Uiteraard. Helemaal mee eens. Maar toch was het teken, de symboliek, al wel hetzelfde. Op zich dus niet zo vreemd dat er mensen zijn die stellen dat het inderdaad aangevuld, verrijkt moest worden, maar dat de koppeling van bekering / belijden van zonden niet verdwijnt. Er wordt niet gesteld dat dit vervolgens niet meer nodig is. Dat mensen dus stellen dat de doop gepaard gaat met belijdenis van geloof (zie heel handelingen) en bekering en belijden van zonde is op zich dus wel logisch te verklaren. Volwassendopers geloven ook wel dat de doop van Johannes anders was dan de doop vanaf Pinksteren.Jolanda schreef:k heb eerder al uitgelegd dat dit een andere doop was, nl de doop van bekering. Daarin kwam de naam van Jezus nog niet voor, evenmin die van de Heilige Geest. Hij moest dus nog "aangevuld" worden.
Tja, dat kan ik me goed voorstellen. Het probleem is echter dat men op Bijbelse gronden er van overtuigd is dat de volwassendoop door onderdompeling, gepaard gaand met het belijden van het geloof Bijbels is. Voor ons gereformeerden is dat wat makkelijker, als een evangelisch iemand gereformeerd wordt hoeft hij niet iets overnieuw te doen. Maar stel dat wij Bijbels overtuigd waren dat de doop gekoppeld is aan de geloofsbelijdenis, dan zouden we toch ook overdopen omdat de Bijbels ons leerde dat de doop op die manier bediend moest worden? Wat dat betreft snap ik het wel, ook al keur ik het niet goed. Maar men doet het wel vanuit volle Bijbelse overtuiging, uit gehoorzaamheid aan God. Vergeet dat in ieder geval niet.De situatie in NL is nog steeds niet echt geweldig rondom de volwassendoop als je kijkt naar de evangelische-babtistische kringen. Ik denk hier bij dus niet aan de calvinistische babtisten, evenmin de volwassendoop als die in onze kerken wordt toegepast. Ik ben dus niet tegen de volwassendoop, maar wel tegen de praktijk van het overdopen!
En dan zwijg ik nog maar over de praktijk van de kinderdoop, die ook lang niet overal zo geweldig is.
Bij volwassendoop hoeft die eenheid van gezin nog niet onder druk te staan. Je komt dan namelijk weer uit op de vraag of de doop het teken en zegel van het verbond is. Als je leert van wel, is het inderdaad een ondermijning van die eenheid als je kinderen van gelovigen niet doopt. Maar hierom dragen volwassendopers volgens mij hun kinderen op. Ze geloven dat de doop het teken van wedergeboorte is dat aan beleden geloof gekoppeld is, maar daarmee worden de kinderen nog niet buitenspel gezet. Men gelooft er net zo goed dat de kinderen van gelovige ouders geheiligd zijn. Wat jij stelt is dus alweer teveel gedacht vanuit ons standpunt dan niet het hunne is, namelijk dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen. Het denkbeeld: doop = teken van het verbond, wij dopen kinderen, zij niet... DUS bij hen horen kinderen niet bij het verbond. Ik hoop dat duidelijk is geworden dat die denkwijze niet klopt. Misschien geloven veel volwassendopers nog wel meer dat hun kinderen erbij horen, dan in sommige kringen waar kinderen gedoopt worden, maar dit in feite nog niet zoveel zegt, de kinderen zijn nog steeds vijanden van God, zijn nog steeds onder de vloek, moeten wedergeboren worden en als ze niet uitverkoren zijn horen ze sowieso er niet bij.Freek schreef:Misschien eens. Aan de ene kant ben ik ook wel geneigd om te zeggen dat er voor beide mogelijkheden iets te zeggen valt. Zoals Afgewezen al zegt: het begon met volwassendoop. Maar, je moet érgens beginnen. En daarnaast: ik vraag me vaak af, kunnen wij ons nog wel werkelijk verplaatsen in de tijd van de bijbel, waarin alles zo anders was. En dan voel ik vooral mee met Parsifal, die nadruk legt op het gezin als eenheid, en het plaatsvervangende geloof (ouders voor de kinderen). Wij kunnen ons daar niks meer bij voorstellen, we hebben het dogmatisch gezien ook uitgesloten, maar zowel de Oud- als de Nieuw-Testamentische bijbelboeken wijzen erop. Het mooiste voorbeeld is dan misschien wel Zacheus die tot geloof komt, maar Jezus die tóch zegt: heden is aan dit huis zaligheid geschied. Ten slotte spreekt Paulus in zijn brieven gehele gemeenten aan. Ik mag toch wel aannemen dat daar ook kinderen en zelfs 'zuigelingen' toe behoorden. Toch worden ze allemaal op hun doop aangesproken. Daar kan ik weinig mee als al die kinderen zouden moeten wachten tot ze bewust konden geloven. Dus kinderdoop is inderdaad slechts indirect te verdedigen, maar het wachten tot kinderen bewust kunnen geloven waarna ze vervolgens gedoopt mogen worden zie ik ook nergens direct terug in de bijbel.
Het verschil zit hem in de doop van mensen toen en na pinksteren. In de eerste situatie was het oude verbond er nog, in de tweede situatie het nieuwe verbond door Christus. Jezus bewerkstelligde zelf dat nieuwe verbond waardoor de doop ook veranderde.Verder vraag ik me af of de doop van Johannes wezenlijk anders was dan die van de discipelen. Jezus moest door Johannes gedoopt worden om alle gerechtigheid te vervullen. Als de doop van Johannes nog niet 'compleet' was, zou Jezus dus niet alle gerechtigheid vervuld hebben. Daarom denk ik dat Johannes en Jezus (discipelen) geen verschillende doop kenden.