Juist, die laatste zin, daar kan ik iets mee. Lees nou eens volledig. Ik geloof dat je een heel aardige jongen bent, maar ik wordt altijd zo moe van dat halve geciteer.Johannes777 schreef:Even een reactie:
Dat onderdompel verhaal zie ik niet als erg relevant. Voor mijn part dompelen we voortaan kind en al in het water. Maar ik vind dat een beetje ongezond voor dat kleine grut
Zal ik je wat vertellen... ze deden vroeger niets anders, nadat ze het in 300 na chr. in hebben gesteld in de R.K. om maar zoveel mogelijk leden te krijgen, maar omdat er zoveel kinderen stierven, zijn ze maar overgegaan op de besprenkeling.
Verder zegt Petrus meer op de Pinksterdag. Bekeert u en laat u dopen, want voor wie is de belofte??
Belofte is voor u en uw kinderen, wordt bedoeld, voor je nageslacht. Verder wordt hier gedoeld op de belofte van de uitstorting van de Heilige Geest, zoals in Joel 2:28 geprofeteerd:
Joel 2:28 En daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochteren zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien;
Weet je wat daaraan vooraf gaat?
Handelingen 2:38
38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.
En dan pas volgt vers 39:
39 Want u komt de belofte toe (dit is dus het ontvangen van de gaven van de Geest, nadat je bekeert en gedoopt bent (in die volgorde)), en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.
Ten slotte, als Jezus zegt: laat af want alzo betaamt het ons alle gerechtigheid te vervullen, denk je dan werkelijk dat wij dat nog eens dunnetjes over moeten doen? Ik dacht het niet eigenlijk. Je kunt dit onmogelijk aangrijpen om volwassendoop te bepleiten. Daar zijn nog wel betere argumenten voor.
De Heere Jezus was allang in het verbond en ook nog eens 100% God en Johannes was ook in het verbond, want ook hij was besneden (Luk2:59) en toch moesten ze gedoopt worden...
Weet je waarom: de doop is een afwassing van zonden en een teken van een rein geweten voor God (1 Pet:3:21) Nogmaals een baby heeft geen geweten.
Lees het Woord van God!
Gods zegen,
Johannes
18 Want ook Christus is eenmaal om de zonden gestorven als rechtvaardige voor onrechtvaardigen, opdat Hij u tot God zou brengen: Hij, die gedood is naar het vlees, maar levend gemaakt naar de geest,
19 in welke Hij ook heengegaan is en gepredikt heeft aan de geesten in de gevangenis,
20 die eertijds ongehoorzaam geweest waren, toen de lankmoedigheid Gods bleef afwachten, in de dagen van Noach, terwijl de ark in gereedheid werd gebracht, waarin weinigen, dat is acht zielen, door het water heen gered werden.
21 Als tegenbeeld daarvan redt u thans de doop, die niet is een afleggen van lichamelijke onreinheid, maar een bede van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus
Juist het feit dat Petrus hier verwijst naar de ark, als middel tot behoud, zou je te denken moeten geven. Want we weten dat niet al Noachs kinderen behouden zijn geworden. Terwijl ze toch, dankzij het geloof van hun vader, in de ark mochten. En zo is dat ook met de doop. Om het met jouw woorden te zeggen: Lees het Woord van God!