Daar heb je gelijk in; wat betreft de bestreden dwalingen is de HC nog steeds actueel. Maar die dwalingen kunnen misschien ook wel direct met het Woord bestreden worden, bijvoorbeeld aan de hand van de brieven van Paulus. Want de strekking van de HC is voor de meesten wel bekend, temeer daar we hem op school ook uit ons hoofd moeten leren.Tiberius schreef:Dat was destijds het motief, ja.freek schreef:Ik ben er voorstander van om het preken uit de Cathechismus af te schaffen. Of bijvoorbeeld slechts ééns in de vijf jaar de catechismus te behandelen. Jaar in, jaar uit telkens weer hetzelfde aan horen gaat best vervelen. Zeker als de kerkenraad achtereenvolgens telkens Vander Groe, Smytegeld en Mieras kiest. Ik denk dat de motieven om indertijd de leerdienst in te stellen, nl. het gebrek aan kennis bij de mensen die net uit de RKK kwamen, inmiddels niet meer zo nodig is. Wat wij nodig hebben is gezonde, bijbelse prediking. Liefst door bijbelboeken als de brieven van de apostelen in z'n totaliteit te behandelen.
Maar vergis je niet: de onkunde is nu ook nog wel schrikbarend groot. Allerlei wind van leer vindt zomaar gretig ingang. Oude dwalingen in nieuwe jasjes, zeg maar: pelagianisme, remonstrantisme, algemene verzoening, etc.
Daarvoor is de catechismusverklaring een probaat hulpmiddel. Niet zozeer om woord voor woord te verklaren, maar als leidraad door de gereformeerde leer, gebaseerd op Gods Woord. Het is geen dor boekje, maar een levend troostboek.
Je kan overigens je kerkenraad wel eens adviseren om de catalogus van Den Hertog aan te schaffen.
In dat rijtje van catechismusverklaringen kunnen ze in ieder geval die van ds. G. van den Breevaart opnemen.
En die catalogus, ja dat is een goed idee. Waarom noem je trouwens die van ds V.d. Breevaart? Volgens mij was hij niet OGG... (Maar ja, vdG en Sm trouwens ook niet