Refomuseum moet beeldvorming bijstellen

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Refomuseum moet beeldvorming bijstellen

Bericht door Bert Mulder »

Afbeelding

Afbeelding
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Bert Mulder schreef:Afbeelding

Afbeelding
whahaha... da's dan weer minder refo... maar dat kan altijd nog aan de kant waar de dingen staan waar een deel van de refo's zich tegen afzet......
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Kislev

Bericht door Kislev »

Ik vind het overigens niet zo'n verstandige 1 april grap.
jvdg

Bericht door jvdg »

Kislev schreef:Ik vind het overigens niet zo'n verstandige 1 april grap.
Eigenlijk is het gewoon een leugen :mad
wim

Bericht door wim »

helma schreef:ik heb gehoord dat dhr Mastenbroek directeur wordt....
Fungeert beter als museumstuk...
David J

Bericht door David J »

jvdg schreef:
Kislev schreef:Ik vind het overigens niet zo'n verstandige 1 april grap.
Eigenlijk is het gewoon een leugen :mad
Dat zijn volgens mij alle 1 april grappen... Een leugen heeft volgens mij altijd iets kwaadaardigs in zich, en dat is hier niet het geval.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

MarthaMartha schreef:het kunstgebit van ds Y
de steunkousen van ouderling X
Gereformeerde relikwieën
:pan
helma

Bericht door helma »

Afbeelding
henriët

Bericht door henriët »

ahum, k heb er gewoon geen woorden voor
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Humor in de gereformeerde gezindte

Wat me wel opvalt (dat typte ik gisteren ook al), is dat 1 april steeds meer gevierd gaat worden in de gereformeerde gezindte. Voorbeelden:
- In het RD dus dit refomuseum voor Roestige rijwielen (dit topic)
- In het ND het rusthuis voor Bijbels (zie hier)
- In een andere krant (er staat niet bij welke) een oplossing voor het organistentekort in de vorm van een Aldi internet radiootje (zie hier)

Verder las ik gisteren ook nog in de krant van een 1 april grap op een reformatorische basisschool (alle kinderen moesten een fles water meenemen; bijna de helft was erin getrapt).

Het lijkt er dus op dat humor, althans de openlijke uitingen daarvan, in de refokring toeneemt.
Op zichzelf een goede ontwikkeling, denk ik. Daardoor zal in ieder geval de beelvorming worden bijgesteld.
helma

Bericht door helma »

dus dat 'Beeldvorming bijstellen' klopte in ieder geval wél
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hier nog een aantal 1 april grappen van gisteren.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Bijbelrusthuis, kunstschat en andere grappen

Veel Nederlanders zijn gisteren weer in een 1 aprilmop getrapt. De moppen liepen uiteen van origineel tot smakeloos.

BARNEVELD - De vermeende kunstschat, verborgen in een bunker in de duinen van Zandvoort, is een 1 aprilgrap, aldus de secretaris van de Zandvoortse Bunkerploeg.

Gistermiddag zou in aanwezigheid van burgemeester Niek Meijer de bunker worden opengelegd. Het verhaal luidde dat er schilderijen in lagen, in de oorlog verstopt om ze tegen vernietiging te bewaren. Vermoedens dat het om een 1 aprilgrap ging, waren eerder door de Zandvoortse Bunkerploeg - een groepje hobbyisten - weersproken.

Burgemeester Meijer zegt dat hij aan de aprilgrap heeft meegedaan om een groep ,,heel betrokken Zandvoorters'' te helpen. ,,Het was spannend, want je moet natuurlijk wel binnen de grenzen blijven. Dat is volgens mij ook gebeurd. Een goede grap is een uitstekend middel om zaken eens op een andere manier onder de aandacht te brengen'', zegt hij. Bijvoorbeeld het streven van de bunkerploeg om een Bunkermuseum op te richten.

Diverse media gaven aandacht aan de kunstschat, waaronder het Nederlands Dagblad . Deze krant publiceerde gisteren zelf ook een 1 aprilgrap: over een rusthuis voor overcomplete Bijbels. GrootNieuwsRadio wilde gistermiddag het spelletje wel meespelen en liet de bedenker van het tehuis - 'Cees Raaphorst', gespeeld door ND-redacteur Rien van den Berg - een toelichting geven.

Dat humor niet altijd in goede aarde kan vallen, bleek in het Drentse Noordenveld. De gemeente is daar op zoek naar de bedenker van een volgens haar misplaatste grap. Zo is er een brief naar een eenoudergezin in de gemeente verstuurd, waarin staat dat hij op dinsdag 1 april eenmalig 635 euro kan afhalen op het gemeentehuis.Of meer inwoners een brief hebben ontvangen, is niet bekend. De gemeente verwacht het niet. ,,Iemand in een uitkeringssituatie geld beloven, is een misselijke grap. Voor zo iemand is die 635 euro veel geld'', zegt een ontstemde woordvoerder van de gemeente. ,,Ook is onze huisstijl nagemaakt en ons logo gebruikt.''

Opmerkelijk was de mop van 'beursorganisator' Johan Velmmix. Deze zorgde ervoor dat 25.000 mensen zich inschreven voor de Nudistenbeurs 2008. Bezoekers mochten de beurs, van 1 tot en met 5 april in tien verwarmde tenten in Spaarnwoude, alleen naakt bezoeken. Gisteren vertelde hij dat het om een grap ging.

Diergaarde Blijdorp liet menigeen de wenkbrauwen fronsen met het bericht over een overeenkomst met de Nederlandse Vegetariërsbond (NVB). Bijna alle dieren zouden voortaan vegetarische voeding krijgen.

Ook het Gay Krant Magazine deed mee. Er zou een politiek leider van een landelijke partij uit de kast komen. De politicus ontwierp daarvoor de website http://www.uitdekast.nu. Daarop staat alleen een verwijzing naar de International Coming Out Day op 11 oktober.

1 april werd ook opgepikt door de Stormworm en andere verspreiders van schadelijke software. Zij stuurden mailtjes rond met titels als 'April Fool's Day' en 'Gotcha All Fools'. Daarin een kort berichtje over een 'sportieve 1 aprilgrap', met een linkje naar een kaal IP-adres met een plaatje. Wie het aanklikte, kreeg last van een virus. En dat was geen grap.

bron: http://www.nd.nl
rivers

Bericht door rivers »

In het RD van vandaag:
Slapen in het bed van een dominee
02-04-2008 11:53 | Cultuurredactie
APELDOORN - Er is geen sprake van een refomuseum. Het dinsdag in deze krant geplaatste artikel, waarin de komst van een dergelijk museum werd aangekondigd, was geheel fictief.

Veel lezers reageerden via e-mail. „Met stijgende verbijstering heb ik gelezen over het komende refomuseum. „Stuitend”, was mijn eerste reactie. Totdat ik me de datum van vandaag realiseerde.” Tegelijk kan de vraag serieus gesteld worden of een dergelijk museum een positieve betekenis kan hebben.

Het fictieve bericht trok de aandacht van een groot aantal lezers van het Reformatorisch Dagblad en bezoekers van de digitale versie van deze krant. Uit de reacties blijkt dat de meesten van hen geen behoefte hebben aan een museum, omdat „de gezindte een zoutend zout moet zijn, een lichtend licht en zeker geen museumstuk.” Bovendien moet de gezindte het ”knielen-op-een-bed-violenimago” niet bevestigen. „De beeldvorming maak je niet met een gestolde tentoonstelling op de Veluwe. Onze levenswandel is de echte tentoonstelling.”

Anderen juichen de komst van een refomuseum toe, zeker nu, in het Jaar van het Religieus Erfgoed. „Ik hoop dat het initiatief kan steunen op de nodige wetenschappelijke historische en museale kennis (...) en dat het geen preken voor eigen parochie wordt.”

Velen doorzagen de grap, reageerden badinerend en boden stukken aan voor het museum: het bruggetje van ds. Smytegelt, kuitbroek, steek en bef en pruiken van reformatoren, lege sigarendozen, het gat in de heg van Jan Siebelink en vooral „de sigarendoos van dhr. Mastenbroek met alle verborgen gehouden details.” Ook volgden suggesties om het museum nog aantrekkelijker te maken, bijvoorbeeld met een wassenbeeldenmuseum, of betaalde overnachtingen in bedsteden waarin onze ”zuilheiligen” sliepen.

Het RD-artikel vond zijn weg in andere media. Zo kopte http://www.dagjeweg.nl: ”Refomuseum wil imago christenen wijzigen”. Jeugwerknet.nl en christelijkeconcertagenda.nl kopieerden het artikel en Radio 1 nam het bericht op in het krantenoverzicht van dinsdag.

Toch kan de vraag of een refomuseum iets positiefs zou kunnen toevoegen ook serieus genomen worden. Dr. C. S. L. Janse, uiteraard op de hoogte van de(is0(

1 aprilgrap, vindt dat een dergelijk initiatief zeker geen hoge prioriteit moet hebben. „Zo’n vijftig jaar geleden zijn er ook eens plannen geweest om tot een Calvijnmuseum te komen. Die plannen zijn toen een stille dood gestorven. De overheid zal voor een refomuseum geen geld uittrekken. Of het zou iets moeten zijn in de lijn van Jan Siebelink. Maar daar zitten we ook niet op te wachten. Daar komt bij dat de reformatorische eredienst minder visueel is dan bijvoorbeeld de rooms-katholieke.”(is2m(

„Bovendien brengt de notie van de heiligheid van de dienst des Heeren met zich mee dat we er hopelijk niet voor voelen om daar videofragmenten te tonen van bijvoorbeeld doop- of avondmaalsbedieningen.” De socioloog waagt zich niet aan een opsomming van attributen voor een refomuseum. „Bovendien is het de vraag of ze interessant genoeg zijn voor de eigen kring én voor de buitenwereld.” Hij betwijfelt of de beeldvorming over de gereformeerde gezindte gebaat is bij een museum. „Of werkt het tentoonstellen van allerlei antiquiteiten eerder stigmatiserend? Belangrijker is nog de vraag of je op die manier iets kunt uitdragen van datgene waar het in onze kring om zou moeten gaan. Daarom geldt: bezint eer gij begint.”

Drs. P. J. Vergunst, algemeen secretaris van de Gereformeerde Bond binnen de Protestantse Kerk in Nederland, ziet evenmin heil in de oprichting van een refomuseum. „Sowieso heb ik nooit uit de voeten gekund met termen als refodorp, refovakantie of RefoAnders. Ze brengen ons niet dichter bij de oorspronkelijke inhoud van wat reformatorisch is en evenmin bij de Bijbelse notie van vreemdelingschap. Ook dreigt het gevaar van zelfverheffing als we niet focussen op het hart van de zaak.

Wie een Lutherreis maakt, zal het vooral gaan om meer te leren over het leven van Luther, zijn worsteling om genade of zijn komen tot de christelijke vrijheid. We hebben het dan wel over iemand die staat op een kruispunt in de kerkgeschiedenis. Het is leerzaam, troostrijk en bemoedigend daarvan kennis te nemen. Die winst zie ik niet als we ons bezig moeten houden met de fiets of met andere attributen van hen die in reformatorische kring leiding hebben gegeven. Daarom: graagxxliever?? geen relikwieën.”

Vergunst pleit ervoor op de hoofdweg te blijven. „Natuurlijk staan we in een traditie, maar mag het dan een lévende traditie zijn? Is het niet kenmerkend voor de vreemdelingschap van de christen in deze wereld dat hij niet bij een museum leeft, maar gericht is op de toekomst, op het vaderland dat hij door genade beërven zal? Veel meer dan het koesteren van het verleden moeten we leren onze verwachting van de toekomst te hebben, niet onze toekomst, maar de dag van de Zoon des mensen.”
Men ontmoet maar zelden een persoon die wil luisteren naar wat hij niet horen wil.
freek

Bericht door freek »

vlinder

Bericht door vlinder »

:humhihi :humhihi

Ook leuk, iemand die hem helemaal niet kan waarderen. Super grappig al die reacties!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie