Navolging van Christus

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

J.C. Philpot schreef:
Afgewezen schreef:Ik vind er weinig aan, eerlijk gezegd. En of het nu allemaal zo bijbels is...
Helemaal mee eens. Ik snap ook niet waarom mensen de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof alleen zo makkelijk inruilen voor roomse mystiek, waar de mens met zijn vromigheid centraal staat. Het zal best zo zijn dat het boekje veel over Christus spreekt en dat het jargon bijbels aandoet, maar de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof alleen moet je met een vergrootglas zoeken.
Uhm, je moet 'zaken' en 'termen' scheiden. Bij Kempis staan de zaken, i.e. de praktische invulling van het geloof, zowel uiterlijk als innerlijk, centraal. Maar je hebt gelijk als je stelt dat Kempis niet over de zaken praat, maar er uit. Niet de definitie van hoe het zou moeten, maar zomaar wat elementen uit wat het is. Zou ons bevindelijken toch aan moeten spreken, toch?
Gebruikersavatar
Andreas
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 sep 2007, 12:16

Re: Navolging van Christus

Bericht door Andreas »

Marnix schreef:
Christiaan schreef:De navolging van Christus
van Thomas a Kempis is erg bekend, van wie het gelezen heeft zou ik graag horen, waat heeft u/jij uit dit boek geleerd?
Heb je ook "navolging" van Bonhoeffer gelezen? Ik ben benieuwd hoe die wee boeken zich tot elkaar verhouden. En of de insteek een beetje gelijk is.
Ik heb ze beide gelezen. Thomas a Kempis leest lekker weg, geeft duidelijk leesbaar zijn visie op dit onderwerp. Een boekje dat vrijwel iedereen kan lezen. Bonhoeffer daarentegen is geschreven op een hoog academisch niveau.

Inhoudelijk zie ik globaal weinig verschillen. Van Kempen heeft natuurlijk zijn katholieke inslag, Bonhoeffer natuurlijk lutheraans, maar de kern van beide boeken vind ik weinig van elkaar verschillen. Ik moet zeggen, beide boeken raken je tot in je kern. Het zette mij in ieder geval aan tot onderzoek van de eigen navolging. Is mijn navolging wel die, die Christus van mij vraagt?
Adorote

Bericht door Adorote »

Hen die De Navolging van Christus echt lezen en er uit mediteren(maar wie zal dat doen) weet dat het een genade geschenk is aan de Christenheid,tot nu toe kan geen enkel meditatie boek tegen op.

De Navolging van Christus.lees je niet zo maar , maar leest men biddend.
Gebruikersavatar
jmpavo
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 mei 2005, 07:28

Re: Navolging van Christus

Bericht door jmpavo »

Christiaan schreef:De navolging van Christus
van Thomas a Kempis is erg bekend, van wie het gelezen heeft zou ik graag horen, waat heeft u/jij uit dit boek geleerd?
Lessen in zelfverloochening: de nederigheid van de mens tegenover de heiligheid van God.
~~ "Read the Bible for application, not merely for information" ~~ (Donald S. Whitney)

~~ Heb je opmerkingen bij / kritiek op / vragen over de HSV, geef ze door op: http://www.herzienestatenvertaling.nl/contact.htm ~~
Plaats reactie