Gelijk gaan foeteren als iemand de Gemeente mag dienen is net zo kort door de bocht als bovenstaande opmerking.Hendrikus schreef: Jaja, al die universitair geschoolde dominees hebben hun tijd lopen te verdoen...
Oud Geref. Gem. laten twee studenten toe
Re: Oud Geref. Gem. laten twee studenten toe
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Dat zijn jouw woorden.Hendrikus schreef:Jaja, al die universitair geschoolde dominees hebben hun tijd lopen te verdoen...
De Dordtse vaderen waren toch ook wetenschappers? Het uitgangspunt was destijds: God roept mensen tot het predikambt die ertoe bekwaam zijn. Net als de apostelen: eerst opgeleid, toen geroepen.
Een uitzondering is in de DKO opgenomen, maar tegenwoordig vallen alle dominees in het rechtse kerkenspectrum onder die uitzondering. Nou ja, bijna alle.
Een uitzondering is in de DKO opgenomen, maar tegenwoordig vallen alle dominees in het rechtse kerkenspectrum onder die uitzondering. Nou ja, bijna alle.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Er is ook niet veel goed meer, tegenwoordig.
Dan vroeger nog eens.
Dan vroeger nog eens.
Maar toen hadden ze weer niet zoveel "licht" als tegenwoordig, of in ieder geval: niet meer "licht".Tiberius schreef:Er is ook niet veel goed meer, tegenwoordig.
Dan vroeger nog eens.

Erasmiaan schreef:Maar toen hadden ze weer niet zoveel "licht" als tegenwoordig, of in ieder geval: niet meer "licht".Tiberius schreef:Er is ook niet veel goed meer, tegenwoordig.
Dan vroeger nog eens.

Is dit een discussie of een steekspel?
Laat ons met respect over de ambten, en de weg daarheen, spreken.
Laat ons met respect over de ambten, en de weg daarheen, spreken.
Alleen het feit dat een universitaire scholing je laat zien hoe weinig je eigenlijk maar weet, is al reden genoeg...Hendrikus schreef:Jaja, al die universitair geschoolde dominees hebben hun tijd lopen te verdoen...Gian schreef:Daar is een theologische opleiding niet voor nodig, als het maar tot stichting is.
Er was vroeger meer licht dan tegenwoordig, dat is een telkens terugkerende discussie.
Ik denk als je tegen ds. Van de Groe gezegd zou hebben dat er in het jaar 2000 een boekje zou verschijnen met de titel 'Van der Groe deed het hekje toe' Of 'Van der Groe, de laatste ziener', dat hij ook gezegd zou hebben: Ze hebben niet zoveel licht, daar in die 21e eeuw!
Ik denk als je tegen ds. Van de Groe gezegd zou hebben dat er in het jaar 2000 een boekje zou verschijnen met de titel 'Van der Groe deed het hekje toe' Of 'Van der Groe, de laatste ziener', dat hij ook gezegd zou hebben: Ze hebben niet zoveel licht, daar in die 21e eeuw!
- Wilma van den Berg
Mensen, mensen, wat een mensen ineens. Als zulke dingen ter tafel komen willen we ineens allemaal wel wat weten van alles en iedereen. Laten we er aub mee ophouden om alles zo in twijfel te trekken, zo dogmatisch alles te bekijken (maar ook niet als zoete koek aan te nemen, dat is wat anders!). LAAT GODS WOORD SPREKEN ipv mensen......
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Uitzonderingen? Wat dan te zeggen van de ongeletterde discipelen die zo van hun werk geroepen werden?refo schreef:De Dordtse vaderen waren toch ook wetenschappers? Het uitgangspunt was destijds: God roept mensen tot het predikambt die ertoe bekwaam zijn. Net als de apostelen: eerst opgeleid, toen geroepen.
Hetzelfde kun je zeggen van diverse profeten. Elisa. En ga maar door.
Nee, opleiding kan geen eis zijn.
Het is wel een pluspunt. Niet de geleerdheid, maar wel de kennis.
Dat is een veelgehoord cliché, dat natuurlijk wel een kern van waarheid bevat, maar daar moet het niet bij blijven. Het belangrijkste van een academische studie is (voor mij althans) niet zozeer dat je veel kennis opdoet, maar dat je wordt geleerd om op een wetenschappelijke manier te denken en/of te werken. Dat is veel meer waard.memento schreef:Alleen het feit dat een universitaire scholing je laat zien hoe weinig je eigenlijk maar weet, is al reden genoeg...Hendrikus schreef:Jaja, al die universitair geschoolde dominees hebben hun tijd lopen te verdoen...Gian schreef:Daar is een theologische opleiding niet voor nodig, als het maar tot stichting is.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Dat was al lang bekend hoor!!!
Het leert niet alleen op een academische manier te denken, je leert er ook dingen uit te zoeken, daarbij onderscheid te maken tussen betrouwbare en minder betrouwbare bronnen, etc.Josephus schreef:Dat is een veelgehoord cliché, dat natuurlijk wel een kern van waarheid bevat, maar daar moet het niet bij blijven. Het belangrijkste van een academische studie is (voor mij althans) niet zozeer dat je veel kennis opdoet, maar dat je wordt geleerd om op een wetenschappelijke manier te denken en/of te werken. Dat is veel meer waard.
Dat laatste valt voor mij onder een academische manier van werken.memento schreef:Het leert niet alleen op een academische manier te denken, je leert er ook dingen uit te zoeken, daarbij onderscheid te maken tussen betrouwbare en minder betrouwbare bronnen, etc.Josephus schreef:Dat is een veelgehoord cliché, dat natuurlijk wel een kern van waarheid bevat, maar daar moet het niet bij blijven. Het belangrijkste van een academische studie is (voor mij althans) niet zozeer dat je veel kennis opdoet, maar dat je wordt geleerd om op een wetenschappelijke manier te denken en/of te werken. Dat is veel meer waard.

Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)