De gezonde kinderdoop

Johannes777

Re: De gezonde kinderdoop

Bericht door Johannes777 »

Even een reactie:

Dat onderdompel verhaal zie ik niet als erg relevant. Voor mijn part dompelen we voortaan kind en al in het water. Maar ik vind dat een beetje ongezond voor dat kleine grut
Zal ik je wat vertellen... ze deden vroeger niets anders, nadat ze het in 300 na chr. in hebben gesteld in de R.K. om maar zoveel mogelijk leden te krijgen, maar omdat er zoveel kinderen stierven, zijn ze maar overgegaan op de besprenkeling.

Verder zegt Petrus meer op de Pinksterdag. Bekeert u en laat u dopen, want voor wie is de belofte??
Belofte is voor u en uw kinderen, wordt bedoeld, voor je nageslacht. Verder wordt hier gedoeld op de belofte van de uitstorting van de Heilige Geest, zoals in Joel 2:28 geprofeteerd:
Joel 2:28 En daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochteren zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien;

Weet je wat daaraan vooraf gaat?
Handelingen 2:38
38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.
En dan pas volgt vers 39:
39 Want u komt de belofte toe (dit is dus het ontvangen van de gaven van de Geest, nadat je bekeert en gedoopt bent (in die volgorde)), en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.

Ten slotte, als Jezus zegt: laat af want alzo betaamt het ons alle gerechtigheid te vervullen, denk je dan werkelijk dat wij dat nog eens dunnetjes over moeten doen? Ik dacht het niet eigenlijk. Je kunt dit onmogelijk aangrijpen om volwassendoop te bepleiten. Daar zijn nog wel betere argumenten voor.

De Heere Jezus was allang in het verbond en ook nog eens 100% God en Johannes was ook in het verbond, want ook hij was besneden (Luk2:59) en toch moesten ze gedoopt worden...
Weet je waarom: de doop is een afwassing van zonden en een teken van een rein geweten voor God (1 Pet:3:21) Nogmaals een baby heeft geen geweten.

Lees het Woord van God!

Gods zegen,

Johannes
Ariene

Bericht door Ariene »

Johannes777 schreef:Bert Mulder: de tekst graag???

Gods zegen,

Johannes
Johannes,
Geloof jij nu werkelijk dat jij zonder zonden geboren ben?

Wat is dat dan een enorme verantwoording voor je ouders geweest zeg!
Zij moesten met hun zwarte vingers een wit blaadje aanpakken...
Hebben zij het blanke blaadje vervuild?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Johannes777

Ik heb pas gezondigd, toen ik voor het eerst de wet van God overtreden heb. Geen seconde eerder. Ik ben het wel met u eens dat we allen in een met zonden overladen wereld terecht komen, en dat ons vlees uitgaat naar de zonde. Maar een mens heeft geen erfzonde. Citeer mij maar de tekst uit het woord van God, dat ik als zondaar geboren wordt. Pas als God woord dat spreekt, zal ik overtuigd zijn.

Gods zegen!

Johannes
Ariene

Bericht door Ariene »

Johannes777 schreef:Ik heb pas gezondigd, toen ik voor het eerst de wet van God overtreden heb. Geen seconde eerder. Ik ben het wel met u eens dat we allen in een met zonden overladen wereld terecht komen, en dat ons vlees uitgaat naar de zonde. Maar een mens heeft geen erfzonde. Citeer mij maar de tekst uit het woord van God, dat ik als zondaar geboren wordt. Pas als God woord dat spreekt, zal ik overtuigd zijn.

Gods zegen!

Johannes
Wanneer overtrad je voor het eerst de wet en hoe kwam dat dan?
Ariene

Bericht door Ariene »

Johannes777 schreef:Ik heb pas gezondigd, toen ik voor het eerst de wet van God overtreden heb. Geen seconde eerder. Ik ben het wel met u eens dat we allen in een met zonden overladen wereld terecht komen, en dat ons vlees uitgaat naar de zonde. Maar een mens heeft geen erfzonde. Citeer mij maar de tekst uit het woord van God, dat ik als zondaar geboren wordt. Pas als God woord dat spreekt, zal ik overtuigd zijn.

Gods zegen!

Johannes
het ligt er maar net aan hoe je een tekst wil lezen.

Als ik lees dat door één mens de zonde in de wereld is gekomen.
zegt dat voor mij dat die zonden ook al opgesloten lagen in mijn hart.

Dat weet ik zo zeker omdat ik nooit moeite heb gehad om stout te zijn.
Dat was mijn zondige natuur die in mij was.

Ik zie dat ook al snel terug in mijn eigen kinderen, die ik moet leren wat goed is.

Maar het meeste bewijs is de confrontatie met mezelf.
Net zo als Paulus schrijft: Het kwade wat ik niet wil doe ik, en het goede wat ik wil dat doe ik niet.

Hoe komt dit? Omdat de zonde in mij geworteld zit en die wortel zal er pas volledig uitgerukt worden op de dag van de Wederkomst!

Dan zal ik eindelijk zonder zonden zijn!
Johannes777

Toen ik bijvoorbeeld ongehoorzaam was aan mijn ouders, misschien op 2 jarige leeftijd ofzo. Dit kwam omdat ik in een zondige natuur, zonder Gods geest in mij, op aarde werd gezet.

Nu, omdat ik mag weten wedergeboren te zijn, en daardoor Gods Geest te hebben ontvangen, is het mogelijk te strijden tegen de zonden.

Nog steeds val ik in de zonde, maar dat komt omdat ik nog steeds leef in een kapotte wereld en last heb van mijn oude vlees, dat nog niet verheerlijkt is. Rijkhalzend zie ik dan ook uit om eenmaal met een verheerlijkt lichaam de Heere God groot te kunnen maken.

Gods zegen,

Johannes
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Die uitleg was niet eens nodig, Ariene. Die ene vraag was al veelzeggend genoeg...
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Gods zegen!

Johannes
Ps. 51:7 Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

freek schreef:
Wilma van den Berg schreef:
Gabrielle schreef:Dat klinkt allemaal heel goed, maar toch blijf ik haken bij het dankgebed.

Daar staat toch echt heeeeel duidelijk dat de gedoopte kinderen , de zonden vergeven zijn, en dat ze door de Heilige Geest tot lidmaten en tot kinderen aangenomen zijn. Tenminste dat lees ik. Ik weet niet hoe je dit wilt ombuigen.
Dit heeft alles te maken met de geschiedenis van de kerk en de tijd waarin het geschreven is...
vb.: A. Kuijper, Voetsius etc.
Ik ben nu wel een beetje in staat om heel hard in de lach te schieten. Kuyper en Voetsius waren toch echt van een héél andere tijd! :humhihi Maar vooruit, 'k neem je het niet kwalijk hoor Wilma. Je kunt ook niet alles weten :)
Je kunt zeker niet alles weten, al is deze zin totaal niet ter sprake (niet uit verdediging maar wel zodat we elkaar goed begrijpen). Ik zeg niet dat de genoemde personen in die tijd leven maar wel dat deze mensen in hun tijd de dingen ook anders beschreven dan dat wij dat nu doen.
En, de opstellers van het formulier hebben zeker de omstandigheden van die tijd meegenomen in hun formulier, daar ben ik heel zeker van. De bestrijdingen in en buiten de kerk zijn aan de kaak gesteld.
(hopelijk begrijpen wel elkaar nu wel goed :) )
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Ariene

Bericht door Ariene »

Johannes777 schreef:Toen ik bijvoorbeeld ongehoorzaam was aan mijn ouders, misschien op 2 jarige leeftijd ofzo. Dit kwam omdat ik in een zondige natuur, zonder Gods geest in mij, op aarde werd gezet.

Nu, omdat ik mag weten wedergeboren te zijn, en daardoor Gods Geest te hebben ontvangen, is het mogelijk te strijden tegen de zonden.

Nog steeds val ik in de zonde, maar dat komt omdat ik nog steeds leef in een kapotte wereld en last heb van mijn oude vlees, dat nog niet verheerlijkt is. Rijkhalzend zie ik dan ook uit om eenmaal met een verheerlijkt lichaam de Heere God groot te kunnen maken.

Gods zegen,

Johannes
Dus eigenlijk kan jij er niets aan doen, maar komt het door de rest wat er eigenlijk ook niets aan kan doen???
Bert Mulder
Contacteer:

Gods zegen!

Johannes
En ook Rom. 5:
12 Daarom, gelijk door28) een mens29) de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen30) gezondigd hebben.31)
13 Want tot de wet32) was de zonde in de wereld;33) maar de zonde wordt niet toegerekend,34) als er geen wet is.35)
14 Maar de dood36) heeft geheerst van Adam tot Mozes toe, ook over degenen, die niet gezondigd hadden37) in de gelijkheid der overtreding van Adam, welke een voorbeeld is38) Desgenen,39) Die komen zou.
15 Doch niet, gelijk de misdaad,40) alzo is ook de genadegift,41) want indien, door de misdaad van een, velen gestorven zijn,42) zo is veel meer de genade Gods,43) en de gave door de genade,44) die daar is van een mens Jezus Christus, overvloedig geweest45) over velen.46)
16 En niet, gelijk de schuld was door den een,47) die gezondigd heeft, alzo is de gift; want de schuld is wel uit een48) misdaad tot verdoemenis,49) maar de genadegift is uit vele misdaden50) tot rechtvaardigmaking.
17 Want indien door de misdaad van een de dood geheerst heeft door dien enen,51) veel meer zullen degenen, die den overvloed der genade en der gave der rechtvaardigheid ontvangen,52) in het leven heersen53) door dien Enen, namelijk Jezus Christus.
18 Zo dan, gelijk door een misdaad de schuld gekomen is over alle mensen56) tot verdoemenis;54) alzo ook door een rechtvaardigheid55) komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens.
19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid57) van dien enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Enen velen tot rechtvaardigen gesteld worden.
20 Maar de wet58) is bovendien ingekomen,59) opdat de misdaad te meerder worde;60) en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest;61)
21 Opdat, gelijk de zonde geheerst heeft62) tot den dood,63) alzo ook de genade zou heersen64) door rechtvaardigheid65) tot het eeuwige leven,66) door Jezus Christus onzen Heere.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Johannes777

Bert Mulder,

Ik begrijp die tekst, maar lees nou goed.

In zonde geboren en ontvangen... daar wordt mee bedoeld, in een zondige staat, maar ik had zelf persoonlijk nog niet de wet van God overtreden... sterker nog... ik kan de wet pas overtreden, wanneer ik weet dat er een wet is.... Als baby weet je dat echt niet hoor!!!

En nog steeds houd ik eraan vast: een iegelijk is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.. ik kan niet kiezen voor mijn kinderen.

En mijn kinderen dopen, betekent dat ik ze plaats onder de wet, en de wet is van het oude verbond.... wat lijdt tot de dood.

Gods zegen,

Johan
Bert Mulder
Contacteer:

Johannes777 schreef:Bert Mulder,

Ik begrijp die tekst, maar lees nou goed.

In zonde geboren en ontvangen... daar wordt mee bedoeld, in een zondige staat, maar ik had zelf persoonlijk nog niet de wet van God overtreden... sterker nog... ik kan de wet pas overtreden, wanneer ik weet dat er een wet is.... Als baby weet je dat echt niet hoor!!!

En nog steeds houd ik eraan vast: een iegelijk is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.. ik kan niet kiezen voor mijn kinderen.

En mijn kinderen dopen, betekent dat ik ze plaats onder de wet, en de wet is van het oude verbond.... wat lijdt tot de dood.

Gods zegen,

Johan
En waar je basis voor deze loochening van de erfzonde?
Ariene

Bericht door Ariene »

Johannes is vertrokken....

ik hoop dat hij nog terugkomt om de nog openstaande vragen te beantwoorden.
jvdg

Bericht door jvdg »

[quote="Johannes777"]Het verhaal achter de kinderdoop vind ik echter wel mooi. Het is natuurlijk fantastisch dat ouders de wens hebben om hun kind onder het verbond te brengen, maar uiteindelijk is ieder mens voor zijn eigen daden verantwoordelijk, en dus zal ieder mens persoonlijk de keuze moeten maken om gered te willen worden door de Heere Jezus. [/quote]

In dat geval ga ik voor eeuwig verloren.
Klinkt cru, maar is bijbels.
Alleen al de door scribent geloochende erfzonde maakt mij onwillig die keuze te maken.
Plaats reactie