Kerkgeschiedenis?
-
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 30 mar 2002, 19:43
Ook nu weer merken we het aan de opmerkingen van van Boxtel.
Onze kerkgeschiedenis waar ook het onderwijs mee te maken heeft is erg belangrijk.
Groen van prinsterer heeft niet voor niets zijn strijd gevoerd voor het onderwijs. belangrijk om te weten wat er toen gbeurd is als we horen dat het christelijk onderwijs nu op de wip gezet zou moeten worden.
Weet waar je voor staat
Onze kerkgeschiedenis waar ook het onderwijs mee te maken heeft is erg belangrijk.
Groen van prinsterer heeft niet voor niets zijn strijd gevoerd voor het onderwijs. belangrijk om te weten wat er toen gbeurd is als we horen dat het christelijk onderwijs nu op de wip gezet zou moeten worden.
Weet waar je voor staat
Waarom moeten we alles zelf uitvinden? Je leest hier steeds dat je alles in eigen woorden moet zeggen, dat je alles zelf uit de bijbel moet halen, dat formulieren en belijdenisgeschriften niet zo belangrijk zijn e.d.Origineel geplaatst door de Paus
Het is van belang om de geschiedenis te kennen. Het bekende spreekwoord luidt dan ook: wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd haar te herhalen. Dit geld ook voor de geschiedenis van de kerk.
Als we nu eens wat meer in de geschiedenis zouden duiken? Vinden we vast veel antwoorden op hedendaagse vragen.:+
Gerrie, als je mijn postings wat hebt gevolgd, weet je dat dit een opmerking naar mijn hart is.Origineel geplaatst door Gerrie
Waarom moeten we alles zelf uitvinden? Je leest hier steeds dat je alles in eigen woorden moet zeggen, dat je alles zelf uit de bijbel moet halen, dat formulieren en belijdenisgeschriften niet zo belangrijk zijn e.d.
Als we nu eens wat meer in de geschiedenis zouden duiken? Vinden we vast veel antwoorden op hedendaagse vragen.:+
Als je naar 2000 jaar -christelijke- geschiedenis kijkt, moet je tot de conclusie komen dat er in feite niet zo veel is veranderd, behalve dat alle ellende die wij over onszelf afroepen steeds geavanceerder is geworden en nog steeds wordt. Maar de kern blijft gelijk.
Het is heel belangrijk om de geschiedenis van de kerk te bestuderen. Zo kun je de oorzaken vinden die het tegenwoordige resultaat in de kerk hebben gebracht.
Zo doel ik ten eerste op uitspraken in het verleden van een in de kerk hooggeplaatste synodaal. Hij sprak uit dat de heilige Geest niet vrij mocht werken in de gemeente. Dit is een foute uitspraak en dus en vleok, een vloek die tot de dag van vandaag dit soort kerken beperkt doordat de heilige Geest niet vrij kan/mag werken. Zie de vruchten: dit soort kerken lopen leeg en normen vervagen er.
klinkt grof misschien, maar het is waarhied. Negatieve uitspraken, zijn eigenlijk vervloekingen.
Ook ingeslopen wetten en regels die niet bijbels zijn, kan je door dit soort onderzoek herleiden. En hoe moeilijk het ook lijkt, er mee af te rekenen. Calvinisme vindt ik dus persoonlijk iets wat totaal niks met God en de bijbel te maken heeft.
Zo doel ik ten eerste op uitspraken in het verleden van een in de kerk hooggeplaatste synodaal. Hij sprak uit dat de heilige Geest niet vrij mocht werken in de gemeente. Dit is een foute uitspraak en dus en vleok, een vloek die tot de dag van vandaag dit soort kerken beperkt doordat de heilige Geest niet vrij kan/mag werken. Zie de vruchten: dit soort kerken lopen leeg en normen vervagen er.
klinkt grof misschien, maar het is waarhied. Negatieve uitspraken, zijn eigenlijk vervloekingen.
Ook ingeslopen wetten en regels die niet bijbels zijn, kan je door dit soort onderzoek herleiden. En hoe moeilijk het ook lijkt, er mee af te rekenen. Calvinisme vindt ik dus persoonlijk iets wat totaal niks met God en de bijbel te maken heeft.
007, Calvijn heeft niet alleen zelf regels en tradities er bij bedacht. Hij interpreteerde de Bijbel dusdanig dat hij veel aanhangers kreeg, en die hebben van zijn ideeen weer wetten en tradities gemaakt, wat op zich niet erg is, want meestal zijn ze Bijbels onderbouwt. Maar ja, wetten en regels zijn nooit het doel, slechts een middel........
Als een wet/regel een middel moet zijn om je iets te laten doen, dan klopt het niet helemaal. (Of begrijp ik iets niet goed? Kan altijd natuurlijk, tikken zegt toch minder dan face tot face)Origineel geplaatst door Madtice
007, Calvijn heeft niet alleen zelf regels en tradities er bij bedacht. Hij interpreteerde de Bijbel dusdanig dat hij veel aanhangers kreeg, en die hebben van zijn ideeen weer wetten en tradities gemaakt, wat op zich niet erg is, want meestal zijn ze Bijbels onderbouwt. Maar ja, wetten en regels zijn nooit het doel, slechts een middel........
Je doet iets van harte, omdat de wetten door Jezus in je hart worden geschreven.
Dus we leven in het nieuwe verbond / nieuwe testament. Niet naar de letter maar door de Geest leef/lees ik.
Uit: Encarta Winkler Prins Encyclopedie 2001
Het calvinisme zoekt aansluiting bij de ideeën geformuleerd door Johannes Calvijn, zonder er zich in alle opzichten op te willen vastleggen, omdat het zijn laatste norm ontleent aan de bijbel.
1. WEZENSKENMERKEN
Diverse onderzoekers hebben in een bepaald grondbeginsel het wezen van het calvinisme trachten aan te geven. Als zodanig noemde men dan de predestinatie of de voorzienigheid Gods, met name ook Zijn volstrekte soevereiniteit. Maar het gemis aan eenstemmigheid op dit punt bewijst wel het onvruchtbare van een dergelijk pogen. Het calvinisme is niet ontstaan uit een filosofische reflectie over een of ander grondbeginsel, maar weet zich direct en volledig gebonden aan wat God in Zijn Woord heeft geopenbaard. Over de gehele linie wordt het gekenmerkt door de innerlijke behoefte zich voor alle opvattingen en gedragingen te verantwoorden tegenover de bijbel als enige en volstrekte regel van geloof en leven.
2. VOLSTREKTE SOEVEREINITEIT VAN GOD
Voorop staat de erkenning van Gods volstrekte soevereiniteit over het leven en de noodzakelijkheid voor de mens om Hem te kennen en te dienen en zo Hem te verheerlijken op alle terreinen. Hiermee gaat gepaard de belijdenis niet alleen van de afhankelijkheid van alle schepselen ten opzichte van Gods raad en bestel, maar ook van het volstrekte verderf als gevolg van de zonde, waardoor de mens uit zich zelf onmachtig is tot het zedelijk goede. Uitsluitend aan Gods verkiezende genade in Christus is het te danken, dat er uit de wereld een gemeente wordt bijeengebracht. Het heil dat in de weg van het verbond aan deze gemeente toekomt, is gegrond op het werk van Christus, die haar tegelijk door de Heilige Geest roept en bekwaamt tot een leven van heiligmaking en gehoorzaamheid.
3. LEVENSWIJZE
Het kenmerk van dit leven is niet wereldmijding en ascese, wel positieve aanvaarding van de wereld als schepping Gods. Alle eerbare arbeid wordt beschouwd als het vervullen van een goddelijke roeping. Ook het uitlenen van geld tegen een matige rente, wat in de eeuwen vóór de Reformatie werd veroordeeld, ontmoet bij dit standpunt geen bezwaar. Hieruit evenwel af te leiden dat het calvinisme verantwoordelijk zou zijn voor het ontstaan van het moderne kapitalisme, is niet juist. Bij alle bereidheid om de wereld te aanvaarden, kent het namelijk evenzeer de roeping zich van de wereld los te maken. Want het aardse leven behoort steeds te worden gezien in het licht van de eeuwigheid. De overdenking van het toekomstige leven geeft aan de houding van de christen een eigenaardig naar de hemel toegekeerd karakter. De vrijheid die hij in Christus bezit, betekent voor hem de gebondenheid aan Gods wet, die leidt tot een strenge zedelijkheid en een voortdurende tuchtoefening van zichzelf.
4. POLITIEKE CONSEQUENTIES In het calvinisme heeft men de oorsprong en waarborg van de constitutionele vrijheden willen zoeken. Dit is evenwel slechts juist wanneer men let op een latere ontwikkeling. Oorspronkelijk heeft het calvinisme aangedrongen op het straffen van ketters door de overheid, aan welke een bepaalde taak ook ten opzichte van de kerk werd toegedacht. Men spreekt in dat verband veelal van een theocratische opvatting. Niettemin is het de verdienste van Calvijn, dat hij van het begin af is opgekomen voor de zelfstandigheid van de kerk ten opzichte van de staat, al heeft hij dan niet terstond de volle consequenties van dit beginsel gezien en in praktijk gebracht. Ook het belang van de vrije ontwikkeling van wetenschap en kunst is door het calvinisme later begrepen.
5. INVLOED
Het calvinisme is niet aan een bepaald volk of een bepaalde cultuur gebonden. Het heeft in verschillende landen van Europa en in andere delen van de wereld een krachtige voedingsbodem gevonden. Elders is het, ondanks de aanwezige innerlijke affiniteit, door geweld en vervolging verdrongen. De invloed van het calvinisme heeft zich vooral doen gelden in Zwitserland, Frankrijk, Nederland, Duitsland, Hongarije, Engeland, Schotland, de Verenigde Staten en Zuid-Afrika; vroeger ook in Polen en Oostenrijk.
Zie ook de website over Calvijn :
http://www.meetingpoint.org/jc/jcframe.htm
Het calvinisme zoekt aansluiting bij de ideeën geformuleerd door Johannes Calvijn, zonder er zich in alle opzichten op te willen vastleggen, omdat het zijn laatste norm ontleent aan de bijbel.
1. WEZENSKENMERKEN
Diverse onderzoekers hebben in een bepaald grondbeginsel het wezen van het calvinisme trachten aan te geven. Als zodanig noemde men dan de predestinatie of de voorzienigheid Gods, met name ook Zijn volstrekte soevereiniteit. Maar het gemis aan eenstemmigheid op dit punt bewijst wel het onvruchtbare van een dergelijk pogen. Het calvinisme is niet ontstaan uit een filosofische reflectie over een of ander grondbeginsel, maar weet zich direct en volledig gebonden aan wat God in Zijn Woord heeft geopenbaard. Over de gehele linie wordt het gekenmerkt door de innerlijke behoefte zich voor alle opvattingen en gedragingen te verantwoorden tegenover de bijbel als enige en volstrekte regel van geloof en leven.
2. VOLSTREKTE SOEVEREINITEIT VAN GOD
Voorop staat de erkenning van Gods volstrekte soevereiniteit over het leven en de noodzakelijkheid voor de mens om Hem te kennen en te dienen en zo Hem te verheerlijken op alle terreinen. Hiermee gaat gepaard de belijdenis niet alleen van de afhankelijkheid van alle schepselen ten opzichte van Gods raad en bestel, maar ook van het volstrekte verderf als gevolg van de zonde, waardoor de mens uit zich zelf onmachtig is tot het zedelijk goede. Uitsluitend aan Gods verkiezende genade in Christus is het te danken, dat er uit de wereld een gemeente wordt bijeengebracht. Het heil dat in de weg van het verbond aan deze gemeente toekomt, is gegrond op het werk van Christus, die haar tegelijk door de Heilige Geest roept en bekwaamt tot een leven van heiligmaking en gehoorzaamheid.
3. LEVENSWIJZE
Het kenmerk van dit leven is niet wereldmijding en ascese, wel positieve aanvaarding van de wereld als schepping Gods. Alle eerbare arbeid wordt beschouwd als het vervullen van een goddelijke roeping. Ook het uitlenen van geld tegen een matige rente, wat in de eeuwen vóór de Reformatie werd veroordeeld, ontmoet bij dit standpunt geen bezwaar. Hieruit evenwel af te leiden dat het calvinisme verantwoordelijk zou zijn voor het ontstaan van het moderne kapitalisme, is niet juist. Bij alle bereidheid om de wereld te aanvaarden, kent het namelijk evenzeer de roeping zich van de wereld los te maken. Want het aardse leven behoort steeds te worden gezien in het licht van de eeuwigheid. De overdenking van het toekomstige leven geeft aan de houding van de christen een eigenaardig naar de hemel toegekeerd karakter. De vrijheid die hij in Christus bezit, betekent voor hem de gebondenheid aan Gods wet, die leidt tot een strenge zedelijkheid en een voortdurende tuchtoefening van zichzelf.
4. POLITIEKE CONSEQUENTIES In het calvinisme heeft men de oorsprong en waarborg van de constitutionele vrijheden willen zoeken. Dit is evenwel slechts juist wanneer men let op een latere ontwikkeling. Oorspronkelijk heeft het calvinisme aangedrongen op het straffen van ketters door de overheid, aan welke een bepaalde taak ook ten opzichte van de kerk werd toegedacht. Men spreekt in dat verband veelal van een theocratische opvatting. Niettemin is het de verdienste van Calvijn, dat hij van het begin af is opgekomen voor de zelfstandigheid van de kerk ten opzichte van de staat, al heeft hij dan niet terstond de volle consequenties van dit beginsel gezien en in praktijk gebracht. Ook het belang van de vrije ontwikkeling van wetenschap en kunst is door het calvinisme later begrepen.
5. INVLOED
Het calvinisme is niet aan een bepaald volk of een bepaalde cultuur gebonden. Het heeft in verschillende landen van Europa en in andere delen van de wereld een krachtige voedingsbodem gevonden. Elders is het, ondanks de aanwezige innerlijke affiniteit, door geweld en vervolging verdrongen. De invloed van het calvinisme heeft zich vooral doen gelden in Zwitserland, Frankrijk, Nederland, Duitsland, Hongarije, Engeland, Schotland, de Verenigde Staten en Zuid-Afrika; vroeger ook in Polen en Oostenrijk.
Zie ook de website over Calvijn :
http://www.meetingpoint.org/jc/jcframe.htm