Wat droeg Simon van Syrene?
Wat droeg Simon van Syrene?
Ik heb een vraag:
Op weg naar Golgotha droeg Jezus Zijn kruis.
De verklaarders zijn verdeeld wat en hoe er gedragen werd.
* Hij droeg alleen de dwarsbalk, de palen stonden al vast op Golgatha
* Jezus bleef het kruis dragen, maar Simon droeg het achterste stuk wat over de grond sleepte
* Jezus en Simon droegen het complete kruis
Weten jullie wat de meest betrouwbare (bijbelse) zienswijze is?
Op weg naar Golgotha droeg Jezus Zijn kruis.
De verklaarders zijn verdeeld wat en hoe er gedragen werd.
* Hij droeg alleen de dwarsbalk, de palen stonden al vast op Golgatha
* Jezus bleef het kruis dragen, maar Simon droeg het achterste stuk wat over de grond sleepte
* Jezus en Simon droegen het complete kruis
Weten jullie wat de meest betrouwbare (bijbelse) zienswijze is?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
-
- Berichten: 4330
- Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31
Re: Wat droeg Simon van Syrene?
Weten hoe het werkelijk gegaan is weet ik natuurlijk niet.
Wat mij een waarschijnlijke uitlegging lijkt, is dat het kruis pas op Golgotha in zijn geheel is opgericht nadat Christus aan het kruis bevestigd was. Dan zou Christus het gehele kruis hebben moeten dragen.
Ik denk zelf dat Simon alleen het achterste deel gedragen heeft en Jezus het voorste (en zwaarste) deel. Óf Simon droeg het gehele kruis, maar de voorgaande uitlegging past denk ik beter bij de vermelding dat Simon het kruis 'achter hem' droeg.
Trouwens: De twee bokken uit Leviticus 16 die op Grote Verzoendag de dood vonden, waren beide afbeeldingen (typen) van Christus. Op de weggaande bok werden door de hogepriester 'al de ongerechtigheden der kinderen Israëls' gelegd. (Lev. 16:21) Deze weggaande bok moet worden uitgelaten "door de hand van een man die voorhanden is" (zie hetzelfde vers). Ook dit deel van de ceremoniële wet is in Christus vervuld, waarbij Simon de man was die voorhanden was.
Zonderling
Wat mij een waarschijnlijke uitlegging lijkt, is dat het kruis pas op Golgotha in zijn geheel is opgericht nadat Christus aan het kruis bevestigd was. Dan zou Christus het gehele kruis hebben moeten dragen.
Ik denk zelf dat Simon alleen het achterste deel gedragen heeft en Jezus het voorste (en zwaarste) deel. Óf Simon droeg het gehele kruis, maar de voorgaande uitlegging past denk ik beter bij de vermelding dat Simon het kruis 'achter hem' droeg.
Trouwens: De twee bokken uit Leviticus 16 die op Grote Verzoendag de dood vonden, waren beide afbeeldingen (typen) van Christus. Op de weggaande bok werden door de hogepriester 'al de ongerechtigheden der kinderen Israëls' gelegd. (Lev. 16:21) Deze weggaande bok moet worden uitgelaten "door de hand van een man die voorhanden is" (zie hetzelfde vers). Ook dit deel van de ceremoniële wet is in Christus vervuld, waarbij Simon de man was die voorhanden was.
Zonderling
Re: Wat droeg Simon van Syrene?
Volgens historicie is een kruis te zwaar om te dragen en droeg de veroordeelde alleen de dwarsbalk. Waarschijnlijk heeft Simon die alleen gedragen of mee helpen dragen.
Re: Wat droeg Simon van Syrene?

Zo bracht de Duitse priester-kunstenaar Sieger Köder het in beeld
Re: Wat droeg Simon van Syrene?
Zo beschrijft Snoek het dus ook in de kinderbiijbel...Kislev schreef:Volgens historicie is een kruis te zwaar om te dragen en droeg de veroordeelde alleen de dwarsbalk. Waarschijnlijk heeft Simon die alleen gedragen of mee helpen dragen.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Re: Wat droeg Simon van Syrene?
Inderdaad, ook prof. Dr. B. Smalhout gaat uit van enkel de dwarsbalk.
En prof. Van Bruggen meent dat het 'helpen' door Simon van Cyrene ook een vorm van spot was.
En prof. Van Bruggen meent dat het 'helpen' door Simon van Cyrene ook een vorm van spot was.
Re: Wat droeg Simon van Syrene?
Kun je dat laatste uitleggen?Mister schreef:Inderdaad, ook prof. Dr. B. Smalhout gaat uit van enkel de dwarsbalk.
En prof. Van Bruggen meent dat het 'helpen' door Simon van Cyrene ook een vorm van spot was.
Re: Wat droeg Simon van Syrene?
Hoorde het deze week zijdelings langskomen. Zal het nog even uitzoeken. 

Re: Wat droeg Simon van Syrene?
ik heb dat ook wel eens zo gehoordMister schreef:Hoorde het deze week zijdelings langskomen. Zal het nog even uitzoeken.
want waar waren de eigen volgelingen van Koning Jezus?
was er niemand van Zijn eigen vrienden die het kruis voor Hem kon dragen?
Het bepaalde Jezus nog eens extra bij het feit dat allen die Hem liefhadden Hem verlaten hadden.
en ook het idee van: een koning heeft toch wel een lakei bij hem?
nou, zie hier .....wij zullen er wel een regelen
Re: Wat droeg Simon van Syrene?
SIMON VAN CYRENE.
(Nicolaas Beets)
Hij gaat den dood voor de oogen treden,
Aan d’ eindpaal van zijn moeilijk pad;
Wel heeft Hij reeds genoeg geleden,
Sinds Hij den Hof der Smart betrad!
Hij heeft hun lastertaal verdragen,
Hun schimp, hun spot, hun doornenkrans,
Hun vuistslag en hun geeselslagen;
Hij torst hun schandlijk kruishout thans.
Hoe wordt die leest, zoo naamloos edel,
Door zoo gevloekt een last gedrukt!
Hoe houdt Hij d’ eens zoo hoogen schedel
Vermoeid en flauw ter aard gebukt!
Dit is te veel! Na zoo veel plagen
En ziel en lichaam aangedaan,
Nog ’t gruwelhout te moeten dragen,
En ’t rijzend voetpad op te gaan.
Zoo langzaam droegen Hem zijn voeten,
Zoo moeizaam viel de weg ter dood,
Dat hun, die Hem geleiden moeten,
De traagheid van zijn tred verdroot;
Als Hij nu krachtloos neerzonk, grepen
Ze een vreemdllng aan, voor Hem bereid
Het kruis ten heuvel op te slepen,
Waarheen de weg des jammers leidt.
Waarom uit allen u gekoren,
Cyrener, die van d’ akker keert?
Omdat ge een lakend woord doet hooren?
Omdat u ’s Heilands moeite deert?
Omdat ge een lijder durft beklagen,
Die dus zijn doodsuur tegenging?
Omdat uw oog hen schijnt te vragen:
Waartoe ook déze foltering?
Omdat een traan blinkt in uw oogen?
Of wijl ge uw oogen sluit en dekt,
Zoo ras de stoet komt aangetogen,
Die naar de afschuwbre strafplaats trekt?
Omdat ze in uw verteederd wezen,
Uw blikken op den Heer gevest,
Een liefde voor den lijder lezen,
Wel gaarne tot zijn dienst geprest?
Maar wat u tot die taak mocht nopen —
Een schoon, een heerlijk voorrecht was ’t ;
De Liefde kon niets lievers hopen
Dan zich te kwijten van dien last.
O, Heilig was de dienst voorzeker
Uw hart, en zalig boven maat;
Een zoete droppel in een beker
Van die zijn doodsuur tegengaat!
Dat valt aan geenen der getrouwen,
Geen der Disciplen meer te beurt;
Zij blijven achter en aanschouwen
Hun Heer, met oogen rood getreurd;
Maar ach! zij mogen niets dan klagen
Van Hem en van zijn kruis geweerd; —
O, Had een Petrus ’t mogen dragen,
Wien schuldbesef het hart verteert!
Een andre Simon mag het torsen .
Het eenigst vriendelijk gelaat,
Te midden van de wreede’ en norschen
Wier kring zich om den Heiland slaat;
En de eenge die met medelijden
Op d’ armen lijder nederblikt,
En van een deel Hem wil bevrijden
Van wat de boosheid heeft beschikt.
Hem, die in alle ramp en nooden
De liefste en trouwste helper was,
En meer dan bijstand heeft geboden,
De smart vertroostte, en ’t leed genas;
Hem, die den zwakke niet liet kermen,
Maar heeft gesteund en opgericht,
Hem toont hij heden zijn erbarmen, —
O Zoete dienst, o diere plicht!
En Simon! was het u aan ’t harte
Niet wel en zalig na dien tijd?
Bleef niet voortaan, in vreugde en smarte.
Uw leven aan den Heer gewijd?
Verscheen niet vaak voor uw gedachten,
Heeft u in ’t sterfuur niet verkwikt
Het vriendlijk dankend oog des Zachten
Zooals het u had toegeblikt?
(Nicolaas Beets)
Hij gaat den dood voor de oogen treden,
Aan d’ eindpaal van zijn moeilijk pad;
Wel heeft Hij reeds genoeg geleden,
Sinds Hij den Hof der Smart betrad!
Hij heeft hun lastertaal verdragen,
Hun schimp, hun spot, hun doornenkrans,
Hun vuistslag en hun geeselslagen;
Hij torst hun schandlijk kruishout thans.
Hoe wordt die leest, zoo naamloos edel,
Door zoo gevloekt een last gedrukt!
Hoe houdt Hij d’ eens zoo hoogen schedel
Vermoeid en flauw ter aard gebukt!
Dit is te veel! Na zoo veel plagen
En ziel en lichaam aangedaan,
Nog ’t gruwelhout te moeten dragen,
En ’t rijzend voetpad op te gaan.
Zoo langzaam droegen Hem zijn voeten,
Zoo moeizaam viel de weg ter dood,
Dat hun, die Hem geleiden moeten,
De traagheid van zijn tred verdroot;
Als Hij nu krachtloos neerzonk, grepen
Ze een vreemdllng aan, voor Hem bereid
Het kruis ten heuvel op te slepen,
Waarheen de weg des jammers leidt.
Waarom uit allen u gekoren,
Cyrener, die van d’ akker keert?
Omdat ge een lakend woord doet hooren?
Omdat u ’s Heilands moeite deert?
Omdat ge een lijder durft beklagen,
Die dus zijn doodsuur tegenging?
Omdat uw oog hen schijnt te vragen:
Waartoe ook déze foltering?
Omdat een traan blinkt in uw oogen?
Of wijl ge uw oogen sluit en dekt,
Zoo ras de stoet komt aangetogen,
Die naar de afschuwbre strafplaats trekt?
Omdat ze in uw verteederd wezen,
Uw blikken op den Heer gevest,
Een liefde voor den lijder lezen,
Wel gaarne tot zijn dienst geprest?
Maar wat u tot die taak mocht nopen —
Een schoon, een heerlijk voorrecht was ’t ;
De Liefde kon niets lievers hopen
Dan zich te kwijten van dien last.
O, Heilig was de dienst voorzeker
Uw hart, en zalig boven maat;
Een zoete droppel in een beker
Van die zijn doodsuur tegengaat!
Dat valt aan geenen der getrouwen,
Geen der Disciplen meer te beurt;
Zij blijven achter en aanschouwen
Hun Heer, met oogen rood getreurd;
Maar ach! zij mogen niets dan klagen
Van Hem en van zijn kruis geweerd; —
O, Had een Petrus ’t mogen dragen,
Wien schuldbesef het hart verteert!
Een andre Simon mag het torsen .
Het eenigst vriendelijk gelaat,
Te midden van de wreede’ en norschen
Wier kring zich om den Heiland slaat;
En de eenge die met medelijden
Op d’ armen lijder nederblikt,
En van een deel Hem wil bevrijden
Van wat de boosheid heeft beschikt.
Hem, die in alle ramp en nooden
De liefste en trouwste helper was,
En meer dan bijstand heeft geboden,
De smart vertroostte, en ’t leed genas;
Hem, die den zwakke niet liet kermen,
Maar heeft gesteund en opgericht,
Hem toont hij heden zijn erbarmen, —
O Zoete dienst, o diere plicht!
En Simon! was het u aan ’t harte
Niet wel en zalig na dien tijd?
Bleef niet voortaan, in vreugde en smarte.
Uw leven aan den Heer gewijd?
Verscheen niet vaak voor uw gedachten,
Heeft u in ’t sterfuur niet verkwikt
Het vriendlijk dankend oog des Zachten
Zooals het u had toegeblikt?
Re: Wat droeg Simon van Syrene?
Exact, zo hoorde ik het ook. Bedankt voor je aanvulling!helma schreef:en ook het idee van: een koning heeft toch wel een lakei bij hem?Mister schreef:Hoorde het deze week zijdelings langskomen. Zal het nog even uitzoeken.
nou, zie hier .....wij zullen er wel een regelen
Re: Wat droeg Simon van Syrene?
........Wel, hier komt een mens om te helpen.
Zomaar uit het niets komt hij, van het land, en zomaar verdwijnt hij weer. Even een glimp uit de hemel, een
helper.
En dat klinkt mooi, zeker. Een helper voor Jezus. En het is ook mooi. ‘t Is goed dat Jezus geholpen werd
en z’n kruis niet helemaal al-leen hoeft te dragen. Alleen, het is maar een deel, een stukje van het ver-haal. Er is
meer te zeggen. Maar eerst nog iets anders. Bijna altijd wordt van dit ene vers uit het Evangelie gemaakt dat Jezus
zo verzwakt was, dat hij strompelde en struikelde van het gerechtsgebouw in de stad naar de heuvel Golgotha net
buiten de stad. Maar let wel, je hoort niet dat Je-zus struikelt, dat het kruis hem te zwaar is. En dat de soldaten, uit
enig medelijden dan, een toevallige passant dwingen Jezus’ kruis te dragen. Dat is het niet, denk ik. Het is
werkelijk erbij verzonnen. Los van mijn gedachten over de film “The Passion of the Christ”, want daarvoor bent
u hier niet gekomen, een misser is dat de regisseur Jezus vele keren laat vallen op weg naar de kruisiging en dat
daarom onze Simon erbij ge-haald wordt. Wel, Marcus noemt niet eens dat Jezus zelf z’n kruis gedra-gen heeft
en gestruikeld zou zijn. Daar gaat het dus niet om, dat het kruis Jezus te zwaar is.
Wat dan wel? … Wel, we hebben niet voor niets het hele hoofd-stuk vanavond gelezen, gehoord. Het
kernwoord, het refrein, is: Koning der joden. Pilatus vraagt het Jezus, en je hoort de verbazing in zijn stem: Bent
ú de Koning der joden? Daarna vraagt Pilatus aan de menigte voor het gebouw of ze willen dat hij hen de Koning
der joden loslaat. De me-nigte kiest voor Barabbas en dan zegt Pilatus: Wat moet ik dan doen met hem, die u de
Koning der joden noemt? Daarna begint de soldatenspot. Ze trekken hem een purperen kleed aan en doen hem
een kroon op, van doornen. En ze spotten: Wees gegroet, Koning der joden! En ze vallen op hun knieën. De spot
druipt er werkelijk van af. Wat is het bitter. Bit-ter en bitter slecht! En als ze hem dan naar buiten brengen om te
kruisi-gen, dan dwingen ze een toevallige voorbijganger z’n kruis te dragen. En bij het kruis hangen ze een bordje
met de beschuldiging tegen Jezus: De Koning der joden. En het gespot gaat door, nu van voorbijgangers en van
de religieuze leiders. En die zeggen: Laat de Christus, de Koning van Is-raël, nu afkomen van het kruis, dat wij
het zien en geloven. Ziet u, dat het hele drama een konings-drama is! Men speelt dat Jezus Koning is en de spot
zit er echt aan alle kanten omheen, zit overal in. En dan dus ook in het pakken van een willekeurige passant. Die
moet Jezus’ kruis dra-gen. Voel je de spot, de intense vernedering?
Want door zo te doen, zegt men: wat een koning! Slechts één onderdaan, slechts één die hem volgt. Wat
een koning! Weet je wat de attributen zijn, die zijn ene onderdaan hem achterna draagt? Geen troon, geen kroon,
geen schatten, geen juwelen, maar slechts dit: een kruis, z’n doodsmiddel…
(even gegoogeld gevonden bij: NGK utrecht)
Zomaar uit het niets komt hij, van het land, en zomaar verdwijnt hij weer. Even een glimp uit de hemel, een
helper.
En dat klinkt mooi, zeker. Een helper voor Jezus. En het is ook mooi. ‘t Is goed dat Jezus geholpen werd
en z’n kruis niet helemaal al-leen hoeft te dragen. Alleen, het is maar een deel, een stukje van het ver-haal. Er is
meer te zeggen. Maar eerst nog iets anders. Bijna altijd wordt van dit ene vers uit het Evangelie gemaakt dat Jezus
zo verzwakt was, dat hij strompelde en struikelde van het gerechtsgebouw in de stad naar de heuvel Golgotha net
buiten de stad. Maar let wel, je hoort niet dat Je-zus struikelt, dat het kruis hem te zwaar is. En dat de soldaten, uit
enig medelijden dan, een toevallige passant dwingen Jezus’ kruis te dragen. Dat is het niet, denk ik. Het is
werkelijk erbij verzonnen. Los van mijn gedachten over de film “The Passion of the Christ”, want daarvoor bent
u hier niet gekomen, een misser is dat de regisseur Jezus vele keren laat vallen op weg naar de kruisiging en dat
daarom onze Simon erbij ge-haald wordt. Wel, Marcus noemt niet eens dat Jezus zelf z’n kruis gedra-gen heeft
en gestruikeld zou zijn. Daar gaat het dus niet om, dat het kruis Jezus te zwaar is.
Wat dan wel? … Wel, we hebben niet voor niets het hele hoofd-stuk vanavond gelezen, gehoord. Het
kernwoord, het refrein, is: Koning der joden. Pilatus vraagt het Jezus, en je hoort de verbazing in zijn stem: Bent
ú de Koning der joden? Daarna vraagt Pilatus aan de menigte voor het gebouw of ze willen dat hij hen de Koning
der joden loslaat. De me-nigte kiest voor Barabbas en dan zegt Pilatus: Wat moet ik dan doen met hem, die u de
Koning der joden noemt? Daarna begint de soldatenspot. Ze trekken hem een purperen kleed aan en doen hem
een kroon op, van doornen. En ze spotten: Wees gegroet, Koning der joden! En ze vallen op hun knieën. De spot
druipt er werkelijk van af. Wat is het bitter. Bit-ter en bitter slecht! En als ze hem dan naar buiten brengen om te
kruisi-gen, dan dwingen ze een toevallige voorbijganger z’n kruis te dragen. En bij het kruis hangen ze een bordje
met de beschuldiging tegen Jezus: De Koning der joden. En het gespot gaat door, nu van voorbijgangers en van
de religieuze leiders. En die zeggen: Laat de Christus, de Koning van Is-raël, nu afkomen van het kruis, dat wij
het zien en geloven. Ziet u, dat het hele drama een konings-drama is! Men speelt dat Jezus Koning is en de spot
zit er echt aan alle kanten omheen, zit overal in. En dan dus ook in het pakken van een willekeurige passant. Die
moet Jezus’ kruis dra-gen. Voel je de spot, de intense vernedering?
Want door zo te doen, zegt men: wat een koning! Slechts één onderdaan, slechts één die hem volgt. Wat
een koning! Weet je wat de attributen zijn, die zijn ene onderdaan hem achterna draagt? Geen troon, geen kroon,
geen schatten, geen juwelen, maar slechts dit: een kruis, z’n doodsmiddel…
(even gegoogeld gevonden bij: NGK utrecht)
Re: Wat droeg Simon van Syrene?
(Hervormd-een.nl)
Zij …
Dat zijn de soldaten.
Voor de zoveelste keer zijn zij het onderwerp.
Zij nemen weer het initiatief.
Na dit vers 21 nog verschillende keren.
En zij dwongen een Simon van Cyrene.
Waarom doen die soldaten dat?
Vaak wordt gedacht:
Jezus dreigt te bezwijken onder het kruis.
Want Hij heeft al zoveel geleden.
Hij kán gewoon niet meer.
Zo wordt het vaak verteld.
Maar waar haalt men dat vandaan?
Want dat staat nergens zo!
Nergens blijkt dat Jezus uitgeput is.
Integendeel.
Aan het kruis is Hij beslist niet uitgeput.
Want dan zegt Hij nog een heleboel.
Jezus geeft met grote stem de geest.
Dat doet niet iemand die uitgeput is.
Als Hij sterft, verbaast dat de mensen zeer.
Want men had dat nog niet verwacht.
De Romeinse stadhouder incluis.
De evangelisten spreken niet over lichamelijke uitputting.
Dat is puur inlegkunde.
Markus legt het initiatief bij de soldaten.
Zij schakelen Simon in.
Zij vorderen deze voorbijganger.
>> Kom hier jij, pak aan dat kruis!
Het werkwoord dat wordt gebruikt voor het opleggen van be-paalde diensten ten behoeve van de overheid.
Dienstverlening aan de overheid dus.
Voor de soldaten is Jezus de Koning der Joden.
Hij is in hun ogen de Joodse overheid.
De Jood Simon is Zijn onderdaan.
Die moet zijn Koning dan maar eens een dienst bewijzen.
Die moet voor Hem het kruis dragen.
De soldaten gaan door met hun spel.
Zij hebben met Jezus de spot gedreven als Koning.
Zij gaan er mee door.
Zij blijven ermee aan de gang.
En Pilatus doet volop mee op de achtergrond.
Straks zetten ze dat bord op Jezus’ kruis.
De Koning der Joden.
Dat gebeurt op bevel van Pilatus.
Jezus is de Koning der Joden.
Die Koning heeft een onderdaan.
Let wel: één onderdaan.
Hij heeft er maar eentje: Simon van Cyrene.
Die mag het materiaal voor Zijn executie achter Hem aan dragen.
Dat maakt Zijn gang naar Golgotha nog meer lachwekkend voor de mensen.
Samengevat:
De soldaten handelen niet uit medelijden.
Nee, zij zetten hun bespotting van Jezus voort!
De Koning der Joden wordt gekruisigd.
Hij heeft één onderdaan.
Die mag Hem begeleiden.
Die mag Hem dienen op Zijn laatste gang.
Nogmaals:
Hier zien we geen blijk van medelijden.
Hier zijn wij de bijtende spot die Jezus moet ondergaan.
Het gelaster is nog niet afgelopen!
Zo diep moet Jezus erdoorheen!
Gemeente, voelt u, jij het venijn?
De volslagen minachting voor Jezus?
Dat doen die soldaten …
Maar dat niet alleen.
Dat doen ook wij met onze zonden.
Zo erg zijn onze zonden, dat Jezus ook dit moet ondergaan.
Vinden wij het nog erg?
Of zijn we eraan gewend geraakt?
Daar wen je toch nooit aan?
Aan de gedachte wat je Jezus hebt aangedaan?
Daar wen je toch nooit aan?
Zij …
Dat zijn de soldaten.
Voor de zoveelste keer zijn zij het onderwerp.
Zij nemen weer het initiatief.
Na dit vers 21 nog verschillende keren.
En zij dwongen een Simon van Cyrene.
Waarom doen die soldaten dat?
Vaak wordt gedacht:
Jezus dreigt te bezwijken onder het kruis.
Want Hij heeft al zoveel geleden.
Hij kán gewoon niet meer.
Zo wordt het vaak verteld.
Maar waar haalt men dat vandaan?
Want dat staat nergens zo!
Nergens blijkt dat Jezus uitgeput is.
Integendeel.
Aan het kruis is Hij beslist niet uitgeput.
Want dan zegt Hij nog een heleboel.
Jezus geeft met grote stem de geest.
Dat doet niet iemand die uitgeput is.
Als Hij sterft, verbaast dat de mensen zeer.
Want men had dat nog niet verwacht.
De Romeinse stadhouder incluis.
De evangelisten spreken niet over lichamelijke uitputting.
Dat is puur inlegkunde.
Markus legt het initiatief bij de soldaten.
Zij schakelen Simon in.
Zij vorderen deze voorbijganger.
>> Kom hier jij, pak aan dat kruis!
Het werkwoord dat wordt gebruikt voor het opleggen van be-paalde diensten ten behoeve van de overheid.
Dienstverlening aan de overheid dus.
Voor de soldaten is Jezus de Koning der Joden.
Hij is in hun ogen de Joodse overheid.
De Jood Simon is Zijn onderdaan.
Die moet zijn Koning dan maar eens een dienst bewijzen.
Die moet voor Hem het kruis dragen.
De soldaten gaan door met hun spel.
Zij hebben met Jezus de spot gedreven als Koning.
Zij gaan er mee door.
Zij blijven ermee aan de gang.
En Pilatus doet volop mee op de achtergrond.
Straks zetten ze dat bord op Jezus’ kruis.
De Koning der Joden.
Dat gebeurt op bevel van Pilatus.
Jezus is de Koning der Joden.
Die Koning heeft een onderdaan.
Let wel: één onderdaan.
Hij heeft er maar eentje: Simon van Cyrene.
Die mag het materiaal voor Zijn executie achter Hem aan dragen.
Dat maakt Zijn gang naar Golgotha nog meer lachwekkend voor de mensen.
Samengevat:
De soldaten handelen niet uit medelijden.
Nee, zij zetten hun bespotting van Jezus voort!
De Koning der Joden wordt gekruisigd.
Hij heeft één onderdaan.
Die mag Hem begeleiden.
Die mag Hem dienen op Zijn laatste gang.
Nogmaals:
Hier zien we geen blijk van medelijden.
Hier zijn wij de bijtende spot die Jezus moet ondergaan.
Het gelaster is nog niet afgelopen!
Zo diep moet Jezus erdoorheen!
Gemeente, voelt u, jij het venijn?
De volslagen minachting voor Jezus?
Dat doen die soldaten …
Maar dat niet alleen.
Dat doen ook wij met onze zonden.
Zo erg zijn onze zonden, dat Jezus ook dit moet ondergaan.
Vinden wij het nog erg?
Of zijn we eraan gewend geraakt?
Daar wen je toch nooit aan?
Aan de gedachte wat je Jezus hebt aangedaan?
Daar wen je toch nooit aan?
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Re: Wat droeg Simon van Syrene?
Dat het dragen van het kruis door Simon een vorm van bespotting was, heb ik ook meerdere keren gehoord! Later is hij werkelijk onderdaan geworden van de Gekruisigde.
Ik weet, mijn Verlosser leeft