De gezonde kinderdoop

Tiberius
Administrator

Re: De gezonde kinderdoop

Bericht door Tiberius »

Gijs83 schreef:Nou in de Ger.Gem. mag dat in ieder geval niet, als je kind wilt laten dopen moet je belijdenis hebben gedaan.
Volgens mij klopt dat niet helemaal.
Wel in principe, natuurlijk.
Maar als men voor kerkenraad aangeeft (t.z.t.) belijdenis te willen doen, mogen ook doopleden hun kinderen laten dopen. (Zover ik weet).
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Tiberius schreef:
Gijs83 schreef:Nou in de Ger.Gem. mag dat in ieder geval niet, als je kind wilt laten dopen moet je belijdenis hebben gedaan.
Volgens mij klopt dat niet helemaal.
Wel in principe, natuurlijk.
Maar als men voor kerkenraad aangeeft (t.z.t.) belijdenis te willen doen, mogen ook doopleden hun kinderen laten dopen. (Zover ik weet).
Tja, dan is de vraag wanneer ben je belijdend lid. In geval als een stel moet trouwen, doen ze vaak eerst belijdenis voor de kerkenraad en dan kunnen ze pas laten dopen. Dus formeel zijn ze dan al belijdend lid. Terwijl ze het dan, volgens mij, nog in het openbaar moeten doen.
Josephus

Bericht door Josephus »

JolandaOudshoorn schreef:In onze kerk is er bewust voor gekozen om dat niet zo te doen. Het is ook een belijdenis des geloofs en niet van de leer. Als je mensen die kleine kinderen hebben "dwingt" om belijdenis te doen (want anders kunnen ze niet dopen) dan vervaagt de belijdenis des geloofs idd in een een belijdenis van leer. En ja, wat is de meerwaarde van zulke belijders in een gemeente, temeer omdat zij dan ook deel mogen nemen aan het Avondmaal?
Ik heb genoeg mensen gesproken die op deze wijze te lichtzinnig belijdenis hebben gedaan (tja, je ging trouwen en kinderen krijgen, dus dan doen we ook maar belijdenis) en daar later heel veel spijt van hadden. Bovendien, als je ja-zegt op de doopvragen, zeg je al heel wat, dus daar kan je ook niet "licht" over doen!
Bij ons is het net zo. Onze predikant is er erg huiverig (ik zou haast zeggen 'vuurbang' ;)) voor om het doen van belijdenis (als specifiek moment) als voorwaarde te laten fungeren voor het mogen deelnemen aan de sacramenten. Het is zeker mooi om op een bepaald moment je 'ja' uit te spreken tegen God in het bijzijn van de gemeente, familie, vrienden etc., maar uiteindelijk vormen je daden als het goed is een nog sterkere belijdenis.

Ik meen overigens wel eens gelezen te hebben dat de OGG of de GGiN het fenomeen 'belijdenis doen' ook niet kent. Klopt dat?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:Ik meen overigens wel eens gelezen te hebben dat de OGG of de GGiN het fenomeen 'belijdenis doen' ook niet kent. Klopt dat?
Sommige vrije OGG's, dacht ik.
De GGiN in ieder geval wel.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:Ik meen overigens wel eens gelezen te hebben dat de OGG of de GGiN het fenomeen 'belijdenis doen' ook niet kent. Klopt dat?
Toch niet.

Ze hebben daar iets wat ze noemen: lidmaten bevestiging :(
zusterelly

Bericht door zusterelly »

Erasmiaan schreef:
Toch niet.

Tja, zo wordt het bij ons niet genoemd, maar is het in de praktijk wel, zo lijkt het :fi :cry
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:
Toch niet.

In de volksmond misschien, maar het is toch echt afleggen van belijdenis des geloofs.

Het kan ook geen lidmaten bevestiging zijn. Want ze (= de doopleden) zijn al lidmaat door geboorte.
De GGiN hanteert onverkort de 3FvE en in het verlengde daarvan ook het klassieke doopformulier.
Johannes777

Bericht door Johannes777 »

Graag wil ik met de volgende tekst beginnen...

Lukas 6:37 En oordeelt niet, en gij zult niet geoordeeld worden;

Ik hoop en bid dat u ooit eens verlichte ogen mag ontvangen en de rechte kennis van Gods Woord zal weten.

Bijna alle reacties en tegensprekingen die ik krijg, komen niet uit de bijbel! Nogmaals wil ik jullie allen zeggen dat het Woord van God begint in Genesis en het eindigt in Openbaringen. Graag wil ik de volgende tekst voor u citeren aan het einde van Openbaringen 22

Openbaringen 22:18 en 19
18 Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.
19 En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.

Het is voor mij dus meer dan voldoende volgens de Heere God zelf, dat ik me houd bij wat God zelf spreekt door zijn woord tot alle mensenkinderen! Alle kantekeningen, leerregels, reformators, enz. zijn niet van belang voor mijn behoud.

Nogmaal lees het evangelie van Mattheus, Marcus, Lukas en Johannes, en VOLG ALLEEN DE OPDRACHT VAN DE HEERE JEZUS.

Marcus 16:16-18 laat ons heel duidelijk zien, waaraan wij een gelovige kunnen herkennen.

Gods zegen en wijsheid toegewenst!

Johannes
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:
Toch niet.

In de volksmond misschien, maar het is toch echt afleggen van belijdenis des geloofs.

Het kan ook geen lidmaten bevestiging zijn. Want ze (= de doopleden) zijn al lidmaat door geboorte.
De GGiN hanteert onverkort de 3FvE en in het verlengde daarvan ook het klassieke doopformulier.
Toch staat er in de krant bij de afkondigingen vaak deze term. Ook is hij bij veel GGiNed predikanten in zwang. Ik ben het er niet mee eens, maar dat is een ander verhaal.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Geachte Johannes,

Dan moet je toch eens reageren op wat wij, als gereformeerd zijnde, als dwalingen zien:

Je loochening van de kinderdoop

Je loochening van de erfzonde

Je praktisch loochenen van de doodstaat van de mens

Als je dezen niet loochent, dan mijn excuus.

Maar anders zul je ze toch wel even uit de Schrift moeten uitleggen.

En anders, mods, kan dit onderwerp beter gesloten worden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Als ze echt de 3fve en het belijdenisformulier hanteren gaan dus ook alle belijdende leden na het doen van belijdenis aan het avondmaal aan, begrijp ik hieruit.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Johannes777

Bericht door Johannes777 »

Kinderdoop staat nergens in de bijbel. Geef mij één tekst waarin staat dat kinderen gedoopt werden. Niet met huis aankomen, want als wij een soldaat naar afganistan sturen, gaan ook zijn vrouw en kinderen niet mee. Zoals bijv. Cornelius ook uit Rome kwam...

Erfzonde: Het Woord van God zegt dat we allen in zonde geboren zijn. Maar we overtreden pas de wet van God als we die voor de eerste keer overtreden. En ieder mens zal dat doen, want hij heeft een zondig karakter(natuur). Dit moet vernieuwd worden. En dit wordt vernieuwd als de mens de Geest van God ontvangt.

Gods zegen,

Johannes
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:En anders, mods, kan dit onderwerp beter gesloten worden.
Betrokkene is verzocht kennis te nemen van de forumregels en het modereerbeleid inzake mensen van buiten onze doelgroep.
Hopelijk is dat afdoende.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Johannes777 schreef:Kinderdoop staat nergens in de bijbel. Geef mij één tekst waarin staat dat kinderen gedoopt werden. Niet met huis aankomen, want als wij een soldaat naar afganistan sturen, gaan ook zijn vrouw en kinderen niet mee. Zoals bijv. Cornelius ook uit Rome kwam...

Erfzonde: Het Woord van God zegt dat we allen in zonde geboren zijn. Maar we overtreden pas de wet van God als we die voor de eerste keer overtreden. En ieder mens zal dat doen, want hij heeft een zondig karakter(natuur). Dit moet vernieuwd worden. En dit wordt vernieuwd als de mens de Geest van God ontvangt.

Gods zegen,

Johannes
Maar, geachte Johannes, hier breek je weer je eigen regel. Je zei, alleen met de Schrift komen. Verder, is het jouw taak, als buitenstaander, te bewijzen dat wij fout zijn. Niet komen met zeggen dat wij maar eens bewijzen moeten...

En verder nog over de doodstaat?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Johannes777 schreef:Kinderdoop staat nergens in de bijbel. Geef mij één tekst waarin staat dat kinderen gedoopt werden. Niet met huis aankomen, want als wij een soldaat naar afganistan sturen, gaan ook zijn vrouw en kinderen niet mee. Zoals bijv. Cornelius ook uit Rome kwam...

Gods zegen,

Johannes
Geef mij maar één tekst waarin staat dat kinderen niet gedoopt mogen worden.
En ook één tekst waarin staat dat vrouwen wel gedoopt mogen worden.
Plaats reactie