------------------------------------------------------------------------------------------------
Afgedankte bijbels in rusthuis
OTTOLAND - Mensen die niet weten waar ze hun oude, afgedankte bijbels moeten laten, kunnen vanaf vandaag terecht bij een rusthuis voor bijbels. Daar worden de boeken opgeslagen in speciale klimaatkamers.
Het rusthuis voor bijbels is een initiatief van Cees Raaphorst die op het idee kwam toen hij ging verhuizen. ,,Bij het inpakken van mijn boeken, kwam ik erachter dat ik in de loop der jaren talloze bijbels heb verzameld die ik nooit gebruik. Maar een bijbel gooi je toch niet zomaar in de vuilnisbak.''
Uit onderzoek van de onlangs opgerichte stichting Bijbels Rusthuis blijkt dat de hausse aan nieuwe Bijbelvertalingen van de afgelopen jaren mede oorzaak is van het overschot aan oude bijbels. ,,Veel mensen laten hun NBG-vertaling uit 1951 in de kast staan nu de nieuwe bijbelvertaling klaar is'', zegt Raaphorst. ,,En straks is er een herziene Statenvertaling. Wat moeten mensen dan doen met hun oude vertaling?''
Ook ontdekte de stichting dat de opmars van beamers in de kerkdienst ervoor zorgt dat steeds minder mensen een bijbel nodig hebben. Tijdens de preek worden bijbelverzen op de muur geprojecteerd. ,,En dan is er nog de algemene ontlezing die zich in de samenleving voltrekt. Die gaat, zoals veel andere ontwikkelingen, niet aan christenen voorbij.''
In het rusthuis, een verbouwde pastorie, worden de bijbels in verschillende kamers opgeslagen. Een klimaatsysteem zorgt ervoor dat het papier en de eventuele leren omslag niet worden aangetast.
Er zijn verschillende abonnementen mogelijk, vertelt Raaphorst. Het varieert van het standaardpakket, waarbij één keer per jaar door de afgedankte Bijbel gebladerd wordt, tot een luxe uitgebreid abonnement. ,,Dan leest een vrijwilliger elke dag een vers. Op die manier blijft de bijbel niet gesloten in de kast staan, maar wordt er daadwerkelijk uit gelezen.''
Het moet in de toekomst mogelijk worden de bijbellezingen via een webcam op het internet te volgen. Op die manier kunnen mensen de band met hun oude bijbels zoveel mogelijk in stand houden. ,,Vaak hebben mensen jarenlang gelezen uit zo'n boek en dan ontstaat er toch een soort relatie. Met het rusthuis kan iedereen zijn overbodig geworden bijbelvertaling een waardig einde geven'', zegt Raaphorst, die inmiddels al enige tientallen Bijbels heeft opgeslagen in de voormalige pastorie.
Ook het begraven van oude Bijbels moet straks mogelijk worden. Hiervoor is de stichting nog in overleg met de gemeente, omdat voor het aanleggen van een dergelijk kerkhof een vergunning nodig is.
Verder denkt de stichting aan een service om aantekeningen en onderstrepingen in oude bijbels over te zetten in nieuwe exemplaren. Dat zou in China moeten gebeuren vanwege het lage loonpeil. ,,Anders wordt de service onbetaalbaar. Helaas staat de Chinese overheid het vooralsnog niet toe, dus ik kan nog geen toezeggingen doen.''