Tiberius schreef:Gravo, het gaat er niet om wat jij vindt, voelt, leuk vind, je prettig bij voelt, etc.
Maar wat de Bijbel zegt. En die zegt tegen gewone mensen in een bevindelijke gereformeerde omgeving: Tenzij dat een mens wederom geboren wordt, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
Beste Tiberius,
Het gaat er uiteindelijk wel degelijk om wat ik vind. Ik vind sommige dingen namelijk, omdat ik het in de Bijbel vind! En dat geldt ook voor jou. Jij vindt ook van alles en ook, hoop ik, omdat je het in de Bijbel vindt. We kunnen niet met elkaar spreken, wanneer we vooraf moeten gaan zeggen, dat het er niet om gaat wat we vinden!
Jij vindt, dat de begrippen waar ik het in mijn posting over had (wedergeboorte, bekering, heiligmaking, rechtvaardigmaking enz.) een rechtstreekse en juiste vertaling zijn van de bijbelse gegevens. Let wel, het gaat er mij nu om te zeggen, dat
jij dat vindt! het is je goed recht, maar bedenk, dat wat jij vindt ook een interpretatie is van dezelfde bijbelse gegevens.
Ik vind iets anders. Ik vind, dat de genoemde begrippen sterk verwant zijn met een bepaald tijdvak in kerkgenschiedenis en christendom. Het is een scholastische benadering, waarin deze begrippen statisch worden toegepast, zelfs zodanif dat ze met terugwerkende kracht nog op alle bijbelse figuren en alle gelovigen van het oude en het nieuwe verbond worden toegepast. In het kort: het taalveld van de 17e - 18e eeuw wordt geldig verklaart voor alle eeuwen daarvoor en daarna. Daar verzet ik mij tegen. De Bijbel gebruikt weinig van dit soort vaststaande begrippen. En de enkele keer, dat er nadrukkelijk een begrip gemunt wordt (b. het geloof bij Paulus) krijgt het wel direkt een hele actieve, dynamische lading (lees Handelingen).
Kortom, ik vind de manier waarop in bevindelijke kring gedacht en beleefd wordt te veel vast zitten aan schablonen en patronen. Zo lijken de geestelijke zaken gebonden te worden. En dat is niet in lijn met het bijbelse getuigenis. Waar de Geest is, is vrijheid.
Dat vind ik, ik vind het in de Bijbel en daarom gaat het mij ook hierom.
Dat geldt toch ook voor jouw opvatting?
Maar zeg me, wanneer jouw opvatting dan zo tijdloos is en zo bijbels, waarom ligt de bekering" en "de wedergeboorte" in praktische zin dan zo moelijk in je eigen achterban?"
Is het niet, omdat de gehanteerde begrippen de bijbelse boodschap te weinig weten te actualiseren en er daardoor praktisch niets terecht komt van de theorie?
gravo