[font=Times New Roman]Vind ik wel een beetje flauwe reactie hoor dat om de hete brij heendraaien. Wij proberen naar eer en geweten zo helder mogelijk te formuleren. enfin daar zijn we dus blijbaar niet in geslaagd...[/font]Origineel geplaatst door refo
De reacties van de thuislezers draait een beetje om de hete brij heen. Natuurlijk kun je het als heel zinvol ervaren zo'n 'familieliteratuurstudie' te doen. Maar daar gaat het niet om.
[font=Times New Roman]Niet alle thuislezers zijn paauwiaan, dat zou toch wel duidelijk moeten zijn. Inderdaad wat betreft het onbewust geloof' als je het bedoelt in de geest van Calvijn in zijn Institutie: "De kinderen worden gedoopt tot de toekomstige bekering en het otekomstig geloof. Want hoewel die nog niet in hen tot rijpheid gekomen zijn, ligt toch het zaad van beide - door de verborgen werking des Geestes- in de kinderen besloten."Bovendien spreken Lieneke en Memory elkaar tegen. Lieneke gebruikt Comrie als voorbeeld van een predikant waar ze het niet mee eens zijn, terwijl Memory het een geweldig schrijver vindt. (Overigens begrijp ik niet waarom hij dat citaat zo weergaloos vindt, want dergelijke uitspraken geven voeding aan een 'onbewust geloof', terwijl naar mijn beste weten thuislezers daar niet van willen weten. Maar misschien heb je behalve Paauwianen nog andere thuislezers met andere motieven.
Inderdaad zo voor het oog spreken we elkaar tegen. Ik moet evenwel wat rechtzetten. Wat lieneke bedoelt, is dat Comrie geciteerd wordt in de Gergem maar verkeerd wordt begrepen en toegepast over bijv. 'wederbeboorte voor het geloof' en andersom. Het heeft jammergenoeg de gerechtvaardigde indruk gewekt dat er sprake is van een tegenstrijdigheid[/font]
[font=Times New Roman]Het gaat toch niet om de dominee! Het gaat om de kerk(orde). Wat zegt zij? Vertoont zij die kenmerken van de ware Kerk zoals de NGB het omschrijft. Er is geen sprake van eigen normen die wij hanteren. Onze norm is in de eerste plaats de Schrift en daarmee gepaard gaand de oudvaders.Waaraan moet een dominee voldoen om de thuislezers weer onder zijn gehoor te krijgen?
Waarop wordt gebaseerd dat 'thuisblijven' gerechtvaardigd is?
Hoe kom je er achter dat een dominee weer aan jouw normen voldoet? Ga je dan regelmatig toch 'keuren'?
Evenwel moet ik het antwoord schuldig blijven of er vanuit de Bijbel expliciet is aan te wijzen dat thuislezen gerechtvaardigd is. Thuislezen is geen alternatief voor de kerkgang, maar veeleer een uit de nood geboren noodoplossing.
Ik hoop dat ik niet om de hete brei heen draaierig ben geweest[/font]
[Veranderd op 5/6/02 door Memory]