Een Christen = een volgeling/discipel van Christus.
En Moslim = een volgeling/discipel van Mohammed
Eenvoudig, niet?
Wat is de definitie van "Christenen"??
hallooooo
sorry hoor. Wat zijn we vriendelijk zeg.
Beste voorbijganger.
Ik zou je nogmaals willen wijzen op de voorgaande tekst.
Handelingen 11 26
En het is geschied, dat zij een geheel jaar samen vergaderden in de Gemeente, en een grote schare leerden; en dat de discipelen eerst te Antiochie Christenen genaamd werden.
1 van de 3 keren dat het woord 'christen' in de bijbel wordt genoemd. Wat is nu de bijbelse definitie van het woord 'Christen'?
Is het niet simpelweg een naam voor de discipelen van Jezus Christus? Simpelweg?
Waarom denk je overigens dat het evangelie van het Koninkrijk Gods aan kinderen geopenbaard wordt? Omdat zij antwoord moeten kunnen geven op de volgende vragen:
1) De bijbel geeft mij aan dat de benaming 'Christen' geldt voor de discipelen van Jezus Christus,
2) God geeft mij die bevoegdheid, aangezien ik mijzelf tot één van die discipelen reken en ik daar heilig in geloof,
3) Als ze dan ook maar in Gods ogen universeel zijn, wat kan mij de mening van een ander schelen?
Wat is nu belangrijk?
Is dat niet dat we begrijpen wat het inhoudt om een discipel te zijn van de enige Christus, Jezus Christus, de Zoon van de levende God, gekomen in het vlees, gestorven voor onze zonden...
DÃe Christus volg ik en daarom noem ik mijzelf een discipel van Hem, en noem ik mijzelf een 'Christen'.
Is dat voldoende?
Groeten, Rose.
sorry hoor. Wat zijn we vriendelijk zeg.
Beste voorbijganger.
Ik zou je nogmaals willen wijzen op de voorgaande tekst.
Handelingen 11 26
En het is geschied, dat zij een geheel jaar samen vergaderden in de Gemeente, en een grote schare leerden; en dat de discipelen eerst te Antiochie Christenen genaamd werden.
1 van de 3 keren dat het woord 'christen' in de bijbel wordt genoemd. Wat is nu de bijbelse definitie van het woord 'Christen'?
Is het niet simpelweg een naam voor de discipelen van Jezus Christus? Simpelweg?
Waarom denk je overigens dat het evangelie van het Koninkrijk Gods aan kinderen geopenbaard wordt? Omdat zij antwoord moeten kunnen geven op de volgende vragen:
Kan mij wat schelen. Ik houd me aan de bijbel.- hoe kom je tot deze definities, wat zijn de gehanteerde kenmerken en waarom?
- wie heeft jou de bevoegdheid gegeven deze definities zo te formuleren en te gebruiken?
- waarop steunt de claim dat deze definities universeel zijn?
1) De bijbel geeft mij aan dat de benaming 'Christen' geldt voor de discipelen van Jezus Christus,
2) God geeft mij die bevoegdheid, aangezien ik mijzelf tot één van die discipelen reken en ik daar heilig in geloof,
3) Als ze dan ook maar in Gods ogen universeel zijn, wat kan mij de mening van een ander schelen?
Wat is nu belangrijk?
Is dat niet dat we begrijpen wat het inhoudt om een discipel te zijn van de enige Christus, Jezus Christus, de Zoon van de levende God, gekomen in het vlees, gestorven voor onze zonden...
DÃe Christus volg ik en daarom noem ik mijzelf een discipel van Hem, en noem ik mijzelf een 'Christen'.
Is dat voldoende?
Groeten, Rose.
Volgens mij is het naampje niet het belangrijkste, maar het hart van de gelovige. Wat is de definitie van een christen? Is dat interessant? Welke definitie je ook hanteert, je sluit er altijd mensen mee uit die God er bij zo betrekken en je voegt er altijd mensen bij in die God er niet bij zou betrekken. Waarom dan moeilijk doen hierover? Het is leuk om er over na te denken, maar elke definitie van een 'christen' is per definitie een oordeel, naar degene die je er mee uitsluit. En dat is niet waar je als 'christen' mee bezig zou moeten zijn. 

Voorbijganger,
Handelingen 11 26
Wat concludeer jÃj dan op grond van diezelfde bijbeltekst?
Wat houdt het overingens in om een discipel van Jezus Christus te zijn?
Groeten, Rose.
Handelingen 11 26
Wat concludeer jÃj dan op grond van diezelfde bijbeltekst?
Wat houdt het overingens in om een discipel van Jezus Christus te zijn?
Groeten, Rose.
En een discipel heeft van Jezus een opdracht gekregen. "Gaat dan henen, maakt al de volken tot Mijn discipelen, en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des heiligen Geestes en leert hen onderhouden wat Ik u bevolen heb"Origineel geplaatst door voorbijganger
En de discipel zinkt in bewondering neer voor die openbaring en bid; hij bid, maak mij tot één van uw volgelingen.
Dus...Origineel geplaatst door voorbijganger
Om het samen te vatten. Op grond van die tekst concludeer ik dat het gaat om het volgen van een leer, die de leer van Jezus Christus wordt genoemd. Kortom de leer moet helder, duidelijk en voor iedereen begrijpelijk zijn. juist op de punten waar de grenzen getrokken worden. Die leer zegt hoe het moet zijn.
En de discipel zinkt in bewondering neer voor die openbaring en bid; hij bid, maak mij tot één van uw volgelingen.
Een Christen is iemand die het evangelie van Jezus Christus navolgt en in praktijk brengt?
Wat is een betere benaming voor zo'n volgeling dan: 'discipel'?
Discipel: 'leerling'
Mattheus 10 24 De discipel is niet boven den meester, noch de dienstknecht boven zijn heer.
Mattheus 10 25 Het zij den discipel genoeg, dat hij worde gelijk zijn meester, en de dienstknecht gelijk zijn heer.
Mattheus 12 49 En Zijn hand uitstrekkende over Zijn discipelen, zeide Hij: Ziet, Mijn moeder en Mijn broeders.
Mattheus 12 50 Want zo wie den wil Mijns Vaders doet, Die in de hemelen is, dezelve is Mijn broeder, en zuster, en moeder.
Mattheus 16 24 Toen zeide Jezus tot Zijn discipelen: Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis op, en volge Mij.
Mattheus 26 26 En als zij aten, nam Jezus het brood, en gezegend hebbende, brak Hij het, en gaf het den discipelen, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam. 27 En Hij nam den drinkbeker, en gedankt hebbende, gaf hun dien, zeggende: Drinkt allen daaruit; 28 Want dat is Mijn bloed, het bloed des Nieuwen Testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden.
Lukas 14 26 Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.
Lukas 14 27 En wie zijn kruis niet draagt, en Mij navolgt, die kan Mijn discipel niet zijn.
Lukas 14 33 Alzo dan een iegelijk van u, die niet verlaat alles, wat hij heeft, die kan Mijn discipel niet zijn.
Handelingen 11 26
Groeten, Rose.
Maakt het voor het vallen onder het begrip 'christen' (wat ik een hele rare zin vind overigens) uit in welke mate je een gelijk begrip van het evangelie en van Jezus Christus hebt? Dat zou toch niet uit hoeven maken, hoop ik. De één is verder dan de ander, denk aan de gelijkenis van de boer die arbeiders op zijn land liet werken, elk uur of dagdeel weer nieuwe, en ze uiteindelijk allemaal hetzelfde loon gaf, ongeacht de tijd die ze gewerkt hadden.Origineel geplaatst door voorbijganger
Als je logisch de discussie volgt kun je zien dat we nu weer terug zijn waar we al eerder geweest zijn. Niet iedereen heeft een gelijk begrip van het evangelie en niet iedereen heeft een gelijk begrip van "Jezus Christus".