Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)

Wilhelm

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)

Bericht door Wilhelm »

Zonderling schreef:Ik ben blij met de genomen beslissing. Het RD-verslag maakt duidelijk dat de Synode goed het onderscheid heeft gezien tussen de wenselijkheid van vervanging van verouderde woorden in de Statenvertaling enerzijds en de HSV anderzijds.

Weet iemand of het rapport van de commissie op een later moment wordt vrijgegeven of niet? In dat rapport zal ongetwijfeld ook een meer inhoudelijke beoordeling van de HSV gegeven worden. Dat lijkt mij wel belangwekkend.

Ik denk dat het een afgewogen, verstandige beslissing is geweest.
Om polarisatie te voorkomen heeft de synode aangegeven om kerkelijk de SV te blijven te gebruiken , zonder de HSV te veroordelen.

Er wordt zelfs duidelijk op gewezen dat duidelijk taalgebruik , ook in de SV zeer wenselijk zou zijn. Indirect lees ik in de opmerking van Ds Moens over het gebrek aan mandaad richting de GBS, een vraag aan deze stichting om voortgang te maken met het vervangen van de verouderde woorden.

Alleen het argument van "particulier initiatief" begrijp ik niet helemaal , omdat de genoemde GBS toch ook een particulier initiatief is.
Gian

Bericht door Gian »

caprice schreef:
Wilma van den Berg schreef:
jvdg schreef:Ik denk idd ook niet dat iemand iets anders verwacht had.

Ik hoop wel dat de deur naar de HSV'ers niet helemaal wordt dichtgegooid.
Met de woorden die de synode nu heeft uitgesproken ben ik bang voor 'het ergste'.....een kerk met alleen SV en niets anders! Overigens....de argumenten die gebruikt worden vind ik ook niet al te sterk. Jullie?
Het ergste? Gelukkig maar dat het zo gegaan is. :banni
En je onkerkelijke buurman? die niet zoals jij vanaf zn kindsheid is onderwezen in de oud hollandse taal van de Bijbel?
Of moet God dat probleem maar oplossen?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Gian schreef:
caprice schreef:
Wilma van den Berg schreef: Met de woorden die de synode nu heeft uitgesproken ben ik bang voor 'het ergste'.....een kerk met alleen SV en niets anders! Overigens....de argumenten die gebruikt worden vind ik ook niet al te sterk. Jullie?
Het ergste? Gelukkig maar dat het zo gegaan is. :banni
En je onkerkelijke buurman? die niet zoals jij vanaf zn kindsheid is onderwezen in de oud hollandse taal van de Bijbel?
Of moet God dat probleem maar oplossen?
Niet zo naief Gian, daar hebben we de NBV voor ;)
Gian

Bericht door Gian »

Kaw schreef: Niet zo naief Gian, daar hebben we de NBV voor ;)
Nieuwe buurman vertaling
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Gian schreef:
Kaw schreef: Niet zo naief Gian, daar hebben we de NBV voor ;)
Nieuwe buurman vertaling
:super
refo

Bericht door refo »

De predikanten hebben zelf 4 jaar fulltime gestudeerd voor ze het snapten. Maar daarna verwonderen ze zich dat men de SV taal niet (meer) bergijpt.

Van de meeste synodebesluiten trekken de leden zich weinig tot niets aan. De werkelijkheid is nu eenmaal anders dan die in de beslotenheid van de 40 afgevaardigden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Wilhelm schreef:
Zonderling schreef:Ik ben blij met de genomen beslissing. Het RD-verslag maakt duidelijk dat de Synode goed het onderscheid heeft gezien tussen de wenselijkheid van vervanging van verouderde woorden in de Statenvertaling enerzijds en de HSV anderzijds.

Weet iemand of het rapport van de commissie op een later moment wordt vrijgegeven of niet? In dat rapport zal ongetwijfeld ook een meer inhoudelijke beoordeling van de HSV gegeven worden. Dat lijkt mij wel belangwekkend.

Om polarisatie te voorkomen heeft de synode aangegeven om kerkelijk de SV te blijven te gebruiken , zonder de HSV te veroordelen.

Er wordt zelfs duidelijk op gewezen dat duidelijk taalgebruik , ook in de SV zeer wenselijk zou zijn. Indirect lees ik in de opmerking van Ds Moens over het gebrek aan mandaad richting de GBS, een vraag aan deze stichting om voortgang te maken met het vervangen van de verouderde woorden.

Alleen het argument van "particulier initiatief" begrijp ik niet helemaal , omdat de genoemde GBS toch ook een particulier initiatief is.
Dat laatste punt moet iemand me nog een duidelijk uit leggen.
Zowel de HSV-stichting als de GBS zijn particuliere initiatieven.
Waarom de 1 omarmen en de ander om dezelfde reden niet? :quoi
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Wilhelm schreef:

Ik heb dat argument ook nooit zo begrepen.
Misschien moeten we het verschil erin zoeken dat de GBS de SV 'onveranderd' laat en daarom als particulier initiatief aanvaardbaar is, terwijl voor een nieuwe vertaling zoals de HSV een kerkelijk mandaat nodig is !?

Ik vind de inhoudelijke argumenten voor de afwijzing van de HSV echter veel wezenlijker, en deze argumenten zijn er natuurlijk wel degelijk.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Tiberius schreef:
Zonderling schreef:Weet iemand of het rapport van de commissie op een later moment wordt vrijgegeven of niet? In dat rapport zal ongetwijfeld ook een meer inhoudelijke beoordeling van de HSV gegeven worden. Dat lijkt mij wel belangwekkend.
Dat zal wel op de website van de HSV komen te staan, vermoed ik zomaar.
Dat denk ik niet.

Op de website van de HSV vinden we de kritiek meestal niet terug.
Wel soms een reactie óp kritiek, maar niet de kritiek zelf.

Maar serieus: Wordt zo'n rapport van een commissie aan de openbaarheid prijsgegeven of niet ?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zonderling schreef:
Tiberius schreef:
Zonderling schreef:Weet iemand of het rapport van de commissie op een later moment wordt vrijgegeven of niet? In dat rapport zal ongetwijfeld ook een meer inhoudelijke beoordeling van de HSV gegeven worden. Dat lijkt mij wel belangwekkend.
Dat zal wel op de website van de HSV komen te staan, vermoed ik zomaar.
Dat denk ik niet.

Op de website van de HSV vinden we de kritiek meestal niet terug.
Wel soms een reactie óp kritiek, maar niet de kritiek zelf.

Maar serieus: Wordt zo'n rapport van een commissie aan de openbaarheid prijsgegeven of niet ?
Dat was overigens serieus hoor.
vlinder

Bericht door vlinder »

Klaas-Jan schreef:Gereformeerde Gemeenten: Geen kerkelijk gebruik HSV
26-03-2008 21:58 | Kerkredactie
„De taal verandert”, zo vatte synodepreses ds. J. J. van Eckeveld de discussie samen. „Het is duidelijk dat er begrippen in de SV staan die niet meer door iedereen begrepen worden. Maar we hebben allemaal de Statenvertaling hartelijk lief, en we willen die graag zo houden.”

Bron: http://www.refdag.nl
Er zijn mensen die mijn zonden niet helemaal begrijpen, maar ja ik heb ze hartelijk lief....dus ik houd het maar zo... :cry
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

vlinder schreef:
Klaas-Jan schreef:Gereformeerde Gemeenten: Geen kerkelijk gebruik HSV
26-03-2008 21:58 | Kerkredactie
„De taal verandert”, zo vatte synodepreses ds. J. J. van Eckeveld de discussie samen. „Het is duidelijk dat er begrippen in de SV staan die niet meer door iedereen begrepen worden. Maar we hebben allemaal de Statenvertaling hartelijk lief, en we willen die graag zo houden.”

Bron: http://www.refdag.nl
Er zijn mensen die mijn zonden niet helemaal begrijpen, maar ja ik heb ze hartelijk lief....dus ik houd het maar zo... :cry
"... mijn zonden.." ????????????????
::please
vlinder

Bericht door vlinder »

Ik wil alleen aangeven hoe belachelijk het argument is om iets alleen aan te houden omdat het 'JE LIEF IS' .
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

vlinder schreef:Ik wil alleen aangeven hoe belachelijk het argument is om iets alleen aan te houden omdat het 'JE LIEF IS' .
Volgens mij is dat een van de sterkste argumenten die je kunt gebruiken, omdat het een argument van het HART is.
Logisch dat de GG de Statenvertaling niet zomaar prijs willen geven. Het is dé standaardvertaling uit onze kringen.
helma

Bericht door helma »

Afgewezen schreef: Logisch dat de GG de Statenvertaling niet zomaar prijs willen geven. Het is dé standaardvertaling uit onze kringen.
"Niets kan haar glans verdoven"
Plaats reactie