Ik kan nog wel een stukje met je meelopen Bert, maar ik denk toch dat we het punt naderen dat onze wegen scheiden.
Bert Mulder schreef:Geachte Jo Ann,
Ben het hier zo ver met je, en ook met Ds. Mallan eens (ondanks alles schat ik hem hoog, ben ook onder zijn prediking opgegroeid tot mijn achtste), dat geen belijdenis doen niet mag. Maar men mag ook niet onbekeerd blijven.
eens
Bert Mulder schreef: Zie ik het zo, dat als men belijdenis doet, terwijl men Hem niet kent, men meinedig is.
Eens
Bert Mulder schreef:Verder zijn de sacramenten 1. Dus als men Christus niet kent, mag men geen van beide sacramenten.
Eens. Dit is ook gelijk het antwoord op de reactie van Marnix.
Marnix heeft wel een punt. Een terecht verwijt. Er wordt veel te gemakkelijk geleefd, belijdenis gedaan, gedoopt, enz. zonder oprecht geloof. En vervolgens wordt dit goed gepraat door: een mens kan zich toch niet bekeren. Er wordt niet anders van een mens geëist dan het ware geloof.
Bert Mulder schreef:Maar, is het grote verschil tussen ons in de kerkvisie. Zo zal bij ons de belijdenis voor de kerkeraad niet zo heel anders gebeuren dan in de GGinN. Zo worden onderzocht, in de eerste plaats op de leer, en in de tweede plaats op het leven. Want een waar geloof is niet alleen (en in de eerste plaats) kennis, maar het is ook een vast betrouwen, hetwelk in het leven tonen zal, hoe zwak ook. En ook wij, met de DL3/4-15, nemen de belijdenis voor waar aan, ziende op leer en leven. Maar onze kerkvisie is zo, dat we het koren als koren behandelen, en niet als onkruid. En daar komt bij, dat wij geloven dat de jonge verbondskinderen doorgaans al vroeg in hun leven tot bekering komen. Maar dat betekend beslist niet dat we ze allen zalig spreken. Dat kan God alleen. Er zit zeker te weten onkruid onder het koren. Zo zien we ook, bij ons in de kerken, dat vele gedoopten nooit tot belijdenis komen. En al doen ze belijdenis, dan blijkt later ook vaak dat ze geen deel aan Christus hebben. Maar toch, met de apostelen en de hele Schrift als voorbeeld, moeten we ze als koren behandelen.
Ik vind het interessant om te weten hoe het bij jullie is. Is het dan bij jullie ook zo dat kinderen niet gedoopt worden als ouders geen belijdenis hebben afgelegd?
Die laatste zin heb ik nog over nagedacht. Ik denk dat er in sommige kringen teveel van uitgegaan wordt dat men toch het ware geloof niet heeft en zo ook andere mensen benadert. Dus als kaf behandelt om het in jouw termen te zeggen. Aan de andere kant heb ik er wel moeite mee om een ieder lid van de gemeente als koren te zien en ook zodanig te behandelen.