Johannes777 schreef:Daar ben ik weer eens...
Welcome back.
Johannes777 schreef:Telkens zie ik weer dat in de discussies wordt verwezen naar de 3 formulieren van de kerk. Waarom komen jullie niet met teksten uit het Woord van God.
Zie de antwoorden van Auto en Bert.
De 3FvE zijn gebaseerd op Gods Woord. Ze zetten het "alleen maar" netjes voor je op een rij.
Johannes777 schreef:Ik lees van het probleem van het kind, dat door groot-ouders wordt opgevoed. Stel dat het kind wordt aangenomen. Een kind uit Afrika bijvoorbeeld, afkomstig uit een inheemse stam. Mag dat kind dan gedoopt worden?
Het criterium is of het kind door rechterlijke uitspraak toegewezen is aan het ouderpaar, of in het voorbeeld: grootouderpaar, dat kan ook bij overlijden van de ouders.
Zo ja, dan staat de weg open tot de kinderdoop.
Zo niet, dan kan het kind later als volwassene gedoopt worden.
Althans: binnen de Ger Gem. Ik weet dat er kerkverbanden zijn, die uitsluitend kinderen dopen van natuurlijke geboorte.
Gisteren mocht ik een mooie dienst meemaken, waarin een tot geloof gekomen volwassene gedoopt werd. Heel duidelijk geeft dat formulier het verschil aan tussen de kinderdoop (uit kracht van het verbond) en de volwassendoop (door bekering en geloof), hoewel het in wezen één is.
Ik zal deel hier eens posten (met dank aan GBS Digitaal):
En hoewel de kinderen der Christenen, niettegenstaande zij deze dingen niet verstaan, uit kracht des verbonds moeten gedoopt worden, zo is het nochtans niet geoorloofd de volwassenen te dopen, tenzij die tevoren, hun zonden gevoelende, belijdenis doen van hun boetvaardigheid en van hun geloof in Christus. Want om deze oorzaak heeft niet alleen Johannes de Doper, predikende naar het gebod Gods den doop der bekering tot vergeving der zonden, diegenen die hun zonden beleden, gedoopt (Mark. 1:4, 5, en Luk. 3:3), maar heeft ook onze Heere Jezus Christus Zijn apostelen bevolen al de volken te onderwijzen en hen te dopen in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes (Matth. 28:19), deze belofte daarbij voegende, dat die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden (Mark. 16:16); gelijk ook de apostelen (zoals blijkt uit de Handelingen der apostelen hfdst. 2:38, en 8:36, 37 en 10:47, 48 en 16:14, 15, 31, 32, 33)