Boeken : Rome & paus als antichrist

mayflower

Re: Boeken : Rome & paus als antichrist

Bericht door mayflower »

Bert Mulder schreef:
Mister schreef:Van Rev. Hoeksema... :OO3
'Gelovigen en hun zaad' wel.

'Verbond van God en kinderen der gelovigen' is van Prof. David Engelsma
Die had ik ook in het engels gelezen.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

mayflower schreef:

Beste Bert, het was alleen als humor bedoelt omdat ik weet hoe de meeste over het baptisme denken. Herman Hoeksema behoord voor mij tot een van beste theologen (heb bijna al zijn boeken) samen met John Gill, Abraham Booth, Calvijn & Francis Turretin. Ik dacht voor 2 jaar overtuigd te zijn geweest van de zuigelingen besprenkeling, en heb behoorlijk wat boeken gelezen mn. Engelsma, Hodge en vele anderen, maar ondanks mijn verbondenheid met de gereformeerde theologie, geloof ik echt dat men hier in dwaald en dat de zuigelingen besprekeling uberhaub geen doop is, en ben een overtuigde strict-credo-baptist-close communionist. Ik zal er verder niet over uitwijden omdat dat deze topic hier niet overgaat, en men al zo vaak over heeft gediscuseerd.
Ik weet het broeder, en ook daarom ben ik er niet echt op ingegaan.

Maar hoop en bid toch dat je nog eens tot een ruimere kennis van de Waarheid mag komen, en dat we het hierin ook eens mogen zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gian

Bericht door Gian »

Bert Mulder schreef: Maar hoop en bid toch dat je nog eens tot een ruimere kennis van de Waarheid mag komen, en dat we het hierin ook eens mogen zijn.

Oftewel; Ik heb meer licht dan Mayflower.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Bert Mulder
Contacteer:

Gian schreef:
Oftewel; Ik heb meer licht dan Mayflower.
menen we dat niet allemaal?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Rens

Bericht door Rens »

[citaat]Marnix,

Dit is zo'n posting waarvan ik het ongelofelijk vind dat dit op een Refoforum mogelijk is.[/citaat]

Wat Marnix als zijn mening schreef mag dus pertinent NIET hiet gezegd worden...........

[citaat]Hier Ds. Hoeksema over Openbaring 17: (in het engels, sorry)

http://www.spindleworks.com/library/hoe ... hold40.htm

Hier stelt Ds. Hoeksema dat, in plaats van enkel Rome, dat de hoer de valse kerk in haar geheel voorstelt. Daar kan ik niet mee twisten, maar in elk geval is iets wat zich kerk noemt, en zich niet berouwd over haar dwalingen, maar zich boven Christus en de Schrift stelt, zoals Rome, een voorbeeld van de valse kerk, en dus de hoer van Openbaring 17.[/citaat]

maar dit mag dus wél hier geschreven worden............

als dit dus allemaal maar kan, dan acht men zichzelf uitnemender dan de ánder.........over hoogmoed gesproken!

als men zó blijft trappen, spugen en kotsen op andersgelovigen binnen en buiten de Pr.Chr.kerken wat valt er nog te zoeken hier?
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Rens, waar ben je mee bezig?

Je mag toch verwachten dat op een Refoforum de RK Kerk als een valse kerk betiteld wordt en dat Remonstrantse ideeën worden afgewezen?

Dat betekent nog niet dat we trappen of spugen op een ander, verre van dat.
Dat heb ik ook werkelijk niet gedaan richting Marnix (want het eerste citaat dat je gaf was van mij).

Zonderling
Rens

Bericht door Rens »

Zonderling schreef:Rens, waar ben je mee bezig?

Je mag toch verwachten dat op een Refoforum de RK Kerk als een valse kerk betiteld wordt en dat Remonstrantse ideeën worden afgewezen?

Dat heb ik ook werkelijk niet gedaan richting Marnix (want het eerste citaat dat je gaf was van mij).

Zonderling
Argumenten tegenover argumenten is iets geheel ánders dan wat er nu gebeurd.....weet iemand de kernwaarden en kernbegrippen uit eigen beleving van binnenuit de GKv of de Rk? Zo niet, dan moet men niet van leer trekken tegen méningen (dus géén aanvallen) vanuit GKv-optiek of snoeiharde aanvallen ondernemen jegens een hele kerk cq instituut, als men niet uit eigen beleving die kerk van binnenuit kent. En al helemaal niet zich beroepen op één of meer boeken die door ánderen, met sterk gekleurde beglazing, is geschreven, zonder dat men persóónlijk kennis heeft van leer en leven van een kerk waartegen men zich teweer stelt.

Laat staan dat men normen van fatsoen met voeten treedt door via inlegkunde de term "hoer van Balylon" op een hele kerk te plakken, alleen om de eigen aversie te bevredigen.

Dat ook ik het niet eens ben met een flink aantal zaken zoals die zich in de Rk voordeden en voordoen, dat is van een geheel ándere orde. Het geeft mij niet het recht om ongenuanceerd en als een dolle olifant door een glazen kast met Ming-porcelein te daveren............
Moderatorbericht:
Bert Mulder
Contacteer:

Rens schreef:
Zonderling schreef:Rens, waar ben je mee bezig?

Zonderling
Argumenten tegenover argumenten is iets geheel ánders dan wat er nu gebeurd.....weet iemand de kernwaarden en kernbegrippen uit eigen beleving van binnenuit de GKv of de Rk? Zo niet, dan moet men niet van leer trekken tegen méningen (dus géén aanvallen) vanuit GKv-optiek of snoeiharde aanvallen ondernemen jegens een hele kerk cq instituut, als men niet uit eigen beleving die kerk van binnenuit kent. En al helemaal niet zich beroepen op één of meer boeken die door ánderen, met sterk gekleurde beglazing, is geschreven, zonder dat men persóónlijk kennis heeft van leer en leven van een kerk waartegen men zich teweer stelt.

Laat staan dat men normen van fatsoen met voeten treedt door via inlegkunde de term "hoer van Balylon" op een hele kerk te plakken, alleen om de eigen aversie te bevredigen.

Dat ook ik het niet eens ben met een flink aantal zaken zoals die zich in de Rk voordeden en voordoen, dat is van een geheel ándere orde. Het geeft mij niet het recht om ongenuanceerd en als een dolle olifant door een glazen kast met Ming-porcelein te daveren............
OK Rens, wil je ons dan Alstublieft uitleggen waar al die rivieren bloed vandaan komen. Was dat omdat mensen niet al te voorzichtig waren met scheren, of waren er andere redenen?

Over de geschiedenisboeken gesproken, de boeken die ik lees, en ook gelezen heb, geven citaten van historici van beide kanten van de strijd. Wel eens van Strada gehoord, bijvoorbeeld? Of was dat een roomse leugenaar soms?

Maar ik wacht tot jij me de juiste toedracht verteld...
Rens

Bericht door Rens »

Om geen olie op het vuur te gooien:

aan beide zijden van de scheidslijn zijn in het verleden gruwelijkheden begaan, dat ten eerste. Verder waren er dermate misstanden ontstaan binnen de Rk (o.a. de vermeninging van wereldse en religieuze macht bij één persoon, de gruwel van de aflaten, het afhouden van de gelovigen van de Schriften, de verering van het hoofd van de Rk i.c. de Paus als was hij Christus in eigen persoon, de Apostolische opvolging, de Inqiusitie, kortom we kunnen de rij gruwelen en misstanden met zeer vele voorbeelden uitbreiden).

Maar we moeten niet vergeten dat vele zaken zich in het verléden hebben afgespeeld. Dat zich heden ten dage nu weer enkele bedenkelijke trekjes tevoorschijn komen zoals de aflaten, de steeds verder om zich heen grijpende Mariadevotie, pelgrimages naar de talloze bedevaartsoorden, neemt niet weg dat óók de Rk zich baseerd op de Ene Drieëne God, Vader, Zoon en Heilige Geest, en dat alleen van de Heere genade af te smeken is, en van Hem gerechtigheid zal geschieden op aarde.

Het is echter meer dan in de ger,gezindte een socialer leergezag dat verkondigd wordt.

Ik blijf niet hangen in de blik op het verleden, maar blijf naar de toekomst kijken, in de overtuiging dat de Heere Zijn kerk bestuurd. Laten wij, als stof zijnde, ons dan niet laten verleiden tot vuilspuiterij tegenover medechristenen, als je tenminste ook overtuigd bent dat de Heere Zijn kerk leidt, en niet de Paus of wie ook, ook al handelt die naar een schijnbaar eigen vrije wil....
Moderatorbericht:
Bert Mulder
Contacteer:

Rens schreef:Om geen olie op het vuur te gooien:

aan beide zijden van de scheidslijn zijn in het verleden gruwelijkheden begaan, dat ten eerste. Verder waren er dermate misstanden ontstaan binnen de Rk (o.a. de vermeninging van wereldse en religieuze macht bij één persoon, de gruwel van de aflaten, het afhouden van de gelovigen van de Schriften, de verering van het hoofd van de Rk i.c. de Paus als was hij Christus in eigen persoon, de Apostolische opvolging, de Inqiusitie, kortom we kunnen de rij gruwelen en misstanden met zeer vele voorbeelden uitbreiden).

Maar we moeten niet vergeten dat vele zaken zich in het verléden hebben afgespeeld. Dat zich heden ten dage nu weer enkele bedenkelijke trekjes tevoorschijn komen zoals de aflaten, de steeds verder om zich heen grijpende Mariadevotie, pelgrimages naar de talloze bedevaartsoorden, neemt niet weg dat óók de Rk zich baseerd op de Ene Drieëne God, Vader, Zoon en Heilige Geest, en dat alleen van de Heere genade af te smeken is, en van Hem gerechtigheid zal geschieden op aarde.

Het is echter meer dan in de ger,gezindte een socialer leergezag dat verkondigd wordt.

Ik blijf niet hangen in de blik op het verleden, maar blijf naar de toekomst kijken, in de overtuiging dat de Heere Zijn kerk bestuurd. Laten wij, als stof zijnde, ons dan niet laten verleiden tot vuilspuiterij tegenover medechristenen, als je tenminste ook overtuigd bent dat de Heere Zijn kerk leidt, en niet de Paus of wie ook, ook al handelt die naar een schijnbaar eigen vrije wil....
Nu Rens, dat is een heel goed voorbeeld van hoe veel te zeggen, en niks te antwoorden.

Noem eens 1 gruwel van de kant van de gereformeerde kerken in Europa, dat vergeleken kan worden met iets van de vervolgingen van Rome.

1 voorbeeld vraag ik je
Rens

Bericht door Rens »

Bert Mulder schreef:
1 voorbeeld vraag ik je
de martelaren van Gorkum................door de protestanten in een schuur bijeengedreven, en die schuur vervolgens in brand gestoken, zodat men levend verbrandde.......
Moderatorbericht:
Bert Mulder
Contacteer:

En dat noem je een voorbeeld????

Niet dat wikipedia een autoriteit is, maar dat is het enige dat ik hier zo vlug bij de hand heb:
Willem II van der Marck (Lummen, 1542 - begraven Land van Luijk, 1 mei 1578) Heer van Lumey (Franse verbastering van het Limburgse Lummen) en Seraing-le-Château, was een zeer berucht politiek leider. Hij sloot zich aan bij het protestantisme, samen met tientallen andere edellieden uit het Prinsbisdom Luik. Hij viel op door zijn roof- en plundertochten. Samen met Willem van Oranje stak hij in 1568 de Maas over bij Stokkem. Deze campagne leverde de Oranjes nog geen politiek resultaat op. Willem van der Marck deed zich in deze periode opnieuw opmerken door geweld, afpersing en doodslag.

Hij werd in 1571 opperbevelhebber van de vloot der watergeuzen. Rond 1572 vertrok Lumey, met 25 schepen en ongeveer 1200 man, van de Engelse kust, en bevrijdde op 1 april 1572 het door de Spanjaarden bezette Brielle. Hier komt het spreekwoord vandaan: op 1 april verliest Alva zijn bril, waarbij bril een andere benaming voor Den Briel is.

Op 9 juli 1572 vermoordde hij 19 katholieke geestelijken (17 priesters en 2 broeders), de martelaren van Gorkum, door ze in Brielle op te hangen.

Hij werd benoemd tot gouverneur van de Noordelijke Nederlanden maar zijn arrogantie en zijn streven naar het admiraalschap maakte zijn positie onmogelijk. Hij besloot zich dan maar te verzoenen met de prins-bisschop van Luik en de overige Zuid-Nederlandse katholieken. Het is niet duidelijk of dit uit opportunisme voortkwam, of uit een daadwerkelijke bekering tot het katholicisme en berouw over zijn vroegere misdaden tegen katholieken.

De legende vertelt dat hij omkwam door een beet van een dolle hond. Hij werd echter vergiftigd. Het is niet duidelijk of de daders in het katholieke dan wel in het protestantse kamp moet worden gezocht.

Volgens de Goudse historicus Ignatius Walvis werd Lumey door de Delftse stadsbestuurders aangeklaagd bij de Staten van Holland vanwege de moord op de Delftse kloostervoogd Cornelis Musius. Hij werd gevangen gezet in Delft, daarna in het slot Honingen en vervolgens in het kasteel van Gouda. Hij werd door de Staten het land uitgezet en vertrok naar zijn landgoed in het land van Luik, waar hij op 1 mei 1578 werd begraven in de katholiek gebleven parochiekerk. [1]

In 2005 was hij ook één van de kansmakers op de titel De Grootste Belg, maar haalde de uiteindelijke nominatielijst niet en strandde op nr. 546 van diegenen die net buiten de nominatielijst vielen.
Dat Lumey, en veel watergeuzen, om hun misdaden bekend stonden, is zeker waar. Zoals je hier kunt lezen, is Lumey er ook voor gerechtelijk vervolgd. Ook is het uit de geschiedenis bekend, dat dit weer zo'n droef voorbeeld is van uitspattingen van prive personen, buiten de kerk zelf en de staat om. Zo was de gereformeerde kerk ook niet zo blij met die predikanten die erbij aanwezig waren. Weet zo niet of ze gerechtelijk vervolgd zijn er om, maar normaal werd dat wel gedaan, net zoals Lumey zelf. En Lumey was, en dat weten we allen, niet anders dan een vrijbuiter die van een situatie gebruik maakte.
mayflower

Bericht door mayflower »

Has Roman Catholicism Changed?
An Overview of Recent Canon Law

http://www.reachingcatholics.org/rcchanged.html

Should All Christians Unite with Catholics?

http://www.reachingcatholics.org/unite.html
Jongere

Bericht door Jongere »

Rens schreef:
Bert Mulder schreef:
1 voorbeeld vraag ik je
de martelaren van Gorkum................door de protestanten in een schuur bijeengedreven, en die schuur vervolgens in brand gestoken, zodat men levend verbrandde.......
Heb hier wel eens over gehoord van een ex-Rooms-katholiek familielid die ook op een RK-school heeft gezeten. Dit was het enige gewelddadige feit uit de kerkgeschiedenis wat haar nadrukkelijk en herhaaldelijk werd geleerd op school. Van onder andere de Bartholomeüsnacht moest ze pas veel later horen van protestanten. Over eerlijke geschiedschrijving gesproken. 19 tegenover 20.000...
Wikipedia schreef:De Bartholomeüsnacht (bloedbruiloft) was een massale moordpartij op de Franse protestanten, die plaatsvond in de nacht van 23 op 24 augustus 1572. In de loop van de daaropvolgende maanden verspreidde een golf van geweld zich over heel Frankrijk, waarbij uiteindelijk ongeveer 20.000 protestantse hugenoten de dood zouden vinden.
Ps. Overigens helpt gewelddadigheden tegen elkaar uitspelen absoluut niet. Ze komen in beide gevallen m.i. niet vanuit de kern van één van de geloven voort.
Bert Mulder
Contacteer:

Jongere schreef:
Rens schreef:
Bert Mulder schreef:
1 voorbeeld vraag ik je
Heb hier wel eens over gehoord van een ex-Rooms-katholiek familielid die ook op een RK-school heeft gezeten. Dit was het enige gewelddadige feit uit de kerkgeschiedenis wat haar nadrukkelijk en herhaaldelijk werd geleerd op school. Van onder andere de Bartholomeüsnacht moest ze pas veel later horen van protestanten. Over eerlijke geschiedschrijving gesproken. 19 tegenover 20.000...
Wikipedia schreef:De Bartholomeüsnacht (bloedbruiloft) was een massale moordpartij op de Franse protestanten, die plaatsvond in de nacht van 23 op 24 augustus 1572. In de loop van de daaropvolgende maanden verspreidde een golf van geweld zich over heel Frankrijk, waarbij uiteindelijk ongeveer 20.000 protestantse hugenoten de dood zouden vinden.
Ps. Overigens helpt gewelddadigheden tegen elkaar uitspelen absoluut niet. Ze komen in beide gevallen m.i. niet vanuit de kern van één van de geloven voort.
tel bij die 20.000 even van 50.000 tot 100.000 onder de regering van Karel V alleen, zovelen duizenden meer onder Philips II. Om van Polen, Engeland, Duitsland, Frankrijk en ook vooral Hongarije maar te zwijgen...
Plaats reactie