Oud Geref. Gem. laten twee studenten toe
Re: Oud Geref. Gem. laten twee studenten toe
Degene die het verhaal hier aan de orde stelt (accoord) heeft het over 'vorige week'. In het preekbeurtenoverzicht van het RD voor gisteren (zondag) komt hij niet voor. Het is dus blijkbaar meer dan een verkoudheid, er vanuitgaande dat dat overzicht compleet is.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Dit verhaal gaat niet op, want in de Oud Gereformeerde Gemeenten is het op synodaal niveau besloten, dat er niet aangekondigd mag worden dat een predikant ergens op zondag voorgaat. Dit zul je dus als het goed is ook nooit zien. Als er wel berichtgeving van gedaan wordt, kan het zelfs zover gaan dat de kerkdienst afgelast wordt.refo schreef:Degene die het verhaal hier aan de orde stelt (accoord) heeft het over 'vorige week'. In het preekbeurtenoverzicht van het RD voor gisteren (zondag) komt hij niet voor. Het is dus blijkbaar meer dan een verkoudheid, er vanuitgaande dat dat overzicht compleet is.
Klopt. Het Kerkblad van Maart, wat zaterdag kwam, schreef alleen dat hij toegelaten is tot proponeren. Niet dat hij ziek is.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Ik weet niet of dit de plek is om hier dingen te suggereren. Het lijkt me voor Van Veen en zijn familie niet fijn als dit op internet staat. Er speelt wel wat, want ook mij is ter ore gekomen dat hij is opgenomen in een psychiatrische inrichting. Het zou goed zijn als hier gewoon duidelijkheid over kwam van Oud Gereformeerde zijde.
MOD Opmerking:
Laten wij ons niet verleiden tot speculaties omtrent deze zaak.
Gebed lijkt vereist.
Laten we ons daartoe beperken.
jvdg
Laten wij ons niet verleiden tot speculaties omtrent deze zaak.
Gebed lijkt vereist.
Laten we ons daartoe beperken.
jvdg
Wat een vreemd gedoeGeref G schreef:Dit verhaal gaat niet op, want in de Oud Gereformeerde Gemeenten is het op synodaal niveau besloten, dat er niet aangekondigd mag worden dat een predikant ergens op zondag voorgaat. Dit zul je dus als het goed is ook nooit zien. Als er wel berichtgeving van gedaan wordt, kan het zelfs zover gaan dat de kerkdienst afgelast wordt.

Nee, dat is ondermeer om dominee-loperij en gerij op zondag te voorkomen.Hendrikus schreef:Wat een vreemd gedoeGeref G schreef:Dit verhaal gaat niet op, want in de Oud Gereformeerde Gemeenten is het op synodaal niveau besloten, dat er niet aangekondigd mag worden dat een predikant ergens op zondag voorgaat. Dit zul je dus als het goed is ook nooit zien. Als er wel berichtgeving van gedaan wordt, kan het zelfs zover gaan dat de kerkdienst afgelast wordt.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Komt op mij toch tamelijk feodaal over: het gewone volk wordt opzettelijk dom gehouden, men mag niet weten dat dominee X op zondag te Y voorgaat. En o wee als het toch openbaar komt, dan wordt de dienst afgelast. Tjongejonge....caprice schreef:Nee, dat is ondermeer om dominee-loperij en gerij op zondag te voorkomen.Hendrikus schreef:Wat een vreemd gedoeGeref G schreef:Dit verhaal gaat niet op, want in de Oud Gereformeerde Gemeenten is het op synodaal niveau besloten, dat er niet aangekondigd mag worden dat een predikant ergens op zondag voorgaat. Dit zul je dus als het goed is ook nooit zien. Als er wel berichtgeving van gedaan wordt, kan het zelfs zover gaan dat de kerkdienst afgelast wordt.

In een kerkgenootschap met weinig predikanten, en dus veel leesdiensten, zie je dat er al snel door een groep geshopt wordt. Hierdoor voorkom je dat. Niets mis mee, toch? Heeft volgens mij niets te maken met 'dom houden' van 'het gewone volk'...Hendrikus schreef:Komt op mij toch tamelijk feodaal over: het gewone volk wordt opzettelijk dom gehouden, men mag niet weten dat dominee X op zondag te Y voorgaat. En o wee als het toch openbaar komt, dan wordt de dienst afgelast. Tjongejonge....caprice schreef: Nee, dat is ondermeer om dominee-loperij en gerij op zondag te voorkomen.
Daarover verschillen we dan van mening.memento schreef:In een kerkgenootschap met weinig predikanten, en dus veel leesdiensten, zie je dat er al snel door een groep geshopt wordt. Hierdoor voorkom je dat. Niets mis mee, toch? Heeft volgens mij niets te maken met 'dom houden' van 'het gewone volk'...
Het zij zo.
De theorie is mooi, maar werkt het in de praktijk ook? In een klein kerkverband als de OGG zullen er vast veel korte lijntjes lopen, dus ik vraag me af of zo'n publicatieverbod werkelijk zin heeft. Los daarvan: ik kan met zo'n verbod op zich leven, maar vind het wel stuitend dat in geval van overtreding van het publicatieverbod de dienst afgelast wordt.memento schreef:In een kerkgenootschap met weinig predikanten, en dus veel leesdiensten, zie je dat er al snel door een groep geshopt wordt. Hierdoor voorkom je dat. Niets mis mee, toch? Heeft volgens mij niets te maken met 'dom houden' van 'het gewone volk'...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
-
Wat een verzinsel / leugen dat de dienst wordt afgelast als de mensen weten waar de predikant voorgaat. ONZIN! Wel is het zo dat men tracht te voorkomen te publiceren als predikanten 's zondags elders (zijnde niet hun eigen gemeente) voorgaan. Maar aflassen is niet aan de orde. Zo komen nu de praatjes in de wereld.
En wat dhr. Van Veen betreft: deze man heeft het er inderdaad buitengewoon moeilijk mee om te gaan (s)preken. 2 jaar geleden al aangenomen zijnde, trok hij zich terug. Nu 'loopt het vast'. Of hij (daardoor) ook in een psychiatrische inrichting verkeert, is mij onbekend.
En wat dhr. Van Veen betreft: deze man heeft het er inderdaad buitengewoon moeilijk mee om te gaan (s)preken. 2 jaar geleden al aangenomen zijnde, trok hij zich terug. Nu 'loopt het vast'. Of hij (daardoor) ook in een psychiatrische inrichting verkeert, is mij onbekend.
Ook in de GG is het zo dat de eerste maal dat een student voorgaat het niet bekend is waar. Een oom van mij was student en de familie wist echt niet waar hij voor ging. Ik begreep zelfs dat de gemeente het niet eens wist, dan alleen de kerkenraad.Hendrikus schreef:Wat een vreemd gedoeGeref G schreef:Dit verhaal gaat niet op, want in de Oud Gereformeerde Gemeenten is het op synodaal niveau besloten, dat er niet aangekondigd mag worden dat een predikant ergens op zondag voorgaat. Dit zul je dus als het goed is ook nooit zien. Als er wel berichtgeving van gedaan wordt, kan het zelfs zover gaan dat de kerkdienst afgelast wordt.
(Overigens, dat van het aflassen weet ik niets van.)
Daarnaast... het verhaal gaat m.b.t. Van Veen... laat het alsejjblieft gaan... Ik heb nog wel meer gehoord maar ik wil dat niet op een forum als dit naar voren brengen! Laten we alsjeblieft op een discrete wijze hiermee omgaan. Niet alles breed uitmeten, want de een maakt het nog mooier dan de ander. Ik lees hier namelijk al enkele onjuistheden, zoals het voorgaan in Goudswaard. Daar zou hij niet voorgaan. Het was een andere gemeente, maar dat is misschien maar een klein feitje....
Ik ben het helemaal eens laten we over de heer Van Veen niet gaan 'praten'op dit forum. Zeker in de omstandigheden dat hij nu opgenomen is, geen speculaties doen of wat dan ook. Laat de man met rust, en gun hem zn privacy! En daarbij, misschien dat we opnieuw voor iemand bidden moeten!!!!JALP schreef:Ook in de GG is het zo dat de eerste maal dat een student voorgaat het niet bekend is waar. Een oom van mij was student en de familie wist echt niet waar hij voor ging. Ik begreep zelfs dat de gemeente het niet eens wist, dan alleen de kerkenraad.Hendrikus schreef:Wat een vreemd gedoeGeref G schreef:Dit verhaal gaat niet op, want in de Oud Gereformeerde Gemeenten is het op synodaal niveau besloten, dat er niet aangekondigd mag worden dat een predikant ergens op zondag voorgaat. Dit zul je dus als het goed is ook nooit zien. Als er wel berichtgeving van gedaan wordt, kan het zelfs zover gaan dat de kerkdienst afgelast wordt.
(Overigens, dat van het aflassen weet ik niets van.)
Daarnaast... het verhaal gaat m.b.t. Van Veen... laat het alsejjblieft gaan... Ik heb nog wel meer gehoord maar ik wil dat niet op een forum als dit naar voren brengen! Laten we alsjeblieft op een discrete wijze hiermee omgaan. Niet alles breed uitmeten, want de een maakt het nog mooier dan de ander. Ik lees hier namelijk al enkele onjuistheden, zoals het voorgaan in Goudswaard. Daar zou hij niet voorgaan. Het was een andere gemeente, maar dat is misschien maar een klein feitje....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ik zou ook niet weten wat je hier met een lasapparaat zou moeten...JALP schreef:(Overigens, dat van het aflassen weet ik niets van.)

Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)