Vergeving en geloof!

vlinder

Re: Vergeving en geloof!

Bericht door vlinder »

Wat moet ik dan met het regeltje: die zijn zonden belijdt en laat?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
zusterelly

Bericht door zusterelly »

Margriet schreef:Hoe bid je het Onze Vader als jij iemand niet vergeven hebt??
Alleen vergeven als iemand schuld bekent of er om vraagt??
Lekker makkelijk, daar hoef ik geen Christen voor te zijn!!
Het is eerst een beetje moeilijk , vergeven, mensen die niet eens weten dat jij ze vergeeeft.. omdat ze denken niets verkeerd te hebben gedaan
maar ook diegene die je zo verschrikkelijk toegetakeld heeft, maar nooit gevonden wordt..
Ik ben blij dat ik het kan, ik dank Hem dat Hij me de weg gewezen heeft en mij elke pas ondersteund
Als je niet kunt vergeven zonder dat die ander erom vraagt??
Dat is erg en niet volgens wat Jezus ons laat zien!!
Ik ben blij dat ik iedereen , zelfs diegene die ik niet ken vewrgeten heb, want ik koester geen wrok! Wrok eet jou op!!
Aad v.d. Sande verwoordde het zo: Wie een wrok heeft wordt een wrak.
(gehoord tijdens pastorale cursus die ik gevolgd heb)
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het is eerst een beetje moeilijk , vergeven, mensen die niet eens weten dat jij ze vergeeeft.. omdat ze denken niets verkeerd te hebben gedaan
maar ook diegene die je zo verschrikkelijk toegetakeld heeft, maar nooit gevonden wordt..
Ik ben blij dat ik het kan, ik dank Hem dat Hij me de weg gewezen heeft en mij elke pas ondersteund
Ik ben blij dat ik iedereen , zelfs diegene die ik niet ken vewrgeten heb, want ik koester geen wrok! Wrok eet jou op!!
Ik denk niet dat Jezus ons dit leert. Zeker niet met al die uitroeptekens (die een zekere boosheid verraden) erbij.
Wie niet om vergeving vraagt, aan die kan niet vergeven worden. Wat doe je dan precies als je zegt dat je zo iemand toch vergeeft?
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Beste Margriet,

Misschien ben jij hierin verder dan ons allemaal, dat kan.

En toch een kanttekening: inderdaad, als de Heere je ondersteund, elke stap die je gaat, als Hij dichtbij je is, dan heb je de bereidheid om te vergeven. Dan koester je geen wrok. En toch kan je dan in een situatie blijven van afstand, van pijn, met onopgeruimde dingen in je leven. Ja, als je de liefde van de Heere Jezus voelt, dan kun je soms zo die ophaalbrug laten zakken..... maar als de ander daar niet overheen komt? dan kom je niet bij elkaar. Dan is er nog geen sprake van een herstel van de relatie, dan blijft die pijn en dat verdriet, de vragen..... Dan kun je wel de bereidheid hebben, maar is de vergeving er nog niet.... een pleister zonder wond..... De Heere leert dit toch ook, Hij heeft de bereidheid onze schuld en zonde te vergeven, maar we moeten daarmee wel naar Hem toe vluchten zoals Petrus deed. Als we als een Judas met onze schuld van Hem wegvluchten dan ontvangen we geen vergeving. Pas daar waar de ander zijn schuld belijdt en om vergeving vraagt, pas daar kan vergeving worden gegeven, daar kunnen dingen uit de weg worden geruimd (hoewel pijn en verdriet en gevolgen soms een leven lang duren). Wat is het heerlijk als die ander komt met zijn schuldbelijdenis en je hebt de bereidheid om te vergeven, want dat is ook genade!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Marnix

Bericht door Marnix »

helma schreef:
zusterelly schreef:
Tiberius schreef: Ook als de dader niet om vergeving vraagt? En zijn zonde bagatelliseert of wegwuift?
Dat zie je namelijk vaak bij incest, etc.
Ik denk dat het gaat om de intentie. Om onze houding. Om ons hart. Dat we bereid(t?) zijn om te vergeven. Als de ander dan niet vraagt om vergeving, dan blijft de bereidheid, maar kan er geen sprake zijn van daadwerkelijk vergeven.
De Heere God is ook bereid om onze zonden te vergeven, maar als wij er niet om vragen dan zal dat niet gebeuren.

dat is volgens mij juist
er moet schuldbelijdenis zijn voordat er plaats is voor vergeving; zo werkt de Heere ook
Behalve bij:

Jezus aan het kruis
Stefanus bij zijn steniging
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Marnix schreef:Behalve bij:

Jezus aan het kruis
Stefanus bij zijn steniging
zij bidden of God de daders wil vergeven.... dat getuigd van hun bereidheid om dat te doen.
Maar ik lees nergens dat zij ter plaatse rondstrooien met vergeving zonder dat daar om gevraagd wordt! Ja, de moordenaar ontvangt vergeving, die vraagt er ook om.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Afgewezen schreef:
Ik denk niet dat Jezus ons dit leert. Zeker niet met al die uitroeptekens (die een zekere boosheid verraden) erbij.
Wie niet om vergeving vraagt, aan die kan niet vergeven worden. Wat doe je dan precies als je zegt dat je zo iemand toch vergeeft?
Aam vergeving zit een heleboel aspecten. Er is hier al eerder een topic over geopend. Je moet vergeven als iemand daar om vraagt, je mag vergeven, ook al vraagt de ander daar niet om. vergeven is ook een soort loslaten van boosheid en wraakgevoelens. Vergeven is ook een daad van overgeven. Bovendien, God geeft ons Zijn vergeving voordat wij naar Hem toekwamen. Het is niet zo dat wij eerst vragen om vergeving en dat Hij vervolgens daarop antwoord. We belijden immers dat Hij de eerste is? Ik denk dat je vergeving en het herstellen van een relatie van elkaar los kan koppelen. Door iemand te vergeven en als het mogelijk is dat ook tegen hem zegt, kan dat voor de ander ook een eyeopener zijn om te beseffen dat hij/zij werkelijk iets fout gedaan heeft. Zodat dan alsnog een relatie kan hersteld worden. En om te vergeven is ook genade nodig! want we blijven zelf toch het liefst in de slachtofferrol zitten.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

JolandaOudshoorn schreef:En om te vergeven is ook genade nodig! want we blijven zelf toch het liefst in de slachtofferrol zitten.
Ik weet dat hier al eerder een topic over is geopend. Maar dat maakt de probleemstelling niet anders.
De uitdrukking "we blijven zelf toch het liefst in de slachtofferol zitten" vind ik niet zo sympathiek. Stel dat je slachtoffer bént, komen de mensen je ook nog eens heel liefderijk vertellen dat je niet 'in de slachtofferrol' mag blijven zitten. Komt niet echt goed over, denk ik.
Canuck BC

Bericht door Canuck BC »

Afgewezen schreef:
JolandaOudshoorn schreef:En om te vergeven is ook genade nodig! want we blijven zelf toch het liefst in de slachtofferrol zitten.
Ik weet dat hier al eerder een topic over is geopend. Maar dat maakt de probleemstelling niet anders.
De uitdrukking "we blijven zelf toch het liefst in de slachtofferol zitten" vind ik niet zo sympathiek. Stel dat je slachtoffer bént, komen de mensen je ook nog eens heel liefderijk vertellen dat je niet 'in de slachtofferrol' mag blijven zitten. Komt niet echt goed over, denk ik.
ik denk dat het hier meer gaat om algemene situaties waarin mensen het liefst zoveel mogelijk van de fouten omkeren zodat zij zelf in de slachtoffer rol blijven. Waarbij we fouten van onszelf niet willen zien en zodoende onszelf het slachtoffer vinden en daarom niet vinden dat we zomaar vergeving moeten schenken maar vinden dat die ander eerst maar eens moet komen met een spijtbetuiging. En aangezien dat ontzettend moeilijk is voor die ander (net als voor onszelf uiteraard) blijf je zitten in de 'slachtoffer rol'.

En situaties waarin we ECHT slachtoffer zijn zoals in genoemde onderwerpen als incest e.d. daar is inderdaad over te praten hoe je daar mee om moet gaan. Maar dat doet mij denken aan een lied:

Maar als er vergeving is, kan er genezing zijn
van de pijn en het verdriet diep van binnen.
Als er vergeving is,kan er genezing zijn
en de weg van herstel kan beginnen.

O God , ik heb U nodig, Ik kan het zelf niet.
Ik lijk haast te verstikken,in angst en in verdriet.
Hoe kan ik ooit vergeven, zoals U mij vergeeft,
dwars door alles heen wat mij beschadigd heeft.

Geef mij de kracht van Uw liefde om verder te gaan,
ook al zal er een litteken blijven bestaan.
Want is Uw liefde niet sterker dan de dood,
en Uw vergeving niet dieper dan mijn nood?

Want waar Uw vergeving is zal genezing zijn
van de pijn en het verdriet diep van binnen,
waar Uw vergeving is zal genezing zijn
en de weg van herstel kan beginnen
Als er vergeving is, kan er genezing zijn van de pijn diep van binnen.

Het is natuurlijk geen letterlijke quote uit de Bijbel maar toch geloof ik dat dit waar is. We moeten vanuit die slachtoffer rol toch gaan handelen. We MOETEN vergeven om verder te komen voor onszelf, maar ook tegenover God en andere mensen. God heeft niet voor niets onze smarten op zich genomen. Maar Hij wil wel dat we die smarten dan bij Hem komen brengen en die smarten uit praten met andere mensen hoe moeilijk het ook is. En dan zal God ons ook in Zijn kracht leren vergeven.
But He was pierced for our transgressions, He was crushed for our iniquities; the punishment that brought us peace was upon Him, and by His wounds we ARE healed.
helma

Bericht door helma »

Canuck BC schreef: Maar dat doet mij denken aan een lied:

....enz
sjoh, dat ze dat vers in chiliwack ook kennen...
Canuck BC

Bericht door Canuck BC »

helma schreef:
Canuck BC schreef: Maar dat doet mij denken aan een lied:

....enz
sjoh, dat ze dat vers in chiliwack ook kennen...
haha mooi he.. opwekkingsbundels zijn ook hier verkrijgbaar :)
But He was pierced for our transgressions, He was crushed for our iniquities; the punishment that brought us peace was upon Him, and by His wounds we ARE healed.
Plaats reactie