En wat betekent dit dan in de praktijk?refo schreef:Het 'Heenwijzen' in verband met de doop is geen juist woord, maar altijd 'terugwijzend'. En niet 'zal afgewassen worden' maar 'gewassen ben'. En juist dat was het wapen richting de dopersen om de kinderdoop te verdedigen. Lees maar mee:
Vr.69. Hoe wordt gij in den Heiligen Doop vermaand en verzekerd dat de enige offerande van Christus, aan het kruis geschied, u ten goede komt?
Antw. Alzo, dat Christus dit uitwendig waterbad ingezet en daarbij toegezegd heeft, dat ik zo zekerlijk met Zijn bloed en Geest van de onreinheid mijner ziel, dat is van al mijn zonden, gewassen ben, als ik uitwendig met het water, hetwelk de onzuiverheid des lichaams pleegt weg te nemen, gewassen ben
De gezonde kinderdoop
Re: De gezonde kinderdoop
- Sola Scriptura
waarom word er niet vanuit de Bijbel gerefereerd?
zoals hier: (van een baptistenwebsite)
De doop is een gebed van een goed geweten tot God, zegt de apostel Petrus[1]. In de doop bidt iemand dus bewust tot God en zoekt hij Zijn Aangezicht. Het goede geweten heeft hij ontvangen op grond van de vergeving in Christus’ verlossingswerk[2]. Nu wil hij daar getuigenis van afleggen door middel van het teken van de doop[3].
De Here Jezus Zelf heeft de doop als instelling gegeven aan de gemeente[4]. Om wat voor teken gaat het dan? De onderdompeling wordt vergeleken met het begraven worden in een graf[5]. Het boven komen uit het water staat voor de opstanding van Jezus uit de dood[6]. De dopeling getuigt met zijn doop van het sterven en opstaan van Christus en belijdt dat Jezus’ dood ook zijn dood was en Jezus’ opstanding zijn opstanding[7]. De belijdenis en de doop vallen samen en zijn niet van elkaar te scheiden.
Christus droeg de apostelen op discipelen te maken door hen te dopen en te leren onderhouden wat Hij bevolen had[8]. De doop is daarmee een eerste stap op weg naar discipelschap en volgt op de persoonlijke beslissing om achter Christus aan te gaan[9]. Vanwege het gebedskarakter van de doop geloven we ook dat God dit dringende gebed beantwoordt[10]. Er is zegen aan verbonden. Net als met de tweede en laatste instelling van de mond van Christus, het teken van het avondmaal.
--------------------------------------------------------------------------------
[1]1Petr. 3:21
[2]1Cor. 6:11; Hb. 10:22; 9:14; Efe. 1:7; 1Joh. 1:7
[3]Hd. 8:32-37
[4]Mt. 28:19; Joh. 3:22, 26; 4:1-2
[5]Rom. 6:4; Col. 2:12
[6]Rom. 6:5-6; Gal. 2:20
[7]Gal. 2:27; Efe. 2:6; Rom. 6:8, 11, 13
[8]Mt. 28:19
[9]Mt. 3:13-17; Mc. 16:16; Hd. 2:38; 8:12, 36-38; Hd. 9:18; 10:47-48; 16:33; 19:5
[10]Hd. 8:39b; Lc. 11:9-13; Joh. 3:34
Dan nog zijn het uit de context gerukte fragmenten.
Als ik zelf iets lees als 1cor 7:
14 Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder. Anders zouden immers uw kinderen onrein zijn, doch nu zijn zij heilig.
*
Kan ik hier uit concluderen dat de kinderen van een (wedergeboren/echte ) per defenitie gered zijn? of projecteert de gereformeerde kerk hun wensen en giet die in dogma`s?
zoals een fopspeen? (zoals de katholieken )
Nu wil ik er direct duidelijk bij zeggen, ik ben op zoek naar de waarheid, ik probeer geen enkele denominatie af te kraken, maar zoek Bijbelse antwoorden.
zoals hier: (van een baptistenwebsite)
De doop is een gebed van een goed geweten tot God, zegt de apostel Petrus[1]. In de doop bidt iemand dus bewust tot God en zoekt hij Zijn Aangezicht. Het goede geweten heeft hij ontvangen op grond van de vergeving in Christus’ verlossingswerk[2]. Nu wil hij daar getuigenis van afleggen door middel van het teken van de doop[3].
De Here Jezus Zelf heeft de doop als instelling gegeven aan de gemeente[4]. Om wat voor teken gaat het dan? De onderdompeling wordt vergeleken met het begraven worden in een graf[5]. Het boven komen uit het water staat voor de opstanding van Jezus uit de dood[6]. De dopeling getuigt met zijn doop van het sterven en opstaan van Christus en belijdt dat Jezus’ dood ook zijn dood was en Jezus’ opstanding zijn opstanding[7]. De belijdenis en de doop vallen samen en zijn niet van elkaar te scheiden.
Christus droeg de apostelen op discipelen te maken door hen te dopen en te leren onderhouden wat Hij bevolen had[8]. De doop is daarmee een eerste stap op weg naar discipelschap en volgt op de persoonlijke beslissing om achter Christus aan te gaan[9]. Vanwege het gebedskarakter van de doop geloven we ook dat God dit dringende gebed beantwoordt[10]. Er is zegen aan verbonden. Net als met de tweede en laatste instelling van de mond van Christus, het teken van het avondmaal.
--------------------------------------------------------------------------------
[1]1Petr. 3:21
[2]1Cor. 6:11; Hb. 10:22; 9:14; Efe. 1:7; 1Joh. 1:7
[3]Hd. 8:32-37
[4]Mt. 28:19; Joh. 3:22, 26; 4:1-2
[5]Rom. 6:4; Col. 2:12
[6]Rom. 6:5-6; Gal. 2:20
[7]Gal. 2:27; Efe. 2:6; Rom. 6:8, 11, 13
[8]Mt. 28:19
[9]Mt. 3:13-17; Mc. 16:16; Hd. 2:38; 8:12, 36-38; Hd. 9:18; 10:47-48; 16:33; 19:5
[10]Hd. 8:39b; Lc. 11:9-13; Joh. 3:34
Dan nog zijn het uit de context gerukte fragmenten.
Als ik zelf iets lees als 1cor 7:
14 Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder. Anders zouden immers uw kinderen onrein zijn, doch nu zijn zij heilig.
*
Kan ik hier uit concluderen dat de kinderen van een (wedergeboren/echte ) per defenitie gered zijn? of projecteert de gereformeerde kerk hun wensen en giet die in dogma`s?
zoals een fopspeen? (zoals de katholieken )
Nu wil ik er direct duidelijk bij zeggen, ik ben op zoek naar de waarheid, ik probeer geen enkele denominatie af te kraken, maar zoek Bijbelse antwoorden.
1. De Heere Jezus zegt in Matth. 28: Gaat dan heen, maakt alle volken tot Mijn discipelen, hen dopende in de Naam van de Vader, van de Zoon en van de Heilige Geest, lerende hen onderhouden alles wat Ik u geboden heb.
- discipelen van de Heere Jezus behoren dus gedoopt te worden.
2. De Heere Jezus zegt in Matth. 19: Laat af van de kinderkens, en verhindert hen niet tot Mij te komen; wat derzulken is het Koninkrijk der hemelen.
- ook de kinderen worden uitgenodigd om discipelen te worden!
Moeten deze kleine discipelen dan níét gedoopt worden?
Gedoopt worden betekent toch dat je bij Christus hoort?
- discipelen van de Heere Jezus behoren dus gedoopt te worden.
2. De Heere Jezus zegt in Matth. 19: Laat af van de kinderkens, en verhindert hen niet tot Mij te komen; wat derzulken is het Koninkrijk der hemelen.
- ook de kinderen worden uitgenodigd om discipelen te worden!
- Sola Scriptura
Kinderen worden niet uitgenodigd, het word hun gedaan, weinig keus.
Ik verdedig nogmaals geen denominatie of dogma, voor ik met de gereformeerde roede krijg.
Ik verdedig nogmaals geen denominatie of dogma, voor ik met de gereformeerde roede krijg.

Ik meen niet dat ik een roede gebruik.Sola Scriptura schreef:Kinderen worden niet uitgenodigd, het word hun gedaan, weinig keus.
Maar je antwoord gaat voorbij aan het bevel van Jezus.
De grote vraag is maar: horen kinderen erbij of niet? Volgens Jezus wél! Ook al kunnen ze geen keuze maken, Jezus 'claimt' hen in feite gewoon.
Zoals God dat ook bij de kinderen in het OT deed en ze liet besnijden.
- Sola Scriptura
Alle kinderen?
Of alleen joodse kinderen? (meisjes werden niet besneden)
Of kinderen van christenen?
En moeten ze dan niet zelf ook Jezus als Heer erkennen?
Of is het een ''get out of jail free'' card?
En vergeet niet dat die text een context heeft, tot hem komen was daar gewoon letterlijk, de discipelen dachten dat Jezus te belangrijk was of het te druk had.
En vanaf welke leeftijd houd die claim op?
En waarom hebben alleen christenen en kinderen beschermengelen?
Zie je dat het niet zo eenvoudig is dan alleen dogma`s als mantra`s op te noemen als antwoord?
Of alleen joodse kinderen? (meisjes werden niet besneden)
En moeten ze dan niet zelf ook Jezus als Heer erkennen?
En vergeet niet dat die text een context heeft, tot hem komen was daar gewoon letterlijk, de discipelen dachten dat Jezus te belangrijk was of het te druk had.
En waarom hebben alleen christenen en kinderen beschermengelen?
Zie je dat het niet zo eenvoudig is dan alleen dogma`s als mantra`s op te noemen als antwoord?
Laatst gewijzigd door Sola Scriptura op 07 apr 2008, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Alleen kinderen van christenen. Dat lijkt me duidelijk.Sola Scriptura schreef:Alle kinderen?
Of alleen joodse kinderen?
Zij moeten opgevoed worden 'in de Heere', zoals Paulus ergens in zijn brieven schrijft.En hoeven ze dan niet zelf ook Jezus als Heer erkennen?
De context maakt de uitspraak van Jezus niet ongedaan. Vanaf welke leeftijd die claim ophoudt, staat niet in de Bijbel. Daar zal dus geestelijke wijsheid voor nodig zijn om dat te bepalen.En vergeet niet dat die text een context heet, tot hem komen was daar gewoon letterlijk, de discipelen dachten dat Jezus te belangrijk was of het te druk had.
Deze vraag snap ik niet.En waarom hebben alleen christenen en kinderen beschermengelen?
Dit vind ik een uiterst onsympathieke reactie! Als jij door mij aangevoerde Bijbelse argumenten 'mantra's' noemt, heb ik weinig behoefte om met je in gesprek te blijven.Zie je dat het niet zo eenvoudig is dan alleen dogma`s als mantra`s op te noemen als antwoord?
- Sola Scriptura
Afgewezen schreef:Alleen kinderen van christenen. Dat lijkt me duidelijk.Sola Scriptura schreef:Alle kinderen?
Of alleen joodse kinderen?
Of kinderen van christenen?Zij moeten opgevoed worden 'in de Heere', zoals Paulus ergens in zijn brieven schrijft.En hoeven ze dan niet zelf ook Jezus als Heer erkennen?
Of is het een ''get out of jail free'' card?De context maakt de uitspraak van Jezus niet ongedaan. Vanaf welke leeftijd die claim ophoudt, staat niet in de Bijbel. Daar zal dus geestelijke wijsheid voor nodig zijn om dat te bepalen.En vergeet niet dat die text een context heet, tot hem komen was daar gewoon letterlijk, de discipelen dachten dat Jezus te belangrijk was of het te druk had.
En vanaf welke leeftijd houd die claim op?Deze vraag snap ik niet.En waarom hebben alleen christenen en kinderen beschermengelen?Dit vind ik een uiterst onsympathieke reactie! Als jij door mij aangevoerde Bijbelse argumenten 'mantra's' noemt, heb ik weinig behoefte om met je in gesprek te blijven.Zie je dat het niet zo eenvoudig is dan alleen dogma`s als mantra`s op te noemen als antwoord?
waarom?Alleen kinderen van christenen. Dat lijkt me duidelijk.
Amen, maar dat is geen garantie dat ze Jezus als Heer erkennen, en wedergeboren worden. mijn ouders waren geen christenen, ik wel, op mijn 19de.Zij moeten opgevoed worden 'in de Heere', zoals Paulus ergens in zijn brieven schrijft.
en ken genoeg echte getuigenissen van mensen die in de Here zijn opgevoed ((gereformeerde/katholieken/enz))en leven als duivelen en ook zo sterven. wie is er dan gered? de zoon die zei dat hij zou gehoorzamen en het niet deed? of die later toch gehoorzaam was, en in den beginne niet?
Geestelijke wijsheid voor een zaak die niet uit de Bijbel is te halen. hmmm ok.....die laat ik even marineren.De context maakt de uitspraak van Jezus niet ongedaan. Vanaf welke leeftijd die claim ophoudt, staat niet in de Bijbel. Daar zal dus geestelijke wijsheid voor nodig zijn om dat te bepalen.
Er zijn beschermengelen speciaal voor kinderen (math 18:10) maar ook voor alle gelovigen (hebr 1:14).Deze vraag snap ik niet.
gelovigen zijn gered, dus kinderen ook? (omdat ze ook beschermengelen hebben)
Hier was ik al bang voor, misschien is een gereformeerd forum niet de slimste plaats om hard op na te denken over deze zaken, maar bedoelde het niet verkeerd of persoonlijk (ad hominem)Dit vind ik een uiterst onsympathieke reactie! Als jij door mij aangevoerde Bijbelse argumenten 'mantra's' noemt, heb ik weinig behoefte om met je in gesprek te blijven
maar in het algemeen. dat kerkelijke interpretatie soms als een antwoord voor alles zonder nadenken opgehoest word. No offence!
Vanwege deze laatste opmerking laat ik al je andere opmerkingen maar even onbesproken.Sola Scriptura schreef:Hier was ik al bang voor, misschien is een gereformeerd forum niet de slimste plaats om hard op na te denken over deze zaken, maar bedoelde het niet verkeerd of persoonlijk (ad hominem)
maar in het algemeen. dat kerkelijke interpretatie soms als een antwoord voor alles zonder nadenken opgehoest word. No offence!
Ik heb je geantwoord:
- uitsluitend op grond van de Bijbel
- zonder verwijzing naar enig 'gereformeerde' schrijver of 'gereformeerd' geschrift.
- zonder kerkelijke interpretatie.
Kennelijk ben jij zó bevooroordeeld, dat je niet goed kunt luisteren.
Vandaar dat ik de discussie met jou nu even laat voor wat die is.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Geachte Sola, hier gaat wat tijd in zitten, maar zou je aanraden, behalve Brakel, ook eens dit te lezen:
http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_b ... dseed1.htm
Zoals wij het zien, spreken Christus en de Schrift altijd over de kerk, onze kinderen, etc., als een organische eenheid. Daarom ook wordt de gemeente met 'geliefden' geadresseerd. Dat betekend niet dat allen, hoofd voor hoofd, echt de betekende zaak bezitten. Maar net zoals een boer zijn akker een tarweveld noemt, doet er niet toe hoeveel onkruid er in staat...
Over de kinderdoop gesproken, weet men, met volwassendoop net zo min als met de kinderdoop of de gedoopten uitverkorenen Gods zijn. Dus dat is geen argument, of voor, of tegen ...
http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_b ... dseed1.htm
Zoals wij het zien, spreken Christus en de Schrift altijd over de kerk, onze kinderen, etc., als een organische eenheid. Daarom ook wordt de gemeente met 'geliefden' geadresseerd. Dat betekend niet dat allen, hoofd voor hoofd, echt de betekende zaak bezitten. Maar net zoals een boer zijn akker een tarweveld noemt, doet er niet toe hoeveel onkruid er in staat...
Over de kinderdoop gesproken, weet men, met volwassendoop net zo min als met de kinderdoop of de gedoopten uitverkorenen Gods zijn. Dus dat is geen argument, of voor, of tegen ...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Sola Scriptura
Ik nam dit aan als gereformeerde argumenten of op z`n minst zo getint.Zoals God dat ook bij de kinderen in het OT deed en ze liet besnijden.
Duizend maal (oprecht) excuses als dat niet zo was. dan was ik idd te snel!
Jammer! ik wacht geduldig.Vanwege deze laatste opmerking laat ik al je andere opmerkingen maar even onbesproken.

- Sola Scriptura
Bedankt meneer Mulder.
ik ga eerst W. verboom doorworstelen en wat andere studie`s.
maar zal proberen ALLES te lezen, zo ook uw aanreiking.
rom 8:
Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe.
joh 3:
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.
ik ga eerst W. verboom doorworstelen en wat andere studie`s.
maar zal proberen ALLES te lezen, zo ook uw aanreiking.
AMEN, alleen wedergeboorte. dat is je enige Borg.Over de kinderdoop gesproken, weet men, met volwassendoop net zo min als met de kinderdoop of de gedoopten uitverkorenen Gods zijn. Dus dat is geen argument, of voor, of tegen ...
rom 8:
Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe.
joh 3:
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.
Nee, ik heb niet zo veel zin meer. Als je tegen mij zegt dat ik "dogma's als mantra's gebruik" en dat ik "zonder nadenken iets ophoest", dan is de lust tot verder praten mij wel vergaan.Sola Scriptura schreef:Jammer! ik wacht geduldig.Vanwege deze laatste opmerking laat ik al je andere opmerkingen maar even onbesproken.
Gegroet,
Afgewezen
- Sola Scriptura
Ik ben afgewezen door afgewezen. 7x77 niet?
Of verschuilt u zich achter mijn misvatting om niet te antwoorden?
(is een vraag geen verdachtmaking)
en leg me aub niks in de mond mijn beste, ik bedoelde het algemeen, niet persoonlijk!

Of verschuilt u zich achter mijn misvatting om niet te antwoorden?
(is een vraag geen verdachtmaking)
en leg me aub niks in de mond mijn beste, ik bedoelde het algemeen, niet persoonlijk!
groet!Hier was ik al bang voor, misschien is een gereformeerd forum niet de slimste plaats om hard op na te denken over deze zaken, maar bedoelde het niet verkeerd of persoonlijk (ad hominem)

Sorry hoor Sola Scriptura, je bent een echte baptist. Net zo drammerig als ze bijna allemaal zijn. Ik vind de manier waarop je Afgewezen's opvatting te lijf gaat echt ongepast.