Preek in 3 punten?

The Critical Brother

Preek in 3 punten?

Bericht door The Critical Brother »

Stelling:

Een preek in 3 punten, vooraf genoemd door de predikant, is een beetje "uit de tijd".
Een preek belijnd door een thema is "hot".

The Critical Brother (niet van preken op zich hoor!)
Jelle

Bericht door Jelle »

[quote]Origineel geplaatst door The Critical Brother
Stelling:

Een preek in 3 punten, vooraf genoemd door de predikant, is een beetje "uit de tijd".
Een preek belijnd door een thema is "hot".

Je hebt gelijk dat een preek in drie punten ouderwets is. En tegenwoordig zijn er niet zoveel dominees meer die dat doen.
Een preek belijn door een thema is 'hot', dat zal wel, bijna elke dominee doet dat tegenwoordig.
Ik vind het alleen soms verwarrend omdat men heel gauw van de hak op de tak springt in de preek, en bij het preken met punten zit er meer structuur in de preek en wordt beter het thema van de preek aangehouden.
Ik weet wel dat mijn vader soms wel 5 of 6 punten had in zijn preek en ik vond dat toen heel duidelijk want elk gedeelte van de preek werd daardoor beter uitgelicht en het was ook beter te volgen.
Ik vind het jammer dat deze vorm van preken er bijna niet meer is. En als er een dominee komt die het nog wel doet dan zeg ik er eerlijk bij dat voor mijn gevoel oude tijden herleven.
Je weet nu eenmaal ik ben geen man van de moderne tijd, wat de kerkdiensten aangaat, ik ben nog steeds bezig met dat gene wat voorbij is en wat niet meer terug komt, maar wat wel mijn hart blijft vasthouden.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

In de Ger. Gem. wordt deze wijze van preken nog steeds toegepast. Volgens mij door alle dominee's!!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik wist helemaal niet dat een preek van drie punten, waarvan de derde meestal de toepassing is, ouderwets was. Ik hoor dat hier voor het eerst.
Maar ik heb altijd zoiets gehad van: mooi, kan ik het eindelijk goed volgen, er zit tenminste lijn in en is meestal helder.
Afgelopen zondag hadden we een jonge dominee die ook zijn preek in drie punten indeelde.
Themapreken (Heidelberger Catechismus) worden trouwens ook wel in drie punten gedaan. Dus HOT en NOT gaan blijkbaar samen! :P
refo

Bericht door refo »

Drie punten plus toepassing. De toepassing is dus apart.
Inderdaad hebben GG predikanten vaak meer punten. Maar evenvaak drie en soms zelfs twee.

Het is best dienstig als 'kapstokhaakje' voor de hoorder. Het gehoorde blijft wat eenvoudiger hangen. Maar dat is eigenlijk al gezegd.
Jelle

Bericht door Jelle »

Als ik hier de reacties lees dan merk ik wel dat het preken met drie punten eigenlijk alleen in de Hervormde kerk steeds minder voor komt.
Zou dit te maken hebben met de opleiding van de Gereformeerde bonders dat daar misschien minder aandacht voor is.
Ik vind het wel jammer want de preken waren wel beter te volgen.
Lecram

Bericht door Lecram »

Drie punten ouderwets? Volgens mij hardstikke modern. Als je preken van oudvaders leest, dan zijn de punten niet meer te tellen.

:D
de Paus

Bericht door de Paus »

Van mij hoeft dat niet per se, zo'n preek in 3 punten. Het geeft wel vaak een duidelijke structuur aan preek, maar het is gewoon een feit dat niet iedere tekst zich leent voor 3 punten.

Zo heb ik eens een verhaal gehoord van de oude ds. Rootselaar. Hij bevestigde zijn zoon als predikant (ik meen in Wijk en Aalburg...) met de tekst 'Predik het Woord. De preek had toen 2 punten: 1: preken. 2. het Woord.
Leuke anekdote natuurlijk, maar het toont wel aan dat 3 punten an sich echt niet 'heilig' zijn.
wpv

Bericht door wpv »

Het preken aan de hand van 3 punten is inderdaad niet "heilig" Het is wel makkelijker voor het luisteren naar de preek. Ik heb een tijd lang in de hervormde kerk gezeten, maar naar mijn weten nog nooit een predikant gehoord, die zijn preek niet in meerdere punten verdeelde.
Lecram

Bericht door Lecram »

Toch hebben sommige predikanten er moeite mee. Dan duurt punt 1 ruim een half uur en dan is er voor de volgende punten nog maar weinig tijd en de preek loopt uit.

Ds. Moerkerken bijv. is daar heel stipt in. Zijn punten duren precies even lang en is op tijd klaar. Dat vind ik best knap.
Mirror

Bericht door Mirror »

De punten in de preek vind ik een goede kapstok voor het geheugen, om dezelfde reden vind ik het goed om een korte en krachtige tekst te hebben. Een tekst van bijvoorbeeld drie verzen heeft daarom mijn voorkeur niet. Een korte en krachtige tekst met enkele heldere punten onthoud ik makkelijker en neem ik sneller als 'bagage' mee.

Of het nu thematisch of puntsgewijs is; het is uiteindelijk vorm. Het gaat natuurlijk om de inhoud van de preek.
sochrio

Bericht door sochrio »

Nou ja, maar soms hebben dominees ook punten om de punten hoor. Dan is het eerste stukje van de tekst punt 1, het middelste is punt 2 en het laatste is punt 3. Kijk zoiets hoeft voor mij niet.
Wat ik zelf prettig vind is dat er een thema/kernzin gegeven wordt en dat thema wordt dan uitgewerkt aan de hand van drie punten. Sommige predikanten krijgen het zelfs voor elkaar om als punten 3 woorden te kiezen die ook nog met dezelfde letter beginnen.
Ook vind ik dat een dominee vast moet blijven houden aan die punten.

Een nadeel van punten is dat je 3 preekjes kunt krijgen. Het is erg moeilijk om de aandacht van de luisteraars vast te houden als ze al weten wat er komen gaat.Wel grappig om die gekwelde gezichtjes van jonge kinderen te zien als de dominee na een half uur pas met punt 2 begint! Pas hadden we een dominee die zei: Punt 2 en 3 duren niet zo lang hoor!.
de orthodoxer

Bericht door de orthodoxer »

Ik vind het juist uitermate handig het systeem van punten. Vooral als het korte krachtige punten zijn. Het gehoorde kan aan de hand daarvan beter blijven hangen.
Het gebeurt bij ons ook wel dat gewoon de tekst woord voor woord uitgelegd wordt. Dan zijn punten dus niet nodig, maar het gebeurt ook dat een preek in 7 punten wordt verdeelt. Dan wordt het soms wel onoverzichtelijk.
madelief

Bericht door madelief »

Het is ook maar wat je gewend bent. Bij mij in de kerk is er een kinderpreek en dan de volwassenenpreek.
Zonder punten en met avondmaal.

( Niet van The Critical Brother hoor!! ):,
Plaats reactie