OGG Bolnes

Oude Paden

OGG Bolnes

Bericht door Oude Paden »

BARNEVELD - De oud gereformeerde gemeente (ogg) te Bolnes is uit het verband van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland getreden. De gemeente besloot eerder deze week zich aan te sluiten bij de groep rond ds. A. P. van der Meer, tot voor kort predikant van de oud gereformeerde gemeente te Sint Philipsland.

De gemeente in Bolnes had aan de classis West van het kerkverband verzocht zich opnieuw te beraden op de positie van ds. A. P. van der Meer. Deze werd in mei 2007 tijdelijk geschorst vanwege „gedragingen en uitlatingen tijdens de eredienst.” De predikant sprak zelf over een meningsverschil inzake de leer van de kerk. In september zegde de predikant zelf zijn lidmaatschap op en begon een eigen kerkverband, de Oud Gereformeerde Gemeenten buiten verband in oprichting.

De gemeente van Bolnes had de classis verzocht om zich opnieuw op de positie van ds. Van der Meer te beraden. De classis heeft dit verzoek afgewezen „omdat de voormalige predikant van Sint Philipsland zelf besloten heeft zijn lidmaatschap op te vragen en over te gaan tot een andere staat des levens” (artikel 12 DKO).

De preses van de classis, ds. A. Kort (Krimpen aan den IJssel), gaf daarbij te kennen dat, mocht ds. Van der Meer op zijn besluit willen terugkomen, voor hem de kerkelijke weg openstaat. De classis riep de kerkenraad van Bolnes op zich aan de classisbesluiten te onderwerpen en de voormalige predikant niet meer in de gemeente te laten voorgaan. Hiertoe was Bolnes niet bereid, waarna de gemeente het kerkverband verliet. De gemeente telt ongeveer dertig leden en doopleden.

Bron: RD vandaag
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: OGG Bolnes

Bericht door Jongere »

:nonnon

Dan voel ik toch meer voor zo'n Bisschop die in de krant stond afgelopen week.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: OGG Bolnes

Bericht door Erasmiaan »

Jongere schreef::nonnon

Dan voel ik toch meer voor zo'n Bisschop die in de krant stond afgelopen week.
Ja? Ik vind het allebei niets, eigenlijk...
Gebruikersavatar
sunlover
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 feb 2007, 23:11

Re: OGG Bolnes

Bericht door sunlover »

Dan hebben we nu toch echt een kerkverband erbij in kerkelijk nederland.
De ogg in ned bv in oprichting. Met 2 gemeentes en 1 predikant.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: OGG Bolnes

Bericht door MarthaMartha »

Jongere schreef::nonnon

Dan voel ik toch meer voor zo'n Bisschop die in de krant stond afgelopen week.
Wat voor Bisschop?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: OGG Bolnes

Bericht door astroguy »

sunlover schreef:Dan hebben we nu toch echt een kerkverband erbij in kerkelijk nederland.
De ogg in ned bv in oprichting. Met 2 gemeentes en 1 predikant.
En wat van die groep in Kinderdijk / Alblasserdam waar ds. Van der Meer ook wel eens voorgaat? Of is dat geen gemeente (nog)?
Atze
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: OGG Bolnes

Bericht door Jongere »

MarthaMartha schreef:
Jongere schreef::nonnon

Dan voel ik toch meer voor zo'n Bisschop die in de krant stond afgelopen week.
Wat voor Bisschop?
Meneer Bisschop, nieuwe directeur van locatie Revius van het Wartburg College.

Ik wil jullie overigens vragen hier alleen feitelijk te discussieren.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: OGG Bolnes

Bericht door refo »

Best feitelijk.

De een scheidt zich weer verder af. De ander keert terug naar de moederkerk.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33354
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: OGG Bolnes

Bericht door Tiberius »

Wat was dat dan met dhr. Bisschop? Ik heb dat interview wel gescand maar kennelijk toch wat gemist.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: OGG Bolnes

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:Wat was dat dan met dhr. Bisschop? Ik heb dat interview wel gescand maar kennelijk toch wat gemist.
http://www.refdag.nl/artikel/1333720/Na ... kleur.html
Ik kan niet inloggen daar (iedereen schijnt geld nodig te hebben tegenwoordig :fi ) maar dat is het interview uit de bijlage van vrijdag.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33354
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: OGG Bolnes

Bericht door Tiberius »

Ok, bedankt; ik zie het nu ja. Overgegaan naar de HHK.

(Mijn geld is daar al geincasseerd).
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: OGG Bolnes

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:Ok, bedankt; ik zie het nu ja. Overgegaan naar de HHK.

(Mijn geld is daar al geincasseerd).
Het gaat me niet zozeer over die stap, daar kan je lang of kort over praten.
Het gaat me om de houding die eruit blijkt tegenover kerkelijk Nederland en omgaan met je kerk. Die mis ik eerlijk gezegd een beetje in onderstaand artikel.
Dominee van der Meer beweert dat het om een leerkwestie gaat. Ik heb tot nu toe echter nog niemand horen vertellen wat die kwestie dan inhoudelijk zou zijn, daar wordt heel geheimzinnig over gedaan. En toch blijken hele gemeenten achter hem aan te gaan. Het klinkt misschien wat scherp en ik besef dat ik hierin voorzichtig moet zijn, maar hoe zwaar weegt de eenheid van Gods kerk je dan? Als er op welke manier dan ook een nieuwe kerk ontstaat of een gemeente zich afscheid, dan moet wel heel duidelijk zijn dat dat om dingen gaat die van levensbelang zijn. Zo'n stap moet je ook openbaar kunnen verantwoorden denk ik.
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: OGG Bolnes

Bericht door astroguy »

Jongere schreef:
Tiberius schreef:Ok, bedankt; ik zie het nu ja. Overgegaan naar de HHK.

(Mijn geld is daar al geincasseerd).
Het gaat me niet zozeer over die stap, daar kan je lang of kort over praten.
Het gaat me om de houding die eruit blijkt tegenover kerkelijk Nederland en omgaan met je kerk. Die mis ik eerlijk gezegd een beetje in onderstaand artikel.
Dominee van der Meer beweert dat het om een leerkwestie gaat. Ik heb tot nu toe echter nog niemand horen vertellen wat die kwestie dan inhoudelijk zou zijn, daar wordt heel geheimzinnig over gedaan. En toch blijken hele gemeenten achter hem aan te gaan. Het klinkt misschien wat scherp en ik besef dat ik hierin voorzichtig moet zijn, maar hoe zwaar weegt de eenheid van Gods kerk je dan? Als er op welke manier dan ook een nieuwe kerk ontstaat of een gemeente zich afscheid, dan moet wel heel duidelijk zijn dat dat om dingen gaat die van levensbelang zijn. Zo'n stap moet je ook openbaar kunnen verantwoorden denk ik.
Hele gemeenten is tot nu toe: een hele gemeente nl. die van Bolnes en dan een gedeelte van een andere gemeente nl. die van St. Philipsland. Dus het meervoud "hele gemeenten" is een beetje "overdone".
Overigens ben ik het wel eens met het stramien van je verhaal.
Atze
Janneman
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: OGG Bolnes

Bericht door Janneman »

Maar de groepen dan in Kinderdijk/Alblasserdam, Krimpen en Rijssen waarvoor ds. Van der Meer van tijd tot tijd optreedt, zijn dat dan toevallige samenkomsten, of is er wel degelijk sprake van gemeentevorming (op termijn)? In de advertenties wordt ook dan steeds gesproken over OGG - BV i.o.; maken we hier toch de geboorte van een nieuw kerkverband mee?
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: OGG Bolnes

Bericht door astroguy »

Janneman schreef:Maar de groepen dan in Kinderdijk/Alblasserdam, Krimpen en Rijssen waarvoor ds. Van der Meer van tijd tot tijd optreedt, zijn dat dan toevallige samenkomsten, of is er wel degelijk sprake van gemeentevorming (op termijn)? In de advertenties wordt ook dan steeds gesproken over OGG - BV i.o.; maken we hier toch de geboorte van een nieuw kerkverband mee?
Dat is precies mijn vraag. Destijds op dit forum toen die vraag gesteld werd over het voorgaan van ds. Van der Meer in Alblasserdam werd er gezegd dat het een groep mensen was die hem op een doordeweekse dag voor een spreekbeurt hadden genodigd zonder dat er sprake was van een ambtelijke gemeente. Dus mijn indruk tot nu toe is dat het inderdaad "toevallige" groepen zijn. Misschien dat deze groepen zich t.z.t. officieel zullen afscheiden van de bestaande OGGN gemeenten?
Atze
Gesloten