Thuis lezen

The Critical Brother

Thuis lezen

Bericht door The Critical Brother »

Ergens op het forum kwam ik de opmerking "thuis lezen" tegen.
"Daar wil The Critical Brother meer over te weten komen", dacht hij bij zichzelf.

Even een stelling:
Thuislezers weten het beter, kunnen in hun regio geen rechtzinnige kerkelijke gemeente naar "smaak" vinden en houden zelf op zondag dienst met vader als "voorganger".

The Critical Brother (niet van nieuwsgierig zijn hoor!)
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Ik ken ook een paar gezinnen die thuis lezen. 'k Heb er wel eens een gesprek over gehad. Die persoon zei dat hun geen enkele kerk meer goed vinden en dat ze daarom thuis lezen, dan kunnen ze zelf een preek uitzoeken die ze wel goed vinden.
Op zich kan ik er wel iets van begrijpen. Er zijn zoveel verschillende kerken, en bij bijna iedere kerk valt wel iets te zegggen wat er niet goed van is. Maar ik zou toch heel wat missen als ik nooit naar de kerk zou gaan! Gaan de "thuislezers" ook niet naar een jeugdvereniging, bijbelstudie of een koor van een kerk? Dan ben je als jongere (lijkt mij) toch veel minder bezig met nadenken over onderwerpen uit de bijbel?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik lees ook thuis, maar niet op zondag.

Ik ben dan ook voor compromis. Ga eerst naar de kerk waar je hoort te komen. En lees thuis elke dag een preek. Zeven goede tegen twee 'niet optimaal te wensen' per week. Dat moet een mens toch in evenwicht houden.
de orthodoxer

Bericht door de orthodoxer »

Allereerst, ik ben geen thuislezer.
Mijn ouders hebben wel een tijdje omgegaan met mensen zie thuis lezen. Ze hielden er heel aparte gedachten op na, maar dat is een ander verhaal.

Thuislezers lezen thuis (pfff wat een woordkeuze;);)) omdat ze vinden/denken dat God geen knechten meer heeft in Nederland. Daarom lezen ze maar een preek die ze zelf uit kunnen zoeken. Ze hebben dan verder ook helemaal geen contacten met andere kerkelijke jongeren op jeugdvereniging of zo. Dit wil echter niet zeggen dat ze niks van de Bijbel af weten, want ze weten vaak meer dan jij en ik bij elkaar.

De mensen waar ik het in het begin over had, hielden hun kinderen zelfs thuis van school, want dan hoefden ze niet in de wereld te leven. Iedere morgen om 9 uur deden ze dan een huisgodsdienstoefening. De telefoon ging van de haak en ze knielden met z'n allen voor de stoel om te bidden. Op zich goed, ik denk alleen dat de maniet etc. niet helemaal juist is.
parsifal

Bericht door parsifal »

Lieneke,

leg je eens iets meer uit?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
anne

Bericht door anne »

Niet alle thuislezers zijn gelijk. Ik ken iemand, die gewoon is. Zij is niet afkeurend tegenover de kerk. Ze weet precies wat alles inhoud. Ze gaat naar allerlei jongerenavonden heen. Werkt gewoon in onderwijs, waar alle kinderen wel naar de kerk gaan. Waarschijnlijk is het een traditie bij hun.
Zulke mensen zijn toch volgelingen van ds. Paul of Pauw. Je noemt ze toch ook Paulianen of Pauwianen. Hij was de laatste goede dominee.
In de meeste opvattingen denkt ze hetzelfde. Je kunt het vergelijken met de rechtse kant van de gereformeerde gezindte.
The Critical Brother

The Critical Brother leest op zondagmiddag ook thuis!
Nou......ik kan je zeggen, dat dat absoluut geen pretje is! Soms is er geen doorkomen aan.
Krijg vaak opmerkingen van The Critical Brother's Wife tussendoor. Zeer hinderlijk!
Maar ja, die stapel opgespaarde kranten van de hele week moet wel doorgenomen worden. 't Kost al genoeg zo'n abonnement!

The Critical Brother (niet van krantenlezers hoor!)
anne

Bericht door anne »

Kun je beter de krant opzeggen en zondags een goed boek lezen...
Misschien iets belangrijker?

Anne (niet van krant op zondag)
Jedidja

Bericht door Jedidja »

Anne, niet alle thuislezers zijn pauwianen (van ds. Pauwe). Pauwianen lezen over het algemeen alleen boeken van Pauwianen. Maar er zijn ook thuislezers die zondags boeken lezen van andere oudvaders zoals Kohlbrugge, a Brakel, Luther enz.

En nog iets. Er zullen vast thuislezers zijn die zeggen dat er geen goede predikanten bestaan. Maar er zijn ook nog genoeg thuislezers die vinden dat er nog wel predikanten zijn waarnaar je kan luisteren. Maar niet in de gelegenheid zijn om hen zondags te bezoeken en te luisteren!
Lieneke

Bericht door Lieneke »

Gaan de "thuislezers" ook niet naar een jeugdvereniging, bijbelstudie of een koor van een kerk? Dan ben je als jongere (lijkt mij) toch veel minder bezig met nadenken over onderwerpen uit de bijbel?
Nee, inderdaad... Lijkt me aan de ene kant wel logisch...
Dan ben je (lijkt jou) veel minder bezig met nadenken over onderwerpen uit de bijbel?? Nee, dat denk ik niet. Als zoon of dochter van zulke ouders die er voor gekozen hebben om thuis te lezen, moet je toch ook wel weten hoe je ouders er toch gekomen zijn om thuis te lezen, wat er precies goed en niet goed zit in de kerken...! En je bent zeker niet minder bezig met die dingen waar je dan op JV's mee bezig zou houden (klinkt misschien een beetje raar omdat ik het zelf nu zo zeg)! Ik denk dat je er misschien nog meer over na gaat denken. Thuislezende mensen zijn niet anders dan kerkmensen (ja, in hun opvattingen over de kerk enz. wel! Het is niet dat thuislezende jongeren geen vragen hebben over hun toekomst enz. Ze denken precies zoals christelijke jongeren ook zullen denken als ze gaan inzien dat hun zaligheid toch het belangrijkste is of moet zijn in hun leven).

Ik wil wel het hele verhaal hier neerzetten hoe m'n ouders er toe gekomen zijn om thuis te lezen...
Het is erg lang... degenen die er geen belangstelling voor hebben/het vervelend vinden om zo'n lang stuk te lezen, hoeven het echt niet te lezen.....!

Hier komt het dan:
Het oorspronkelijke besluit om onkerkelijk te zijn stamt uit 1974, na het uitblijven van antwoorden van de kerkenraad (ger. gem) rondom de vragen van mijn ouders waarom zo weinig de rechtvaardigmaking benadrukt wordt. In die tijd waren m'n ouders meer oud-gereformeerd, richting ds. E. Du Marchie van Voorthuyzen (misschien dat je hem kent..? Ik heb hem zelf nooit gekent.). Later kwam daarbij het inzicht in onze dooppraktijk. De doop is de eerste toepassing van het door Chrisus' verworven heil, zelfs bij het kleinste kind. In bijna iedere kerk wordt openlijk gezegd (of met andere woorden, maar dat het er wel op neer komt) dat de ouders van het gedoopte kind niet moeten denken dat hun gedoopt kind vergeving van zonden ontvangen heeft. Dit is in tegenspraak met ons doopformulier. Dit is ook de oude leer van de kerkvaders tot en met de reformatie. In de Nadere Reformatie is men er theologisch van afgeweken, als gevolg van de invloed van Jean de Labadie e.d.
W. Teelinck (1620-1630) leerde de doop en rechtvaardigmaking nog zoals ik hierboven geschreven heb.
Ook in contacten met kerkelijke mensen komt de bovenstaande opvattingen over als een aanval op de kerk. Men gelooft dat dus niet, onderzoekt het niet, men heeft aan de preek van de dominee genoeg...?

Men zou het doopformulier Bloed-serieus moeten nemen, maar het wordt eigenlijk teveel afgeraffeld. Men denkt er niet meer bij na, men let ook niet op het slotgebed: Wij danken en loven u dat Gij ons en onze kinderen, door het bloed van uw lieve Zoon Jezus Christus, al onze zonden vergeven....en verder. Het laatste duidt op een besliste toepassing en toeeigening door God, wegens Christus.
Omdat ik uit een groot gezin kom (16 kinderen) vinden m'n ouders het vooral belangrijker dat ze (de kinderen) een eenduidige opvoeding krijgen, dan de preek van de dominee te moeten corrigeren, en dat steeds weer. Omdat de kinderen (al m'n broers en zussen) meelezen, kunnen ze zelf controleren of het bovenstaande niet uit vader's duim komt en dat doen ze vooral voor de oudere broers en zussen.
M'n vader en moeder hebben steeds meer en meer gezien en zien het nog steeds (ik begin het nu ook meer te zien) dat in de boeken van de kerkvaders deze evangelie hun harten deed branden van geloof, hoop en liefde, en die ook van hun hoorders!

HG,
Lieneke
The Critical Brother

Beste Lieneke,

Heb met interesse je "thuis-lees-verklaring" doorgenomen.
Er komt wel een vraag naar boven borrelen en wel deze:
Hoe gaan jullie dan thuis om met de sacramenten zoals doop en avondmaal?
Stel, bij jullie wordt er een baby geboren, wie doopt hem / haar dan?

The Critical Brother (niet van eerlijke antwoorden hoor!)
Billy

Bericht door Billy »

dat de kleine kinderen niet gedoopt worden bij jullie. gezien jullie opvatting dat de doop er alleen voor de bekeerden is. Maar als dat zo is wie doopt bij jullie dan de volwassenen?

Ik heb veel respect voor je ouders Lieneke om zo'n groot gezin op deze manier o te voeden. Ik denk dat het toch niet mee zal vallen om 16 man ""bij de les"" te houden? En hoe gaat het als er bij jullie kinderen verkering krijgen met een jongen of meisje uit de seculiere kekren? m.a.w. blijven/zijn jullie allemaal thuislezers?

Billy had het idee dat thuislezers een uitstervend bevolkingsdeel was in Nederland. i.i.g de Pauwianen . Zeker bij ons in het zuidwesten hoor ik er nog maar weinig over.

gaan jullei helemaal nooit naar een kerkdienst, door de weeks of zo, van welk kerkverband dan ook. Ik denk dat ik de prediking ( levende woordverkondiging) wel erg zou missen.

geloven jullie wel dat Christus Zijn Volk in de hele wereld ( dus onder diverse kerkverbanden) heeft? Zijn jullie echt van mening dat er geen ""WARE"" dienstknechten des Heeren meer in Nederland zijn??? dat lijkt me toch wel heel cru?

Lieneke , Bovenstaande vragen zijn niet vervelend bedoelt hoor maar met een grote belangstelling gesteld.

Ik heb nl. nooit thuislezers gesproken. ( op een oude tante na die niet wilde autorijden op zondag en ver af woonde, die ging doordeweeks wel)
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Deze topic lees ik met belangstelling omdat ik het thuislezen herken uit mijn jeugd. Bij ons vroeger werden de kinderen (en volwassenen) niet gedoopt en Avondmaal was er ook nooit. Het was een noodsituatie. Altijd was er het verlangen om weer terug te gaan naar de kerk, maar......
Verder ben ik benieuwd naar de verdere reactie van Lieneke en anderen.
Jedidja

Bericht door Jedidja »

Billy,

Gezien ik niet zoveel tijd heb, wil ik toch even reageren op jouw eerste puntje: "Gezien jullie opvatting dat de doop alleen voor bekeerden is"!

Maar ik denk dat je de reactie van Lieneke toch verkeerd heb begrepen wat dat betreft. Zij en ik zien de kinderdoop als iets dat van grote waarde is. En dat mag je nooit in de plaats stellen van de volwassendoop! De reden waarom staat heel mooi beschreven in het doopsformulier!

Omdat thuislezers kerkelijk niet zijn aangesloten, zijn ze ook verhinderd om hun kinderen te laten dopen.
Daarom is het in ieder geval nooit zo dat zij daarom de volwassenendoop voorstaan! Nee, dat kinderen al van het begin af aan in het verbond van God zijn opgenomen, en als teken daarvan gedoopt worden, daar staan ook wij (Lieneke en ik, als zus van Lieneke) van ganser harte achter!
Lieneke

Bericht door Lieneke »

Heb met interesse je "thuis-lees-verklaring" doorgenomen.
Er komt wel een vraag naar boven borrelen en wel deze:
Hoe gaan jullie dan thuis om met de sacramenten zoals doop en avondmaal?
Stel, bij jullie wordt er een baby geboren, wie doopt hem / haar dan?
Nee, doop en avondmaal kunnen wij niet houden. Doop en avondmaal mag alleen uitgevoerd worden door een knecht van God, zoals een dominee.
Wij zijn, op 5 na, allemaal niet gedoopt. De oudste drie broers en zussen wel, omdat m'n ouders toen nog bij een kerk waren aangesloten. Dan is er nog een broer die zich twee jaar terug heeft laten dopen en een zus die met Pinksteren dit jaar is gedoopt. Zij zijn oud genoeg om zelf hun beslissingen te nemen! Dit hebben ze laten doen door een dominee waarvan zij denken dat hij de goede leer verkondigd!
Origineel geplaatst door Billy
dat de kleine kinderen niet gedoopt worden bij jullie. gezien jullie opvatting dat de doop er alleen voor de bekeerden is. Maar als dat zo is wie doopt bij jullie dan de volwassenen?
Ik heb niet gezegd dat de doop er alleen maar voor bekeerden is, oftewel, ik ben juist niet tegen de kinderdoop! Lees verder de reactie van Jedidja! Daar sta ik volledig achter!
Ik heb veel respect voor je ouders Lieneke om zo'n groot gezin op deze manier op te voeden. Ik denk dat het toch niet mee zal vallen om 16 man ""bij de les"" te houden? En hoe gaat het als er bij jullie kinderen verkering krijgen met een jongen of meisje uit de seculiere kerken? m.a.w. blijven/zijn jullie allemaal thuislezers?
Nee, niet alle getrouwde broers en zussen zijn thuislezend gebleven.
Uiteraard zien m'n ouders graag dat hun kinderen een meisje of jongen zouden krijgen die thuislezend is, maar dit is niet vaak voorgekomen.
Ik denk zo, de broers en zussen die getrouwd zijn, zijn allemaal zelfstandig genoeg om te kiezen voor een kerk of het thuislezen. Denken ze dat het beter is om naar een kerk te gaan die hun goed lijkt, dan moeten ze dat doen. Vinden ze geen kerk die aan hun eisen voldoet, dan lezen ze thuis.
Gaan jullie helemaal nooit naar een kerkdienst, door de weeks of zo, van welk kerkverband dan ook. Ik denk dat ik de prediking ( levende woordverkondiging) wel erg zou missen.
Jawel, door de week gaan we wel naar de kerk. Wanneer er een neefje of nichtje gedoopt wordt gaan we er ook heen (voor zover de afstand goed te doen is op zondag!)
Geloven jullie wel dat Christus Zijn Volk in de hele wereld ( dus onder diverse kerkverbanden) heeft? Zijn jullie echt van mening dat er geen ""WARE"" dienstknechten des Heeren meer in Nederland zijn??? dat lijkt me toch wel heel cru?
Ik geloof zeker dat er in de hele wereld, onder welk kerkverband dan ook, nog kinderen van God zitten! Zeker wel!
Ik geloof dat er zeker nog bekeerde dienstknechten des Heeren zijn! De vraag is of je het met de leer eens bent...! [/quote]

HG,
Lieneke

[Veranderd op 31/5/02 door Lieneke]
Plaats reactie