Bekeerd worden...

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Bekeerd worden...

Bericht door Bert Mulder »

Johannes777 schreef:Nogmaals...

Als iemand geen gelovige in Christus Jezus is, dan zijn alleen de Evangelien in het Nieuwe Testament voor deze persoon bestemd. Als hij daarbij ook nog geen Israeliet is, (en dus een heiden) is ook het Oude Testament voor hem/haar geen nut.

Het probleem wat ik eigenlijk in vele van de reacties zie terugkeren is, dat men doet alsof men al bekeert is en gelovig, en met teksten smijd, die nog niet aan deze persoon besteed zijn. Verder nemen velen de oudvaders als voorbeeld, terwijl de Heere Jezus duidelijkt zegt: VOLG MIJ... Hij zegt niet: volg Luther, Calvijn, Bunyan, Spurgeon, Brakel, of wie dan ook....
Daarom nam ik ooit het besluit, na vele kantekeningen, reformaters te hebben gevolgd, om de Heere Jezus te volgen, precies zoals de Heere God het ons vertelt in Zijn Woord. Zijn Woord is van Genesis tot Openbaring en geen letter meer!

Als gelovige in Jezus Christus krijg je deel aan de beloften van Israel, en die zijn te lezen in het Oude Testament. In het Nieuwe Testament, krijg je vervolgens les, dmv de brieven van de apostelen.

Continu, zowel in het Oude als Nieuwe Testament, klinkt de boodschap: Bekeert u. Wel meer dan 300x staat dit in de bijbel.

Wij krijgen de opdracht dit te doen.

Nogmaals: bekeren is keren van de wet die tot de dood lijdt, naar de genade die tot het leven lijdt, en vragen om vergeving.

Gelooft dat God u vergeeft, door u te laten dopen en uw zonden af te laten wassen! En u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.

Tekenen die de gelovigen volgen zijn aldus Marcus:

Markus 16:16-18
16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.
17 En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken,
18 Slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.

Ik dank de Heere God door de bevestiging en genade die Hij mij iedere dag mildelijk schenkt!

God zegene u!

Johannes
En, geachte Johannes, slaagt het je eigen bekeren nogal?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Miepie

Bericht door Miepie »

Johannes777 schreef:Geeft niet toch!!!

Gods zegen toegebeden Miep!!!!!

Even on-topic
Nee hoor, dank je. Maar ondanks dat ik geloof dat ze van harte gemeend zijn voegt het mjins inziens niets toe aan elke posting.
Klavier

Bericht door Klavier »

Bert Mulder schreef:Welkom terug, broeder Klavier
Dank, Bert, Het is maar een kleine bijdrage bij wijze van uitzondering.
Lees je dat, zoals ook de kanttekeningen aantonen, dus gelovig bidden, en conform Gods wil?
Ja, waarom niet? Wie zullen uiteindelijk de zoekers zijn? Immers die geloven, als vrucht van de verborgen werking van Gods Geest (Calvijn Inst. Boek III-1)
Maar let wel op: De heilsorde uitleggen is wat anders dan de heilsproclamatie aan dode zondaars. Dezelfde oproep waaraan de gelovigen gehoor geven is tevens het levendmakende Woord waar Gods Geest door werkt. Dat is het wonderlijke. Dat maakt Gods Woord tot een evangelie voor dode zondaars. Dat is waarom de reformatie haar hart heeft in de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze en niet van de vrome!
Bert Mulder
Contacteer:

Klavier schreef:
Bert Mulder schreef:Welkom terug, broeder Klavier
Dank, Bert, Het is maar een kleine bijdrage bij wijze van uitzondering.
Lees je dat, zoals ook de kanttekeningen aantonen, dus gelovig bidden, en conform Gods wil?
Ja, waarom niet? Wie zullen uiteindelijk de zoekers zijn? Immers die geloven, als vrucht van de verborgen werking van Gods Geest (Calvijn Inst. Boek III-1)
Maar let wel op: De heilsorde uitleggen is wat anders dan de heilsproclamatie aan dode zondaars. Dezelfde oproep waaraan de gelovigen gehoor geven is tevens het levendmakende Woord waar Gods Geest door werkt. Dat is het wonderlijke. Dat maakt Gods Woord tot een evangelie voor dode zondaars. Dat is waarom de reformatie haar hart heeft in de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze en niet van de vrome!
Dan zijn we het eens dus.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gian

Bericht door Gian »

Met Joh.777 ben ik het eens dat je als ongelovige niets aan Paulus brieven hebt, en behalve de Evangelieen niets met het NT kan.
Hooguit wat geschiedenis opdoen uit de Handelingen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
jvdg

Bericht door jvdg »

Miepie schreef:Wat erg dat er zomaar wordt gezegd dat de 'dwaling' van Johannes777 breder en dieper is. In zijn eerste stukje heeft hij het al over de doodstaat van de mens.

Wat is nu precies de 'dwaling' van deze forummer? Want dit geluid, om het maar zo te zeggen, hoor ik namelijk ook op de jongerenavonden van de SRA. Of luister ik nu verkeerd?

En heb ik het goed dat Erasmiaan de veerkleurigheid van de Heilige Geest ontkent door te zeggen dat dit bij hem niet is gebeurt? Als hij zegt dat Tiberius en Klavier wat hem betreft de antwoorden hebben, vraag ik me af of dat dan als voorwaarde wordt gezien: eerst verfoeien en mishagen in stof en as, dus eerst je zonden zien en dan naar de verlosser?
Weet jij van een andere volgorde?
Wat heb je aan een verlosser als je niet in de boeien zit?
Gian

Bericht door Gian »

Bert Mulder schreef: En, geachte Johannes, slaagt het je eigen bekeren nogal?
Bert, heeft de gelovige geen vrije wil om te gehoorzamen?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Miepie schreef:Wat erg dat er zomaar wordt gezegd dat de 'dwaling' van Johannes777 breder en dieper is. In zijn eerste stukje heeft hij het al over de doodstaat van de mens.

Wat is nu precies de 'dwaling' van deze forummer? Want dit geluid, om het maar zo te zeggen, hoor ik namelijk ook op de jongerenavonden van de SRA.
:( Helaas hoor je dat daar.
En heb ik het goed dat Erasmiaan de veerkleurigheid van de Heilige Geest ontkent door te zeggen dat dit bij hem niet is gebeurt? Als hij zegt dat Tiberius en Klavier wat hem betreft de antwoorden hebben, vraag ik me af of dat dan als voorwaarde wordt gezien: eerst verfoeien en mishagen in stof en as, dus eerst je zonden zien en dan naar de verlosser?
JvdG geeft wat mij betreft het antwoord.
Bert Mulder
Contacteer:

Gian schreef:
Bert Mulder schreef: En, geachte Johannes, slaagt het je eigen bekeren nogal?
Bert, heeft de gelovige geen vrije wil om te gehoorzamen?
Geachte Gian, dit was niet bedoeld als een criticisme, of vraag over de eeuwige staat van Johannes.

De ENIGE reden van die vraag is naar aanleiding van zijn posten, waar hij lijkt te zeggen in eigen kracht bezig te zijn. En in de gehele ordo salutis komen we nergens zonder Gods genade. Zij het levendmaking, bekering, rechtvaardigmaking, heiligmaking of verheerlijking.
memento

Bericht door memento »

De ENIGE reden van die vraag is naar aanleiding van zijn posten, waar hij lijkt te zeggen in eigen kracht bezig te zijn. En in de gehele ordo salutis komen we nergens zonder Gods genade. Zij het levendmaking, bekering, rechtvaardigmaking, heiligmaking of verheerlijking.
Zonder Johannes777 te willen verdedigen, wil ik je de volgende vraag stellen:

Wist jij, tijdens je bekering, bij welke stap van de ordo salutis je zat. Of, anders gezegt, wist je zoiezo dat God met je bezig was? Ik niet. En velen van Gods kinderen die ik gesproken heb ook niet. Het vereist een sterk geloof om te geloven dat God met jou bezig is. Iets wat 'nieuwelingen in de genade' vaak niet bezitten.

Wat ik wil zeggen is: De ordo salutis is een mooi, dogmatisch puntje, wat zeker zijn waarde kent, en waar theologen nog eeuwen lang discussiestof aan kunnen ontlenen. Alleen, het heeft geen enkele praktische waarde, dan achteraf!

Dus als een zondaar hard ijverig bezig is, schud dan niet meewarig het hoofd, als doorgewinterde gelovige die allang doorheeft dat bij genade niets van jezelf komt kijken, laat staan met ordo salutissen te smijten, maar bidt of God het wil hem/haar wil leren. Immers, zo hebben wij het, als we van genade weten, toch allemaal ooit ook eens zelf moeten ontdekken? Jezelf kwijtraken gaat toch vaak door een weg van bezig zijn en doodlopen heen..?
jvdg

Bericht door jvdg »

memento schreef:Wist jij, tijdens je bekering, bij welke stap van de ordo salutis je zat. Of, anders gezegt, wist je zoiezo dat God met je bezig was? Ik niet. En velen van Gods kinderen die ik gesproken heb ook niet. Het vereist een sterk geloof om te geloven dat God met jou bezig is. Iets wat 'nieuwelingen in de genade' vaak niet bezitten.
Wat je hier schrijft is zeker waar.
Maar omdat je die bekering niet kan "bezien" is datgene wat door J777 wordt aangehaald zo ontmoedigend voor diegene die in dat "proces" zitten.
Zodra er maar op enige wijze sprake is van "zelfwerkzaamheid" haakt zo'n onwillige en onmachtige af.

Het stoot de door jou genoemde "nieuwelingen in de genade" (zo het mogelijk ware) af.
Bert Mulder
Contacteer:

Geachte Memento, andere moderators:

Ik sta hier even heel verbaast....

Memento, is je reactie alleen op die ene post hier van mij op dit onderwerp, of heb je het hele onderwerp gelezen?

Dan zou je immers moeten weten dat we hier niet met iemand te doen hebben die ook maar enigszins de 3 formulieren van enigheid beweerd te ondertekenen.

Hoe hij dus hier van dit forum lid geworden is, kan alleen zijn door bedrog.

Zijn eigen woorden getuigen namelijk tegen hem:

Hij loochent de kinderdoop
Hij loochent de erfzonde
Verder lijkt het mij (correctie Johannes aub als ik het fout heb), dat hij de doodstaat van de mens loochend, in de mate in elk geval dat het mij lijkt dat hij zegt dat de mens, door eigen wil, nog iets goeds kan.

Dus vraag, alstublieft even onze vriend Johannes om verantwoording. Als het dan blijkt dat ik fout zit, graag mijn apologie hierop.

PS. Ik meen te weten dat dit nog steeds een REFOFORUM is. Niet een pelagiaans forum.
memento

Bericht door memento »

@Bert,

Ik heb niet het hele topic kunnen lezen. Ik las 'ordo salutis', en ik las de bekende discussie over 'zelf bezig zijn', en hoopte met mijn posting de bevindelijke nuance aan te brengen. Want hoe velen moeten er tijdens hun bekering niet achter komen dat hun grootste schuld en ellende is, dat zij het zélf willen doen, ipv genade leven. Diep in ons hart zijn we allemaal arminiaan, zélfs na ontvangen genade. We hebben immers steeds weer nodig om van genade te leren leven...
Bert Mulder
Contacteer:

memento schreef:@Bert,

Ik heb niet het hele topic kunnen lezen. Ik las 'ordo salutis', en ik las de bekende discussie over 'zelf bezig zijn', en hoopte met mijn posting de bevindelijke nuance aan te brengen. Want hoe velen moeten er tijdens hun bekering niet achter komen dat hun grootste schuld en ellende is, dat zij het zélf willen doen, ipv genade leven. Diep in ons hart zijn we allemaal arminiaan, zélfs na ontvangen genade. We hebben immers steeds weer nodig om van genade te leren leven...
Fine and dandy, geachte Memento, maar meen dat je hier toch wel even terug hoort te lezen, voordat je conclusies trekt...
memento

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:
memento schreef:@Bert,

Fine and dandy, geachte Memento, maar meen dat je hier toch wel even terug hoort te lezen, voordat je conclusies trekt...
Beste Bert,

Om te citeren wat je over J777 zegt:

Code: Selecteer alles

Hij loochent de kinderdoop
Hij loochent de erfzonde
Verder lijkt het mij (correctie Johannes aub als ik het fout heb), dat hij de doodstaat van de mens loochend, in de mate in elk geval dat het mij lijkt dat hij zegt dat de mens, door eigen wil, nog iets goeds kan.
Ik ken een voorbeeld van iemand die er vóór en gedeeltelijk tijdens zijn bekering ook zo over dacht. En die door de Geest geleidt hoe langer hoe meer de waarheid van die leerstukken persoonlijk heeft leren kennen. En, wees eerlijk, de doodstaat en erfschuld krijgen toch pas hun betekenis als we ertegen aan lopen, als het ónze schuld en zonde wordt?

Ja, je zou zelfs de vraag kunnen stellen in hoeverre iemand liegt, die met zijn mond de doodstaat vd mens, en de erfzonde, belijdt, maar er niet van wakker ligt!

Waarmee ik niet wil zeggen dat de belijdenis er niet toe doet, of dat J777 niet gevaarlijk bezig is. Alleen, laten we oppassen voor het vingertje. Wij waren voor onze bekering (als wij, door de genade Gods, daar deel aan mogen hebben) geen haar beter, ook niet als het gaat om de praktische verwerping van genoemde geloofsartikelen....
Plaats reactie