Thuis lezen

Memory

Bericht door Memory »

Origineel geplaatst door refo
De reacties van de thuislezers draait een beetje om de hete brij heen. Natuurlijk kun je het als heel zinvol ervaren zo'n 'familieliteratuurstudie' te doen. Maar daar gaat het niet om.
[font=Times New Roman]Vind ik wel een beetje flauwe reactie hoor dat om de hete brij heendraaien. Wij proberen naar eer en geweten zo helder mogelijk te formuleren. enfin daar zijn we dus blijbaar niet in geslaagd...[/font]
Bovendien spreken Lieneke en Memory elkaar tegen. Lieneke gebruikt Comrie als voorbeeld van een predikant waar ze het niet mee eens zijn, terwijl Memory het een geweldig schrijver vindt. (Overigens begrijp ik niet waarom hij dat citaat zo weergaloos vindt, want dergelijke uitspraken geven voeding aan een 'onbewust geloof', terwijl naar mijn beste weten thuislezers daar niet van willen weten. Maar misschien heb je behalve Paauwianen nog andere thuislezers met andere motieven.
[font=Times New Roman]Niet alle thuislezers zijn paauwiaan, dat zou toch wel duidelijk moeten zijn. Inderdaad wat betreft het onbewust geloof' als je het bedoelt in de geest van Calvijn in zijn Institutie: "De kinderen worden gedoopt tot de toekomstige bekering en het otekomstig geloof. Want hoewel die nog niet in hen tot rijpheid gekomen zijn, ligt toch het zaad van beide - door de verborgen werking des Geestes- in de kinderen besloten."
Inderdaad zo voor het oog spreken we elkaar tegen. Ik moet evenwel wat rechtzetten. Wat lieneke bedoelt, is dat Comrie geciteerd wordt in de Gergem maar verkeerd wordt begrepen en toegepast over bijv. 'wederbeboorte voor het geloof' en andersom. Het heeft jammergenoeg de gerechtvaardigde indruk gewekt dat er sprake is van een tegenstrijdigheid[/font]
Waaraan moet een dominee voldoen om de thuislezers weer onder zijn gehoor te krijgen?

Waarop wordt gebaseerd dat 'thuisblijven' gerechtvaardigd is?

Hoe kom je er achter dat een dominee weer aan jouw normen voldoet? Ga je dan regelmatig toch 'keuren'?
[font=Times New Roman]Het gaat toch niet om de dominee! Het gaat om de kerk(orde). Wat zegt zij? Vertoont zij die kenmerken van de ware Kerk zoals de NGB het omschrijft. Er is geen sprake van eigen normen die wij hanteren. Onze norm is in de eerste plaats de Schrift en daarmee gepaard gaand de oudvaders.
Evenwel moet ik het antwoord schuldig blijven of er vanuit de Bijbel expliciet is aan te wijzen dat thuislezen gerechtvaardigd is. Thuislezen is geen alternatief voor de kerkgang, maar veeleer een uit de nood geboren noodoplossing.
Ik hoop dat ik niet om de hete brei heen draaierig ben geweest[/font]

[Veranderd op 5/6/02 door Memory]
Kislev

Bericht door Kislev »

Nu het toch over Paauwiaanen gaat. Een gedeelte van mijn familie is (eigenlijk 'was') fanatiek Paauwiaan. Sommigen zelfs zo dat ze niet in de kerk kwamen tijdens begrafenissen of bruiloften van familieleden. (Dat waren voornamelijk de luitjes die Paauwe nog 'live' meegemaakt hadden)

Ik heb het dan over de generatie van mijn opa. De kinderen daarvan (nu vijftigers) waren al iets minder 'fanatiek'. Kijk je nu echter naar de kinderen daarvan (mijn generatie) dan is er werkelijk niks maar dan ook niks meer van over. Bijbelkennis is er nauwelijks meer en van preken lezen is al helemaal geen sprake. Kijk, dat zal de bedoeling van ds. Paauwe niet geweest zijn.

Gisteravond zocht ik wat op in de Redelijke Godsdienst van à Brakel. Tijdens het doorbladeren zag ik een enorm hoofdstuk wat zoiets heette als 'waarom zich men bij eene kerk moet voegen'. Misschien lezenswaardig.

P.S. positief aan het feit dat een deel van de familie Paauwiaan was is dat we nu de complete preken van ds. Paauwe hebben staan op de boekenplank. (Nee! niet te koop!) Wat dat betreft kan ik ook wel thuislezer worden. ;)

[Veranderd op 5/6/02 door Kislev]
Grace

Bericht door Grace »

ik heb zeer regelmatig contact met heel verschillende soorten thuislezers. Veel gezinnen die met ruzie uit de kerk gegaan zijn. En daarom besluitten ze om niet meer te gaan.

Ik ken ook gezinnen die niet meer gaan om dat ze vinden dat er te weinig over de hel gepreekt wordt. Als ik echter naar de kinderen kijk van deze gezinnen(zegmaar de vruchten van het thuislezen bij deze mensen, dan huiver je gewoon. Zo leeg en zo anti. Echt, thuis zo strak mogelijk. Niets mag en niets kan, maar de kinderen geven er allemaal een trap tegen.

Ik kom echter ook positive gevallen tegen(b.v. fam.... uit Zeeland). waar ik bewondering voor heb.

Toch zou ik het mijn kinderen niet aan willen doen. Geen club's. cathegesatie omgang met andere leeftijdsgenoten, geen jv, mensne die je scheef aankijken,etc,etc,etc.

Tot slot. Memory, krijg jij je a.s. vrouw ook mee in het thuislezen? Anders kan je nog altijd in Goudswaard gaan kerken(haha). Hij is ook wel bekend onder thuislezers hoor. Maar goed dat wist jij al.

Doe je zwager de groeten van me!

Stelling:

Ook al is het een kerk met een verkeerde leer, toch ben je verplicht om je hierbij aan te sluiten. De Heere Jezus ging ook iedere keer naar de synagoge/tempel om daar aanwezig te zijn. Ook al hadden die farizeen het bij het verkeerde eind.

Gr.Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door GraceStelling:

Ook al is het een kerk met een verkeerde leer, toch ben je verplicht om je hierbij aan te sluiten. De Heere Jezus ging ook iedere keer naar de synagoge/tempel om daar aanwezig te zijn. Ook al hadden die farizeen het bij het verkeerde eind.
Gr.Grace
Mag jij in jouw kerk ook een preekje houden om de in jouw ogen verkeerde leer te weerleggen dan, net als de Heer?

The Critical Brother (niet van "lezen" hoor!)
refo

Bericht door refo »

Memory, ik neem aan dat je dit artikel bedoelt:

ARTIKEL 28
De roeping zich bij de kerk te voegen
Wij geloven dat niemand, welke positie hij ook heeft, zich van deze heilige vergadering afzijdig mag houden, om op zichzelf te blijven staan. In deze vergadering komen immers bijeen degenen die behouden worden, en buiten haar is er geen heil. Daarom moet ieder zich bij haar voegen en zich met haar verenigen. Zo wordt de eenheid van de kerk bewaard; men onderwerpt zich aan haar onderwijzing en tucht, buigt de hals onder het juk van Jezus Christus en dient de opbouw van de broeders overeenkomstig de gaven die God aan allen verleend heeft, als leden van eenzelfde lichaam.

Om dit alles des te beter te kunnen onderhouden, is het volgens Gods Woord de roeping van alle gelovigen zich af te scheiden van hen die niet bij de kerk horen, en zich bij deze vergadering te voegen op ieder plaats waar God haar gesteld heeft, zelfs al zouden de overheden en wetten van de vorsten zich daartegen verzetten en al zou er de dood of lijfstraf op staan.

Daarom handelen allen die zich van haar afzonderen of zich niet bij haar voegen, in strijd met Gods bevel.

Je moet toch wel erg ruim in de leer zijn, wil je argumenten hebben om thuis te lezen.
refo

Bericht door refo »

Nee wacht, deze natuurlijk.
ARTIKEL 29

De kenmerken van de ware kerk, van haar leden en van de valse kerk
Wij geloven dat men nauwgezet en met grote zorgvuldigheid, vanuit Gods Woord, behoort te onderscheiden welke de ware kerk is, omdat alle sekten die er tegenwoordig in de wereld zijn, zich ten onrechte kerk noemen. Wij spreken hier niet over de huichelaars, die zich in de kerk tussen de oprechte gelovigen bevinden en toch niet bij de kerk horen, al zijn zij voor het oog wel in de kerk. Maar wij bedoelen dat men het lichaam en de gemeenschap van de ware kerk moet onderscheiden van alle sekten, die beweren dat zij de kerk zijn.

De kenmerken waaraan men de ware kerk kan kennen, zijn deze: dat de kerk de zuivere prediking van het evangelie onderhoudt;dat zij de zuivere bediening van de sacramenten onderhoudt, zoals Christus die heeft ingesteld; dat de kerkelijke tucht geoefend wordt om de zonden te bestraffen. Kortom, dat men zich richt naar het zuivere Woord van God, alles wat daarmee in strijd is verwerpt en Jezus Christus erkent als het enige Hoofd. Hieraan kan men met zekerheid de ware kerk kennen en niemand heeft het recht zich van haar af te scheiden.

Zij die bij de kerk horen, zijn te kennen aan de kenmerken van de christenen, namelijk aan het geloof en hieraan dat zij, na de enige Heiland Christus aangenomen te hebben, de zonde ontvluchten en de gerechtigheid najagen, de ware God en hun naaste liefhebben, niet naar rechts of naar links afwijken en hun oude mens met zijn werken kruisigen. Dat wil echter niet zeggen dat er geen grote zwakheid meer in hen zou zijn, maar door de Geest strijden zij daar elke dag tegen, hun leven lang. Zij nemen voortdurend hun toevlucht tot het bloed, de dood, het lijden en de gehoorzaamheid van de Here Jezus, in wie zij vergeving van hun zonden hebben door het geloof in Hem.

Wat de valse kerk betreft, deze schrijft aan zichzelf en haar verordeningen meer gezag toe dan aan Gods Woord en wil zich niet aan het juk van Christus onderwerpen. Zij bedient de sacramenten niet zoals Christus in zijn Woord geboden heeft, maar naar eigen goedvinden voegt zij eraan toe en laat zij eruit we. Zij grondt zich meer op mensen dan op Christus. Zij vervolgt hen die heilig leven naar Gods Woord en die haar bestraffen over haar zonden, hebzucht en afgoderij.

Deze twee kerken zijn gemakkelijk te kennen en van elkaar te onderscheiden.
Maar je blijft eromheen draaien. Wanneer is dan de prediking zuiver volgens jullie. Daar is nog steeds geen antwoord op.
sochrio

Bericht door sochrio »

Wat ik ook nog niet begrijp is dat je wel schrijvers zou mogen lezen waar je het niet mee eens bent, maar je gaat niet naar een dominee waar je het niet mee eens bent.
Memory

Bericht door Memory »

Origineel geplaatst door GraceTot slot. Memory, krijg jij je a.s. vrouw ook mee in het thuislezen?

Doe je zwager de groeten van me!

Stelling:

Gr.Grace
Wat betreft het eerste: Dat is geen vraag meer voor ons.

Welke zwager bedoel je?

Tot slot: Was de Heere Jezus zelf niet die de farizeen bestrafte en het volk in Eigen Persoon leerde in de tempel?
Memory

Bericht door Memory »

Origineel geplaatst door refo
Maar je blijft eromheen draaien. Wanneer is dan de prediking zuiver volgens jullie. Daar is nog steeds geen antwoord op.
De rechtvaardiging door/uit het geloof dient recht geleerd worden, gebaseerd op de Sacramenten. Wet en genade horen in de juiste verhouding recht uitgelegd en toegepast te worden. De rechtvaardigmaking versus Doop in samenhang met de onderrichting van de kinderen van de gemeente. Belijdende leden dienen aangezien te worden als ware gelovigen, gepaard gaand met het aangaan aan H. Avondmaal.
Geloof moet gevraagd worden aan ouders die hun kind ten Doop willen houden. De tucht zou in ere hersteld moeten worden, op de wijze zoals zij bedoeld is.

Als ik de H. kerk neem dan zie ik een scala aan leringen onder een dak. Dat is toch geen kenmerk van de ware Kerk. De afgescheiden kerken van de gereformeerde kerk en andere kerkverbanden, mochten die zich wel afscheiden in de vorige eeuw(en)?

Dit is absoluut geen aanval op de kerk. Ik geloof dat de kerk ziek is, maar we zullen de hemelpoort geweld aan doen (Luther) om te bidden voor haar herstel.

Tot slot: Ik wil en zal nooit een pleidooi (willen) houden om thuis te gaan lezen en zal het ook niet gaan verdedigen. Nogmaals het is geen alternatief!

Memory
Memory

Bericht door Memory »

Origineel geplaatst door sochrioWat ik ook nog niet begrijp is dat je wel schrijvers zou mogen lezen waar je het niet mee eens bent, maar je gaat niet naar een dominee waar je het niet mee eens bent.
Waarom zou je niet naar dominees mogen luisteren waar we het niet mee eens zijn? Hoe kun je anders verschillen ontdekken?
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Zal er ooit op aarde een kerk komen die volmaakt is? Als een kerk niet volmaakt is, dan thuislezen. Er zal nooit 1 kerk helemaal volmaakt zijn!
Memory

Bericht door Memory »

Origineel geplaatst door kridje
Als een kerk niet volmaakt is, dan thuislezen.
Thuislezen is niet equivalent aan de kerk. Zelfs niet vergelijkbaar. Zelfs geen alternatief! ik geloof dat ik dat wel aardig benadrukt heb.
Een uit de nood geboren noodoplossing, zoals ik al eerder aangaf. We zijn als thuislezers zeker niet ANTI-kerkelijk.

[Veranderd op 6/6/02 door Memory]
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Hier lees ik veel argumenten die te maken hebben met de leer. Is er bij thuislezers ook beleving?
Zoals ik b.v. hoorde bij iemand die een aantal kerken had afgelopen, maar nergens vrede kon vinden. Tot dat hij thuis oudvaders ging lezen en bevrijd werd. Hij merkte de goedkeuring van de Heere daarin.
sochrio

Bericht door sochrio »

Er wordt hier gediscussieerd over twee verschillende onderwerpen. Over thuislezen en over de doop. Laten we het hier hebben over thuislezen, en verplaats de discussie over de doop desnoods. Ik merk dat ik dit namelijk verwarrend vind
Tirzah

Bericht door Tirzah »

Thuislezen en de doop heeft toch wel wat met elkaar te maken. Het is namelijk een van de redenen (er zullen nog wel meer zijn) dat thuislezers thuis oudvaders gaan lezen, omdat in veel kerken de doop niet goed verstaan wordt!
Plaats reactie