De SV beter begrijpen......

Rens

De SV beter begrijpen......

Bericht door Rens »

Om de SV beter te leren begrijpen, zou je daarvoor bij het lezen de NBG '51 ernaast kunnen leggen om "duistere" SV-teksten in NBG-vertaling te lezen, zodat e.e.a. duidelijker wordt (voor mij).....

of is dat onzinnig/niet juist/dwaalspoor-achtig...............?????
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Tiberius
Administrator

Re: De SV beter begrijpen......

Bericht door Tiberius »

Het lijkt me verstandiger om eerst de kanttekeningen er bij te pakken en vervolgens een verklaring. Bijvoorbeeld die van Matthew Henry.
Rens

Bericht door Rens »

Tiberius schreef:Het lijkt me verstandiger om eerst de kanttekeningen er bij te pakken en vervolgens een verklaring. Bijvoorbeeld die van Matthew Henry.
Dan zal ik toch eerst een SV met kanttekeningen én Schriftverklaring(en) moeten aanschaffen.....
Moderatorbericht:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Rens schreef:
Tiberius schreef:Het lijkt me verstandiger om eerst de kanttekeningen er bij te pakken en vervolgens een verklaring. Bijvoorbeeld die van Matthew Henry.
Dan zal ik toch eerst een SV met kanttekeningen én Schriftverklaring(en) moeten aanschaffen.....
Klopt, maar dat geldt ook voor de NBG'51.

Overigens kan je de Bijbel met kanttekeningen hier raadplegen.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

De NBG is niet gevaarlijk ofzo, maar het probleem is dat de NBG ook een moeilijke vertaling is.
Als ik kinderen rond de pubertijd zou hebben, dan zou ik gerust de NBV behandelen, met als ondertoon dat we het moeten lezen alsof het een kinderbijbel is.
Als volwassene vind ik Matthew Henry echt een vette aanrader. Het kost een paar duiten, maar hem heb ik nog niet kunnen betrappen op een omstreden uitleg. Hij is ontzettend zorgvuldig en links en rechts vinden hem fijn.
Josephus

Bericht door Josephus »

Kaw schreef:Als volwassene vind ik Matthew Henry echt een vette aanrader. Het kost een paar duiten [...]
Als je hem in het Nederlands koopt wel ja. Een Engelse versie heb je al voor een paar tientjes of, als je ook genoegen neemt met een 'abridged version', zelfs nog minder. Kijk maar eens bij Proxis.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Kaw schreef:Als volwassene vind ik Matthew Henry echt een vette aanrader. Het kost een paar duiten [...]
Als je hem in het Nederlands koopt wel ja. Een Engelse versie heb je al voor een paar tientjes of, als je ook genoegen neemt met een 'abridged version', zelfs nog minder. Kijk maar eens bij Proxis.
Die Engelse versie staat eveneens online. En wel hier.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:
Die Engelse versie staat eveneens online. En wel hier.
Klopt, die stond al in mijn favorieten. Maar eigenlijk houd ik om meerdere redenen niet zo van boeken lezen vanaf een beeldscherm...
Laatst gewijzigd door Josephus op 28 feb 2008, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Tiberius schreef:
Rens schreef:
Klopt, maar dat geldt ook voor de NBG'51.

Overigens kan je de Bijbel met kanttekeningen hier raadplegen.
Goedkoopste is 45 euro, maar ik zou je aanraden om die van 60 euro te nemen. Dat is een wat groter formaat bijbel. http://www.depelgrim.nl/index1.html en dan: Home > BOEKEN > THEOLOGIE > BIJBELS & PSALMBOEKEN > Bijbels met Kanttekeningen
Echt Rens, daar zul je geen spijt van krijgen.
Rens

Bericht door Rens »

Tiberius schreef: Klopt, maar dat geldt ook voor de NBG'51.
.

ik heb de Willibrordvertaling, de NBG '51 vertaling én de SV liggen...............
Moderatorbericht:
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik heb de parallelbijbel Sv - Nbv. Soms handig als je dingen niet snapt, hoewel het eerlijk gezegd eerder voor verwarring zorgt als er voortdurend gewoon andere dingen staan. :? Overigens is de Sv met een beetje inspanning heel goed te lezen (voor mij).
Ik ben pas op zoek gegaan naar de Naardense Bijbel omdat die vrij letterlijk vertaald zou zijn, daar ben ik wel benieuwd naar. Er bleek alleen een uitgave van 80 euro in de winkel te staan. :oO Iemand tips waar ik die goedkoop (klein model) kan aanschaffen?
Josephus

Bericht door Josephus »

Jongere schreef:Ik ben pas op zoek gegaan naar de Naardense Bijbel omdat die vrij letterlijk vertaald zou zijn, daar ben ik wel benieuwd naar. Er bleek alleen een uitgave van 80 euro in de winkel te staan. :oO Iemand tips waar ik die goedkoop (klein model) kan aanschaffen?
Goede keus. De dundrukuitvoering is iets goedkoper (67,50). En verder zitten we hier met de vaste boekenprijs, dus nieuw zul je hem normaal gesproken niet voor minder aantreffen. Tweedehands exemplaren zijn er waarschijnlijk ook nog niet al te veel. Anders gooi je je IBG-lening toch iets omhoog? :huhu
Jongere

Bericht door Jongere »

Josephus schreef:Goede keus. De dundrukuitvoering is iets goedkoper (67,50). En verder zitten we hier met de vaste boekenprijs, dus nieuw zul je hem normaal gesproken niet voor minder aantreffen. Tweedehands exemplaren zijn er waarschijnlijk ook nog niet al te veel. Anders gooi je je IBG-lening toch iets omhoog? :huhu
:D Nou, laat ik daar maar niet aan beginnen. Ik ga denk ik gewoon nog even afwachten en vraag ´m misschien voor mijn verjaardag.
Gian

Bericht door Gian »

Op het web zijn wel zo'n beetje alle vertalingen na te slaan. Mocht je dus ergens niet uitkomen kan je http://www.biblija.net/biblija.cgi gebruiken.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ariene

Bericht door Ariene »

Ik mis mijn favoriet
Afbeelding

Hij zit op mijn laptop, alles bij elkaar
SV NBV NB KJ enz. enz
verklaringen te over:
MH, Dächsel, Petrus canisius enz.

Geweldig voor naslag en bijbelstudie!
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Plaats reactie