Ja.jvdg schreef:
Dus, Bert, niet gelovige ouders, noem het onbekeerde ouders, mogen hun kind niet (laten) dopen, en dienen gecensureerd te worden?
Alleen de gedachte al, dat men de Heere een eed zweert, wetende mijnedig te zijn....
Ja.jvdg schreef:
Dus, Bert, niet gelovige ouders, noem het onbekeerde ouders, mogen hun kind niet (laten) dopen, en dienen gecensureerd te worden?
Is en blijft moeilijk.Bert Mulder schreef:Ja.jvdg schreef:
Dus, Bert, niet gelovige ouders, noem het onbekeerde ouders, mogen hun kind niet (laten) dopen, en dienen gecensureerd te worden?
Alleen de gedachte al, dat men de Heere een eed zweert, wetende mijnedig te zijn....
In dat geval vrees ik dat op grond van deze stellingname in onze reformatorische kerken er nog maar heel weinig kinderen kunnen worden gedoopt.Bert Mulder schreef:Ja.jvdg schreef:
Dus, Bert, niet gelovige ouders, noem het onbekeerde ouders, mogen hun kind niet (laten) dopen, en dienen gecensureerd te worden?
Alleen de gedachte al, dat men de Heere een eed zweert, wetende mijnedig te zijn....
En in feite pleit je voor een kerk waarin alleen maar ware gelovigen lid kunnen zijn.jvdg schreef:In dat geval vrees ik dat op grond van deze stellingname in onze reformatorische kerken er nog maar heel weinig kinderen kunnen worden gedoopt.Bert Mulder schreef:Ja.jvdg schreef:
Dus, Bert, niet gelovige ouders, noem het onbekeerde ouders, mogen hun kind niet (laten) dopen, en dienen gecensureerd te worden?
Alleen de gedachte al, dat men de Heere een eed zweert, wetende mijnedig te zijn....
Ja, en misschien gaan we er dán pas een keer last van krijgen.jvdg schreef:In dat geval vrees ik dat op grond van deze stellingname in onze reformatorische kerken er nog maar heel weinig kinderen kunnen worden gedoopt.Bert Mulder schreef:Ja.jvdg schreef:
Dus, Bert, niet gelovige ouders, noem het onbekeerde ouders, mogen hun kind niet (laten) dopen, en dienen gecensureerd te worden?
Alleen de gedachte al, dat men de Heere een eed zweert, wetende mijnedig te zijn....
jvdg schreef:En in feite pleit je voor een kerk waarin alleen maar ware gelovigen lid kunnen zijn.jvdg schreef:In dat geval vrees ik dat op grond van deze stellingname in onze reformatorische kerken er nog maar heel weinig kinderen kunnen worden gedoopt.Bert Mulder schreef:Ja.jvdg schreef:
Dus, Bert, niet gelovige ouders, noem het onbekeerde ouders, mogen hun kind niet (laten) dopen, en dienen gecensureerd te worden?
Alleen de gedachte al, dat men de Heere een eed zweert, wetende mijnedig te zijn....
De niet ware-gelovigen zijn immers gecensureerd.
Onderhoudende de DL, heb je dat toch fout. Want wij zijn geen hartenkenners, dus moeten we, in navolging van het vetgedrukte hierboven uit de DL, het beste oordelen van degenen die belijden te geloven, en een christelijk leven leiden. Van de harten des mensen moet men, kerkeraad en medeleden, afblijven!3/4-15. Deze genade is God aan niemand schuldig; want wat zou Hij schuldig zijn dengenen, die Hem niets eerst geven kan, opdat het hem vergolden worde? Ja, wat zou God dien schuldig zijn, die van zichzelven niet anders heeft dan zonde en leugen? Diegene dan, die deze genade ontvangt, die is Gode alleen daarvoor eeuwige dankbaarheid schuldig, en dankt Hem ook daarvoor; diegene, die deze genade niet ontvangt, die acht ook deze geestelijke dingen gans niet en behaagt zichzelven in het zijne; of, zorgeloos zijnde, roemt hij ijdellijk dat hij heeft hetgeen hij niet heeft. Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend. En wat aangaat anderen, die nog niet geroepen zijn, voor dezulken moet men God bidden, Die de dingen die niet zijn, roept alsof zij waren; en wij moeten ons geenszins tegenover hen verhovaardigen, alsof wij onszelven uitgezonderd hadden.
Het probleem is gewoon dat velen het volstrekt normaal vinden dat kerkmensen glashard zeggen onbekeerd en dus ongelovig te zijn. Wat de DL inderdaad zeggen: van hen die met de mond belijden dat ze in CHristus geloven, moeten we het beste denken. We moeten dat dus gewoon 'overnemen' en niet laten overzomeren en overwinteren, of hoe dat ook moge heten. Als je dat niet wil, krijg je halfslachtige toestanden als wél belijdenis doen maar geen geloof hebben en niet aan het avondmaal gaan, wel dopen door ongelovige ouders etc.Bert Mulder schreef:jvdg schreef:En in feite pleit je voor een kerk waarin alleen maar ware gelovigen lid kunnen zijn.jvdg schreef:In dat geval vrees ik dat op grond van deze stellingname in onze reformatorische kerken er nog maar heel weinig kinderen kunnen worden gedoopt.Bert Mulder schreef: Ja.
Alleen de gedachte al, dat men de Heere een eed zweert, wetende mijnedig te zijn....
De niet ware-gelovigen zijn immers gecensureerd.Onderhoudende de DL, heb je dat toch fout. Want wij zijn geen hartenkenners, dus moeten we, in navolging van het vetgedrukte hierboven uit de DL, het beste oordelen van degenen die belijden te geloven, en een christelijk leven leiden. Van de harten des mensen moet men, kerkeraad en medeleden, afblijven!3/4-15. Deze genade is God aan niemand schuldig; want wat zou Hij schuldig zijn dengenen, die Hem niets eerst geven kan, opdat het hem vergolden worde? Ja, wat zou God dien schuldig zijn, die van zichzelven niet anders heeft dan zonde en leugen? Diegene dan, die deze genade ontvangt, die is Gode alleen daarvoor eeuwige dankbaarheid schuldig, en dankt Hem ook daarvoor; diegene, die deze genade niet ontvangt, die acht ook deze geestelijke dingen gans niet en behaagt zichzelven in het zijne; of, zorgeloos zijnde, roemt hij ijdellijk dat hij heeft hetgeen hij niet heeft. Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend. En wat aangaat anderen, die nog niet geroepen zijn, voor dezulken moet men God bidden, Die de dingen die niet zijn, roept alsof zij waren; en wij moeten ons geenszins tegenover hen verhovaardigen, alsof wij onszelven uitgezonderd hadden.
Helaas, Gian, is wel zo vaak de conclusie, zogauw iemand onder censuur staat, men maar liever het lidmaatschap op zegt. Verder, zoals ik zei, moeten we van het hart afblijven. Maar als men openlijk belijd geen kennis aan Hem te hebben, en daar gerust in voortgaan...
Maar Refo, aan wie doet God die beloften? Aan de kinderen van de gemeente of aan de kinderen van de gelovigen?refo schreef:Uh-oh. Wat Bert daar allemaal verkondigt is waar het uiteindelijk op uitdraait als je de doop onderschat.
Beste mensen, het gáát helemaal niet over het geloof van de ouders. Het gaat over de beloften van God in de doop. Zoals een geboren Israeliet 'Kind van God' was zo is een kind van de gemeente ook een kind van God. Daar gaat één van de doopvragen ook over. Of we niet vinden dat ze als kinderen der gemeente behoren gedootp te wezen.
Al offerden de ouders hun kind aan de Moloch (Ezechiël) dan nóg zegt God: je offert Míjn kinderen.
Dat weten, zie je toch ook door het feit dat vele in de bevindelijke kerken niet deel nemen aan het avondmaal.uitgeworpen schreef:Ik ben heel benieuwd hoe jullie in het pastoraat omgaan met mensen waarvan je weet dat ze nog niet tot geloof zijn gekomen zijn en toch hun kindje willen laten dopen.Bert Mulder schreef:Ik kan dat stuk echt waarderen, geachte vriend. Is het niet echt schrikwekkend dat ongelovigen die eed op hun lippen nemen, als ze hun kinderen ten doop houden?
Want op die eed kan alleen uit het geloof ja gezegd worden.
refo schreef:Uh-oh. Wat Bert daar allemaal verkondigt is waar het uiteindelijk op uitdraait als je de doop onderschat.
Beste mensen, het gáát helemaal niet over het geloof van de ouders. Het gaat over de beloften van God in de doop. Zoals een geboren Israeliet 'Kind van God' was zo is een kind van de gemeente ook een kind van God. Daar gaat één van de doopvragen ook over. Of we niet vinden dat ze als kinderen der gemeente behoren gedootp te wezen.
Al offerden de ouders hun kind aan de Moloch (Ezechiël) dan nóg zegt God: je offert Míjn kinderen.
Niet alle verbondskinderen worden zalig. Zelfs het meerderdeel niet zoals we hierboven vinden. Er zijn tweeërlei kinderen des verbonds. Hoewel de belofte tot álle kinderen des verbonds komt, zal toch het door de Geest gewerkte geloof (d.i. de omhelzing van de beloften) alleen onderscheid maken tussen de ware kinderen Gods en zij die het alleen in naam zijn.Paulus in 1 Korinthe 10 schreef:1. En ik wil niet, broeder, dat gij onwetende zijt dat onze vaders allen onder de wolk waren, en allen door de zee doorgegaan zijn, 2 en allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee, 3 en allen dezelfde geestelijke spijze gegeten hebben, 4 en allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots die volgde; en de steenrots was Christus.
5 Maar in het meerderdeel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ternedergeslagen.
dus alle gedoopte kinderen zijn zalig ? Dat staat er wel.refo schreef:Schrikken? Waarvan? Die dwaling van de dopersen kennen we wel.
Eerst bekering dan doop is precies wat het (kinder)doopsformulier zegt. Buiten hun weten de verdoemenis deelachtig. Daarom buiten hun weten (alzo) ook weder in Christus tot genade aangenomen.