Boeken : Rome & paus als antichrist

Klaio

Re: Boeken : Rome & paus als antichrist

Bericht door Klaio »

Bert Mulder schreef:en de paus zoekt nog meer macht:
From The TimesNovember 16, 2007

Vatican joins historic talks to end 950-year rift with Orthodox church

Ruth Gledhill, Religion Correspondent and Paul Bompard in Rome
The Roman Catholic and Orthodox churches took tentative steps towards healing their 950-year rift yesterday by drafting a joint document that acknowledges the primacy of the Pope.

The 46-paragraph “Ravenna Document”, written by a special commission of Catholic and Orthodox officials, envisages a reunified church in which the Pope could be the most senior patriarch among the various Orthodox churches.
http://www.timesonline.co.uk/tol/commen ... 880038.ece
De bijbel spreekt in verband met de antichrist niet in termen van macht maar over loochenen en verleiden.
parsifal

Bericht door parsifal »

dan hier maar de link naar het boekje van Bonar, waarin wordt betoogd dat de paus niet de antichrist is.

http://www.pbministries.org/Eschatology/a_bonar/doa.htm

Ik meen me trouwens te herinneren dat ook bij de Christenreis van Bunyan paus en anti-christ verschillende personen zijn. En ja ik vind het gekunsteld om de teksten die expliciet over de antichrist gaan in de brieven van Johannes (de enige keren dat hij expliciet in de Bijbel voorkomt) te betrekken op de paus, terwijl de gnostiek en mogelijk ook de neo-gnostiek van tegenwoordig aan alle beschrijvingen wat leer betreft voldoet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
mayflower

Bericht door mayflower »

Meer info over de paus als de antichrist:

Ian Paisly
http://www.ianpaisley.org/antichrist.asp

Francis Turretin: Whether it Can be Proven the Pope of Rome is the Antichrist
http://iconbusters.com/iconbusters/htm/ ... rretin.pdf

William Whitaker: The Roman Pontiff Is That Antichrist Whose Presence Scripture Prophesied
http://iconbusters.com/iconbusters/htm/ ... TAKER2.pdf

ANTICHRIST, A Prophetic Catechism for Protestants by Rand Winburn
http://iconbusters.com/iconbusters/htm/ ... christ.pdf

Rand Winburn : Antichrist in Our Midst
http://iconbusters.com/iconbusters/merc ... midst.html
http://iconbusters.com/iconbusters/htm/ ... maries.pdf

THE ANTICHRIST Unveiled by Richard Bennett
http://www.spurgeongems.org/rb-04.pdf
Laatst gewijzigd door mayflower op 06 mar 2008, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

parsifal schreef:dan hier maar de link naar het boekje van Bonar, waarin wordt betoogd dat de paus niet de antichrist is.

http://www.pbministries.org/Eschatology/a_bonar/doa.htm

Ik meen me trouwens te herinneren dat ook bij de Christenreis van Bunyan paus en anti-christ verschillende personen zijn. En ja ik vind het gekunsteld om de teksten die expliciet over de antichrist gaan in de brieven van Johannes (de enige keren dat hij expliciet in de Bijbel voorkomt) te betrekken op de paus, terwijl de gnostiek en mogelijk ook de neo-gnostiek van tegenwoordig aan alle beschrijvingen wat leer betreft voldoet.
Bedankt voor deze link. Zal wel even duren voor dat ik het gelezen hebt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Rens

Bericht door Rens »

Klaio schreef:
De bijbel spreekt in verband met de antichrist niet in termen van macht maar over loochenen en verleiden.
Er zijn nu eenmaal forummers die per sé hun gelijk willen halen, het geeft niet waar ze hun "bewijzen" vandaan moeten toveren, zelfs al moeten ze er inlegkunde voor toepassen.......ze zijn zó begeesterd door hun eigen gelijk, dat ze élke posting die matigend van toon is, direct afserveren met wéér een stuk tekst of link die hun gelijk moet aantonen.

ik heb zo mijn eigen gedachten over die manier van handelen cq "discusiëren"
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Bert Mulder
Contacteer:

wil ik even opmerken, dat ik niet gesteld heb dat Rome, of de paus de antichrist is. Heb ik wel de stelling gemaakt dat de hoer van Openbaring 17 het pausdom kan voorstellen. En de hoer van Openbaring 17 is de bruid van de antichrist. Net als de Kerk de bruid van Christus is.

Hier Ds. Hoeksema over Openbaring 17: (in het engels, sorry)

http://www.spindleworks.com/library/hoe ... hold40.htm

Hier stelt Ds. Hoeksema dat, in plaats van enkel Rome, dat de hoer de valse kerk in haar geheel voorstelt. Daar kan ik niet mee twisten, maar in elk geval is iets wat zich kerk noemt, en zich niet berouwd over haar dwalingen, maar zich boven Christus en de Schrift stelt, zoals Rome, een voorbeeld van de valse kerk, en dus de hoer van Openbaring 17.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gian

Bericht door Gian »

http://www.nos.nl/nos/artikelen/2008/03 ... 73E41.html

Wie weet Bert, komt de RK ook nog eens tot de waarheid :)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

mayflower schreef:
Rens schreef: Om de Paus cq de RK een "hoer" te noemen gaat elke vorm en norm van fatsoen te buiten, jij die mij zo vaak op de vingers mepte om bepaald woordgebruik, vaak terecht, een enkele keer onterecht.
De hervormers, puriteinen, oudvaders (vroegere)baptisten, hebben Rome als de hoer gezien in Openbaringen 17.

Ik zag een vrouw zitten op een scharlakenrood beest vol godslasterlijke namen, met zeven koppen en tien horens. 4 Ze droeg purperen en scharlakenrode kleren en gouden sieraden, edelstenen en parels. In haar hand had ze een gouden beker vol gruwelijkheden, al haar liederlijke wandaden, 5 en op haar voorhoofd stond een naam met een geheime betekenis: ‘Het grote Babylon, moeder van alle hoeren en van alle gruwelijkheden ter wereld’" (Openbaringen 17: 1-5).
Mee eens, de identificatie van de 'hoer' uit Openbaring met Rome, lijkt mij eerlijk gezegd nog duidelijker dan de identificatie als antichrist. Om de RKK "hoer" te noemen is geheel in overeenstemming met de spreekwijze van de Reformatie, puriteinen en Nadere Reformatie. Met onfatsoenlijk heeft het niets te maken.

En wie bijvoorbeeld Openbaring 18 leest (en iets weet van de geschiedenis), zal toch moeten toegeven, dat de beschrijving van Babylon wel heel erg veel overeenkomsten vertoont met Rome. Zie onder meer vers 6, 12-13, 16, 24.
Openbaring 18 schreef:En na dezen zag ik een anderen engel afkomen uit den hemel, hebbende grote macht, en de aarde is verlicht geworden van zijn heerlijkheid.
(2) En hij riep krachtelijk met een grote stem, zeggende: Zij is gevallen, zij is gevallen, het grote Babylon, en is geworden een woonstede der duivelen, en een bewaarplaats van alle onreine geesten, en een bewaarplaats van alle onrein en hatelijk gevogelte;
(3) Dewijl uit den wijn des toorns harer hoererij alle volken gedronken hebben, en de koningen der aarde met haar gehoereerd hebben, en de kooplieden der aarde rijk zijn geworden uit de kracht harer weelde.
(4) En ik hoorde een andere stem uit den hemel, zeggende: Gaat uit van haar, Mijn volk, opdat gij aan haar zonden geen gemeenschap hebt, en opdat gij van haar plagen niet ontvangt.
(5) Want haar zonden zijn de ene op de andere gevolgd tot den hemel toe, en God is harer ongerechtigheden gedachtig geworden.
(6) Vergeldt haar, gelijk als zij ulieden vergolden heeft, en verdubbelt haar dubbel, naar haar werken; in den drinkbeker, waarin zij geschonken heeft, schenkt haar dubbel.
(7) Zoveel als zij zichzelve verheerlijkt heeft, en weelde gehad heeft, zo grote pijniging en rouw doet haar aan; want zij zegt in haar hart: Ik zit als een koningin, en ben geen weduwe, en zal geen rouw zien.
(8) Daarom zullen haar plagen op een dag komen, namelijk dood, en rouw, en honger, en zij zal met vuur verbrand worden; want sterk is de Heere God, Die haar oordeelt.
(9) En de koningen der aarde, die met haar gehoereerd en weelde gehad hebben, zullen haar bewenen, en rouw over haar bedrijven, wanneer zij den rook haar brands zullen zien;
(10) Van verre staande uit vreze van haar pijniging, zeggende: Wee, wee, de grote stad Babylon, de sterke stad, want uw oordeel is in een ure gekomen.
(11) En de kooplieden der aarde zullen wenen en rouw maken over haar, omdat niemand hun waren meer koopt;
(12) Waren van goud, en van zilver, en van kostelijk gesteente, en van paarlen, en van fijn lijnwaad, en van purper, en van zijde, en van scharlaken; en allerlei welriekend hout, en allerlei ivoren vaten, en allerlei vaten van het kostelijkste hout, en van koper, en van ijzer, en van marmersteen;
(13) En kaneel, en reukwerk, en welriekende zalf, en wierook, en wijn, en olie, en meelbloem, en tarwe, en lastbeesten, en schapen; en van paarden, en van koetswagens, en van lichamen, en de zielen der mensen.
(14) En de vrucht der begeerlijkheid uwer ziel is van u weggegaan; en al wat lekker en wat heerlijk was, is van u weggegaan; en gij zult hetzelve niet meer vinden.
(15) De kooplieden dezer dingen, die rijk geworden waren van haar, zullen van verre staan uit vreze van haar pijniging, wenende en rouw makende;
(16) En zeggende: Wee, wee, de grote stad, die bekleed was met fijn lijnwaad, en purper, en scharlaken, en versierd met goud, en met kostelijk gesteente, en met paarlen; want in een ure is zo grote rijkdom verwoest.
(17) En alle stuurlieden, en al het volk op de schepen, en bootsgezellen, en allen, die ter zee handelen, stonden van verre;
(18) En riepen, ziende den rook van haar brand, en zeggende: Wat stad was deze grote stad gelijk?
(19) En zij wierpen stof op hun hoofden, en riepen, wenende en rouw bedrijvende, zeggende: Wee, wee, de grote stad, in dewelke allen, die schepen in de zee hadden, van haar kostelijkheid rijk geworden zijn; want zij is in een ure verwoest geworden.
(20) Bedrijft vreugde over haar, gij hemel, en gij heilige apostelen, en gij profeten, want God heeft uw oordeel aan haar geoordeeld.
(21) En een sterke engel hief een steen op als een groten molensteen, en wierp dien in de zee, zeggende: Aldus zal de grote stad Babylon met geweld geworpen worden, en zal niet meer gevonden worden.
(22) En de stem der citerspelers, en der zangers, en der fluiters, en der bazuiners, zal niet meer in u gehoord worden; en geen kunstenaar van enige kunst zal meer in u gevonden worden; en geen geluid des molens zal in u meer gehoord worden.
(23) En het licht der kaars zal in u niet meer schijnen; en de stem eens bruidegoms en ener bruid zal in u niet meer gehoord worden; want uw kooplieden waren de groten der aarde, want door uw toverij zijn alle volken verleid geweest.
(24) En in dezelve is gevonden het bloed der profeten en der heiligen, en al dergenen, die gedood zijn op de aarde.
Ander

Bericht door Ander »

16:58 06 Maart 2008
"Vaticaan wil Luther rehabiliteren"
Paus Benedictus wil Maarten Luther, een grondlegger van het protestantisme, rehabiliteren. Dat zegt kardinaal Kasper in de Britse krant The Times. Hij is een van de belangrijkste personen in het Vaticaan die zich met de christelijke eenheid bezighoudt.

De rooms-katholieke kerk vindt Luther officieel een ketter, maar Kasper zegt dat dat na bijna 500 jaar achterhaald is. De paus zou Luthers excommunicatie ongedaan willen maken.

Het eerherstel zou de samenwerking met de protestantse kerk moeten bevorderen en het conservatieve imago van de paus moeten verbeteren.

Gemeen, Gian, ik dacht dat ik origineel was.

Hoorde dit vanmiddag op het nieuws. Vond ik wel verrassend.
Bert Mulder
Contacteer:

Gian schreef:http://www.nos.nl/nos/artikelen/2008/03 ... 73E41.html

Wie weet Bert, komt de RK ook nog eens tot de waarheid :)
Zou te hopen zijn.

Maar ik vrees dat dit meer voor het imago van de paus gebeurd...

Vooral omdat hij toenadering zoekt ook met de moslem.

Maar, lees even terug in dit onderwerp, daar hadden we het namelijk over...

hier:

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 50#p244650
mayflower

Bericht door mayflower »

JolandaOudshoorn schreef:Nou ja. als ze de Maria vereering afschaffen, de mis afschaffen en overstappen naar het Heilig Avondmaal, al die heiligen en heiligverklaringen wegdoen, de beelden de kerk uitmikken, het vagevuur en het bidden voor en tot de gestorvenen verbannen, hun leer over de doop aanpassen etc.etc. , dan is er misschien een kans dat er weer toenadering kan komen. O ja, en de Paus moet zichzelf ook natuurlijk nog afschaffen en heel het kerkelijk bestuurssyteem veranders dan ook. Gekozen priesters en aardbisschoppen door de leken. Nou ja de weg is nog wel heel lang.
Als toevoeging ook nog scheiding van kerk en staat en terug naar een Nieuw Testamentische gemeente, doop door onderdopeling na bekering !!!!!! :haha
Bert Mulder
Contacteer:

mayflower schreef: Als toevoeging ook nog scheiding van kerk en staat en terug naar een Nieuw Testamentische gemeente, doop door onderdopeling na bekering !!!!!! :haha
Scheiding van kerk en staat, zeker

Over jouw verbondsvisie, broeder Mayflower, moeten we elkaar nog eens nader spreken. Om te beginnen, zou ik je aanraden "Het verbond van God en kinderen der gelovigen" eens aan te schaffen. En ook "Gelovigen en hun zaad".
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Van Rev. Hoeksema... :OO3
Bert Mulder
Contacteer:

Mister schreef:Van Rev. Hoeksema... :OO3
'Gelovigen en hun zaad' wel.

'Verbond van God en kinderen der gelovigen' is van Prof. David Engelsma
mayflower

Bericht door mayflower »

Bert Mulder schreef:
mayflower schreef: Als toevoeging ook nog scheiding van kerk en staat en terug naar een Nieuw Testamentische gemeente, doop door onderdopeling na bekering !!!!!! :haha
Scheiding van kerk en staat, zeker

Over jouw verbondsvisie, broeder Mayflower, moeten we elkaar nog eens nader spreken. Om te beginnen, zou ik je aanraden "Het verbond van God en kinderen der gelovigen" eens aan te schaffen. En ook "Gelovigen en hun zaad".

Beste Bert, het was alleen als humor bedoelt omdat ik weet hoe de meeste over het baptisme denken. Herman Hoeksema behoord voor mij tot een van beste theologen (heb bijna al zijn boeken) samen met John Gill, Abraham Booth, Calvijn & Francis Turretin. Ik dacht voor 2 jaar overtuigd te zijn geweest van de zuigelingen besprenkeling, en heb behoorlijk wat boeken gelezen mn. Engelsma, Hodge en vele anderen, maar ondanks mijn verbondenheid met de gereformeerde theologie, geloof ik echt dat men hier in dwaald en dat de zuigelingen besprekeling uberhaub geen doop is, en ben een overtuigde strict-credo-baptist-close communionist. Ik zal er verder niet over uitwijden omdat dat deze topic hier niet overgaat, en men al zo vaak over heeft gediscuseerd.
Laatst gewijzigd door mayflower op 06 mar 2008, 21:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie