ook jij God's zegen.
Plaats reactie