(I.v.m. 'vervuilen van een ander topic ff een nieuwe geopend:)
Wat vinden we ervan om Germaanse (of griekse, romeinse) mythologie te lezen? Het is bekend dat CS Lewis er ook veel over las, en het verwerkt heeft in zijn Narnia-verhalen.
Zelf heb ik er ook wel interesse in, maar heb me er nog nooit echt in verdiept. Wie wel?
Mythologie
- jakobmarin
Mythologie
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Re: Karl May
Ik vind ze schitterend, vooral de griekse en romeinse. We hadden een hele goede geschiedenis leraar die erg mooi kon vertellen. De Ilias en de Odyssee zijn mooi om te lezen. Maar de verhalen van Hercules zijn ook mooi. Of het verhaal van Tantalus die zo'n dorst had dat de water tot zijn lippen komt, maar als hij zijn hoofd buigt dan wijkt het water, of als hij honger heeft, de vruchten komen tot vlakbij zijn mond maar zodra hij het wil eten gaat de tak omhoog en kan hij er niet meer bij. (Tantaluskwelling).jakobmarin schreef:Wat vinden we ervan om Germaanse (of griekse, romeinse) mythologie te lezen? Het is bekend dat CS Lewis er ook veel over las, en het verwerkt heeft in zijn Narnia-verhalen.
Zelf heb ik er ook wel interesse in, maar heb me er nog nooit echt in verdiept. Wie wel?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Karl May
Zonder kennis van de mythologie ontgaat je een belangrijk deel van de westerse cultuur, want zowel in beeldende kunst als in literatuur als in muziek spelen elementen uit de mythologie een belangrijke rol.jakobmarin schreef:Wat vinden we ervan om Germaanse (of griekse, romeinse) mythologie te lezen? Het is bekend dat CS Lewis er ook veel over las, en het verwerkt heeft in zijn Narnia-verhalen.
Onlangs maakte ik nog een lyceumavond mee op een reformatorische middelbare school, waar het hele programma was gewijd aan de mythologie. Daar is niks mis mee, zolang je er met verstand mee omgaat.