Spurgeon

Bert Noteboom jr

Spurgeon

Bericht door Bert Noteboom jr »

Afgelopen zondag las ik in de nieuwe uitgave van deze Engelse predikant, een tweetal preken uit het boek Hemel of Hel!
Zou men ergens nog zo preken, als deze man deed? Kan geen dominee van tegenwoordig de woorden zo meer brengen over de heerlijkheid van de Hemel en de verschikkelijke Hel? Over de Zaligmaker Jezus en de verdoemde satan?
Hij werd toch ook de koning der predikers genoemd?
Kislev

Bericht door Kislev »

Spurgeon: ONGEKEND!

Ik lees zo`n beetje alles van hem wat los en vast zit. Ga ook zelden op stap zonder dat ik iets van hem bij me heb. Ik beschouw hem als één van de meest zuivere en evenwichtigste predikers.

Ja, hij is echt de prins der predikers. Hij heeft zelf eens gezegd dat hij zich niet één preek kan herinneren waarbij niet iemand tot bekering is gekomen. Als je dan nagaat dat er meer dan 3500 preken van hem zijn!

Wij in onze refo-kerken gaan er vaak zo prat op dat wij nog de doodstaat van de mens erkennen etc. Vaak blijft dit steken in termen dat een mens zich niet kan bekeren omdat hij dood is in de zonden en in de misdaden.

Zoals Spurgeon echter de zonde beschrijft kunnen veel refo-predikanten nog wat van leren. Hij maakt het echt heel concreet enzo. Sommige zeggen dan Spurgeon eenzijdig is. Nou, ik ken een preek van hem over de grootheid van onze zonden...... pfffff.

En hij had in heel veel dingen een goed inzicht; hoe je als pastor met je gemeent om moet gaan, oproep tot bekering, menselijke onmacht, menselijke verantwoordelijkheid, heiligmaking (heel leerzaam bij Spurgeon) etc. etc.

Tevens verbaas ik me over zijn knappe zinsbouw, zijn voorbeelden en zijn levendigheid in zijn preken.
england

Bericht door england »

Hier in Engeland wordt hij nog steeds erg gewaardeerd. Er zijn inderdaad niet veel die het kunnen halen bij Spurgeon...

Wist je dat hij, na een preek gewoon drupte? Mijn oude predikant kende iemand die als klein meisje mr Spurgeon bezocht na de dienst. Hij zat dan met een handdoek om zijn schouders geslagen...Hij gaf zich totaal voor de dienst van zijn Meester...

Hij staat veelal bekend om zijn gevoel voor humor! Hij was heel erg vlug met z'n tong.
bijvoorbeeld op een dagsprak iemand hem er op aan dat hij zijn paarden op zondag liet werken. Hij moest namelijk door heel London heen, en dat is niet af te lopen...
'Ja, zei Spurgeon, 'maar ik heb Joods paarden, die rusten op zaterdag...'

Hij is inderdaad evenwichtig, al zijn z'n latere preken evenwichtiger nog. Hij reageerde in het begin van zijn ambtelijk werk nogal tegen de Hyper Calvinists, later zag hij daar het gevaar van in, en zocht hij nog sterker om evenwicht aan te brengen.

Hij was 58 toen hij overleed..., 16 toen hij voor het eerst preekte...
Egbert

Bericht door Egbert »

Origineel geplaatst door england
Hij reageerde in het begin van zijn ambtelijk werk nogal tegen de Hyper Calvinists, later zag hij daar het gevaar van in, en zocht hij nog sterker om evenwicht aan te brengen.
vandaar dat hij bij ons in de kerken niet gelezen wordt
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Madtice

Bericht door Madtice »

Waarom wordt hij nou precies niet gelezen in jullie kerk Egbert?
Ik heb ook veel bewondering voor Spurgeon. De eerste keer dat ik preekte in een gemeente heb ik me ook laten inspireren door één van zijn preken, over de Barmhartige Samaritaan. Een geweldig inzicht heeft die man.
Egbert

Bericht door Egbert »

Beste Madtice, om dat te kunnen begrijpen moet je de cultuur bij ons kennen, en in die cultuur staat Spurgeon niet hoog. Als ik in een gesprek met gemeenteleden [die geïnteresseerd zijn althans, want de anderen zegt Spurgeon helemaal niets] de naam noem ben ik al verdacht. Ik praat nu over de plaatselijke situatie hoor.

Goede zondag
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Kislev

Bericht door Kislev »

Origineel geplaatst door Madtice
Waarom wordt hij nou precies niet gelezen in jullie kerk Egbert?
Ik heb ook veel bewondering voor Spurgeon. De eerste keer dat ik preekte in een gemeente heb ik me ook laten inspireren door één van zijn preken, over de Barmhartige Samaritaan. Een geweldig inzicht heeft die man.
Hé Madtice,

kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat jij Spurgeons visie op de uitverkiezing niet helemaal deelt.
Mirror

Bericht door Mirror »

Spurgeon lees ik ontzettend graag, terecht wordt hij de prins der predikers genoemd. Wat een gave had die man om de dingen zo helder en krachtig uit te drukken! Hoe groot was zijn geloof in zijn Zender en Meester! Hij geloofde er rotsvast in dat op de oproep van geloof en bekering, mensen door Gods Geest wedergeboren zouden worden.
En God heeft hem niet beschaamd... Hoewel Spurgeon allang gestorven is, zijn God leeft en is dezelfde tot in eeuwigheid.
england

Bericht door england »

Inderdaad, Spurgeon leefde met God en vertrouwde op God!
Ooit vroeg iemand: maar wat als nou alle uitverkorenen behouden zijn? Spurgeon zei: dan bid ik tot God om er nog meer te verkiezen...!

Iemand vroeg ooit aan hem hoe lang hij bad. Spurgeon: niet langer dan 5 minuten...maar ik ga ook nooit 5 minuten zonder bidden...!

Weet je waarom Spurgeon niet geliefd is, Madtice? Omdat hij mensen ongemakkelijk doet voelen! Hij roept, plei, smeekt, en dringt hun om in te gaan, omdat het morgen misschien wel te laat is! En wat zeggen de mensen? Ja maar, God moet het doen! En ze voelen zich ongemakkelijk, omdat ze weten dat ed Bijbel zegt dat ze Hem moeten aanroepen, en moeten 'aanlopen als een waterstroom'. Omdat zij zich ongemakkelijk voelen zeggen ze: oh, die man deugt niet, hij is niet zuiver! Het gevolg is dat ze dan niet meer hoeven te luisteren, immers, hij deugt niet...

Egbert, ik herken dat heel goed... Ik had een poos terug huisbezoek, en de naam Whitefield werd genoemd. De ouderlings commentaar was: Whitefield was Arminiaan. Punt, echt een heeeeeele dikken punt. Feit is dat Whitefield calvinist was, en zijn leven besteedde in de dienst van zijn Meester! Feit is dat Whitefield botste met Wesley omdat Wesley niet preekte als Calvinist...Feit is dat onder Whitefields preken duizenden in Engeland tot bekering zijn gekomen...

Wist je trouwens dat Spurgeon helemaal wegwas van Bunyan...?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Omdat hij mensen ongemakkelijk doet voelen! Hij roept, plei, smeekt, en dringt hun om in te gaan, omdat het morgen misschien wel te laat is! En wat zeggen de mensen? Ja maar, God moet het doen! En ze voelen zich ongemakkelijk, omdat ze weten dat ed Bijbel zegt dat ze Hem moeten aanroepen, en moeten 'aanlopen als een waterstroom'. Omdat zij zich ongemakkelijk voelen zeggen ze: oh, die man deugt niet, hij is niet zuiver! Het gevolg is dat ze dan niet meer hoeven te luisteren, immers, hij deugt niet...
Dat is juist voor mij het kenmerk dat hij WEL deugt! Ik wantrouw eerder een prediking waar ieder goed van weg komt en dezelfde kan blijven en na de dienst vervolgens met koetjes en kalfjes komt aanzetten.
england

Bericht door england »

Hear hear... Maar velen zullen het niet met je eens zijn...!

Ik zelf hou wel erg van Spurgeon, vooral in het Engels :-)

Hij is heel erg duidelijk, heel simpel, en heel erg Bijbels...Dat kan niet van iedereen gezegd worden!

Daarom vind ik het ook wel erg dat ze bij ons thuis niets van hem moeten hebben, want zijn boodschap is zo waardevol voor hun! Maar ik kan hun niets geven waar zijn naam instaat, want dan is het bijvoorbaat al afgewezen...
Heb je bijvoorbeeld op de website van de jongerenavonden gekeken, daar staat een preek, of gedeelte van preek van hem in, over eeeehm, ik geloof 'heb ik genoeg berouw' ofzo, moet je maar eens lezen! Steengoed!
Madtice

Bericht door Madtice »

Hé, veel mensen hier zijn het niet met mij eens, hahaha :) Nee hoor, dat is flauw.

Ik vind Spurgeon inderdaad ook erg goed. Het is belangrijk dat mensen weten dat ze zondig zijn en God daarmee pijn doen, sterker nog, de relatie die er (eventueel) is tussen hen en God (sorry, ons en God) uit één rukt. Het is belangrijk dat mensen bewust nadenken bij hun daden die zondig zijn, en daarop gewezen worden. Helemaal mee eens!
england

Bericht door england »

Inderdaad een leuk idee dat veel mensen het niet met je eens zijn... Ik ben het dit keer wel met je eens hoor, dat kan misschien een troost zijn?

Veel predikanten hier hebben alle preken van Spurgeon...
Mijn predikant heeft een hele grote munt, uit Geneve, die ooit aan Spurgeon gegeven was. Het staat ook in de Biografie van Spurgeon. Iemand die Spurgeons secretaris was heeft hem toen uiteindelijk weer via via aan mijn predikant gegeven... Dus ik heb de munt ook wel eens vast gehouden...

Een goede kenneis zei ooit: met deze hand ik de hand geschud van iemand die de hand van Spurgeon geschud heeft... Bleek dat een heel oud vrouwtje, die als klein meisje ooit Spurgeon ontmoette hem de hand schudde. Dit vroutje schudde dehand van mijn kennis... Kun je nagaan...

Hij maakt daar altijd grapjes over, zo van: met deze hand heb ik de hand van dr Martyn Lloyd-Jones geschud, zou je 'em even vast willen houden?
Kislev

Bericht door Kislev »

kVind het bij Spurgeon bijzonder dat hij in sommige preken aan het einde de Heere dankt omdat er mensen zijn toegebracht door die preek. Dat is wel wat anders dan; mocht het eens komen staan te gebeuren.

Bij Den Hertog is een biografie van hem verschenen (door ds. Van Wijk als ik het goed heb). Deze is zeker de moeite waard, temeer omdat er veel onbekende foto`s in staan.

Als je over het leven van Spurgeon leest kom je altijd onder de indruk van zijn leven met Christus. Hij leefde echt heel teer. Toen een Amerikaan in Engeland was geweest vroegen ze aan hem; heb je Spurgeon horen preken? Waarop die Amerikaan zei; meer nog, ik heb hem horen bidden.

Het is soms wel ontzettend frustrerend hoe gemakkelijk men soms Spurgeon (e.a) aan de kant schuift onder het mom van: "remonstrant"! of "ik vind hem wel gevaarlijk hoor!"

[Veranderd op 14/11/02 door Kislev]
england

Bericht door england »

Je hoort die term inderdaad nogal vaak: och of het nog eens mocht gebeuren dat er 1 of 2 verslahgen in hun hart mochtn worden... Waarom 1 of 2 als er 2000 mensen in je kerk zitten...? Denken ze dan zo klein van de Heere? Spurgeon had een leven heel erg dicht bij God, en hij wist wat hij van Hem kon verwachten: de grote daden Gods...Dat is niet een enkeling, hoor!

Inderdaad zijn ze niet dol op Spurgeon. Zelfs Whitefield werd bot af arminiaan genoemd... Ik weet niet wat hij dan van Spurgeon wilde zeggen...
Weet men nog wel wat Arminianen zijn? Want volgens mij klopt dat dan niet meer...

Wist je dat in de Metropolitan Tabernacle in Spurgeons time 6000 mensen konden? Deze kerk elke zondag volgepakt zat? Dat de leden (6000 of meer) gevraagd werd ergens andrs te gaan, zodat de onbekeerden naar de kerk konde? Er beneden in de hallen een grote groep mensen constant aan het bidden waren tijdens de preek? Spurgeon noemde dat 'de motor' van de kerkdienst...
Plaats reactie