De gezonde kinderdoop
Re: De gezonde kinderdoop
Vorige week zondag en gistermorgen zijn er bij ons twee diensten geweest over dit onderwerp. Een aantal zaken die hier besproken worden kwamen daar ook aan de orde. Meer informatie is te vinden op: http://www.gkvdelft.org/preken.html. Wellicht om je voordeel ermee te doen..
Re: De gezonde kinderdoop
Erasmiaan, de HC zegt:
Vr.74. Zal men ook de jonge kinderen dopen?
Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn, en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden, gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is, voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is.
En de NGB zegt:
Zo heeft Hij dan bevolen te dopen al degenen die de Zijnen zijn, in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes (Matth. 28: 19), alleen met rein water; ons daarmede te verstaan gevende, dat, gelijk het water de vuiligheid des lichaams afwast, wanneer wij daarmede begoten worden, hetwelk op het lichaam desgenen, die den Doop ontvangt gezien wordt, en hem besprengt, alzo het bloed van Christus hetzelfde van binnen in de ziel doet, door den Heiligen Geest, haar besprengende en zuiverende van haar zonden, en ons wederbarende uit kinderen des toorns tot kinderen Gods.
Niet dat zulks door het uiterlijke water geschiedt, maar door de besprenging des dierbaren bloeds des Zoons Gods, Die onze Rode Zee is, door Welke wij moeten doorgaan, om te ontgaan de tirannie van Farao, welke is de duivel, en in te gaan in het geestelijke land Kanaän. Alzo geven ons de dienaars van hun zijde het Sacrament, en hetgeen dat zichtbaar is; maar onze Heere geeft hetgeen door het Sacrament beduid wordt, te weten de gaven en onzienlijke genaden, wassende, zuiverende en reinigende onze zielen van alle vuiligheden en ongerechtigheden, en onze harten vernieuwende en die vervullende met alle vertroosting, ons gevende een ware verzekerdheid Zijner Vaderlijke goedheid, ons den nieuwen mens aandoende, en den ouden uittrekkende met al zijn werken.
Hierom verwerpen wij de dwaling der Wederdopers, die niet tevreden zijn met een enig doopsel, dat zij eens ontvangen hebben, en daarenboven verdoemen den doop der kinderkens der gelovigen; dewelke wij geloven dat men behoort te dopen en met het merkteken des verbonds te verzegelen, gelijk de kinderkens in Israël besneden werden, op dezelfde beloften, die onzen kinderen gedaan zijn. En voorwaar, Christus heeft Zijn bloed niet minder vergoten om de kinderkens der gelovigen te wassen, dan Hij gedaan heeft om de volwassenen. En daarom behoren zij het teken te ontvangen en het Sacrament van hetgeen dat Christus voor hen gedaan heeft; gelijk de Heere in de wet beval hun mede te delen het Sacrament des lijdens en stervens van Christus, kort nadat zij geboren waren, offerende voor hen een lammeken, hetwelk was een Sacrament van Jezus Christus. Daarenboven, hetgeen de Besnijdenis deed aan het Joodse volk, hetzelfde doet de Doop aan onze kinderen; welke de oorzaak is waarom de heilige Paulus den Doop noemt de Besnijdenis van Christus (Kol. 2:11).
De kinderdoop geeft dus wel aan dat ook de kinderen door het bloed van Christus gewassen zijn... en kinderen van God zijn geworden. Niet dat dit misschien nog eens plaats mag gaan vinden. Hoe zouden de vroeg overleden kinderen van gelovige ouders anders behouden kunnen zijn? Niemand kan het koninkrijk binnengaan tenzij zijn zonden vergeven zijn en hij door Christus als zondeloos mens voor God kan staan, toch?
Vr.74. Zal men ook de jonge kinderen dopen?
Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn, en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden, gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is, voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is.
En de NGB zegt:
Zo heeft Hij dan bevolen te dopen al degenen die de Zijnen zijn, in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes (Matth. 28: 19), alleen met rein water; ons daarmede te verstaan gevende, dat, gelijk het water de vuiligheid des lichaams afwast, wanneer wij daarmede begoten worden, hetwelk op het lichaam desgenen, die den Doop ontvangt gezien wordt, en hem besprengt, alzo het bloed van Christus hetzelfde van binnen in de ziel doet, door den Heiligen Geest, haar besprengende en zuiverende van haar zonden, en ons wederbarende uit kinderen des toorns tot kinderen Gods.
Niet dat zulks door het uiterlijke water geschiedt, maar door de besprenging des dierbaren bloeds des Zoons Gods, Die onze Rode Zee is, door Welke wij moeten doorgaan, om te ontgaan de tirannie van Farao, welke is de duivel, en in te gaan in het geestelijke land Kanaän. Alzo geven ons de dienaars van hun zijde het Sacrament, en hetgeen dat zichtbaar is; maar onze Heere geeft hetgeen door het Sacrament beduid wordt, te weten de gaven en onzienlijke genaden, wassende, zuiverende en reinigende onze zielen van alle vuiligheden en ongerechtigheden, en onze harten vernieuwende en die vervullende met alle vertroosting, ons gevende een ware verzekerdheid Zijner Vaderlijke goedheid, ons den nieuwen mens aandoende, en den ouden uittrekkende met al zijn werken.
Hierom verwerpen wij de dwaling der Wederdopers, die niet tevreden zijn met een enig doopsel, dat zij eens ontvangen hebben, en daarenboven verdoemen den doop der kinderkens der gelovigen; dewelke wij geloven dat men behoort te dopen en met het merkteken des verbonds te verzegelen, gelijk de kinderkens in Israël besneden werden, op dezelfde beloften, die onzen kinderen gedaan zijn. En voorwaar, Christus heeft Zijn bloed niet minder vergoten om de kinderkens der gelovigen te wassen, dan Hij gedaan heeft om de volwassenen. En daarom behoren zij het teken te ontvangen en het Sacrament van hetgeen dat Christus voor hen gedaan heeft; gelijk de Heere in de wet beval hun mede te delen het Sacrament des lijdens en stervens van Christus, kort nadat zij geboren waren, offerende voor hen een lammeken, hetwelk was een Sacrament van Jezus Christus. Daarenboven, hetgeen de Besnijdenis deed aan het Joodse volk, hetzelfde doet de Doop aan onze kinderen; welke de oorzaak is waarom de heilige Paulus den Doop noemt de Besnijdenis van Christus (Kol. 2:11).
De kinderdoop geeft dus wel aan dat ook de kinderen door het bloed van Christus gewassen zijn... en kinderen van God zijn geworden. Niet dat dit misschien nog eens plaats mag gaan vinden. Hoe zouden de vroeg overleden kinderen van gelovige ouders anders behouden kunnen zijn? Niemand kan het koninkrijk binnengaan tenzij zijn zonden vergeven zijn en hij door Christus als zondeloos mens voor God kan staan, toch?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: De gezonde kinderdoop
Er zit een verschil in 'zijn' en 'toegezegd', in 'vergeving van zonden' en 'in het verbond'.
Re: De gezonde kinderdoop
Kaw, wat wil je zeggen?
Re: De gezonde kinderdoop
Ik geloof NIET dat bij de doop zonden vergeven ZIJN, maar wel dat vergeving van zonde wordt toegezegt.
Ik geloof WEL dat de kinderen in het verbond ZIJN, maar NIET dat dit betekent dat ze wedergeboren ZIJN of vergeving BEZITTEN.
Ik geloof WEL dat de kinderen in het verbond ZIJN, maar NIET dat dit betekent dat ze wedergeboren ZIJN of vergeving BEZITTEN.
Re: De gezonde kinderdoop
Dat is mooi. 'k Ben benieuwd wat refo vindt.Kaw schreef:Ik geloof NIET dat bij de doop zonden vergeven ZIJN, maar wel dat vergeving van zonde wordt toegezegt.
Ik geloof WEL dat de kinderen in het verbond ZIJN, maar NIET dat dit betekent dat ze wedergeboren ZIJN of vergeving BEZITTEN.
Re: De gezonde kinderdoop
Ik zie de doop als het ware dat God je vertelt dat alle dingen gereed zijn om als kind van Hem te mogen opgroeien. Het enige wat er moet gebeuren is dat je daadwerkelijk de smalle weg op loopt. Zolang je op de brede weg loopt is die hele doop een kant en klaar verlossingspakket die voor je klaar staat, maar waar je niets mee doet.Erasmiaan schreef:Dat is mooi. 'k Ben benieuwd wat refo vindt.Kaw schreef:Ik geloof NIET dat bij de doop zonden vergeven ZIJN, maar wel dat vergeving van zonde wordt toegezegt.
Ik geloof WEL dat de kinderen in het verbond ZIJN, maar NIET dat dit betekent dat ze wedergeboren ZIJN of vergeving BEZITTEN.
Ik zie het zelfs zo dat de ouders het kleine kind kan aanleren om gebruik te maken van dit verlossingspakket zodat het vanaf het begin als kind van God over de wereld gaat. Ik geloof zelfs dat de doop zo bedoeld is.
Re: De gezonde kinderdoop
Dat kan ik je wel vertellen (al zal ik dat niet doen, want dan zal je net zien, dat ik geband wordtErasmiaan schreef:Dat is mooi. 'k Ben benieuwd wat refo vindt.Kaw schreef:Ik geloof NIET dat bij de doop zonden vergeven ZIJN, maar wel dat vergeving van zonde wordt toegezegt.
Ik geloof WEL dat de kinderen in het verbond ZIJN, maar NIET dat dit betekent dat ze wedergeboren ZIJN of vergeving BEZITTEN.

Re: De gezonde kinderdoop
Kaw, en als die kinderen vroegtijdig komen te overlijden? Zijn ze dan vergeven of niet vergeven? Zo ja, op basis waarvan? Zo nee, op basis waarvan niet? Als je stelt dat vergeving hen is toegezegd en ze dat als ze overlijden krijgen ben ik het op dat punt met je eens. Aan de andere kant inmpliceert de doop volgens mij meer dan de beloften... namelijk ook de heiliging. Uit ons doopformulier:
Ten tweede: de doop bevestigt en verzegelt ons de afwassing van onze zonden door Jezus Christus. Wij worden immers volgens het bevel van Christus gedoopt in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Vader, verklaart en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade sluit. Hij neemt ons tot zijn kinderen en erfgenamen aan en zal ons daarom van al het goede voorzien en al het kwade van ons weren of voor ons doen meewerken ten goede.
Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Zoon, verzekert de Zoon ons ervan, dat Hij ons in zijn bloed wast en reinigt van al onze zonden. Hij maakt ons een met Zichzelf in zijn dood en opstanding, zodat wij van onze zonden bevrijd en rechtvaardig voor God gerekend worden.
Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest, verzekert de Heilige Geest ons door dit sacrament ervan, dat Hij in ons wonen wil en ons tot levende leden van Christus wil maken. Want Hij eigent ons toe wat wij in Christus hebben, namelijk de afwassing van onze zonden en de dagelijkse vernieuwing van ons leven. Zo zullen wij tenslotte volkomen rein in het eeuwige leven een plaats ontvangen temidden van de gemeente der uitverkorenen.
(En dan pas volgt de eis)
Verder:
Hoewel onze kleine kinderen dit alles niet begrijpen, mogen we hen toch niet van de doop uitsluiten. Want zonder dat zij het weten, hebben zij ook deel aan de verdoemenis in Adam en zo worden zij ook zonder het te weten in Christus tot genade aangenomen.
Omdat (onder het nieuwe verbond) de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is, behoort men de kleine kinderen als erfgenamen van het rijk van God en van Zijn verbond dopen. De ouders hebben de plicht hun kinderen in het opgroeien hierin uitvoeriger te onderwijzen.
DE NGB zegt:
Zo heeft Hij dan bevolen te dopen al degenen die de Zijnen zijn, in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes, alleen met rein water; ons daarmede te verstaan gevende dat, gelijk het water de vuiligheid des lichaams afwast, wanneer wij daarmede begoten worden, hetwelk op het lichaam desgenen die den Doop ontvangt gezien wordt, en hem besprengt, alzo het bloed van Christus hetzelfde van binnen in de ziel doet, door den Heiligen Geest, haar besprengende en zuiverende van haar zonden, en ons wederbarende uit kinderen des toorns tot kinderen Gods.
Deze teksten hebben niets in zich van verbondsautomatisme waarbij het niet uitmaakt wat je doet... maar met wat je doet verdien je geen plek in Gods verbond, Gods brengt je in dat verbond en aan die beloften die je als verbondskind hebt (en dat is wat anders dan een belofte dat je allicht verbondskind kan WORDEN) koppelt God ook een eis.
Ten tweede: de doop bevestigt en verzegelt ons de afwassing van onze zonden door Jezus Christus. Wij worden immers volgens het bevel van Christus gedoopt in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Vader, verklaart en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade sluit. Hij neemt ons tot zijn kinderen en erfgenamen aan en zal ons daarom van al het goede voorzien en al het kwade van ons weren of voor ons doen meewerken ten goede.
Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Zoon, verzekert de Zoon ons ervan, dat Hij ons in zijn bloed wast en reinigt van al onze zonden. Hij maakt ons een met Zichzelf in zijn dood en opstanding, zodat wij van onze zonden bevrijd en rechtvaardig voor God gerekend worden.
Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest, verzekert de Heilige Geest ons door dit sacrament ervan, dat Hij in ons wonen wil en ons tot levende leden van Christus wil maken. Want Hij eigent ons toe wat wij in Christus hebben, namelijk de afwassing van onze zonden en de dagelijkse vernieuwing van ons leven. Zo zullen wij tenslotte volkomen rein in het eeuwige leven een plaats ontvangen temidden van de gemeente der uitverkorenen.
(En dan pas volgt de eis)
Verder:
Hoewel onze kleine kinderen dit alles niet begrijpen, mogen we hen toch niet van de doop uitsluiten. Want zonder dat zij het weten, hebben zij ook deel aan de verdoemenis in Adam en zo worden zij ook zonder het te weten in Christus tot genade aangenomen.
Omdat (onder het nieuwe verbond) de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is, behoort men de kleine kinderen als erfgenamen van het rijk van God en van Zijn verbond dopen. De ouders hebben de plicht hun kinderen in het opgroeien hierin uitvoeriger te onderwijzen.
DE NGB zegt:
Zo heeft Hij dan bevolen te dopen al degenen die de Zijnen zijn, in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes, alleen met rein water; ons daarmede te verstaan gevende dat, gelijk het water de vuiligheid des lichaams afwast, wanneer wij daarmede begoten worden, hetwelk op het lichaam desgenen die den Doop ontvangt gezien wordt, en hem besprengt, alzo het bloed van Christus hetzelfde van binnen in de ziel doet, door den Heiligen Geest, haar besprengende en zuiverende van haar zonden, en ons wederbarende uit kinderen des toorns tot kinderen Gods.
Deze teksten hebben niets in zich van verbondsautomatisme waarbij het niet uitmaakt wat je doet... maar met wat je doet verdien je geen plek in Gods verbond, Gods brengt je in dat verbond en aan die beloften die je als verbondskind hebt (en dat is wat anders dan een belofte dat je allicht verbondskind kan WORDEN) koppelt God ook een eis.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: De gezonde kinderdoop
Natuurlijk zijn de hele jonge kinderen geheiligd in hun ouders zoals elke gereformeerde kerk dat leert.
En ja ook de heiliging. Ik zit hier op mijn werk. Ik kan niet te volledig zijn
En ja ook de heiliging. Ik zit hier op mijn werk. Ik kan niet te volledig zijn

Re: De gezonde kinderdoop
Marnix, lees even de rest van het topic door. Ik heb daar uitvoerig op geantwoord.
Re: De gezonde kinderdoop
Ik was even benieuwd naar Kaw's visie. Ik ben naar 1 ding nog heel benieuwd. Op basis waarvan zijn ze dan gered? Dat houdt toch in dat ze vergeven zijn? Je stelde eerder dat bij de doop de zonden niet vergeven zijn. Op basis waarvan worden ze daar niet vergeven en als ze overlijden wel? Kan je daar wat over zeggen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: De gezonde kinderdoop
over de heiliging onzer kinderen is Brakel heel goed te lezen, in zijn hoofdstuk over de (kinder)doop.
Ben het heel goed met hem eens op dat punt.
Ook dat we hen als geheiligd behandelen moeten, en niet als heidenen.
Ben het heel goed met hem eens op dat punt.
Ook dat we hen als geheiligd behandelen moeten, en niet als heidenen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: De gezonde kinderdoop
Lees even het hele topic. Of inderdaad het hoofdstuk over de kinderdoop van Brakel.Marnix schreef:Ik was even benieuwd naar Kaw's visie. Ik ben naar 1 ding nog heel benieuwd. Op basis waarvan zijn ze dan gered? Dat houdt toch in dat ze vergeven zijn? Je stelde eerder dat bij de doop de zonden niet vergeven zijn. Op basis waarvan worden ze daar niet vergeven en als ze overlijden wel? Kan je daar wat over zeggen?
Re: De gezonde kinderdoop
Hier kom je niet uit. Want als je zegt dat die kinderen gered zijn, dan blijkt dat ze later toch verloren kunnen gaan. Zijn ze dan gered geweest??Marnix schreef:Ik was even benieuwd naar Kaw's visie. Ik ben naar 1 ding nog heel benieuwd. Op basis waarvan zijn ze dan gered? Dat houdt toch in dat ze vergeven zijn? Je stelde eerder dat bij de doop de zonden niet vergeven zijn. Op basis waarvan worden ze daar niet vergeven en als ze overlijden wel? Kan je daar wat over zeggen?