Heartcry - Niet arminiaans?

Erasmiaan

Re: Heartcry - Niet arminiaans?

Bericht door Erasmiaan »

Kaw schreef:
Erasmiaan schreef:
De vervulling met de geest stelt een kind van God in staat om de zonde te overwinnen en een heilig leven te leiden.
Dit beaamde jij.
Je leest het dan schijnbaar zo?:
De vervulling met de geest stelt een kind van God in staat om alle zonde te overwinnen en een zondeloos leven te leiden.
Ja, dan kunnen we beter stoppen. :fi
Je moet dan toch eens uitleggen wat er bedoelt wordt of wat jij bedoelt, want "de zonde" overwinnen en "heilig leven" dat is iets wat geen grond vindt in Gods Woord. Ook met enige welwillendheid kan ik hier niets anders in lezen.

Als er nu had gestaan: "de zonde vijand worden" had ik er geen problemen mee gehad. Maar dat is iets wezenlijk anders?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:Je moet dan toch eens uitleggen wat er bedoelt wordt of wat jij bedoelt, want "de zonde" overwinnen en "heilig leven" dat is iets wat geen grond vindt in Gods Woord. Ook met enige welwillendheid kan ik hier niets anders in lezen.

Als er nu had gestaan: "de zonde vijand worden" had ik er geen problemen mee gehad. Maar dat is iets wezenlijk anders?
Dus als ik boezemzonde X heb, dan is het onmogelijk dat ik door de kracht van de Heilige Geest van die boezemzonde af kom?

"Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige [en] Gode welbehagelijke offerande, [welke is] uw redelijke godsdienst." Een heilig leven is niet een zondeloos leven, maar een leven dat in dienst gestelt is voor God.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Kaw schreef:
Erasmiaan schreef:Je moet dan toch eens uitleggen wat er bedoelt wordt of wat jij bedoelt, want "de zonde" overwinnen en "heilig leven" dat is iets wat geen grond vindt in Gods Woord. Ook met enige welwillendheid kan ik hier niets anders in lezen.

Dus als ik boezemzonde X heb, dan is het onmogelijk dat ik door de kracht van de Heilige Geest van die boezemzonde af kom?
Dan had er wat mij betreft moeten staan: "een zonde" of "enige zonde". Vaak zie je overigens dat een boezemzonde altijd een zwakke plek blijft.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:
Kaw schreef:

Dan had er wat mij betreft moeten staan: "een zonde" of "enige zonde". Vaak zie je overigens dat een boezemzonde altijd een zwakke plek blijft.
Johannes zegt dit:
Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.
Hierin zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels openbaar. Een iegelijk, die de rechtvaardigheid niet doet, die is niet uit God.

Ik denk niet dat Johannes bedoelt dat een kind van God niet meer zondigd. Hij bedoelt dat als we innig verbonden zijn met God, dat we dan behoed worden voor het doen van zonde. Helaas is de praktijk dat de innige verbondenheid vaak niet langer duurt dan 5 minuten. In die zin vatte ik dat ook op.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Kaw schreef:Johannes zegt dit:
Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.
Hierin zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels openbaar. Een iegelijk, die de rechtvaardigheid niet doet, die is niet uit God.

Ik denk niet dat Johannes bedoelt dat een kind van God niet meer zondigd. Hij bedoelt dat als we innig verbonden zijn met God, dat we dan behoed worden voor het doen van zonde. Helaas is de praktijk dat de innige verbondenheid vaak niet langer duurt dan 5 minuten. In die zin vatte ik dat ook op.
Dat denk ik ook niet nee, kijk maar in hoofdstuk 1:

7 Maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, zo hebben wij gemeenschap met elkander, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.
8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij ons zelven, en de waarheid is in ons niet.
9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.
Afbeelding
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Kaw schreef:
De vervulling met de geest stelt een kind van God in staat om de zonde te overwinnen en een heilig leven te leiden.
Zeg eens dat het niet zo is?
Ik vind dit een absoluut bagger citaat. Een kind van God rust op de verdienste van Jezus Christus, die aan het kruis de macht van de zonde heeft gebroken en daardoor is een zondaar geheiligd. Het kind van God is in zichzelf nergens toe in staat.

Dit citaat kan niet zonder deze nuance, en ik haast mij om te zeggen dat het visiedocument van Heart Cry deze zaken wel aan de orde stellen.
jongere schreef:Wat vind je van het visiedocument (o.i.d.) 2x
Ik heb het net vlotjes doorgelezen en het valt me niet tegen. Wel heb ik de indruk dat ze in mijn ogen te makkelijk omgaan met leerstellige zaken en ontbreekt er in de grondslag van de stichting een verwijzing naar de drie formulieren van enigheid. Eveneens zie ik een tegenstelling tussen dat document en het stukje van Arjan Baan zoals dat geciteerd werd uit het opwekkingsmagazine.
Gian

Bericht door Gian »

Misschien moet je het zo lezen Herman,

Door de vervulling van de Heilige Geest is een mens zonder veel moeite in staat om het zondigen te laten.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Herman,

Overigens is de hele kwestie niet een uitspraak van HeartCry, maar een eigengemaakte conclusie van de artikelschrijver. Het doet er zelfs eigenlijk niet toe.

Dat de intentieverklaring te licht is bevonden verbaast me niets. Het is immers HeartCry waar we over praten.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Kaw schreef: Dat de intentieverklaring te licht is bevonden verbaast me niets. Het is immers HeartCry waar we over praten.
Te licht bevonden? Ik heb het hele artikel nog niet gewogen, ik heb alleen aangegeven dat er een expliciete verwijzing naar de gereformeerde belijdenisgeschriften ontbreekt.
Gian

Bericht door Gian »

Waarom is de gereformeerde belijdenis altijd 'het' sluitstuk?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Bert Mulder
Contacteer:

Re:

Bericht door Bert Mulder »

Bert Mulder schreef:Meende toch dat het arminianisme afdoende getoont was, in het begin van dit onderwerp.

Nota bene zegt Heartcry zelf, dat ze zich niet met het vraagstuk arminianisme bezig wil houden, en dus onze Dordtse vaderen en grote klap in het gezicht geeft. Waar hebben alle kerken in Europa zich in 1618-1619 mee bezig gehouden, Heartcry zegt dat het helemaal niet nodig was.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Re:

Bert Mulder schreef:Heb een reactie op mijn email ontvangen, die helaas helemaal niet op mijn vragen ingaat:
Geachte heer Mulder,

Hartelijk dank dat u mee wilt denken vanuit Canada ten aanzien van de Nederlandse situatie.
Die bewogenheid en meelevendheid van overzee waardeeren we zeer.
U vindt Heart Cry een parakerk, die allerlei emoties opwekt.
Misschien is dat niet goed overgekomen in Canada: we zijn geen kerkverband.
Misschien dat u dit verward met de Hersteld Hervormde Kerk die mei 2004 is onstaan?

Ik wil u hartelijk uitnodigen om komende zomer een bezoek te brengen in Nederland.
Dan kunt u de situatie in u opnemen en beoordelen hoe e.e.a. er aan toe gaat.

Één ding weet ik zeker: de Heere heeft in Zijn soevereine genade de sluizen van de hemel geopend.
Daarvan zijn wij van nabij getuigen geweest. U kunt er iets van lezen in de bijlage.
Er zijn getuigenissen die misschien anders verwoord hadden kunnen worden......maar goed.

Ik hoop dat u met ons bidt voor een opwekking in Canada en Nederland.
Met vriendelijke broedergroeten,

Arjan Baan
D.C. Kraaystraat 10
2959 AG - Nieuw Lekkerland
Telefoon: 0184-422448
E-mail: a.baan@filternet.nl
Getuigenissen en reacties n.a.v. de conferentie te “Kroeze Danne”
Thema: ‘God dieper leren kennen”

Lieve vrienden, beste lezers. Onderstaande getuigenissen, bemoedigingen en reacties zijn ons per e-mail of brief toegestuurd. Sinds de afloop van de conferentie hebben wij als organisatoren diverse getuigenissen en bemoedigingen van jongeren en ouderen ontvangen. Vooral de getuigenissen van wat God aan vele zielen heeft gedaan zijn indrukwekkend. We zijn erg verwonderd en willen de Heere Zelf daarvoor alle eer geven. “Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen”. We sturen deze getuigenissen en bemoedigingen door om drie redenen.

In de eerste plaats is het tot eer van God om dit soort ervaringen met elkaar te delen. We mogen doen als de psalmdichter, die zegt: ‘Komt, hoort toe, o alle gij, die God vreest, en ik zal vertellen, wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft’ (Psalm 66:16).

In de tweede plaats tot bemoediging van hen, die de afgelopen tijd de genadetroon van de Heere hebben aangelopen als een waterstroom. Er is immers veel gebed geweest. En de Heere heeft deze gebeden verhoord. Daar mogen we Hem nu voor danken.

In de laatste plaats willen wij u deelgenoot maken van deze getuigenissen, opdat wij zouden weten dat God nog werkt in Nederland. Daarom is het toegestaan om deze getuigenissen en reacties biddend door te geven aan anderen. “Die God leeft nog!” Dat mag iedereen weten.

Lees de getuigenissen en bemoedigingen met een biddend hart. Ze mogen doorgegeven worden aan derden, omdat ze anoniem zijn. Het gaat om Zijn grote Naam!

Wij hopen dat de getuigenissen en bemoedigingen tevens een aansporing voor anderen zijn om D.V. september 2006 ook eens een verdiepingsconferentie bij te wonen. Voor meer informatie over deze conferentie in september, zie: http://www.heartcry.nl

Met vriendelijke herlevingsgroeten,
Het bestuur van Stichting Heart Cry

1. Waarschuwing
Dank je voor de mails waarin de getuigenissen doorgestuurd worden. Wat groot! Wat ik wel even wil zeggen: ik hoop niet dat hiermee de nadruk komt te liggen op 'bijzondere ervaringen'. Bij veel mensen zal God ook in de stilte hebben gewerkt. Deze mensen zouden kunnen gaan twijfelen aan de echtheid van het werk van God in zichzelf, als zij allemaal grootse verhalen horen. Het is goed hoor, deze dingen kenbaar te maken, maar misschien is het ook goed te zeggen dat alle andere - zogenaamde 'stille' - werken van God evengoed Halleluja zijn, en zeker niet minder zijn. Veel zegen, in Christus diepe liefde, verbonden.

2. Getuigenis
Nu ik dit schrijf drie dagen na de conferentie zit ik weer te huilen van heimwee. De HEERE was daar dat heeft iedereen gevoeld, er was liefde eensgezindheid het was een oase in deze hectische tijd. Ik was samen met mijn zoontje gekomen, mijn man is overleden, maar mijn dochters wilden niet mee. Bij thuiskomst was ik zo vol van alles dat ik niet kon stoppen met vertellen, Mijn jongste dochter werd er zo door aangestoken dat ze vreselijk spijt had dat ze niet mee was gegaan. Wat is de HEERE goed dat hij ons dit geeft terwijl er zoveel christenen worden vervolgd mogen wij zo bij elkaar komen, ik heb het daar niet naar gemaakt alleen mijn gedachten al, het is voor mij echt een wonder. GLORIE AAN GOD. De conferentie was echt heel bijzonder de Heilige Geest heeft ons geleid. Laten we veel bidden voor en met elkaar, want de satan probeert alles kapot te maken wat van Jezus en Zijn volgelingen is. Na de Heere wil ik jullie hartelijk danken voor het vele werk wat jullie hebben gedaan. Ik ben jullie echt heel dankbaar, aan alles was gedacht werkelijk alles ging goed. Ik wens jullie van harte Gods zegen in alles.
en dan volgen nog zo'n 30 bladzijden van getuigenissen
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Re:

Bert Mulder schreef:Mijn email dus:
March 12, 2007

Geachte heer A.C. Baan:

RE: Heartcry

Ik woon in Sherwood Park, Alberta, Canada, lid zijnde van de Protestant Reformed Church in Edmonton. Ik ben aktief bezig op RefoForum. Nu is er een discussie gaande op het RefoForum, veel door mijn toedoen, waar de doelstellingen, en de reden van bestaan van Heartcry onder de loep genomen worden, in het licht van de Heilige Schrift, en onze drie formulieren van enigheid. Graag hierop uw antwoord. Zal u hier de quotation geven van de bewuste vragen, zoals ik die op het forum gesteld heb:

Bert Mulder schreef:
De Kerk is het organisme van God ingesteld. Het Lichaam van Christus zelf, zoals de Schrift en de 3 formulieren van enigheid ons leren. In die Kerk is plaatselijk gemanifesteerd door de plaatselijke kerk, in welk getrouw kerkverband dan ook, onder de leiding van de, door God zelf gekozen kerkeraad. En de kerkeraad is belast, van God zelf, met de zorg van onze zielen.

Daar dwars tegenover staat een parakerk organisatie zoals Heartcry, die er 1 of 2 keer per jaar gauw is, allerlei emoties opwekt, om dan weer weg te gaan. Tussen die conferenties in moet dan de kerkeraad maar doen met alle nagevolgen van welke parakerk dan ook.

Dit neemt niet weg, dat soms de kerk zo afgedwaalt en afgezwakt is, dat er hervorming, een nieuwe reformatie van de kerk nodig is. Maar die moet in ons eigen hart beginnen, en zo haar effect in de kerk hebben, niet langs de kerk op. En als de kerk niet opniew hervormd wil worden, dan moeten we, helaas, van die kerk afscheiden, en een kerk vinden waar we wel die vaste spijze van Zijn Woord krijgen. En als die kerk niet te vinden is, dan moeten we misschien verhuizen, misschien samen weer een nieuw kerkverband beginnen.
Quote:
Artikel 28. Dat een iegelijk schuldig is zich bij de Kerk te voegen.
Wij geloven, aangezien deze heilige vergadering is een verzameling dergenen die zalig worden, en dat buiten haar geen zaligheid is, dat niemand, van wat staat of kwaliteit hij zij, zich behoort op zichzelven te houden, om op zijn eigen persoon te staan; maar dat zij allen schuldig zijn zichzelven daarbij te voegen en daarmede te verenigen; onderhoudende de enigheid der Kerk, zich onderwerpende aan haar onderwijzing en tucht, den hals buigende onder het juk van Jezus Christus, en dienende de opbouwing der broederen, naar de gaven die hun God verleend heeft, als onderlinge lidmaten van één zelfde lichaam. En opdat dit te beter zou kunnen onderhouden worden, zo is het ambt* aller gelovigen, volgens het Woord Gods, zich af te scheiden van degenen die niet van de Kerk zijn, en zich te voegen tot deze vergadering, het zij op wat plaats dat God ze gesteld heeft; ook al ware het zo, dat de magistraten en plakkaten der prinsen daartegen waren, en dat de dood of enige lichamelijke straf daaraan hing. Daarom, al degenen die zich van haar afscheiden of niet daarbij voegen, die doen tegen de ordinantie Gods.

Quote:
Dus waarom besteed "Heartcry" zoveel tijd en energie, door langs de kerkene op te werken, als een Bijbels ongeoorloofd middel voor evangeliesatie en "revival", of opwekking.

Voor al onze broeders en zusters hier die in een rut zitten, en opwekking nodig hebben, waarom gebruik je die tijd en energie niet in EIGEN KERK? Waarom mag je eigen kerk daarniet in helpen, temeer dat God eigen kerk die plaats gegeven heeft, en daardoor ook de HELE eigen kerk er profijt van trekt... Dus een groot probleem met Heartcry ook, is dat het individualistisch is. IK EN MIJZELF ALLEEN, en de rest van de broeders en zusters in de gemeente moeten het maar voor zichzelf uitzoeken.

En als het gaat over Evangelisatie, dat is de taak van God aan de KERK gegeven, niet aan een para-kerk.

Dus als "Heartcry" het dus beslist meent het beter te weten, waarom gaan ze dan niet naar de kerkverbanden waar ze denken te kunnen helpen, en dus werken via en samen met de kerk?

Ook kunt u de discussie hier volgen:

http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=4935#171097

Met hartelijke groeten. Hoop uw antwoord te mogen ontvangen. Dat Zijn Naam alle eer moge ontvangen.

In Zijn dienst,

Bert Mulder
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Gian schreef:Waarom is de gereformeerde belijdenis altijd 'het' sluitstuk?
Omdat je daarin herkenning vind.

Heart Cry heeft als doelstelling om eenheid rondom het Woord te beleven. Als je dan ervoor kiest om de belijdenisgeschriften niet te noemen, dan betekent dat onder meer dat mensen die daar wel aan hechten vragen gaan stellen bij de herkenning. Wat heeft het voor nut een gesprek met iemand aan te gaan als ze op verschillende wegen wandelen? Volgens mij krijg je dan een hoop geschreeuw, en weinig effect.

Een tweede, hiermee samenhangend punt, is dat de belijdenisgeschriften de leer van de kerk behelzen. Ik vind de leer belangrijk, onder andere vanwege de reden dat een goede grondslag nodig is om de prediking zuiver te houden. Is de leer ketters, hoe zal dan de gelovige zalig worden? Hij gelooft dan tenslotte op de verkeerde manier. Vandaar dat ik daar de vinger bij leg. Belijdenisgeschriften uniformeren het verstaan van de Schrift en geven een basis om het met elkaar over dezelfde zaken te hebben, zonder steeds af te vragen, wat bedoelt de ander.

Verder noem ik het niet een sluitstuk, maar zie ik het - als ik het op het visiedocument van HCr betrek - als een vingerwijzing dat de rechte leer (en de zaligheid van de volgers) in het geding kan zijn. En ik ben mij er van bewust, dat ik daarmee in zekere zin in de 'antieke oudheid' leef, toen elke gereformeerd mens op aarde de leer belangrijk vond, immers werd er toen nog niet relativerend aangekeken tegen de leer als wij moderne 21-e eeuwers dat tegenwoordig doen.
Bert Mulder
Contacteer:

Daar komt nog bij, zo als aangetoond, dat Hearcry, and Dhr. Baan, vragen over de belijdenis die ze hebben, in het algemeen, en vragen over de 3fvE, ontlopen, en niet openlijk willen antwoorden.

En Heartcry Canada, sprekers van welke ook in Nederland deelgenomen hebben, zeggen openlijk aan geen belijdenis gebonden wensen te worden. In dat opzicht, komen die er in elk geval eerlijk voor uit.
Plaats reactie