'Relishoppen'
'Relishoppen'
Neem je iedere zondag in je 'eigen' kerk deel aan de dienst, of vind je het ook wel eens een verademing om bij 'de buren' te kijken hoe zij invulling geven aan hun geloof?
Ga je dan over het algemeen 'zwaarder' of 'lichter'?
The Critical Brother (die wel eens van 'de rechte paden' afwijkt......:,)
Ga je dan over het algemeen 'zwaarder' of 'lichter'?
The Critical Brother (die wel eens van 'de rechte paden' afwijkt......:,)
Ik denk dat we toch gewoon allemaal deel zijn van de Kerk van Christus, of, zoals het in de Bijbel staat, het Lichaam van Christus. De een is de arm, de ander de grote teen (en sommige de ingegroeide teennagel :, ), maar allemaal deel van hetzelfde grote geheel, met Jezus als hoofd.
Als je het zo bekijkt is het volgens mij niet erg om eens bij andere kerken te kijken. Uiteraard heb ik die mening, want ik ben ongeveer een geestelijke nomaden, omdat mijn vriendin in Friesland woon en ik in de Westerse Wereld, en omdat ik wel 's met vrienden mee ga kom ik nogal eens in verschillende kerken... heb al een heel rijtje, volgens mij is er geeneen die ik nog niet gehad heb... denominatie dan, maar ik weet het niet zeker
. Zolang de mensen enthousiast voor God waren en Bijbelgetrouw dan had ik het altijd naar m'n zin, en eigenlijk heb ik nog geen dienst meegemaakt waar mensen niet hun best deden aan deze twee voorwaarden te voldoen... dus, relishoppen kan eigenlijk niet zoveel kwaad.
Als je het zo bekijkt is het volgens mij niet erg om eens bij andere kerken te kijken. Uiteraard heb ik die mening, want ik ben ongeveer een geestelijke nomaden, omdat mijn vriendin in Friesland woon en ik in de Westerse Wereld, en omdat ik wel 's met vrienden mee ga kom ik nogal eens in verschillende kerken... heb al een heel rijtje, volgens mij is er geeneen die ik nog niet gehad heb... denominatie dan, maar ik weet het niet zeker

Fijn, Rens, dat je in zo gemeente kunt kerken. Ik ben bang dat veel ger. (syn.) kerken erg ver van de waarheid zijn afgedwaald. Dat geldt overigens niet alleen voor ger. (syn.) :#:#:#Origineel geplaatst door Rens
Als ik bij een "ander" ga buurten dan bij mijn eigen synodaal gereformeerde gemeente, dan is het de Christelijke gereformeerde Kerk. Ondanks dat mijn gemeente niet van zins is de SOW-kerken zal volgen in de fusie. Verre van dat.
De kerkenraad is mét mij van mening dat het SOW-proces een onzalige weg is.
Daarover heb ik mijn verontrusting geuit aan de kerkenraad.
De gemeente schurkt vrij stevig tegen de orthodoxie aan, gelet op het feit dat velen van de gemeenteleden óf lid zijn van de SGP en/óf abonnee zijn op het Reformatorisch Dagblad.
Dus, niet écht zwaarder zou ik denken, gewoon éven anders.
ook een fijne gemeente met een evenzeer rechtzinnige schriftuitleg.
Groet, Rens
Ik moet heel eerlijk zeggen als er bij mij in de buurt een goeie dominee preekt dan ben ik nog wel een geneigd om daar maar heen te gaan.
Ds. de Knegt schreef eens i.v.m. het achter dominees aanreizen: je kunt niet elke zondag een gebakje hebben. maar ik zeg erbij geef mij toch maar elke zondag een gebakje desnoods haal ik het dan ergens anders. (Shoppen? het zei zo)
Ds. de Knegt schreef eens i.v.m. het achter dominees aanreizen: je kunt niet elke zondag een gebakje hebben. maar ik zeg erbij geef mij toch maar elke zondag een gebakje desnoods haal ik het dan ergens anders. (Shoppen? het zei zo)
Doordeweeks buurten bij een andere kerk kan geen kwaad, zolang deze maar de zuivere Schriftuurlijke waarheid preekt zoals deze is samengevat in de Drie Formulieren van Enigheid.
Ik buurt niet in mijn woonplaats, sterker nog: ik heb nog nooit 'gebuurd'. Maar wie weet, binnenkort, een jongerenavond, of een keertje een oud-gereformeerde gemeente? 't Zal wel tot de uitzonderingen blijven behoren.
Ik buurt niet in mijn woonplaats, sterker nog: ik heb nog nooit 'gebuurd'. Maar wie weet, binnenkort, een jongerenavond, of een keertje een oud-gereformeerde gemeente? 't Zal wel tot de uitzonderingen blijven behoren.
Inderdaad, als er in de buurt een hele goeie dominee preekt, dan ga ik er af en toe ook wel heen.
Hier ben ik het dan weer niet mee eens. Het mag geen gewoonte worden. Maar het kan voortkomen uit een gebrek aan binding aan de gemeente met verschillende oorzaken. Blijf trouw aan je gemeente, het zijn toch je broeders in Christus, en daar ben je geplaatst!maar ik zeg erbij geef mij toch maar elke zondag een gebakje desnoods haal ik het dan ergens anders. (Shoppen? het zei zo)
Het allerbest is om gewoon altijd te kerken bij de kerk waar je als lid ben aangesloten. Door trouw en altijd te komen vergroot je de band als gemeente. Op deze wijze krijg de broederlijke verbondenheid een duidelijke invulling!
Verder loop je het gevaar om juist voor een dominee of zijn uitleg ergens anders naar toe te gaan terwijl je je eigen gemeente waar ook het Woord open ligt over slaat! We kunnen desnoods een paar megekerken neer zetten waar iedereen kan kerken. Maar dan loop je het doel van gemeente-zijn voorbij. Als de hele gemeente gaat shoppen als er geen dominee is dan kan die kerk worden gesloten!
Daarom mensen blijf trouw aan je gemeente zodat de liefde van Christus nog meer tot uitting komt. En zeg dan niet dat het niet zo bij je is want het begin ligt bij een ieder dus ook bij jouw/mij!
Verder loop je het gevaar om juist voor een dominee of zijn uitleg ergens anders naar toe te gaan terwijl je je eigen gemeente waar ook het Woord open ligt over slaat! We kunnen desnoods een paar megekerken neer zetten waar iedereen kan kerken. Maar dan loop je het doel van gemeente-zijn voorbij. Als de hele gemeente gaat shoppen als er geen dominee is dan kan die kerk worden gesloten!
Daarom mensen blijf trouw aan je gemeente zodat de liefde van Christus nog meer tot uitting komt. En zeg dan niet dat het niet zo bij je is want het begin ligt bij een ieder dus ook bij jouw/mij!
Alle christenen zijn toch mijn broeders en zusters? Dus moet je toch een binding aan gaan met allemaal? En ik ben niet van mening dat iedereen in zijn gemeente is geplaatst. De meeste mensen gaan naar een kerk omdat ze zich er thuis voelen, het aan te reizen is, en men vind dat er op de juiste manier kerk gehouden wordt. We zijn geplaatst in de wereld, niet in de kerk. Vreemdelingen op aarde, om het maar met Paulus zijn woorden te zeggen. Dus voor mij bestaat er niet zoiets als reli-shoppen. Ja, eigenlijk wel, maar dat is dan meer dat je de ene week hindoe bent, en dan een keer moslim, afwisselen met wat New Age en dan nog eens boedist. Dat is pas echt reli-shoppenOrigineel geplaatst door Refojongere
Hier ben ik het dan weer niet mee eens. Het mag geen gewoonte worden. Maar het kan voortkomen uit een gebrek aan binding aan de gemeente met verschillende oorzaken. Blijf trouw aan je gemeente, het zijn toch je broeders in Christus, en daar ben je geplaatst!

Het kan geen kwaad om eens bij de buren te shoppen. Maar je moet wel een uitval basis hebben zeg maar. Een kerk waar je thuis hoort.
God is net een diamant, jij en de kerk waar je gaat zien misschien maar een stukje. Terwijl een andere gemeente God weer van aan andere kant belichten.
Ik vind dat je zo ie zo open moet staan voor andere kerken en zeker niet kerkistisch moet zijn of gedragen.
God is net een diamant, jij en de kerk waar je gaat zien misschien maar een stukje. Terwijl een andere gemeente God weer van aan andere kant belichten.
Ik vind dat je zo ie zo open moet staan voor andere kerken en zeker niet kerkistisch moet zijn of gedragen.
Dat van die diamant, dat vind ik een erg mooie vergelijking. God is zo veel meer dan wij kunnen bevatten!
Er is ook een bekende vergelijking van twee blinde mannen die beiden een olifant betasten, de een de snuit en de ander de staart. Uiteindelijk maken ze enorme ruzie over hoe de olifant er nu uitziet, en verschillen ze allebei van mening omdat ze beide iets fundamenteels anders zien, terwijl ze eigenlijk in feite een ander stukje van dezelfde olifant kennen.
Het komt min of meer op hetzelfde neer, maar het is wel een goede eye-opener, vind ik
Er is ook een bekende vergelijking van twee blinde mannen die beiden een olifant betasten, de een de snuit en de ander de staart. Uiteindelijk maken ze enorme ruzie over hoe de olifant er nu uitziet, en verschillen ze allebei van mening omdat ze beide iets fundamenteels anders zien, terwijl ze eigenlijk in feite een ander stukje van dezelfde olifant kennen.
Het komt min of meer op hetzelfde neer, maar het is wel een goede eye-opener, vind ik