Als de gereformeerde leer is dat kinderen niet in Gods rijk kunnen komen als ze niet opnieuw geboren worden, hoe kunnen ze dan tegelijkertijd leren dat jong gestorven kinderen van gelovige ouders zeker in Gods rijk zullen komen. Zijn die dan als baby of als kind al wel wedergeboren?Tiberius schreef:Nu sla je de plank wel heel erg mis, Bert.
Het doopformulier zegt dat ze in Christus geheiligd zijn. Maar belijdt tegelijkertijd dat ze niet in het Rijk Gods kunnen komen, tenzij ze van nieuws geboren worden. En bidt ook of ze door Gods Geest in Christus ingelijfd mogen worden.
Of wil je beweren, dat alle gedoopte kinderen bekeerd zijn?
De gezonde kinderdoop
Re: De gezonde kinderdoop
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Lees even de rest van het topic ook door. Daar staat je vraag uitgebreid beantwoord.Marnix schreef:Als de gereformeerde leer is dat kinderen niet in Gods rijk kunnen komen als ze niet opnieuw geboren worden, hoe kunnen ze dan tegelijkertijd leren dat jong gestorven kinderen van gelovige ouders zeker in Gods rijk zullen komen. Zijn die dan als baby of als kind al wel wedergeboren?Tiberius schreef:Nu sla je de plank wel heel erg mis, Bert.
Het doopformulier zegt dat ze in Christus geheiligd zijn. Maar belijdt tegelijkertijd dat ze niet in het Rijk Gods kunnen komen, tenzij ze van nieuws geboren worden. En bidt ook of ze door Gods Geest in Christus ingelijfd mogen worden.
Of wil je beweren, dat alle gedoopte kinderen bekeerd zijn?
Dank jeWilhelm schreef:Ik vind je wel een muggenzifter hoor ....![]()

Op dit punt is het me dat wel waard.
Al gedaan maar het wordt me niet direct duidelijk... zoveel postings, zoveel lijnen... Maar als het is heel duidelijk staat wil je het vast wel even voor me samenvatten. Alvast bedankt!Lees even de rest van het topic ook door. Daar staat je vraag uitgebreid beantwoord.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik blijf het merkwaardig vinden dat ds. Moerkerken met zoveel woorden propageert dat de GerGem een 'eigen' leer hebben, die je moet onderschrijven.Tiberius schreef:Ik denk dat de leeruitspraken van 1931 niet zo'n probleem zullen zijn. Omdat het een onderstreping is van de belijdenisgeschriften. Althans: zo zie ik het en zo wordt het ook van officiële zijde gezien en gezegd.Wilhelm schreef:Op zich een duidelijk artikel.
Wel heb ik ook wat moeite met het koste wat het kost vasthouden en het benadrukken van de lijn die ons kerkverband "eigen" is.
Kerkelijk besef : ja !
Maar waarom steeds die strikte kerkelijke afbakening op grond van de "leer van onze gemeente" ofwel de leerregels van 1931, die jongeren met hun belijdenis doen dus van harte moeten instemmen ? Is Schrift en belijdenis niet genoeg ?
Is dit om het bestaansrecht van de GG te blijven verdedigen ? of is het werkelijk een erkenning dat men meent dat deze zuivere leer in andere kerkverbanden , hoewel deze staan op grond van Schrift en belijdenis, niet (meer) gevonden wordt ?
Van harte kan ik me dan ook vinden in de volgende uitspraak:ds. A. Moerkerken schreef:Is die leer van onze gemeenten dan nog iets naast of zelfs boven de Schrift en de gereformeerde belijdenis? Nee. Maar onze jonge mensen worden wel belijdend lid van de Gereformeerde Gemeenten. Die gemeenten hebben hun ontstaansgeschiedenis. Zij hebben in de loop van de tijd ook hun worsteling om de leer gekend. Zij hebben bijvoorbeeld in 1931 uitgesproken hoe naar hun diepe overtuiging de verhouding tussen verkiezing en verbond moet worden gezien.
Hij zou er beter aan doen te zeggen dat in de Gereformeerde Gemeenten het gereformeerd belijden doorklinkt, door de prediking van zonde en genade, etc. etc., maar hij moet niet zo de eigenheid benadrukken.
Als je geboren wordt in de GerGem, is het logisch dat je daar belijdenis doet. Meer moet je er niet van willen maken en je catechisanten niet allerlei eigenheden (of eigenaardigheden) van de GerGem willen opdringen.
Dat 1931 een onderstreping van de belijdenis is, is gemakkelijk te weerleggen en dat is ook al een en ander maal gedaan op dit forum. Er wordt in 1931 nu eenmaal een ándere verbondsleer gepropageerd dan in de oude formulieren en in de 3FvE, al sluit men daar dan ook honderd keer de ogen voor.
Oeps Bert, dat heb ik toch niet geleerd op catechisatie. Terwijl ik ook bij één van bovengenoemde kerken behoor.Bert Mulder schreef:En ook daarin waren ze 1, dat voor hen belijdenis doen geen recht verschafte tot het Heilig Avondmaal,
Belijdenis doen geeft je het kerkelijk recht tot het Avondmaal en tot het dopen van de kinderen.
Wel wordt benadrukt dat behalve het kerkelijk recht tot het Avondmaal ook een Goddelijk recht noodzakelijk is.
Omdat God niet anders eist dan het oprechte geloof.freek schreef:Hier ben ik het dus pertinent mee oneens. Juist op zo'n manier zal het ongeloof nooit nood worden. Want als je toch belijdenis kunt doen, en toch je kind kan laten dopen, waarom zou het dan nood moeten worden??Ds. Moerkerken schreef:Maar dit alles wil ook weer niet zeggen dat een jongere die helaas van zichzelf moet belijden het ware geloof te missen, het doen van belijdenis dan maar uit moet stellen of er zelfs maar geheel vanaf moet zien. Die weg is heilloos.
Als dat er niet is moet men ook geen geloofsbelijdenis van een schijngeloof afleggen.
Maar geen belijdenis doen mag ook niet. En dat zou nu juist de nood uit moeten maken.Marnix schreef:Als dat er niet is moet men ook geen geloofsbelijdenis van een schijngeloof afleggen.
'k Heb 2 stukken mbt dit onderwerp gevonden van mensen die in de lijn van ds. Kersten staan: ds. Van Aalst en ds. Mallan
ds. Van Aalst schreef:De Verbondsgod zondert de gedoopte af door de Doop. Aan deze Verbondsgod zijn we gehoorzaamheid verplicht. Daarmee hangt ons belijdenis doen ten nauwste samen. Het verbond van God verplicht de gedoopte tot belijdenis. En achter die belijdenis ligt dan de eis van geloof en bekering: 'Mijn zoon, Mijn dochter,, geeft Mij uw hart...' Men behoort bij de Doop belijdenis afgelegd te hebben. Maar bij de kinderdoop kan dat niet. Daarom leggen de ouders belijdenis af voor het kind. Daarmee verplichten zij zich tot een opvoeding naar de eis van het verbond. De kinderen zijn echter niet van deze eis van belijden af. Als zij opgroeien, moeten zij zelf belijden en daarmee hun Doop aanvaarden. Enerzijds zijn zowel geloof als bekring een werk van de Heilige Geest, terwijl anderzijds de eis van geloof en bekering blijft bestaan.
ds. Mallan schreef:Ik meen er al meer over geschreven te hebben, dat al is die belijdenis in de meeste gevallen slechts een belijdenis van het historisch geloof, er toch door God niet minder dan een waar geloof van de mens geëist wordt. Omdat we ervan uit moeten gaan dat de belijdenis die men aflegt een belijdenis van het ware geloof zou moeten zijn, wordt in vele kringen beweerd, dat men de belijdenis dus voor een belijdenis van het ware geloof te houden heeft. Dit is misleidend. Zo worden velen met een uitwendige belijdenis bekeerd en daarop zalig gesproken.
Maar ik kan ook nooit anders dan ernstig bezwaard zijn tegenover een redenering van dat onze belijdenis maar een belijdenis is van ons historische geloof. In de meeste gevallen is het wel zo, maar we kunnen niet volstaan met te beweren dat we slechts belijdenis doen van ons geloof in de waarheid van de leer die ons verkondigd is en wordt. God eist van elk mens waarachtige bekering, dus ook niet minder dan het ware geloof. En een oppervlakkige mondbelijdenis kan Hem niet behagen. Dan maar geen belijdenis doen? Artikel 28 van onze Nederlandse Geloofsbelijdenis leert ons, dat een iegelijk schuldig is om zich bij de ware kerk te voegen. Een ongedoopte kan dat alleen doen door de doop. Hij mag niet op zichzelf blijven staan. Hij moet dus gedoopt worden, al is het eigenlijk een onmogelijkheid om het jawoord te geven op zulke gewichtige vragen als die in het formulier voor de doop der volwassenen worden gesteld. Maar over het doen van belijdenis moeten we niet geringer denken. En dat wordt veelal wel gedaan. We mogen dus niet nalaten om belijdenis te doen, maar onze belijdenis moet een belijdenis der lippen zijn die uit het vernieuwde hart voortkomt.
Bij mijn weten zijn er op dit forum 2 topics over dit onderwerp. En in beide topics was die weerlegging flinterdun en zeer discutabel.Afgewezen schreef:Dat 1931 een onderstreping van de belijdenis is, is gemakkelijk te weerleggen en dat is ook al een en ander maal gedaan op dit forum. Er wordt in 1931 nu eenmaal een ándere verbondsleer gepropageerd dan in de oude formulieren en in de 3FvE, al sluit men daar dan ook honderd keer de ogen voor.
We zullen de discussie maar niet overdoen in deze topic. En voor wie zich niet wil laten overtuigen, is iedere weerlegging flinterdun en discutabel.Tiberius schreef:Bij mijn weten zijn er op dit forum 2 topics over dit onderwerp. En in beide topics was die weerlegging flinterdun en zeer discutabel.Afgewezen schreef:Dat 1931 een onderstreping van de belijdenis is, is gemakkelijk te weerleggen en dat is ook al een en ander maal gedaan op dit forum. Er wordt in 1931 nu eenmaal een ándere verbondsleer gepropageerd dan in de oude formulieren en in de 3FvE, al sluit men daar dan ook honderd keer de ogen voor.

Je hebt gelijk, dat wordt in dit topic niet genoemd.Marnix schreef:Al gedaan maar het wordt me niet direct duidelijk... zoveel postings, zoveel lijnen... Maar als het is heel duidelijk staat wil je het vast wel even voor me samenvatten. Alvast bedankt!Tiberius schreef:Lees even de rest van het topic ook door. Daar staat je vraag uitgebreid beantwoord.Marnix schreef:Als de gereformeerde leer is dat kinderen niet in Gods rijk kunnen komen als ze niet opnieuw geboren worden, hoe kunnen ze dan tegelijkertijd leren dat jong gestorven kinderen van gelovige ouders zeker in Gods rijk zullen komen. Zijn die dan als baby of als kind al wel wedergeboren?
De gereformeerde leer stelt niet, dat de jong gestorven kinderen van gelovigen in Gods rijk zullen komen, maar dat de gelovige ouders niet moeten twijfelen aan de zaligheid van hun jong gestorven kinderen. (En dat uit kracht van het genadeverbond, waarin zowel ouders als kinderen begrepen zijn).
Geen automatisme dus, geen conclusiegeloof. Maar een waarachtig geloven van God op Zijn Woord.
Van mij mag je hoor, ik laat me graag overtuigen.Afgewezen schreef:We zullen de discussie maar niet overdoen in deze topic. En voor wie zich niet wil laten overtuigen, is iedere weerlegging flinterdun en discutabel.Tiberius schreef:Bij mijn weten zijn er op dit forum 2 topics over dit onderwerp. En in beide topics was die weerlegging flinterdun en zeer discutabel.Afgewezen schreef:Dat 1931 een onderstreping van de belijdenis is, is gemakkelijk te weerleggen en dat is ook al een en ander maal gedaan op dit forum. Er wordt in 1931 nu eenmaal een ándere verbondsleer gepropageerd dan in de oude formulieren en in de 3FvE, al sluit men daar dan ook honderd keer de ogen voor.

Maar dan wel graag over de uitspraken zelf. Niet wat er op grond van die uitspraken doorgeredeneerd en -geleerd kan worden.
Precies. Maar belijdenis van uitsluitend historisch geloof kan ook niet.Jo-Ann schreef:Maar geen belijdenis doen mag ook niet. En dat zou nu juist de nood uit moeten maken.Marnix schreef:Als dat er niet is moet men ook geen geloofsbelijdenis van een schijngeloof afleggen.
Recent heb ik het boekje "Ten disch geleid" van ds. G. Wisse (de latere prof.) maar weer eens gelezen.
Anders dan de titel doet vermoeden gaat het niet uitsluitend over de toegang tot het Heilig Avondmaal, maar ook over de betekenis van de Doop en de plaats van de belijdenis.
Daarin geeft hij heel duidelijk het verschil aan tussen "belijdenis van waarheid" (historisch geloof) en "belijdenis van geloof" (zaligmakend geloof). Hij betoogt, dat het eerste niet kan zonder het tweede. De waarheid eist namelijk dat men haar gelooft.
Precies. En daarom is Marnix antwoord het enige juiste. Als dat oprecte geloof er niet is, is het spotten met God om tóch belijdenis te 'doen'. 'Ja' zeggen en 'nee' bedoelen.Jo-Ann schreef:Omdat God niet anders eist dan het oprechte geloof.freek schreef:Hier ben ik het dus pertinent mee oneens. Juist op zo'n manier zal het ongeloof nooit nood worden. Want als je toch belijdenis kunt doen, en toch je kind kan laten dopen, waarom zou het dan nood moeten worden??Ds. Moerkerken schreef:Maar dit alles wil ook weer niet zeggen dat een jongere die helaas van zichzelf moet belijden het ware geloof te missen, het doen van belijdenis dan maar uit moet stellen of er zelfs maar geheel vanaf moet zien. Die weg is heilloos.
Precies, daar ben ik het mee eens. Daarom is de huidige 'oplossing' zo verdrietig. Alvast belijdenis doen, in de hoop dat het nog eens waarheid mag worden. Dan heb je iig die nood al behoorlijk geneutraliseerd.Jo-Ann schreef:Maar geen belijdenis doen mag ook niet. En dat zou nu juist de nood uit moeten maken.
Dat geldt ook voor deze oplossing: het onderscheid tussen goddelijk en kerkelijk recht.
Waarom is het Goddelijke recht ineens niet nodig bij het dopen van kinderen? Waarom mag je wel geloofsbelijdenis doen als er geen Goddelijk recht is om aan het Avondmaal te gaan? Voor het doen van geloofsbelijdenis is net zo goed een Goddelijk recht nodig! (Zie bijvoorbeeld het boekje van ds. W. van Vlastuin over belijdenis doen)Jo-Ann schreef:Oeps Bert, dat heb ik toch niet geleerd op catechisatie. Terwijl ik ook bij één van bovengenoemde kerken behoor.
Belijdenis doen geeft je het kerkelijk recht tot het Avondmaal en tot het dopen van de kinderen.
Wel wordt benadrukt dat behalve het kerkelijk recht tot het Avondmaal ook een Goddelijk recht noodzakelijk is.
Tiberius, Wat is het verschil tussen 'in Gods rijk komen' en 'de zaligheid van hun jong gestorven kinderen'?Tiberius schreef:De gereformeerde leer stelt niet, dat de jong gestorven kinderen van gelovigen in Gods rijk zullen komen, maar dat de gelovige ouders niet moeten twijfelen aan de zaligheid van hun jong gestorven kinderen. (En dat uit kracht van het genadeverbond, waarin zowel ouders als kinderen begrepen zijn).
Geen automatisme dus, geen conclusiegeloof. Maar een waarachtig geloven van God op Zijn Woord.
Als ouders het ware geloof bezitten, wat is dan het conclusiegeloof? De DL spreken toch andere taal in H1-17.