Calvijn en de eredienst (GAAP...)
Calvijn en de eredienst (GAAP...)
Hallo,
Ben benieuwd of hier iemand is die een mening heeft over de calvinistische inrichting van de eredienst.
Hierop kwam ik via het topic Calvijn in Muziek.
Persoonlijk vind ik het erg steriel en saai geworden allemaal. Calvinistische soberheid alom, voor het persoonlijk getuigenis is totaal geen ruimte, al helemaal niet in de eredienst. Dat was in de eerste christengemeente wel anders, daar kon iedereen gewoon z'n zegje doen.
Wat dat betreft kunnen we veel van onze evangelische broeders leren, denk ik. Daar kun je in de kerk vaak wel een mooie ervaring kwijt - bijv. van iemand die tot het geloof gekomen is.
Sowieso is er in onze kerken een beetje weinig aandacht voor dat soort dingen, zeker in het buitenland, kijk bijv. naar de ontwikkelingen in Congo, wie hoor je daarover? Maargoed dat is misschien weer wat anders.
Wie heeft er een mening over de Calvinistische Eredienst??
Ben benieuwd of hier iemand is die een mening heeft over de calvinistische inrichting van de eredienst.
Hierop kwam ik via het topic Calvijn in Muziek.
Persoonlijk vind ik het erg steriel en saai geworden allemaal. Calvinistische soberheid alom, voor het persoonlijk getuigenis is totaal geen ruimte, al helemaal niet in de eredienst. Dat was in de eerste christengemeente wel anders, daar kon iedereen gewoon z'n zegje doen.
Wat dat betreft kunnen we veel van onze evangelische broeders leren, denk ik. Daar kun je in de kerk vaak wel een mooie ervaring kwijt - bijv. van iemand die tot het geloof gekomen is.
Sowieso is er in onze kerken een beetje weinig aandacht voor dat soort dingen, zeker in het buitenland, kijk bijv. naar de ontwikkelingen in Congo, wie hoor je daarover? Maargoed dat is misschien weer wat anders.
Wie heeft er een mening over de Calvinistische Eredienst??
Zoeker,
Mijn eerste reaktie zou zijn dat in de eredienst Christus centraal moet staan in de verkondiging van het Woord. Zoals we lezen in Romeinen 10 : 17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods. Naar elkaar luisteren kan heel goed zijn maar niet in de eredienst, het is dan al snel zo dat de ere naar elkaar gaat in plaats van naar God. Een eredienst waar in de verkondiging van het Woord Christus centraal staat is volgens mij niet saai!
limosa
Mijn eerste reaktie zou zijn dat in de eredienst Christus centraal moet staan in de verkondiging van het Woord. Zoals we lezen in Romeinen 10 : 17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods. Naar elkaar luisteren kan heel goed zijn maar niet in de eredienst, het is dan al snel zo dat de ere naar elkaar gaat in plaats van naar God. Een eredienst waar in de verkondiging van het Woord Christus centraal staat is volgens mij niet saai!
limosa
De eredienst is er voor het Woord van God...
Ik denk dat je dat in de eerste plaats moet zien. Je gaat naar de kerk om daar Gods Woord te horen.
Paulus preekte ook, hij breide zijn rede uit tot middernacht... En er staat niet dat iedereen iets vertelde hoe het nu met hem of haar ging in het geloof....
Dr. Brienen heeft een mooi boek geschreven over Calvijn en de eredienst.
Ik denk dat je dat in de eerste plaats moet zien. Je gaat naar de kerk om daar Gods Woord te horen.
Paulus preekte ook, hij breide zijn rede uit tot middernacht... En er staat niet dat iedereen iets vertelde hoe het nu met hem of haar ging in het geloof....
Dr. Brienen heeft een mooi boek geschreven over Calvijn en de eredienst.
Het onderwerp vind ik in ieder geval niet saai.
Zoals de meesten al gezegd hebben, vind ik ook dat het in de eredienst in de eerste plaats om de verkondiging van het Woord gaat. Het Woord is zeker niet saai, maar het kan misschien geen kwaad om de eredienst wat creatiever in te richten.
Ik ben weleens bij een doopdienst van de Vergadering van Gelovigen geweest. (Het zusje van mijn vriend werd toen gedoopt) Zo'n dienst is heel anders dan ik gewend ben, maar ik vond het heel leerzaam en mooi. De Vergadering van Gelovigen wil zo bijbelgetrouw mogelijk zijn in de manier van leven. Hun geloofsbeleving is naar mijn idee ook heel puur. Ze komen bij elkaar zoals de gemeenten die in het NT beschreven zijn dat doen, daarom noemen ze zichzelf ook geen kerk. Er is geloof ik wel een soort voorganger, maar iedereen die een woord heeft, mag spreken (alleen de mannen naar 1 Tim 2: 9-15). Op muzikaal gebied gaat het op de calvinistische manier: á kapella, dus zingen zonder instrumenten.
Wat ik hiermee wil laten zien is dat een anderssoortige eredienst ook sober en tot eer van God kan zijn. Dat wil niet zeggen dat ik de eredienst in onze vorm verkeerd vind, maar ik vind het in ieder geval niet genoeg. In de kerk waar ik in zit worden er naar mijn idee veel te weinig andere dingen georganiseerd. Hier en daar een jongerenavond waar iemand dan een lezing houdt (over vlinders, geschiedenis enzo). Opzich een stap in de goede richting, maar waarom geen bijbelstudie, gebedsavond, discussieavond, kamp en weet ik veel. Dat is wat ik mis. Ik krijg het gevoel dat je, als je als jongere de Heere wilt dienen, alleen staat. Niet dat ik zielig ben, mijn hoop is op God (Ps 39:8), maar het is mijn wens dat het gaat veranderen. Volgens mij.. nee, ik weet het zeker dat er meer jongeren in mijn gemeente zijn die dat missen. Alleen weet ik niet wie.
Om deze reden is het volgens mij nodig dat het 'naar de kerk gaan' ofwel christen-zijn minder saai wordt. Er zijn er zoveel die zondags in de kerk zitten en doordeweek in het café. Vaak wordt daar hard over geoordeeld (het is ook zeker niet goed), maar ik denk dat ook die mensen zoekende zijn. Ze zoeken alleen op de verkeerde plaats. Ik denk dat je als kerk daar ook actief wat aan moet doen en niet alleen passief in de vorm van waarschuwingen vanaf de preekstoel. Het is logisch dat actief bezig zijn veel moeilijker is dan passief, maar ik denk dat als het in afhankelijkheid van de Heere gebeurt, dat het veel meer oplevert.
Zijn er misschien meer forummers die dit begrijpen?
Zoals de meesten al gezegd hebben, vind ik ook dat het in de eredienst in de eerste plaats om de verkondiging van het Woord gaat. Het Woord is zeker niet saai, maar het kan misschien geen kwaad om de eredienst wat creatiever in te richten.
Ik ben weleens bij een doopdienst van de Vergadering van Gelovigen geweest. (Het zusje van mijn vriend werd toen gedoopt) Zo'n dienst is heel anders dan ik gewend ben, maar ik vond het heel leerzaam en mooi. De Vergadering van Gelovigen wil zo bijbelgetrouw mogelijk zijn in de manier van leven. Hun geloofsbeleving is naar mijn idee ook heel puur. Ze komen bij elkaar zoals de gemeenten die in het NT beschreven zijn dat doen, daarom noemen ze zichzelf ook geen kerk. Er is geloof ik wel een soort voorganger, maar iedereen die een woord heeft, mag spreken (alleen de mannen naar 1 Tim 2: 9-15). Op muzikaal gebied gaat het op de calvinistische manier: á kapella, dus zingen zonder instrumenten.
Wat ik hiermee wil laten zien is dat een anderssoortige eredienst ook sober en tot eer van God kan zijn. Dat wil niet zeggen dat ik de eredienst in onze vorm verkeerd vind, maar ik vind het in ieder geval niet genoeg. In de kerk waar ik in zit worden er naar mijn idee veel te weinig andere dingen georganiseerd. Hier en daar een jongerenavond waar iemand dan een lezing houdt (over vlinders, geschiedenis enzo). Opzich een stap in de goede richting, maar waarom geen bijbelstudie, gebedsavond, discussieavond, kamp en weet ik veel. Dat is wat ik mis. Ik krijg het gevoel dat je, als je als jongere de Heere wilt dienen, alleen staat. Niet dat ik zielig ben, mijn hoop is op God (Ps 39:8), maar het is mijn wens dat het gaat veranderen. Volgens mij.. nee, ik weet het zeker dat er meer jongeren in mijn gemeente zijn die dat missen. Alleen weet ik niet wie.
Om deze reden is het volgens mij nodig dat het 'naar de kerk gaan' ofwel christen-zijn minder saai wordt. Er zijn er zoveel die zondags in de kerk zitten en doordeweek in het café. Vaak wordt daar hard over geoordeeld (het is ook zeker niet goed), maar ik denk dat ook die mensen zoekende zijn. Ze zoeken alleen op de verkeerde plaats. Ik denk dat je als kerk daar ook actief wat aan moet doen en niet alleen passief in de vorm van waarschuwingen vanaf de preekstoel. Het is logisch dat actief bezig zijn veel moeilijker is dan passief, maar ik denk dat als het in afhankelijkheid van de Heere gebeurt, dat het veel meer oplevert.
Zijn er misschien meer forummers die dit begrijpen?
Illustratief is de reactie van roseline in een ander topic, zie zeker de aangehaalde bijbelteksten, die had ik ook in gedachten toen ik dit topic opende:
Origineel geplaatst door roseline
Ik zal je eerlijk zeggen dat ik niet zo vaak in een kerk ben geweest.
Een preek is naar mijn idee: een lang verhaal van een dominee, van te voren bedacht en opgeschreven (de hele week op zitten puzzelenwaar 'ie ook voor betaald wordt en waar 'ie voor gestudeerd heeft) om het vervolgens voor te dragen aan de gemeente (waar 'ie ook voor gestudeerd heeft), waarbij enkel de dominee aan het woord is...
'Telkens als gij samenkomt, heeft een ieder iets: een psalm of een lering of een openbaring of een tong of een uitlegging: dat alles moet tot stichting geschieden.' 1 Kor. 14:26.
'Wat de profeten betreft: twee of drie mogen het woord voeren en de anderen moeten het beoordelen. Maar indien aan een ander, die daar gezeten is, een openbaring ten deel valt, moet de eerste zwijgen. Want gij kunt allen één voor één profeteren, opdat allen lering en allen opwekking erdoor ontvangen.' 1 Kor. 14:29-31.
'Maar wie profeteert, spreekt voor de mensen stichtend, vermanend, bemoedigend.' 1 Kor. 14:3.
'Ik ben een mededienstknecht van u en uw broederen, die het getuigenis van Jezus hebben: aanbid God! Want het getuigenis van Jezus is de geest der profetie.' Op. 19:10.
Zó gaat het bij ons.
Kort en krachtig, fris en opwekkend, afwisselend en stichtend...
Groetjes, Rose.
Tja, ik kan wel een mening geven over een preek, maar niet over de calvinistische eredienst - die heb ik nog nooit meegemaakt geloof ik...
In de brieven aan de Korinthiërs en de brieven aan Timotheus staan een heleboel vermaningen over de bijeenkomsten, de verschillende gaven, de orde in de gemeente, de diakenen etc. Ik raad je aan om het te lezen...
Toetst alles en behoudt het goede!
Hartelijke groeten, Rose.
In de brieven aan de Korinthiërs en de brieven aan Timotheus staan een heleboel vermaningen over de bijeenkomsten, de verschillende gaven, de orde in de gemeente, de diakenen etc. Ik raad je aan om het te lezen...
Toetst alles en behoudt het goede!
Hartelijke groeten, Rose.
en het woord 'preek'? - waarschijnlijk van 'prediking'
maar roept bij mij altijd negatieve associaties op.
(een preek krijgen omdat je je niet hebt gedragen....)
prediking van het evangelie - verkondiging van het woord - getuigenis van Jezus (= de geest der profetie)
leringen, openbaringen, profetiën, tongen, uitleggingen, psalmen, lofzangen, geestelijke liederen.... en dat alles moet tot stichting geschieden.
Groetjes, Rose.
[Veranderd op 26/8/02 door roseline]
maar roept bij mij altijd negatieve associaties op.
(een preek krijgen omdat je je niet hebt gedragen....)
prediking van het evangelie - verkondiging van het woord - getuigenis van Jezus (= de geest der profetie)
leringen, openbaringen, profetiën, tongen, uitleggingen, psalmen, lofzangen, geestelijke liederen.... en dat alles moet tot stichting geschieden.
Groetjes, Rose.
[Veranderd op 26/8/02 door roseline]