Bekeerd worden...

Marco

Re: Bekeerd worden...

Bericht door Marco »

Mijn probleem zit vooral hierin. Want dit is bij mij niet gebeurd. Heeft God nu gelogen?
1. Geloof je dat je puur zondig bent, van jezelf er op uit om God en je naaste te haten?
Dat betekent wel dat je je radicaal moet afwenden van je oude mens!
2. Geloof je dat je op grond van je geloof, om het offer van Christus vrijgesproken bent?
Besef wat dat Christus heeft gekost! Zou je nog willen zondigen, als je dat weet?

Of geloof je pas als je een teken ziet, hoort, of voelt?

Als je op de eerste 2 vragen volmondig 'ja' kunt antwoorden (een 'ja, maar ik vind het nog moeilijk' mag ook), dan ben je bevrijd van je zonden.

Probeer dan maar eens in je hoekje te blijven zitten...

edit: quote hersteld
Laatst gewijzigd door Marco op 17 mar 2008, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marco schreef:Het probleem dat sommigen hebben met de reactie van Johannes777 en met de voorgaande reacties van mijzelf ligt (vrees ik) daarin, dat men vergeet dat zondekennis van de Geest moet komen en daarna drempels opwerpt om te mogen geloven.
Dat probleem heb ik ook wel, maar in mindere mate.
Mijn primaire probleem ligt toch echt in de door hem gegeven opklimming. Waardoor we zelf tot een bekeerde toestand kunnen opklimmen en pas de laatste stappen een handje van Christus nodig hebben.
Zo is het dus niet.

Christus is een volkomen zaligmaker. Van hen die dit loochenen zegt de Catechismus: zij verloochenen met de daad den enigen Heiland Jezus, ofschoon zij met den mond in Hem roemen; want van tweeën één: óf Jezus moet geen volkomen Zaligmaker zijn, óf die dezen Zaligmaker met waar geloof aannemen, moeten alles in Hem hebben, dat tot hun zaligheid van node is.
Marco

Bericht door Marco »

Misschien een beetje hoe je het leest, en zo interessant is het ook niet echt om een reactie tot de letter uit te knijpen. Waar het mij in deze reactie om ging, waar ik herkenning in vond, is dat je voor de bekering niet moet wachten tot je een seintje krijgt, of totdat je ellendekennis volledig is.
Waar we het allemaal - hoop ik - mee eens zijn, is dat we het helemaal van Christus moeten hebben.

De vraag was alleen: hoe krijg je het?
Klavier

Bericht door Klavier »

Marco schreef:De vraag was alleen: hoe krijg je het?
Matth. 7:7,8
Miepie

Bericht door Miepie »

Wat erg dat er zomaar wordt gezegd dat de 'dwaling' van Johannes777 breder en dieper is. In zijn eerste stukje heeft hij het al over de doodstaat van de mens.

Wat is nu precies de 'dwaling' van deze forummer? Want dit geluid, om het maar zo te zeggen, hoor ik namelijk ook op de jongerenavonden van de SRA. Of luister ik nu verkeerd?

En heb ik het goed dat Erasmiaan de veerkleurigheid van de Heilige Geest ontkent door te zeggen dat dit bij hem niet is gebeurt? Als hij zegt dat Tiberius en Klavier wat hem betreft de antwoorden hebben, vraag ik me af of dat dan als voorwaarde wordt gezien: eerst verfoeien en mishagen in stof en as, dus eerst je zonden zien en dan naar de verlosser?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Klavier schreef:
Marco schreef:De vraag was alleen: hoe krijg je het?
Matth. 7:7,8
Welkom terug, broeder Klavier

Je hoeft heus niet te fluisteren

Lees je dat, zoals ook de kanttekeningen aantonen, dus gelovig bidden, en conform Gods wil?
6 Maar dat hij ze begere in geloof,23) niet twijfelende;24) want die twijfelt, is een baar der zee gelijk, die van den wind gedreven en op en nedergeworpen wordt.
7 Want die mens mene niet,25) dat hij iets ontvangen zal van den Heere.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marco schreef:
Mijn probleem zit vooral hierin. Want dit is bij mij niet gebeurd. Heeft God nu gelogen?
1. Geloof je dat je puur zondig bent, van jezelf er op uit om God en je naaste te haten?
Dat betekent wel dat je je radicaal moet afwenden van je oude mens!
2. Geloof je dat je op grond van je geloof, om het offer van Christus vrijgesproken bent?
Besef wat dat Christus heeft gekost! Zou je nog willen zondigen, als je dat weet?

Of geloof je pas als je een teken ziet, hoort, of voelt?

Als je op de eerste 2 vragen volmondig 'ja' kunt antwoorden (een 'ja, maar ik vind het nog moeilijk' mag ook), dan ben je bevrijd van je zonden.

Probeer dan maar eens in je hoekje te blijven zitten...

edit: quote hersteld
Iemand die waarlijk in zielennood is, heeft niet zo veel aan deze methode. Omdat hij niet 'werkt'. Want wat je in feite doet, is het werk van de Heilige Geest nabootsen en dan zeggen dat dit het is.
Maar de vruchten van de Geest, geloof, vrede, blijdschap, ontbreken.
Je zult tegenwerpen: ja, maar dat moet je geloven.
Mijn antwoord is dan: wie gelooft, heeft het. En die voelt het ook. Want een blijdschap die je niet voelt, een vrede die je jezelf aan moet praten, nee, dat is het echte niet.
Johannes777

Bericht door Johannes777 »

Nogmaals...

Als iemand geen gelovige in Christus Jezus is, dan zijn alleen de Evangelien in het Nieuwe Testament voor deze persoon bestemd. Als hij daarbij ook nog geen Israeliet is, (en dus een heiden) is ook het Oude Testament voor hem/haar geen nut.

Het probleem wat ik eigenlijk in vele van de reacties zie terugkeren is, dat men doet alsof men al bekeert is en gelovig, en met teksten smijd, die nog niet aan deze persoon besteed zijn. Verder nemen velen de oudvaders als voorbeeld, terwijl de Heere Jezus duidelijkt zegt: VOLG MIJ... Hij zegt niet: volg Luther, Calvijn, Bunyan, Spurgeon, Brakel, of wie dan ook....
Daarom nam ik ooit het besluit, na vele kantekeningen, reformaters te hebben gevolgd, om de Heere Jezus te volgen, precies zoals de Heere God het ons vertelt in Zijn Woord. Zijn Woord is van Genesis tot Openbaring en geen letter meer!

Als gelovige in Jezus Christus krijg je deel aan de beloften van Israel, en die zijn te lezen in het Oude Testament. In het Nieuwe Testament, krijg je vervolgens les, dmv de brieven van de apostelen.

Continu, zowel in het Oude als Nieuwe Testament, klinkt de boodschap: Bekeert u. Wel meer dan 300x staat dit in de bijbel.

Wij krijgen de opdracht dit te doen.

Nogmaals: bekeren is keren van de wet die tot de dood lijdt, naar de genade die tot het leven lijdt, en vragen om vergeving.

Gelooft dat God u vergeeft, door u te laten dopen en uw zonden af te laten wassen! En u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.

Tekenen die de gelovigen volgen zijn aldus Marcus:

Markus 16:16-18
16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.
17 En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken,
18 Slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.

Ik dank de Heere God door de bevestiging en genade die Hij mij iedere dag mildelijk schenkt!

God zegene u!

Johannes
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Johannes777 schreef:Nogmaals...

Als iemand geen gelovige in Christus Jezus is, dan zijn alleen de Evangelien in het Nieuwe Testament voor deze persoon bestemd. Als hij daarbij ook nog geen Israeliet is, (en dus een heiden) is ook het Oude Testament voor hem/haar geen nut.
Zonder verder inhoudelijk op je posting in te gaan , vraag ik me toch werkelijk af hoe je aan bovenstaande info komt.
Hoe menigmaal is toch het Oude Testament tot zegen geweest in het leven van de gelovigen.

Verder lijkt het me steeds meer duidelijk te worden in je postings dat je niets moet hebben van de gereformeerde leer, gelukkig ben je eerlijk genoeg omdat zelf te erkennen.
Maakt het voor ons iig een stuk duidelijker.

Toch wil ik je van harte opwekken om naast de Bijbel onze oudvaders te blijven onderzoeken, het is menigeen tot zegen geweest, en is het heden ten dage nog.
Ariene

Bericht door Ariene »

Johannes777 schreef:Nogmaals...

Hoe kunnen wij de rijkdom en kracht van het NT zien wanneer we het OT niet kennen???

Zoals ooit gezegd:
Het OT is de knop
In het NT komt deze knop uit tot een prachtige bloem!
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Johannes777

Goed lezen wat ik zeg:

Ik heb het hier duidelijk over een verschil tussen een gelovige en een ongelovige. Wel of niet kerkelijk zegt mij niet zoveel.

Nogmaals als iemand ongelovig is, dus niet Jezus Christus erkent als zijn/haar Verlosser en Zaligmaker, dan heeft hij/zij niets aan iets anders dan het Evangelie. Het Evangelie is altijd de start van het geloof in Jezus Christus. Niemand kan tot de Vader komen dan door de Zoon.

Verder ben ik absoluut wel een voorstander van de reformatie. Ik hou van onze reformatoren, maar ik kan alleen de Heere Jezus maar volgen als mijn voorbeeld in dit leven. Op het moment dat reformatoren hetzelfde leren als het Woord van God, dan pas kan ik hen navolgen, net zoals Paulus de gelovigen aanspoort met de volgende woorden: Weest mijn navolgers, zoals ik Christus navolg!

Gods zegen,

Johannes
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Johannes777 schreef:Op het moment dat reformatoren hetzelfde leren als het Woord van God, dan pas kan ik hen navolgen, net zoals Paulus de gelovigen aanspoort met de volgende woorden: Weest mijn navolgers, zoals ik Christus navolg!
Lijkt me vrij logisch.
Johannes777

Toevoeging:

Ik vind het vaag dat je als ongelovige wel dingen aanneemt van een reformator en niet van Jezus Christus, die ons zo duidelijk en makkelijk heeft uitgelegd, hoe het Koninkrijk van God te kunnen ontvangen....
Miepie

Bericht door Miepie »

Oei Johannes je vergeet je afscheidsgroet.
Johannes777

Geeft niet toch!!!

Gods zegen toegebeden Miep!!!!!
Plaats reactie