Dit raakt natuurlijk wel een beetjeDavid J schreef:Merkwaardig. Zo ervaar ik het zelden of nooit bij een catechismuspreek. In mijn ervaring speelt de tekst van de HC in zo'n dienst de rol die een Bijbeltekst speelt in een gewone dienst. Maar we zullen wel een ander interpretatie van 'leidraad' hebben...Tiberius schreef:Klopt, Bert. Zo gebeurt dat bij ons ook altijd.
De HC wordt als leidraad gebruikt.
Dat de HC beoordeeld wordt door de Bijbel ernaast te leggen is al helemaal onzin. Er wordt gewoon voetstoots vanuit gegaan dat de HC en de Bijbel hetzelfde zeggen. Ik kan me althans geen kritische opmerking van een (GerGem) predikant over de catechismus herinneren. Of bedoel je te zeggen dat het zo zou moeten zijn?

Maar het is toch zo, dat als de predikant de 3fvE publiekelijk af zou kraken, ook in een preek, dat hij dan wel tegen zijn ambtseed ingaat. Mogelijke fouten in de 3fvE mogen alleen via de kerkrechterlijke weg behandeld worden. Pas als de GS er mee klaar is, mag het publiek behandeld worden. Dit om scheurmaking te vermijden.
Dus, geachte broeder, als jij problemen met de HC zou hebben, dan wordt het hoog tijd dat je een brief aan je kerkeraad stuurt, met een voorstel dit via classis naar de synode te sturen voor behandeling.